izmir escort izmir escort izmir escort

Najlepszy obiektyw do fotografii wnętrz

36

Fotografia wnętrz to dziedzina, w której bardzo istotny jest właściwy dobór sprzętu. Jakość optyki bezpośrednio przekłada się na efekt końcowy i ilość pracy, jaką należy włożyć w obróbkę zdjęcia. Na co więc zwrócić uwagę przy zakupie obiektywu do fotografii wnętrz i nieruchomości? 

Od pewnego czasu na rynku nieruchomości widzimy rosnące zainteresowanie wśród osób prywatnych i agencji nieruchomości odpowiednim pokazaniem sprzedawanych mieszkań i budynków. Ten trend powinien przede wszystkim cieszyć osoby zainteresowane fotografią wnętrz oraz nieruchomości, bo to właśnie one będą odpowiadać na zapytania o tego typu usługi. To również doskonała okazja, aby zainteresować się tą bardzo ciekawą dziedziną fotografii.

Aparat i obiektywy – czego używam na co dzień?

Sam fotografuję wnętrza już od kilku lat. Muszę przyznać, że najczęściej w mojej torbie gości Sigma 10-20/3.5 HSM. Jest to jeden z najpopularniejszych obiektywów szerokokątnych na rynku fotograficznym. Bardzo dobry stosunek jakości do ceny, łatwo korygowalna dystorsja – to jego główne zalety. Co ważne, nie kosztuje majątku.

Wcześniej fotografowałem starszym bratem F/3.5 – modelem 10-20/4-5.6 DG z napędem śrubokrętowym. To  dobry wybór dla początkujących fotografów, sprzęt zapewni Ci niezłą jakość za bardzo rozsądne pieniądze. Tym bardziej, że fotografując korzystamy z przymkniętej przysłony. Twoje optimum to f/8 – f/10, spróbuj – myślę, że będziesz zadowolony z efektów.

Na start nie potrzebujesz sprzętu wartego dziesiątki tysięcy złotych. Wystarczy Ci aparat z matrycą APS-C albo micro 4/3. Pełna klatka i jasne obiektywy są oczywiście mile widziane, ale nie są koniecznością.

Ja do swojej pracy używam od samego początku aparatu APS-C, a dokładnie sprawdzonego Pentaksa K-3. W połączeniu z powyższą Sigmą daje świetne efekty, które można zobaczyć na moim blogu dotyczącym fotografii nieruchomości. Jeśli jednak zaczynasz swoją przygodę z fotografią wnętrz, warto abyś poznał podstawy dotyczące obiektywów. Jaki z nich będzie najlepszy do tego typu zdjęć? Postaram się o tym poniżej trochę opowiedzieć.

UWA – najważniejsze obiektywy w fotografii pomieszczeń 

W przypadku fotografii nieruchomości najważniejszym typem obiektywów są obiektywy ultraszerokokątne, tzw. UWA (z ang. ultra wide angle). Jak wspomniałem powyżej, moim głównym obiektywem do tego typu pracy jest właśnie obiektyw ultraszerokokątny.

Obiektywy te to instrumenty optyczne, których ogniskowa ma mniej niż 24 mm. Im mniejsza jej wartość, tym obiektyw obejmie więcej przestrzeni  (pokrywając większy kąt). Tutaj musimy uważać, bowiem przy ekstremalnych wartościach (10-15 mm) mogą pojawić się zauważalne zniekształcenia obrazu w formie dystorsji. Obiektywy te to prawdziwe woły robocze w przypadku fotografii wnętrz, warto je zawsze mieć w zanadrzu, jeśli będziemy chcieli wykonywać właśnie tego typu zdjęcia. Musimy jednak pamiętać o kilku kwestiach, które się z nimi wiążą.

Zdjęcie wykonane obiektywem ultraszerokokątnym, bez korekty dystorsji

Zdjęcie wykonane obiektywem ultraszerokokątnym, ze skorygowaną dystorsją

Obiektywy szerokokątne i ich zastosowanie w fotografii nieruchomości

Ogniskowa Obiektywów szerokokątnych mieści się w przedziale od 24 do 40 mm. W porównaniu do obiektywów standardowych obejmują one większą przestrzeń którą mamy przed aparatem. Sprawdzają się one szczególnie przy fotografowaniu większych pomieszczeń, takich jak np. salony w domach jednorodzinnych. Obiektywy te cechują się obecnie bardzo dobrą jakością oraz niskimi zniekształceniami obrazu (zwłaszcza na rogach zdjęć). Klasyczną 35 (jak choćby sprawdzoną Sigmę 35/1.4 Art) możemy z sukcesem wykorzystać do fotografowania brył budynków.

