izmir escort izmir escort izmir escort

Pierwsze kroki w fotografii ślubnej. Jak zbudować swój ślubny zestaw sprzętowy?

47

Najprawdopodobniej jesteś przed swoim pierwszym ślubnym zleceniem albo zrobiłeś ich już kilka i zastanawiasz się, co dalej. W co zainwestować, mając ograniczony budżet i ograniczone zaufanie do samego siebie (bo może jeszcze nie przekonałeś się, że fotografia ślubna to na pewno to, co chcesz robić). Spójrz na kilka naszych zestawów i zainspiruj się!

Każdy hobbysta od czegoś zaczyna. W przypadku branży foto jest to najczęściej lustrzanka z matrycą APS-C i kitowy obiektyw. Potem zaczynają się wątpliwości. Czy ten aparat, który masz wystarczy do sfotografowania ślubu i wesela? Jaki obiektyw będzie najbardziej uniwersalny? Czy lampa jest konieczna, a jeśli tak to jaka? I czemu to tyle waży…

Fotografia ślubna – rady dla początkujących od najlepszych fotografów z branży

Najważniejsze cechy aparatu, obiektywów i lamp

Umówmy się, że dobre zdjęcie można zrobić każdym aparatem, ale od sprzętu do zastosowań profesjonalnych wymaga się trochę więcej.

Aparat, który służy do robienia zdjęć reporterskich musi mieć dwie cechy. Dobrze radzić sobie w kiepskich warunkach oświetleniowych (mieć wysokie użyteczne ISO) oraz mieć celny i szybki autofokus.

Obiektywy powinny być jasne (umożliwiać jak największe otwarcie przysłony) oraz pokrywać duży (najlepiej cały) zakres ogniskowych.

Lampa powinna mieć obrotowy palnik i automatykę TTL.

Na początku trzeba iść na pewne kompromisy. Dlatego w poniższych zestawach zobaczysz wystarczające na ten moment twojej kariery, ale rozwojowe i przede wszystkim rozsądne cenowo propozycje, które będziesz mógł dalej rozbudowywać aż osiągniesz pułap, z którego będziesz w pełni zadowolony.

1. Zestaw pt. “pierwszy nieśmiały krok”

Dlaczego w zestawie “minimum” znalazły się Nikon D7200 i Canon 80D? To półka aparatów dla średniozaawansowanych fotografów, wystarczająco dobrej jakości, by używać ich w pracy zawodowej. Wszystkie niższe modele aparatów będą miały duże problemy z czułością matrycy lub w ich body zabraknie silnika autofokusa. Jeśli do tej pory robiłeś zdjęcia aparatem z serii Nikon d3000 lub 5000 albo Canonem 100D, 700D itp. skok w jakości zdjęć będzie zauważalny. Wyższe modele aparatów będą natomiast dużo droższe i będą wymagały zakupu zupełnie innych, dużo droższych (ale i lepszych optycznie) obiektywów.

W przypadku obiektywów w tym zestawie mamy bardzo praktyczny i uniwersalny zoom, który przypomina obiektyw KITowy. Posiada jednak nieco jaśniejsze szkło. Przyda ci się w trakcie reportażu. Z kolei Obiektyw 50mm f 1.8 to must have każdego fotografa. Tani i dobrej jakości, co rzadko idzie w parze. Wspomoże cię w „najciemniejszych momentach” ślubu i wesela, i zrobi dobrą robotę na sesji plenerowej.

Lampy Yongnuo to najtańsze lampy reporterskie, dlatego wybierając jeden z dostępnych modeli, możemy sobie pozwolić na kupno najwyższego z nich. Wspomniane modele, zarówno ten do Nikona jak i do Canona, mają bardzo dobre parametry, których mało kto spodziewałby się za taką cenę. Duża liczba przewodnia, pełna automatyka błysku i możliwość sterowania pracą grupy kilku lamp to najważniejsze jej zalety. Jeśli w przyszłości zainteresują cię możliwości światła błyskowego i będziesz chciał rozwijać się w tej dziedzinie (np. robić sesje „studyjne” w plenerze), taka lampa będzie najlepszym do tego wstępem.

Lampy błyskowe Yongnuo – przegląd lamp z oferty “chińczyka”

2. Zestaw pt. “pierwsze koty za płoty”

Jeśli chcesz poczuć prawdziwą różnicę w jakości swoich zdjęć robionych szerokim kątem, nie wystarczy zamiana obiektywu KITowego na Sigmę 17-50mm f/2.8, który znalazł się w poprzednim zestawie. Skok w jakości widoczny gołym okiem dla ciebie i klientów pojawi się dopiero przy inwestycji w Sigmę 18-35mm f/1.8. To aktualnie najlepszy i najjaśniejszy szerokokątny obiektyw do tzw. małej klatki. Ponieważ zakres jego ogniskowych kończy się na 35 mm, konieczne jest wyposażenie się jeszcze w coś „dłuższego”, np. wspomniany już 50mm f/1.8 lub 85mm f/1.8 (a najlepiej oba). Pięćdziesiątka to must have każdego fotografa, za to 85mm pozwoli już na dość intymne kadrowanie z daleka (ważne w trakcie przysięgi i podczas wolnych piosenek na parkiecie).

