Domowe studio do fotografii produktowej – 6 najciekawszych pytań od naszych klientów

3

Cyfrowa Sesja Live – Wy pytacie, my odpowiadamy! Oto 6 najciekawszych pytań o fotografię bezcieniową i domowe studio fotograficzne, jakie pojawiły się na naszym facebookowym live. Specjalnie dla osób, które nie mogły być z nami na żywo – prezentujemy tu rozwinięte i wzbogacone o dodatkowe informacje odpowiedzi naszych ekspertów. Stoły bezcieniowe, obiektywy do fotografii studyjnej, oświetlenie ledowe… Jeśli kompletujesz swoje domowe studio fotograficzne, znajdziesz tu sporo inspiracji! Możesz też dodać swoje pytania w komentarzu – odpowiadamy na bieżąco!


live na facebooku

 

Przegapiłeś poprzedni live? Nic straconego! Bądź z nami w najbliższy czwartek o 18 na naszym profilu na Facebooku. 

Kolejny temat to streamowanie on-line, e-learning i video konferencje. Dowiesz się, jak uzyskać ich najlepszą jakość!

Włącz live >

 


1. Jak osiągnąć powtarzalność w bezcieniowej fotografii produktowej?


Jeśli masz do sfotografowania całą kolekcję butów, okularów, biżuterii albo jeszcze innych przedmiotów, kluczowe jest, aby wszystkie zdjęcia były spójne. Prawdopodobnie wylądują one na jednej stronie w katalogu lub w galerii internetowej obok siebie i muszą po prostu do siebie pasować. Takie zdjęcia jest też łatwiej obrobić na komputerze, gdyż ustawienia w programie można skopiować na wszystkie zdjęcia zamiast obrabiać każde pojedynczo. Jak więc osiągnąć ten spójny efekt?

  1. Zasłaniamy wszystkie okna i korzystamy tylko z lamp – gdy słońce zajdzie, warunki na sesji nie zmienią się.
  2. Aparat stawiamy na statywie, np. Manfrotto MK190XPRO3 z głowicą trzykierunkową (3D) wszystkie zdjęcia robiąc z tego samego poziomu
  3. Kupujemy dobre lampy, które dają powtarzalny błysk bez zafarbu, przez który tło byłoby różowawe lub zielonkawe zamiast białe
  4. Ustawiamy odpowiedni balans bieli – o tym się nie rozwodzę, bo o tym jest całe kolejne pytanie!

 

 

 


2. Jak osiągnąć idealny balans bieli i jego powtarzalność?


Na balans bieli są aż 3 sposoby:

  1. Colorchecker
  2. Filtry żelowe
  3. Lampy led z regulowaną temperaturą barwową

Czym jest Colorchecker? Mówiąc w skrócie jest to próbnik kolorów do profesjonalnej obróbki zdjęć w takich programach jak np. Adobe Lightroom. O tym, czy warto i jak go stosować powstały już dwa osobne artykuły na naszym blogu, do których Cię serdecznie zapraszam:

ZARZĄDZANIE BARWĄ – ColorChecker – zapanuj w pełni nad kolorem >

XRite Colorchecker Video Passport. Poznaj dwie łatwe i szybkie metody na doskonałe kolory na filmie >

Zobacz dostępne wersje >

Filtry żelowe to kolorowe nakładki na lampy, które zmieniają barwę światła. Gdy fotografujemy przy świetle żarowym, czyli przy tradycyjnej żarówce, zdjęcia wychodzą za żółte. Nakładając na nią niebieski filtr możemy ochłodzić kolor sceny. Filtry przydają się też wtedy, gdy, używamy 2-3 różnych lamp, każda innej firmy, jedna tańsza, druga droższa i każda… inaczej świeci. Lampa lampie nierówna, bywa to frustrujące ;)

 

Zobacz dostępne kolory >

Lampy Led z regulacją barwy. Wspomniane wcześniej filtry to rozwiązanie polecane do lamp błyskowych i żarowych. W przypadku światła ciągłego/video/led, można zakupić lampy, które funkcję zmiany koloru mają już wbudowaną i obywają się bez dodatkowych nakładek, np. Yongnuo YN-300 III (3200-5500K) albo Yongnuo YN-300 Air. Lampy led z regulacją temperatury barwowej wyposażone są najczęściej w 2 rodzaje żarówek led o temaperaturze 3200K i 5500K. Niektóre świecą dodatkowo kolorami RGB, np. Yongnuo YN-600 RGB.

Kup lampę LED >


3. Jakie są rodzaje stołów i namiotów bezcieniowych i które są najlepsze?


  1. namioty tekstylne
  2. pudełka z tworzywa
  3. bezcieniowe stoły stacjonarne
  4. bezcieniowe stoły mobilne
  5. podstawki do zdjęć 360

Jak widzisz sposobów na zdjęcia bezcieniowe jest co najmniej 5, a w każdym z nich występują jeszcze różne rozmiary. O tym, który jest lepszy decydujesz Ty. Każdy z nich sprawdzi się w innej sytuacji.