Zdjęcie fragmentu pokoju dziennego wykonane obiektywem szerokokątnym

Jeśli szukasz obiektywu szerokokątnego, oprócz wspomnianej już Sigmy, warto zainteresować się:

Patrząc na powyższą listę możesz odnieść wrażenie, że jeśli fotografować szeroko lub standardowo to tylko stałką. Nic bardziej mylnego. Sam często korzystam ze sprawdzonej Sigmy 18-35/1.8, która zastępuje mi szereg stałek, począwszy od 18 do 35 mm. Przymknięta do F/2.8 lub nawet F/4 daje świetną jakość obrazka.

Obiektywy szerokokątne – na co powinniśmy zwracać uwagę?

Wspomniałem już, że im mniejsza wartość ogniskowej, tym ryzyko wystąpienia zniekształceń zwiększa się. I faktycznie, jeśli chodzi o sposób odwzorowania świata obiektywy typu UWA dzielą się na dwa rodzaje.

Rektalinearne obiektywy szerokokątne – pomimo tego, że możemy nimi fotografować naprawdę szeroko, nie przekłamują nam perspektywy, zachowując proporcje obiektów. Dzięki temu fotografując nawet na 10-16 mm (w zależności czy mamy aparat z matrycą m4/3, APS-C czy pełnoklatkową), nie przekłamujemy perspektywy. Do godnych polecania obiektywów tego typu zaliczymy np. Sigma 10-20 mm f/3.5 EX DC (którą sam osobiście polecam), Tokina AT-X 11-16 mm f/2.8 PRO DX II (na APS-C), czy też Sigma A 14-24 mm f/2.8 DG HSM (pod FF) lub obiektywy klasy 16-35/4 (dla matryc pełnoklatkowych).

Zdjęcie jadalni wykonane obiektywem ultraszerokokątnym

Obiektywy szerokokątne typu rybie oko są drugim rodzajem obiektywów szerokokątnych. Pod kątem pokrycia przestrzeni niekiedy wyprzedzają obiektywy rektalinearne (np. Samyang 8 mm), kosztem “łamania” linii. Jeśli chcesz zobaczyć jak wygląda świat widziany właśnie takim obiektywem zajrzyj przez wizjer drzwi, która najczęściej jest właśnie popularnych “fishem”. Obiektywy te są nieprzydatne w fotografii wnętrz, ze względu na błędy w odwzorowaniu perspektywy. W przypadku półprofesjonalnego lub profesjonalnego zastosowania powinniśmy traktować je jako ciekawostkę dobrą na wycieczkę, natomiast ich użycie podczas sesji fotografii wnętrz nie będzie nigdy dobrym pomysłem. Z prostego powodu – osoba zainteresowana daną nieruchomością będzie zdezorientowana oglądając zniekształcone zdjęcia.

W fotografii wnętrz możemy użyć różnych typów obiektywów. Z doświadczenia jednak wiem, że najczęściej i tak używany będzie obiektyw szerokokątny. To on robi faktyczną różnicę. Niemniej fajnie by było, gdyby w Twojej torbie znalazł się jeszcze jeden obiektyw o standardowej ogniskowej.

Obiektywy standardowe w fotografii wnętrz

Obiektywy standardowe to takie instrumenty optyczne, które posiadają ogniskowe w granicach 50 mm. Są one “neutralne” dla naszego postrzegania rzeczywistości. Świetne sprawdzają się przy fotografii detali nieruchomości oraz ich pomieszczeń, np. stolików z designerską lampą, elementów draperii itd. Nawet dzięki standardowej, taniej kitowej 50-tce będziemy mogli “wyłuskać” z pomieszczenia elementy, które tworzą jego klimat właśnie dzięki pokazaniu poszczególnych, pojedynczych przedmiotów.