Nowości sprzętowe dla fotografów ślubnych. Co kupić przed sezonem 2017?

3. Zestaw pt. “raz kozie śmierć”

Ten zestaw posiada minimum elementów w porównaniu z innymi, ale oferuje maksimum korzyści (brzmi jak z reklamy, ale to prawda!). Po prostu nie zawsze torba fotografa ślubnego musi być wyładowana po brzegi. Pełna klatka, mimo iż najtańsza z dostępnych na rynku, pozwala na w pełni profesjonalną pracę. Skok w jakości zdjęć miedzy Nikonem D7200 a D610 oraz Canonem 80D a 6D jest wyraźny. Inna plastyka obrazu, mniejsza głębia ostrości, lepsza praca w kiepskich warunkach oświetleniowych, większe pliki. Niestety różnica w cenie także jest spora, mimo wszystko warto. Dlaczego? W naszym wywiadzie z popularnym duetem fotografów ślubnych Bajkowe Śluby, Karolina i Michał wspominają o zakupie swojej pierwszej pełnej klatki, jako przełomowym momencie w ich karierze fotograficznej. Przeczytaj cały wywiad, by dowiedzieć się więcej o tym, jak rozbudowywali swój własny zestaw.

Sprzęt do fotografii ślubnej – czym robić zdjęcia i dlaczego? Wywiad z duetem fotografów Bajkowe Śluby

Obiektyw 24-70mm 2.8 to typowo reporterski zoom. Pokrywa zakres ogniskowych najczęściej używanych w trakcie reportażu ślubnego, choć niektórym może brakować czegoś ultra szerokiego (ważne w ciasnych mieszkaniach podczas przygotowań pary młodej). W przyszłości warto również pomyśleć o drugim końcu skali, np. zoomie 70-200mm f/2.8 (dostępny w ofercie wielu firm), Canon 100mm f/2.8L macro lub Tokina 100mm f/2.8 macro z mocowaniem Nikon lub Canon. Zwłaszcza obiektyw makro może być czymś ciekawym, bo umożliwi ci inne podejście do fotografowania detali, np. obrączek.

Nie zapomnij też o grubym, wygodnym pasku, który rozłoży na ciele niemały ciężar aparatu i obiektywów. W wielogodzinnej reporterskiej pracy to podstawa!

4. Zestaw żonglerski

To najdroższy i zarazem najliczniejszy zestaw. Będzie od Ciebie wymagał umiejętności żonglowania i częstego zmieniania obiektywów. Obiektywy Sigma ART są bardzo lubiane wśród fotografów ślubnych z uwagi na ich specyficzną plastykę obrazu i cenę niższą niż „oryginalne” obiektywy Canona i Nikona z tymi samymi parametrami (poza jednym wyjątkiem). Są warte uwagi zwłaszcza teraz, gdy producent wzbogacił linię o kilka zupełnie nowych produktów i odświeżył starsze modele.

W żonglowaniu obiektywami pomoże ci klips Capture Pro w komplecie z końcówką Kit Lens. Zapniesz go przy pasku od spodni, dzięki czemu dwa najpotrzebniejsze szkła będziesz mieć zawsze przy sobie (na biodrze, niczym rewolwer gotowy do strzału).

Ponieważ w zestawie jest sporo elementów, istnieje w nim duży potencjał do edycji w zależności od preferencji fotografa. Możesz spróbować swoich sił z zoomem Sigma A 24-35mm f/2.0 rezygnując z Sigma A 20mm f/1.4 i 35mm f/1.4, a ogniskowe 50mm i 80mm potraktować jako alternatywy a nie opcje uzupełniające. Obiektyw o ogniskowej 135mm możesz kupić jako ostatni.

Elementy, które warto mieć w każdym zestawie

Wyprawka dla fotografa – co kupić na początek?

Jaki będzie Twój ślubny zestaw sprzętowy?

Kombinacji jest znacznie więcej, ale cztery przedstawione tu zestawy mogą być punktem wyjścia dla osób, które nie mają jeszcze własnej wizji ani wyrobionego stylu pracy. Co sprawdzi(ło) się w Twoim przypadku?

Podziel się.

O Autorze

Aleksandra Polkowska

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

47 komentarzy

  1. Avatar

    A jak Pani widzi zestaw D800 x2 plus szkła: Tamron G2 24-70 2.8 i tamron G2 70-200 2.8. Taki zestaw wystarczy? Mam jedna puszke d800 ale potrzebuje drugiej… czy warto wziąć takie samo body? Zamierzam fotografiować na slubach/ weselach i koncertach.
    Dodatkwo mysle o jasne stalce gdy bedzid malo swiatla. Moze nikkor 50 mm. 1.8? Czy 1.4?

