Domowe studio fotograficzne – modyfikatory światła

0

Sztuczne światło to ogromne możliwości. Może wręcz imitować światło słoneczne, pod warunkiem, że dobierzesz do lampy odpowiednie akcesoria, np. softbox, parasolkę albo beauty dish. Ma być miękko i łagodnie jak o poranku, czy mocno i intensywnie jak w samo południe? Zobacz, jakie narzędzia masz do wyboru, by skutecznie zapanować nad oświetleniem i dowiedzieć się w co warto wyposażyć swoje domowe studio fotograficzne.


Parasolki fotograficzne


Parasolki to najprostsze i najtańsze modyfikatory światła. Ich ceny zaczynają się już od 15 zł. Oprócz taniego kosztu zakupu są lubiane za ich praktyczność. Bardzo wygodnie się je transportuje, przechowuje oraz rozkłada do użycia. Na rynku dostępne są ich cztery rodzaje: dyfuzyjne, odbijające, sferyczne oraz parasolki typu softbox. Znajdziesz je w ofercie marek takich jak: Glareone, Quadralite czy Elinchrom.

domowe studio fotograficzne

 Kup wyposażenie studia fotograficznego w okazyjnych cenach na www.cyfrowe.pl >

Parasolki dyfuzyjne (transparentne)

Parasolki dyfuzyjne są  białe, przezroczyste lub półprzezroczyste i montuje się je przed lampą. Ich zadaniem jest rozproszenie i zmiękczenie światła zanim padnie ono na fotografowany obiekt. Często wykorzystuje się je w plenerze w połączeniu z lampami reporterskimi lub w budżetowym, domowym studio produktowym. Niektórzy odradzają stosowanie ich w małych, zamkniętych pomieszczeniach, bo światło rozchodzi się przez nie bardzo szeroko – będzie odbijało się od ścian, sufitu i mebli w różnych kierunkach, w nie do końca kontrolowany sposób. Z tego powodu efekt, jaki uzyskamy na zdjęciu, nie będzie w 100% przewidywalny. Trzeba się również liczyć ze stratami światła, którego część powędruje dookoła pomieszczenia, zamiast padać bezpośrednio na fotografowany przedmiot. Wszystko to przez specyficzny kształt parasolki.

Parasolki odbijające

Parasolki odbijające z zewnątrz wykończone są czarnym materiałem, który nie przepuszcza światła. Po wewnętrznej ich stronie znajduje się natomiast powierzchnia, która odbija światło. Parasolkę umieszcza się przed lampą, ale samą lampę ustawia się tyłem do modela, odwrotnie niż w przypadku parasolek dyfuzyjnych. Dlaczego? Żeby na plan zdjęciowy padało światło odbite od wnętrza parasolki a nie pochodzące bezpośrednio z żarówki lampy. Światło z parasolek odbijających jest bardziej skupione niż  w przypadku parasolek dyfuzyjnych, cienie są zdecydowanie ostrzejsze, a „siła” światła wzmocniona.

Parasolki typu softbox

Parasolki odbijające mogą mieć dodatkową warstwę materiału (dyfuzor), który będzie zmiękczał odbijane przez nie światło. Poleca się je głównie mobilnym fotografom, którzy lubią światło rodem z softboxa, ale muszą często przewozić, składać i rozkładać swój sprzęt poza atelier. To rozwiązanie dwa w jednym.

parasol sferycznyParasole sferyczne

Hit ostatniej dekady. Przybierają imponujące rozmiary i takie same dają efekty. Niestety są przy tym znacznie droższe od zwykłych parasolek dyfuzyjnych. Ich ceny wahają się od około 1.5 – 2 tysięcy zł. Dzięki takim narzędziom można z powodzeniem fotografować ogromne powierzchnie tylko jednym źródłem światła. Uwielbiane przez fotografów wnętrz i przemysł modowy. Specyficzna budowa i rozmiary takiego parasola sprawiają, że daje on idealne złudzenie dziennego, intensywnego światła rodem z Hollywood. Z uwagi na duże gabaryty, sprzedawane są często ze statywami na kółkach w zestawie.