Fragment wystroju pomieszczenia, zdjęcie wykonane standardową “50-tką”

W przypadku popularnych 50-tek, tutaj również nie musimy wydawać kroci. Sprawdź, co oferuje Twój system, w zależności od rozmiaru matrycy i dobierz obiektyw o ekwiwalencie 50 mm. Najlepiej ze światłem F/1.8. To tanie i dobre obiektywy, dzięki którym Twój materiał dodatkowo zyska na jakości.

W zależności od producenta aparatu będziesz potrzebował innego obiektywu standardowego. Warto sprawdzić listę obiektywów standardowych dostępnych na Cyfrowe.pl. Z mojej strony szczególnie polecam:

Obiektywy standardowe, szerokokoątne oraz UWA – który z nich będzie najlepszy do fotografii wnętrz?

Najważniejszy obiektyw w Twojej torbie to (rektalinearny) obiektyw ultraszerokokątny. Dzięki niemu obejmiesz w kadrze nawet wąskie pomieszczenia, nie dokonując przekłamania linii geometrycznych. Na sesji warto też mieć jeden z dodatkowych obiektywów dla urozmaicenia sesji. Sprawdź jaką ogniskową najczęściej robisz zdjęcia i pod tym kątem dobierz odpowiedni instrument do fotografii detali lub wycinków pomieszczeń.  Jeśli masz dodatkowe pytania, związane z fotografią wnętrz – zadaj je w komentarzu, postaram się pomóc!

 

Podziel się.

O Autorze

Bartosz Ząbek

Fotograf z zamiłowania, samouk, od kilku lat fotografuje zarobkowo nieruchomości. W wolnych chwilach zgłębia tajniki filmowania oraz fotografii portretowej.

36 komentarzy

  1. Avatar

    Dzień dobry, a co Pan sądzi o takim zestawie w systemie MFT: Lumix G9 + 12-35 2.8? To dobry zestaw do wnętrz? Czy może lepiej dokupić jaśniejszą stałkę, na przykład Sigma 16mm 1.4? Z góry dziękuję za odpowiedź.

  2. Avatar

    Dzień dobry. Widzę, że pomógł Pan sporej liczbie osób. Czy ja też mogę na taka pomoc liczyć?

    Jestem przed zakupem bezlusterkowca. Będę nim fotografować głównie moje produkty oraz domowe otoczenie z ich udziałem (To będzie jego główne zadanie). Co jakiś czas pożyczałam Sony A6000 + 16-70 + 50 f1.8. Polubiłam ten zestaw. Ale…. pierwszy obiektyw jest ok, ale trochę za ciemny. Drugi… jasny, ale czesto nie mieściłam sie w pomieszczeniu.
    Na jaki obiektyw postawić?

    Zdjęcia, które dotychczas zrobiłam są umieszczone na instagramie @pracowniaohmakrama.

    Dziękuję za każdą wskazówkę 😃

    • Bartosz Ząbek

      Hej! Bardzo fajny profil :) jeśli celujesz w aps-c i Sony to warto mieć standard dla tego formatu. Sony ma bardzo przyjemną natywną 35-tkę ze światłem 1.8, która bezproblemowo współpracuje z body tego producenta. Jeśli chodzi o stałkę, to właśnie w nią bym szedł. Co do zooma to tutaj sytuacja będzie problematyczna bo z tego co się orientuje, to nie ma jakiś wybitnych opcji jeśli chodzi o stosunek jakość – cena. Osobiście mam Sony 18-105/4 ale rzadko używam. Aby pokryć szeroki kąt z czystym sercem rekomendowałbym Sigmę 16/1.4. Co do body – sprawdź Sony 6300.

  3. Avatar
    Anna Szymczakia w

    Witam, czy mógłbyś mi polecić jakiś zestaw do fotografowania nieruchomości. Jestem pośrednikiem w obrocie nieruchomościami i chcę zainwestować w odpowiedni sprzęt. Czy jestem w stanie kupić coś przyzwoitego z ultraszerokokątnym, jasnym obiektywem w cenie +- 3000 zł? Jeżeli uważasz, że w tej cenie nie da się kupić nic odpowiedniego,, to jaką kwotą (według ciebie) powinnam dysponować? Z góry dziękuję za odpowiedź.