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Dwa takie same aparaty to zawsze dobry pomysł. Ułatwia to później obróbkę, wyrównanie kolorów itd. Pracowałam przy ślubach na dwóch różnych puszkach (d700 i d750) i była to droga przez mękę. Co do obiektywów – powinny wystarczyć na początek :)

  2. Avatar

    Cześć :)

    Planuję zakup Canona 5d mark iv. Potrzebuję profesjonalnej pomocy w doborze obiektywów oraz lampy – do portretu, fotografii kulinarnej, na śluby\chrzciny\zdjecia w różnym oswietleniu. (chodzi mi o profesjonalny sprzęt, cena nie gra roli) . Jakie karty pamięcie bedą najlepsze dla tego aparatu? Będę bardzo wdzieczna za pomoc :)

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      To bardzo szeroko postawione pytanie i zabraknie miejsca w komentarzu na opisanie wszystkiego, ale postaram się coś zaproponować :). Jeśli chodzi o profesjonalne obiektywy do pełnej klatki Canona, najlepiej będzie wybrać coś z serii Canon L. Do reportażu najlepszy będzie uniwersalny zoom 24-70 mm F2.8 https://www.cyfrowe.pl/aparaty/obiektyw-canon-24-70-mm-f-28lii-ef-usm.html Sprawdzi się też w studio przy fot. kulinarnej i portretowej. Myślę, że na początek kompletowania sprzętu taki uniwersalny obiektyw będzie dobrym wyborem. Można go wspomóc jasnym, stałoogniskowym 135 mm 2.0 również z serii L https://www.cyfrowe.pl/aparaty/canon-135-mm-f/20l-ef-usm.html. To najlepszy portretowy obiektyw Canona, jaki znam, najładniejszy bokeh, jakie widziały moje oczy – pozwolę sobie na takie porównanie :) Karty pamięci do tego aparatu muszą być przede wszystkim szybkie i tutaj w grę wchodzi np. seria kart Sandisk Extreme PRO https://www.cyfrowe.pl/karty-pamieci-sd-sdhc-sdxc,1,7,232/p-s/30-RVhUUkVNRSBQUk8=/Sandisk.html Wolniejszych, czyli Extreme ani Ultra nie polecamy do takich aparatów :) Co do lamp – niestety nie mogę pomóc, gdyż mam za mało informacji. O jaką lampę chodzi? Reporterską zakładaną na aparat czy studyjne do portretu i fot. kulinarnej. Zależy ci bardziej na mobilności czy wygodnej pracy w studio?

  3. Avatar

    Dzień dobry, zostałam poproszona o zrobienie zdjęć na ślubie i przyjęciu weselnym w rodzinie, i poszukuję jakiejś sensownej lampy – tak by się sprawdziła i w kościele i w pomieszczeniu. Polecano mi manualne Yognuo 560 III lub IV (ale to raczej chyba do sesji, do zdjęć bardziej reporterskich chyba automatyka by się przydała?), rozważam też wstępnie coś Metza (52 AF-1 ?) albo właśnie jakieś automatyczne yongnuo (może wspominane tu Yongnuo 600 RT II ).
    Mój obecny zestaw: canon 70D + canon 17-55 2.8 + canon macro 60 mm 2.8 + canon 50 1.8 + zapewne mało przydatne w ślubnej tematyce canonowskie 100-400 4-5.6. Mam starą lampę speedlite 380ex, ale nie umiem się zbyt z nią dogadać.
    Co byście mogli polecić, budżetowo? Po tym raczej jednorazowym foceniu weselnym, lampa by się mi przydała do standardowych imprez rodzinnych czy sesji adopcyjnych zwierzaków (typu ruchliwe koty)

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Naszym bestsellerem w ostatnim czasie jest lampa Quadralite 60 https://www.cyfrowe.pl/aparaty/quadralite-stroboss-60c.html Nowoczesna, Ma najnowszą wersję E-TTL więc będzie zgodna ze wszystkimi lustrzankami Canon. Ma też możliwość pracy zdalnej bez dokupowania kolejnych akcesoriów (nadajników i odbiorników radiowych), więc jeśli będziesz chciała dalej się uczyć błyskania, stworzyć swoje małe studio w domu albo robić bardziej kreatywne zdjęcia na weselu, to będzie jak znalazł. Jest też kompatybilna z bardzo krótkimi czasami naświetlania, co myślę, przyda Ci się podczas fotografowania ruchliwych zwierzaków. Aktualnie lampa jest w promocji, więc to dodatkowy plus, ale i bez promocji warta swojej ceny :)

  4. Avatar

    Zastanawiam się nad kupnem sprzętu, z którym miałbym rozpocząć podróż w fotografii ślubnej. Do wydania mam kilkanaście tys. i na początek myślałem nad zestawem:
    – nikon d750
    – Tamron 24-70 2.8

    I tu pada pytanie, czy kolejnym obiektywem powinien być 100/2.8 macro czy też 85/1.8 ? Podejrzewam, że 70-200 może wykroczyć poza budżet z uwagi na dokupienie akcesoriów (karty, baterie, paski itp). I co z lampa błyskową czy Metz 48-AF-1 da radę czy raczej coś mocniejszego potrzebuje?