Softboxy


Jak to działa?

Softboxy są podstawą wyposażenia każdego studia fotograficznego, przede wszystkim z uwagi na szeroki wachlarz ich zastosowań. Przydają się na prawie każdej sesji fotograficznej. Zasada działania softboxów, choć są ich różne rodzaje, jest zawsze ta sama. Światło emitowane przez żarówkę rozchodzi się po jego wewnętrznych ścianach wyścielonych srebrną powierzchnią, a forma “pudełka” / “boxa” kumuluje światło, które żarówka „rozprysnęła” na boki, potęguje jego efekt i wypuszcza na zewnątrz przez mleczną zasłonę z białego, półprzezroczystego materiału, który je dodatkowo zmiękcza. Efekt? Miękko, łagodnie oświetlony kadr.

Co lepsze softbox czy parasolka?

W porównaniu z parasolkami, sofboxy dają fotografowi większą kontrolę nad efektem. Są bardzo wygodne w używaniu, jednak nie tak wygodne w transporcie i przechowywaniu. Raz rozłożone lepiej zostawić w jednym miejscu, aż znowu się przydadzą. Wielokrotne składanie i rozkładanie ich zajmuje sporo czasu i może niszczyć delikatniejsze i tańsze konstrukcje.

Jaki rozmiar softboxa kupić?

Rozmiary softboxa powinny iść w parze z rozmiarami fotografowanego przedmiotu. Czasami warto jednak nawet do niewielkich rzeczy lub portretów kupić możliwie największy softbox. Dlaczego? Im większy softbox i im bliżej modela go postawisz, uzyskasz łagodniejsze cienie i delikatniejsze rysy postaci. Oznacza to mniej zmarszczek i świeższą cerę bez retuszu – niektóre twoje modelki mogą być Ci za to bardzo wdzięczne! Ponadto duży softbox potrafi imitować dziennie światło (np. takie wpadające przez okno i firankę), gwarantuje również równomierne oświetlenie całego kadru bez gradientów i cieni na podłodze. Z rozmiarem nie można jednak przesadzić. Jeśli pomieszczenie zaadaptowane na studio jest małe i niskie, używanie dużego softboxa może nie być super wygodne.

Jaki kształt sofboxa jest najlepszy?

Oprócz rozmiaru softboxa liczy się także jego kształt. Najbardziej popularne są softboxy o 4 bokach: kwadratowe, prostokątne lub wąskie i podłużne czyli stripy. Kształt, tak jak rozmiar, dopasowujemy do tego, co będziemy fotografować. Stripy np. poleca się do fotografowania całych postaci, prostokątne są bardzo uniwersalne i mogą służyć w zasadzie do wszystkiego. W fotografii portretowej używa się jeszcze softboksów 8-bocznych czyli oktagonalnych. W skrócie mówimy na nie okta. W sprzedaży dostępne są także 16-boczne (teraboxy), których kształt jest najbardziej zbliżony do koła.


Reflektory i czasze


Czasza to podstawowe narzędzie do modyfikowania światła, sprzedawana najczęściej w zestawie z lampą. W przeciwieństwie do softboxów i parasolek, które mają rozpraszać i zmiękczać światło, czasze nadają światłu konkretny tor i kierują go bezpośrednio w stronę fotografowanego przedmiotu. Światło dzięki czaszy jest mocne i twarde, rysuje ostre cienie i buduje mocno kontrastową scenę. Duży wpływ na efekt, jaki uzyskamy na zdjęciu ma jej rozmiar oraz kąt nachylenia ścianek.

Strumienica

Czaszą do zadań specjalnych jest strumienica. Skupia ona maksymalnie światło, daje wąski strumień światła, który najczęściej wykorzystuje się do podkreślenia jakiegoś detalu, jednego, wybranego punktu na całej fotografii. W portrecie bardzo często używana ze światłem kontrowym, które ustawia się tak, by padało na scenę z boku i oświetlało tylko skronie lub włosy modela i odcinało/odseparowywało go od tła.