  4. Avatar

    Witaj,
    jaki obiektyw polecisz do pełnoklatkowego Canona 6D, interesuje mnie fotografia wnętrz nieruchomości, krajobrazów. Obecnie mam tylko 50 mm Canona do portretu.
    Zależy mi na przystępnej cenie . Pozdrawiam

    • Bartosz Ząbek

      Hej! Standardem pod Canona jest 16-35/4 i właśnie ten obiektyw bym wybrał. 6D pomimo swojego wieku również jest świetnym wyborem jeśli chodzi o fotografię wnętrz – ma jedną z lepszych matryc w tym systemie.

  5. Avatar

    Cześć,

    Szukam obiektywu do bezlusterkowca Samsunga NX300. Jedynie Samyang takie oferuje ale z ich dostępnością jest ogromny kłopot. Myślisz, że stałoogniskowy Samyang 24mm f/1.4 ED AS IF UMC sprawdzi się do fotografowania wnętrz?

    Pozdrawiam

  6. Avatar

    Cześć jaki polecasz obiektyw/ obiektywy jako dodatkowy do telefonu aby fotografować wnętrza nieruchomości bez efektu walących się ścian ?

    • Bartosz Ząbek

      Nie spotkałem się jeszcze z przystawkami, które są dobrej jakości. Zamiast tego szedłbym w kierunku dobrego aparatu ultraszerokątnego. Osobiście będę pewnie kupował Iphone’a 12 Pro jak pokaże się na jesieni (obecnie nie mam ultraszerokiego kąta w moim obecnym telefonie). Iphone 11 ma bardzo dobry obiektyw, i tego bym na Twoim miejscu wybrał.

  7. Avatar

    Dzień dobry,
    mam zamiar kupić aparat Panasonic lumix DMC – GX 80 (z uwagi na cenę/możliwości, rankingi i opinie testowe).
    Jestem pośrednikiem nieruchomości: często muszę robić zdjęcia z ręki bez czasu na zmianę parametrów,
    a pomieszczenia zazwyczaj są niedoświetlone (pory dnia są niesprzyjające – wieczorne)
    Proszę o poradę jaki obiektyw powinienem kupić stosunkowo szeroki bez większych zniekształceń (w mniejszym mieszkaniu trudno jest objąć kadrem całe pomieszczenie) i w stosunkowo niskiej cenie (2000 zł).
    Pozdrawiam Michał

  8. Avatar

    Witam Pana,
    Sprzęty jakimi dysponuje to canon 100D, canon 5D mark II, i obiektywy sigma art 35mm 1.4, canon EW-83H 24-105 mm, ale nie do końca jestem usatysfakcjonowana, bo kąt nie dość szeroki.
    Jaki zestaw poleciłby Pan dla półamatora?

  9. Avatar

    Hej, mam Canona 450d i chcę do niego dokupić obiektyw do robienia zdjęć wnętrz, obiektywy: canon 20-22 f/3.5-4.5 lub sigma 10-20 f/ 4-5.6 który wybrać…pomóż

  10. Avatar

    Dzien dobry, mam aparat olympus omd 10 III oraz dwa obiektywy lumix 25mm f 1.7 oraz olympus 14-42mm . Chce robic zdjecia wnetrz oraz mebli. Jaki obiektyw bys mi polecil? Zastanawiam sie nad olympus 12mm f 2.0, czy moze cos innego moglbys mi podpowiedziec. Dziekuje

    • Bartosz Ząbek

      Hej Aniu! 12/2 Olympusa to dobry wybór, jednak jeśli chodzi o wnętrza możesz odczuwać brak szerokiego końca. Spróbowałbym dać szansę Samyangowi 10/2.8 – manual ale dzięki live view możesz bez problemu ustawić ostrość :)

    • Avatar
      Joanna CIUNCZYK w

      Dzień dobry. Potrzebuję sprzętu do fotografii wnętrz . Nie mam zielonego pojęcia o aparatach, dodatkach i statywach . To mojecpoczàrki z fotografią wnętrz ale potrzebuje dobrego sprzętu, żeby zaraz nie zmieniać na inny. Co Pan mi doradzi?

Zostaw komentarz

izmir escort