    Dodatkowo mam w zapasie d5100
    – Nikkor 50 1.8
    – lampa Metz 48-AF-1

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Zdecydowanie polecam zakup obiektywu 100 niż 85 zwłaszcza, jeśli mówimy o obiektywach marki Nikkor. Ogniskowe 75 i 80 niemalże się dublują. Dodatkowo setka ma tę przewagę, że umożliwia robienie zdjęć makro, co pozwoli robić piękne zdjecia detali i ułatwi przebranżowienie się w przyszłości, jeśli będzie taka potrzeba, np na fotografię produktową. Im bardziej urozmaicone możliwości mamy, tym lepiej. W porównaniu do 70-200 ma również przewagę – jest dużo mniejsza i lżejsza, co na pewno odczujesz od razu nosząc to wszystko ze sobą do pracy. Jeśli nie zależy Ci na funkcji makro a kusi Cię przysłona 1.8 zamiast 2.8 to polecam Ci ten obiektyw https://www.cyfrowe.pl/aparaty/obiektyw-sigma-a-135-mm-f-18-dg-hsm-nikon.html doskonały do portretów i kościoła. Osobiście posiadam bardzo podobny zestaw: D750, 24-70 i 70-200, ale na ostatnim ślubie korzystałam z pożyczonej setki i jestem skłonna dołożyć ją do zestawu zamiast ciężkiego 70-200, gdyż naprawdę rzadko, tylko w dużych katedrach i na plenerach, zdarza mi się korzystać z ogniskowej 200. Co do lampy natomiast, gdybyś nie miał żadnej i dopiero miał kupić tego Metza, na pewno bym Ci go odradzała, ale skoro już go masz to używaj :) Ewentualnie poszukaj takiej lampy, która ma wbudowany nadajnik radiowy, żeby w przyszłości móc ją bez dodatkowych akcesoriów wyzwalać zdalnie ze statywu (ładniejsze zdjęcia:) Znajdziesz takie w ofercie Quadralite https://www.cyfrowe.pl/lampy-blyskowe,1,4/p/174/Quadralite/scr.html oraz Yongnuo.

  5. Avatar

    Witajcie. Potrzebuje pomocy. Na sama myśl brzuch mnie boli :) będę fotografować pierwszy ślub. Wybrał mnie ktoś bo podobają mu się moje zdjęcia mimo że jestem początkująca i nie mam strony swojej portfolia itd. Mam obiektyw Canon 50mm 1.8 STM i Sigme DC 17-50 mm 2.8. Poradzcie co kupić ?:(

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Oww, czeka Cię niemałe wyzwanie. Głowa do góry :) Dużo zależy, jaki masz aparat, jaką kwotę maksymalnie możesz przeznaczyć no i ile masz czasu na skompletowanie tego, odłożenie jakichś oszczędności itd :). Na pewno do tego zestawu dołożyłabym jakąś tanią lampę np. z oferty Yongnuo lub Quadralite, np. https://www.cyfrowe.pl/aparaty/lampa-blyskowa-quadralite-stroboss-36-canon.html, to wydatek około 300 zł zapasowe karty i baterie (przynajmniej po 2 sztuki wszystkiego). Obiektywy powinny dać radę. Możesz ewentualnie rozważyć wymianę 17-50 na 18-35 1.8 Sigmy w przypadku małej klatki i 24-70 2.8 w przypadku pełnej klatki (oba przerabiałam na własnej skórze). Są najbardziej uniwersalne i łatwe do opanowania na początku. To takie droższe i lepsze zamienniki, tego, co masz teraz, wiec szybko sie przyzwyczaisz. 50 1.8 jest super na ślubach! Pamiętaj też, że możesz skorzystać z naszej wypożyczalni http://www.cyfrowe.rent gdzie wypożyczysz obiektywy już od 30 zł za dzień a koszt najmu doliczysz parze młodej do rachunku ;)

      • Avatar

        Dziekuje za odp Pani Aleksandro :) Oj tak.. :( chyba bede musiala wziasc cos na nerwy tego dnia zebym nie latala ze stresu :)
        Poszalalam troche i zamowilam wczoraj 35 1.4 canona,a ta Sigme faktycznie musze zamienic. Dostalam ja w prezencie ale zaczelam sobie zdawac sprawe ze malo bedzie mi sie przydawac mimo ze nie jest zlym obiektywem. Napewno z czasem bede chciala zmienic aprat na pelny format wiec chcialabym teraz kupowac tak zeby pozniej obiektywy mi pasowaly. I teraz mysle zeby dokupic wlasnie jak Pani mowi 24.70 2.8 mysle.. canon czy sigma. Myslalam tez o obiektywie Zeiss o Distagonie ale malo kto na nim pracuje a ze pracuje w tej firmie to dostalam ciekawa oferte. Fotografia to nie tak chop siup jak to kazdy mysli .. :) dziekuje za polecenie lampy! dzisiaj o tym poczytam bo wlasnie wczoraj zaczelam sie interesowac

  6. Avatar

    Witam,
    jestem posiadaczem zestawu “pierwsze koty za płoty”canona z zamiarem zakupu drugiego kota lub drugiego plota.
    Pytanie co mogę zakupić do wysokości 15K, żeby dopełnić swój fotograficzny dobytek ?
    Czy Canon 5d mk IV + np sigma 85 1.4 czy może 6d mk II i jakieś dwa fajniejsze szkła ?
    Proszę o radę i pomoc, za którą z góry dziękuje :)