Strumienica GlareOne z filtrami i plastrem miodu w zestawie >

czasza do lampyCzasze do oświetlania tła

Tło można oczywiście oświetlać wszystkim, co jest na wyposażeniu studia, lecz gdy będzie Ci zależało na jego ciekawym wyglądzie, użyj czaszy o nieco ściętym kształcie. Kształt tej czaszy stworzy na tle efekt przypominający delikatny gradient: jasny w środku i ściemniający się na zewnątrz zaraz za fotografowaną postacią.

Beauty dish

O ile wspomniane wcześniej czasze służą raczej do podkreślenia detalu, do oświetlania tła oraz jako dodatkowe źródło światła, tak beauty dish to czasza, która najczęściej staje się głównym źródłem światła na planie zdjęciowym. Światło z beauty disha jest delikatniejsze niż te ze zwykłych czasz, ale zdecydowanie ostrzejsze i twardsze niż z softboxu. Na pewno znasz jego charakterystyczny efekt z okładek modowych czasopism. Beauty dish, jak sama nazwa wskazuje stosowany jest głównie w fotografii typu beauty (twarz, makijaż, fryzura).

GlareOne Beauty Dish 40 cm + dyfuzor >

Akcesoria do czaszy


Czaszę można używać osobno i razem w dodatkowymi akcesoriami, takimi jak wrota, grid oraz filtry. To dodatkowe sposoby wpływania na oświetlenie sceny, żeby w łatwy sposób uzyskać zupełnie różne fotografie.

Wrota

Wrota nakłada się na czaszę, żeby wysłonić niektóre partie planu zdjęciowego, np. gdy chcemy by lampa świeciła w konkretnym kierunku, oświetlała tylko część sceny a nie całą. Warto zasłonić zwłaszcza stronę, po której stoi aparat. Unikniesz wtedy na zdjęciu flar, blików i spadku kontrastu, jaki pojawia się, gdy na matrycę pada duża ilość bezpośredniego światła (jak przy fotografowaniu pod słońce).

Grid / plaster miodu

Grid to nakładka na softbox lub czaszę, która bardziej ukierunkowuje światło. Jest to możliwe dzięki jego kształtom przypominającym plaster miodu – pamiętaj, że światło jest falą i konieczność przejścia przez taką konstrukcję pomoże w jego „uporządkowaniu”. Korzystając z niego trzeba się jednak liczyć z niewielką stratą światła.

Filtry

Tylko w studio fotograficznym światło jest idealnie białe. W rzeczywistości zawsze zabarwia się od otoczenia – rzuca zieloną poświatę na osoby fotografowane w lesie, pomarańczową, gdy robisz sesję o zachodzie słońca itd. Dzięki filtrom możesz zabarwić światło lampy na dowolny kolor i nadać mu odpowiedniego charakteru.


Domowe studio fotograficzne – czytaj więcej


W tej serii artykułów ukazały się już:

  1. Od czego zacząć budując własne studio fotograficzne
  2. Akcesoria, o których warto pamiętać planując budżet
  3. Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej
  4. Lampy światła ciągłego, ich wady i zalety
  5. Wady i zalety reporterskiej lampy błyskowej
  6. Murzyn, piesek, garnek – słowniczek fotograficznego żargonu
  7.  Bohater drugiego planu – tło fotograficzne
  8. Okta, softbox czy parasolka – jaki modyfikator światła wybrać?
  9. Czym wyzwolić błysk lampy? Przewodnik po wyzwalaczach
  10. Tanie studio w mieszkaniu – zaglądamy do atelier naszej klientki
  11. Domowe studio do fotografii produktowej – 6 najciekawszych pytań

Podziel się.

O Autorze

Aleksandra Polkowska

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

Zostaw komentarz

izmir escort