Monitor do montażu wideo – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

2

Najważniejszym narzędziem każdego montażysty wideo jest wysokiej jakości monitor, który pozwoli dobrze wizualizować jego pracę. Każdy monitor ma swoją specyfikację, która mniej lub bardziej sprawdza się w codziennej pracy. W tym artykule postaram się naświetlić, jaki monitor do montażu wideo wybrać i na co powinieneś zwracać uwagę w zależności od tego, na jakim etapie zaawansowania jesteś. 

Matryca monitora

Obecnie na rynku dominuje kilka rodzajów matryc, a do jednych z najlepszych należą matryce IPS (in-plane switching). IPS jest technologią LCD, którą cechuje szeroki kąt widzenia, bardzo dobre odzwierciedlenie kolorów oraz równomierne podświetlenie. To chyba podstawowy parametr, który powinieneś wziąć pod uwagę przy wyborze monitora do montażu.

Bitowa głębia koloru

Bardzo ważną cechą dobrego monitora do montażu jest głębia koloru, wyrażona w bitach. Niezbędnym minimum jest monitor 8-bitowy. Obecnie coraz więcej kamer ma możliwość nagrywania z 10 lub 14-bitową głębią koloru. Ważne jest, by móc te kolory odzwierciedlić na monitorze. Dlatego też dobrze przy wyborze monitora uwzględnić parametry, jakie ma nasza obecna lub planowana w przyszłości kamera.

Podstawy postprodukcji filmowej – korekcja kolorów >>

Rozmiar

Rozmiar ma znaczenie przy wyborze monitora do montażu, ponieważ im większa przestrzeń robocza tym większa rozdzielczość, a im większa rozdzielczość, tym więcej można zmieścić na jednym monitorze. Mając duży monitor można spokojnie rozmieścić całą linię montażową oraz wiele innych funkcji, bez konieczności przeskakiwania pomiędzy oknami. To znacznie ułatwia pracę.

Rozdzielczość

Obecnie rozdzielczość full HD (1920×1080) jest to niezbędne minimum przy montażu wideo. Warto jednak rozważyć zakup monitora z rozdzielczością 4K. Daje to znacznie większe możliwości rozmieszczenia elementów na ekranie, o czym pisałem wyżej. Poza tym takie monitory są ostrzejsze, a także posiadają najczęściej opcję rozdzielania obrazu, umożliwiającą pracę na kilku aplikacjach jednocześnie.

Standardy rozdzielczości wideo – o co w tym chodzi?

Dla kogo jaki monitor

Podstawową sprawą jest rozróżnienie pomiędzy osobą, która dopiero zaczyna pracę jako montażysta lub pracuje w bardziej amatorskim i mniej zaawansowanym środowisku, a osobą, która ma już kilkuletnie doświadczenie w profesjonalnym środowisku pracy i montuje obraz w oparciu o bardziej zaawansowane rozwiązania produkcyjne. Innymi słowy – amator nie musi przejmować się wymogami technicznymi zleceniodawcy. Amator może bazować na subiektywnych odczuciach co do odwzorowania kolorów, jasności ekranu, rozdzielczości (full HD w zupełności wystarczy) oraz komfortu pracy, a także może iść na kompromis przy wyborze monitora w zależności od zasobności portfela. Amator nie musi rozliczać się ze swoje prace i nie bierze odpowiedzialności za budżet, jaki stoi za projektem.

Inaczej wygląda wybór monitora przez zawodowca. Tutaj wiele zależy od charakteru pracy i restrykcji technicznych, wynikających z pracy na zlecenie. Profesjonalista musi mieć pewność, że narzędzie jakim jest monitor daje gwarancję poprawnej pracy, a zatem, że dostarczy materiał w pełni odpowiadający wymaganiom rynku. Profesjonalista musi zatem wziąć pod uwagę głównie parametry takie, jak najlepsze możliwe odwzorowanie kolorów, rozdzielczość 4K pozwalająca widzieć każdy szczegół opracowywanego materiału, doskonała jasność obrazu oraz rozpiętość tonalna. Dzięki tej specyfikacji praca nie tylko jest łatwiejsza, ale przede wszystkim daje doskonałe rezultaty niezależnie od materiału, na którym pracuje.

Polecane modele monitorów do montażu

Profesjonalny, 27-calowy monitor NEC MultiSync EA271F o rozdzielczości Full HD >>

Sprawdź poradniki dla początkującego montażysty:

  1. Trochę teorii na początek, czyli rodzaje montażu na przykładzie kinowych hitów >>
  2. Montaż dla początkujących. Programy do edycji video >>
  3. Montaż filmu – przygotowanie do pracy >>
  4. Pierwsze kroki w programie montażowym >>
  5.  Jak przezwyciężyć montażową prokrastynację? >>
  6. Montaż filmu – jak radzić sobie z problemami w trakcie edycji? >>
  7. Triki montażowe wideo, które warto znać! >>
  8. Montaż filmu – kilka sztuczek, które znacząco poprawią Twoje filmy >>
  9. Monitor do montażu wideo – na co zwrócić uwagę przy wyborze i dlaczego NEC jest najlepszy? >>

Podziel się.

O Autorze

Krzysztof Kubik

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

2 komentarze

  1. Avatar

    Przeglądając opisy monitorów na stronie Cyfrowe.pl, nie są podawane wszystkie istotne parametry monitora. Świadczy to, o braku profesjonalizmy ze strony sprzedającego.

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Dzięki za szczery komentarz! Czy pamiętasz może markę lub serię monitorów, przy których brakowało parametrów? Postaramy się jak najszybciej je uzupełnić :)

Zostaw komentarz

izmir escort