  7. Avatar

    Witam,
    Genialny artykuł !!! Posiadam obecnie 80d, Sigme art 18-35 oraz 50 1.8 wiec zestaw „pierwsze koty za płoty” i zastanawiam jak go rozbudowac ?
    Budżet jakim dysponuje to 15k, dlatego mysałem o zakupie 5d mk IV i jakiegos dobrego szkła.
    A moze 6d mk II i dwa szkła? Czy zmiana systemu na sony a7 III ?? Proszę o pomoc bo zaczynam lekko wariowac :)

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Miedzy Canonem 6D II a aparatami 5D IV oraz Sony A7 III jest duża różnica jeśli chodzi o wygodę pracy i celność AF na korzyść droższych modeli, więc zdecydowanie polecam te dwa, o ile ktoś ma budżet i zamierza faktycznie fotografią ślubną zarabiać na życie. Jeśli to jeszcze początki albo tylko dodatkowa praca, to koszt tych aparatów może się zwyczajnie nie zwrócić – musisz sam przekalkulować na co Cię stać i czy chcesz wydawać to pieniądze :) . Decyzja co do pozostania w systemie Canona lub zmianę na Sony jest trochę trudniejsza. Sony to na pewno inne myślenie, inna ergonomia, guzikologia, również inne kolory i obróbka. Jeśli masz chwilę spokoju pomiędzy sezonami ślubnymi, żeby się do tego przyzwyczaić, możesz śmiało iść w bezlusterkowce. Ta technologia jest trochę bardziej rozwojowa. Jeśli zdecydujesz się kupić Canona 5D IV to proponuję wtedy sprzedać Sigmę i kupić Canona lub Tamrona 24-70 2.8 + coś dłuższego w stylu 70-200, np. Sigmę, choćby używaną – zależy od budżetu. Jeśli zdecydujesz się sprzedać wszystko co masz i zmienić system na Sony to w innym tekście proponuję taki zestaw: https://blog.cyfrowe.pl/2018/07/29/fotografia-slubna-na-co-wydac-dotacje-na-co-zmienic-system-zestawy-z-bezlusterkowcem/

      • Avatar

        Dziękuje za szybką odpowiedź,
        80d wraz z Sigmą planowałem zostawić jako drugi aparat, niezależnie od zmiany systemu.
        Do Sony a7 III, 55 1.8 lub 35 2.8 oraz 85 1.8, choć Pani propozycja jest bardziej uniwersalna.
        Natomiast w przypadku Canona na 5d IV kupić (85 art/ tamron 24-70 2.8/ tamron 70-200 .28) i zostawić 50 1.8 do czasu aż finanse pozwolą na upgrade.
        Sprzęt nabywam w ramach dofinansowania, dlatego chce stworzyć solidną “bazę” którą będę mógł rozbudowywać z czasem.
        Docelowo szukam zestawu, który sprawdzi się przy ślubach, portrecie i fotografii mody.
        Czy zmierzam w dobrym kierunku ??
        Pozdrawiam.

  8. Avatar

    Skok w jakości zdjęć miedzy Nikonem D7200 a D610 oraz Canonem 80D a 6D jest wyraźny. Inna plastyka obrazu, mniejsza głębia ostrości, lepsza praca w kiepskich warunkach oświetleniowych, większe pliki.

    Brednie.
    Matryca nie ma wpływu na mityczną plastykę.
    Mniejsza głębia ostrości jest marginalna, często nie ma znaczenia dla klienta,a zdarza się,że jest traktowana jako wada.
    Lepsza praca w gorszym świetle? Nieprawda. D7200 ma AF taki sam jak D750, lepszy niż D610.
    Użyteczne ISO do 4000,a nawet przy poprawnym naświetleniu 6400. W przypadku stosowania lampy dochodzi wspomaganie AF.

    “w Sigmę 18-35mm f/1.8. To aktualnie najlepszy i najjaśniejszy szerokokątny obiektyw do tzw. małej klatki. ”

    Brednie. W przypadku Nikona ciągle najlepszym obiektywem jest stary 17-55 2.8
    Absolutnie bezkonkurencyjna praca AF, pancerność, uszczelnienie i świetne maluje.
    AF sigmy to w ogóle inna czasoprzestrzeń.

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Dzięki za opinię, ale niestety nie mogę zgodzić się ze wszystkimi Twoimi uwagami. O ile uwagi co do autofokusa mogą być częściowo trafne, to styl obrazka między serią 7000 Nikona a jego pełnymi klatkami jest dla mnie zauważalny, jak również różnica między Sigmami art i obiektywami 17-50 2.8 również miażdży. Nie wiem jak Ty, ale od 10 lat fotografuje różnymi Nikonami i zjadłam zęby dobierając sobie do nich obiektywy, a ten artykuł jest tego podsumowaniem. Oczywiście masz prawo nie zgadzać się ze mną, tak samo jak ja z Tobą, ale powstrzymałabym się na Twoim miejscu od słów w stylu “brednie” i powtarzaniem ich w każdym zdaniu, bo nie dość, że są nieuprzejme, to również mogą wprowadzać innych czytelników w błąd. Takie rzeczy jak ocena “plastyczności obrazu” to kwestie trochę subiektywne, więc każdy ma prawo sądzić inaczej.

  9. Avatar

    Witam, bardzo ciekawy artykuł :)
    Mam pytanie zdecydowałem się na sigmę Art 85 mm 1.4 , tamrona G2 24-70 2.8 i jeszcze rozmyslam nad Sigma art 35mm 1.4. Jak z zastosowaniem 35 mm czy jest on bardzo przydatny i czy taki zakup ma sens ?

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Cześć! Mówiąc ze swojego doświadczenia (mam 35 1.4 Sigma, 50 1.8 i 24-70 2.8 Nikkor) to te obiektywy raczej się zastępują niż uzupełniają… Chociaż ja z 50 w ciemnościach korzystam często, nie wiem, co by było, gdybym jej nie miała, może 35 poszłaby wtedy w ruch? To dość indywidualna kwestia. Jeśli pracujesz (lub planujesz w przyszłości pracować) na dwa aparaty to zakup jest na pewno uzasadniony, bo 1.4 będzie lepsze w kiepskich warunkach oświetleniowych. Natomiast jeśli pracujesz na jednym body, to można ograniczyć się do 24-70,zwłaszcza na początku swojej kariery, żeby zaoszczędzić na wydatkach. Jeśli chcesz przekonać się, czy jakiś obiektyw jest dla Ciebie, polecam naszą wypożyczalnię na http://www.Cyfrowe.rent. Możesz wypożyczyć na zlecenie obiektyw, a jeśli zdecydujesz potem kupić taki sam model w Cyfrowe.pl, to prawie 100 % kosztu wypożyczenia jest odejmowane od ceny zakupu, więc nic nie tracisz, a zyskujesz cenne w tym przypadku doświadczenie :)

  10. Avatar

    Hm… zawsze się zastanawiałem dlaczego mówimy zawsze o Canon czy nikon, jeśli chodzi o fotografów zawodowych. Inne marki (pentax czy sony, a w przypadku aparatów nie pełnolatkowych również inni producenci) jakoś się nie liczą w swerze zawodowej? Weźmy np takiego pentax K50, który matryce ma lepszą niż nikon D7200, tańsze szkła i sam w sobie jest mniejszy i lżejszy. Albo takie sony A7, choć sony przegina zdecydowanie z ceną obiektywów. Za to np Olympus ma genialną stbilizację, a obiektywy do M43 obecnie są nie dosć że tanie, to jeszcze fantastyczne optycznie. Przy okazji do Olympusa czy Panasonic można zaadoptować dowolny obiektyw dowolnego producenta. A mimo to jak profesjonalista to Albo Nikon, a w zdecydowanej większości Canon.

    Dobra, a teraz ja -> Reportaży ślubnych nie robiłem. Za to kilka komunii i chrztów mam już za sobą. A czym robione? Prostym zestawem ->
    Pentax K50 + Yangnuo 560 III _ obiektywy: Kit 18-55, Kit 70-200, Pentax DA 50mm f1,8 + helios 44-2. A ostatni dwa kity zmieniłem na Pentax FA 28-80 i Pentax FA 70-200. Prosty zestaw, ale dał w pełni sobie radę. I to nie tylko na chrzcinach czy chrztach, ale również na innych imprezach okolicznościowych. Zestawik daje radę. Z resztą swoja przygodę zaczynałem z kompaktem Fuji S9600, z którym zarobiłem pierwsze pieniądze. I powiem tylko szczerze, że faktycznie brakuje czasem szerokiego kąta. Do całego tego zestawu, a szczególnie pierwszego polecanego dorzuciłbym jeszcze Sigmę 10-20 f3,5. Można więc spokojnie zacząć z tanim, prostym zestawem. Daje radę nawet w kościołach.
    Swoją drogą uważam, że nie sprzęt jest tak na prawdę potrzebny, a wiara we własne możliwości i umiejętność panowania nad tym co się już ma. Oczywiście mówię o początkach czyli zestaw 1 może 2. Bo dalej to już inna bajka. Choć osobiście pomyślałbym, czy do zestawienia na pewno nie dodać Pentax K-1 lub Pentax K-1 II. A do zestawu z APSC np Pentax K-3 II jeśli już chcemy mieć sprzęt z górnej półki APSC.

  11. Avatar

    Witam! Podepnę się do tematu. Mam canona 80D. Kolega poprosił mnie o focenie na weselu w najbliższym czasie. Patrzę za używanym sprzętem bo takie pstrykanie to tylko dla znajomych. Mam u siebie canona 24-105, sigmę 17-50, canon 50mm 1:8, canona 18-55, sigmę 10mm fisheye i sigmę 70-200 oraz lampę 430 exII.
    Wytypowałem takie obiektywy:
    CANON EF 35mm f/2
    Canon EF 28mm f/ 2.8
    Canon 85mm f.1.8
    Szukam właśnie jednej w “miarę uniwersalnej stałki” tak do 1000 zł. Chociaż pojawił się również temat dokupienia drugiego body używki (moze 5D bądź 7D).
    Co przy tym zestawie co mam byłoby najlepszym rozwiązaniem? Jeśli body to jakie ? Jeśli stalka to która ?

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Do pracy zawodowej, zwłaszcza reporterskiej nie polecałabym aparatów z serii niższej niż D7XXX. Serie z piątką i trójką z przodu to sprzęt amatorski. Można zabrać na pierwsze wesele dla nauki, ale potrzeba zmiany na coś lepszego pojawi się bardzo szybko.

      Nie wspominałam o tym w artykule, ponieważ od momentu jego publikacji na rynku foto sporo się zmieniło – rozważyć można jeszcze pełną klatkę od Sony A7 pierwszej lub drugiej generacji. A7 w pierwszej wersji to aktualnie najtańsza pełna klatka na rynku (!) w identycznej cenie co wspomniane lustrzanki Nikona. Warto też dołożyć tysiąc więcej i zainwestować w Sony A7 II https://www.cyfrowe.pl/aparaty/aparat-cyfrowy-sony-alfa-a7ii-body.html To aparaty znacznie bardziej zaawansowane niż lustrzanki Nikona a w ostatnim czasie mocno potaniały. Sony A7 II ma np. stabilizację i świetny tryb filmowy oraz przede wszystkim jest to już pełna klatka ze znacznie lepszą plastyką.

  12. Avatar

    Witam. Mam dylemat, ponieważ mam obecnie Canona 60d i obiektyw Sigma 17-50mm f2.8 ale chcę dokupić jakąś jasną stałkę. Myślę nad Sigmą 85mm f1.4 Art przyda się do założeń jak i na sesji w plenerze. Tylko mam wątpliwości czy nie kupić czegoś innego. Może macie jakieś inne propozycje na rozbudowanie zestawu ?

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Sigma 85 1.4 ART to świetny obiektyw. Przyda się w kościele i na sesji plenerowej, również na dużych salach weselnych, gdy nie ma ścisku. Ma piękny bokeh, jak wszystkie obiektywy z tej serii. Rozważyć można jeszcze Canona 135mm F2.0 https://www.cyfrowe.pl/aparaty/canon-135-mm-f/20l-ef-usm.html To jedno z najfajniejszych szkieł Canona w ogóle, w podobniej cenie jak Sigma (moim zdaniem najładniejszy bokeh wśród Canonów). W przypadku fotografii ślubnej można jeszcze spojrzeć na obiektywy które są połączeniem krótkiego tele i makro, np. na Canona 100 mm 2.8 macro. Jest ciemniejszy, ale rysuje bardzo ostro, nie ma mowy o rozmytych krawędziach, super jakość, uwielbiany przez fotografów produktowych (studio). Do fotografii ślubnej ma tę zaletę, że nie tylko można fotografować nim ludzi, ale też małe przedmioty, np. obrączki i inne detale. Są to obiektywy z zakresu 3-4 tys. zł W przypadku mniejszego budżetu polecam Canona 85 mm 1.8 https://www.cyfrowe.pl/aparaty/canon-85-mm-f/18-ef-usm.html aktualnie mamy go w promocji i dodatkowo jest objęty cashbackiem :)

      • Avatar

        Dziękuję za odpowiedź:-) na razie wybór padł na Canona 85mm f1.8 :-) z czasem będzie też 135mm ;-)

  13. Avatar

    Artykył – rewelacja :):) a czy jeżeli mam juz obiektyw 35mm – 1.8 to czy dodatkowo zakupic 85mm czy 50 mm? (Fotografia min ślubna)

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Do fotografii ślubnej i portretowej zdecydowanie 85 mm. Na ślubie w kościele i sesji w plenerze dłuższa ogniskowa jest bardzo potrzebna, bo nie zawsze możemy podejść blisko, by nie zburzyć intymnego nastroju albo nie przeszkodzić w ceremonii. Można rozważyć jeszcze ogniskową 100/105 lub 90 z oferty Nikona, Sigmy oraz Tamrona, które mają funkcję makro. Obiektyw będzie wtedy spełniał rolę małego tele a funkcja makro pozwoli pięknie uchwycić detale, takie jak, np. obrączki.

      • Avatar

        Dziekuje bardzo za odpowiedz. Decyzja juz podjeta :) ale prosze mi napisac czy koniecznoscia jest aby kupowac obiektyw ze stabilizacją?

  14. Avatar

    Przecież D610 w porównaniu do D7200, to bieda.
    Mniejszy zakres użytecznego ISO i o wiele gorszy AF.

    Równo może stanąć dopiero D750 wraz z 24-70/f2,8 i to Nikkorem, gdzie przy akcji typu “zimne ognie”
    faktycznie widać różnicę. Więcej idzie wycisnąć.
    W 99% przypadków klient nie zauważy różnicy pomiędzy powyższym,a D7200 + Sigma 17-15 f/2.8 + 35mm f/1,8

  15. Avatar

    Od zawsze fascynowały mnie zdjęcia z klasą od których oczu nie sposób oderwać. A żeby takie uzyskać trzeba również sprzętu z klasą np. Canon 6D Mark II. Do tego obiektywy Sigma ART 50mm – z czasem 24 i 85mm.
    Ten artykuł przekonuje mnie że idę w dobrym kierunku aby to osiągnąć.

  16. Avatar

    Jestem pod wrażeniem artykułu :) Tego właśnie szukałem. Mam swoje przemyślenia, ale brakowało mi potwierdzenia w postaci zdania kogoś z większym doświadczeniem i tadam :D

      • Avatar

        Niedawno zakończyłem swoją przygodę z Canonem 5D i było to niesamowicie pouczające doświadczenie. Po długiej przerwie od fotografii chciałem spróbować jak to jest z tą pełną klatką, a nie chciałem rzucać się na głęboką wodę.
        Wnioski:
        – Pełna klatka to droga “zabawa”. Albo grubo albo wcale, przy szkłach nie ma miejsca na kompromisy, kończą się one najczęściej zaniżaniem potencjału body.
        – ponad 5 lat w technologii to ogrom czasu i body entry level pod niektórymi względami dorównuje, a nawet może przewyższać już wiekową konstrukcję profesjonalną.
        – jakość wykonania najwyższej półki robi wrażenie i widać, że to narzędzie do pracy. Mimo bycia drugim właścicielem i sporego przebiegu, nie było widać zmęczenia sprzętu. Wszystko działało jak powinno. Co niestety przy tańszych produktach już po roku nie zawsze jest takie oczywiste.
        – obiektyw>body – przekonałem się jak bardzo jest to prawdziwe.

        I teraz po tym długim wstępie mogę przejść do istoty rzeczy :D
        Założenia:
        Zajmuję się szeroko rozumianą fotografią reklamową i głównie fotografuję ludzi. Solidne oświetlenie umożliwia korzystanie niekoniecznie z super jasnych obiektywów. I choć za czasów korzystania z Pentaxa zdarzyło mi się zaliczyć 3 śluby, to teraz bez odpowiedniego sprzętu bym się nie odważył jednak ciągnie mnie w tym kierunku. Uwielbiam uwieczniać emocje :) Więc skoro zmiana sprzętu i to na taki, który ma nie ograniczać, długo służyć, to może by tak uwzględnić w tym wszystkim śluby.

        Rozpatrywałem dwa warianty startowe do rozbudowy o obiektywy:
        1. Tańszy – 80D + Sigma 50-100 1.8 Art – uniwersalny zestaw nastawiony na portret plus po dołożeniu czegoś szerszego można śmiało walczyć w pomieszczeniach wszelakich :)
        2. Droższy – 6D II + Canon 70-200 mm f/2.8L EF IS II USM – mimo, że 6D to taki budżetowy FF, to jednak FF :)
        I do pracy na co dzień ten zestaw jest super ale… już weselnie nie bardzo…

        Dylematy jakie się pojawiły to:
        – czy 80D na pewno jest na tyle wytrzymały i podoła, oraz czy nadaje się na to minimum.
        – Czy Canonowskie 70-200 nie zastąpić np Tamronowym i zaoszczędzony grosz wydać na dodatkowe szkło. Ludzie sobie chwalą i różnice są głównie na wykresach ale… Skoro zamierzam zrobić ten znaczący krok w górę, może nawet wybrać lepsze body, to chcę mieć pewność że wybiorę coś co da mi 100% satysfakcji i nie będzie potem myśli, kurka mogłem dopłacić do obiektywu i brać Canona…

        O ile pierwsze wątpliwości udało się rozwiać o tyle drugą jeszcze nie. Przy okazji analizowania jeszcze wyższej półki zacząłem zastanawiać się nad Nikonem D810. Wyzbyłem się wszystkiego, więc zmiana systemu wchodzi w grę. Wtedy znów pytanie czy Nikonowskie 70-200, czy od kogoś innego:)
        ufff to tak w skrócie :D

  17. Avatar

    Witam Serdecznie,

    Czy dla aparatów z matrycą DX nie będzie lepszym zakup obiektywu 35 mm f 1.8 zamiast 50 mm f 1.8?

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Ile osób, tyle opinii. Osobiście zaczynałam od 35mm. 50 doszła później i musi być uzupełniona czymś szerokim z pogranicza 18-35, inaczej będzie ciężko fotografować przygotowania w domu młodych oraz imprezę.

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Artykuł adresowany był do osób początkujących. Z naszego doświadczenia wynika, że ceny takich aparatów jak Canon Eos 5D mk IV odstraszają amatorów i nie biorą oni takiego sprzętu pod uwagę przy zakupie. Skupiliśmy się więc na bardziej przystępnych cenowo propozycjach. Jeśli jesteś w trakcie kompletowania własnego zestawu i interesuje Cię ten model Canona, zapraszam do kontaktu z naszą infolinią. Pomożemy Ci dobrać odpowiednie akcesoria :)

  18. Avatar

    Ciekawy artykuł ;) Dodałbym jeszcze tylko dodatkowe zapasowe baterie do aparatu, bo wiele ludzi o tym zapominają :)

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Oczywiście masz rację, to oczywistość, a jednak zdarza nam się o takich rzeczach zapomnieć :)

  19. Avatar

    Nie ma nic piękniejszego niż praca, która jest naszym hobby i hobby które jest naszą pracą :) Wtedy każdy dzień jest pełen radości i nie ma miejsca na niezadowolenie z tego czym się zajmujemy! :D Cieszę się, że dane było mi odkryć taką wspaniałą pracę, a fotografię także bardzo lubię :)

Zostaw komentarz

izmir escort