WSZYSTKO do fotografii bezcieniowej >

Namioty tekstylne, np. Glareone to sześcienne kubiki pozbawione jednej ścianki, przez którą mamy dostęp do wnętrza. Rozkładają się podobnie jak blenda. Uszyte są ze śliskiego, białego materiału, który przepuszcza i rozprasza światło. Są dość mobilne, łatwo je schować w mieszkaniu, nie wymagają mocnych lamp. Przez to, jak są skonstruowane, ograniczają kadrowanie, zdjęcia zrobimy tylko na wprost. Dostępne w zestawach z lampami lub bez, gratis różne kolorowe tła.

Pudełka z tworzywa proponuje m.in. OrangeMoonkie. Foldio 2 posiada własne wbudowane oświetlenie, nie musimy więc dodatkowo wydawać pieniędzy ani przemeblowywać pokoju, by mieć miejsce na lampy. Daje bardzo rozproszone miękkie światło. Jego składana konstrukcja jest bardzo mobilna i mniej kłopotliwa od wielkich stołów. Polecana użytkownikom smartfonów, właścicielom/pracownikom sklepów internetowych, sprzedawcom z Allegro itp. Aplikacja na smartfona ułatwi uzyskanie profesjonalnych efektów.

orangemoonkie foldio 2

OrangeMoonkie Foldio 2

Bezcieniowe stoły stacjonrane, np. Glareone i Fomei, wymagają sporo miejsca, ale oferują największy komfort pracy. Akrylowe tło pod odpowiednim kątem ukaże efekt lustrzanego odbicia, więc oprócz nudnych zdjęć bezcieniowych na białym tle, możemy też pobawić się w tworzenie bardziej kreatywnych rzeczy. Grać cieniem, fotografować przedmiot pod różnymi kątami, nałożyć innego koloru tło itp.

Bezcieniowe stoły mobilne również kupimy spod logo Glareone. Od tych stacjonarnych różnią się sposobem montażu. Rozkładają się jak leżak. Jeden ruch i mamy stół gotowy do pracy, a po zdjęciach włożymy go za szafę, żeby nie zagracał mieszkania. Może być jednak ciut mniej stabilny, trzeba uważać, żeby zawadzona butem konstrukcja nie runęła na ziemię (w sumie nie wiem, po co to piszę, w każdym studio trzeba uważać, bo to delikatne rzeczy, ale umówmy się, że to dla lepszego zobrazowania ;)

Kod rabatowy wyłącznie dla czytelników bloga

Kup stół i/lub namiot bezcieniowy Glareone z 20% zniżką! Wpisz kod o treści 20Glareone robiąc zamówienie na stronie www.cyfrowe.pl. Kod ważny do 13 kwietnia 2020 lub do wyczerpania zapasów.

 

Zdjęcia 360 stopni. Jeśli potrzebujesz bardzo dokładnej prezentacji fotografowanego produktu, np. w formie animacji 3D to przyda Ci się też urządzenie OrangeMoonkie Foldio 360, które posiada elektryczny mechanizm obrotowy. Bez podchodzenia do stołu i przestawiania produktu co kilka mm zrobisz całą sesję za jednym zamachem. Podstawka działa za pomocą Bluetooth i łączy się zarówno ze smartfonem jak i aparatem.

orange moonkie 360


4. Jaki obiektyw jest najlepszy do fotografii produktowej?


Obawiam się, że każdy fotograf, którego spytamy, odpowie na to pytanie inaczej. Do najpopularniejszych należą:

  1. obiektywy macro
  2. krótkie teleobiektywy
  3. uniwersalne zoomy, tzw reporterskie

Funkcja macro to według mnie must have w fotografii produktowej. Niezbędna do fotografowania detali i małych przedmiotów, np. biżuterii. Efekt „powiększenia” możemy też uzyskać za pomocą odpowiednich akcesoriów, np. miecha lub pierścieni pośrednich, które są tańsze niż specjalistyczny obiektyw. Osobiście i z doświadczenia polecam jednak wygodniejszy obiektyw, o ile tylko budżet Ci na to pozwala.

obiektywy macro do lustrzanek >

Jeśli chodzi o ogniskową, wiele osób lubi pracować z obiektywem 100 mm. To zdecydowanie moja bajka. Wielu fotografów poleca też ogniskową 60 mm, jeśli studio jest w małym pomieszczeniu. Trzecią opcją będą zoomy reporterskie, np. 24-70 oraz 70-200 mm. Znacznie cięższe, z ciut gorszym światłem, ale znacznie bardziej uniwersalne i wszechstronne (również poza studiem). Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z fotografią i możesz kupić tylko 1 obiektyw, kup wspomniany zoom. Jeśli o fotografii studyjnej masz już jako takie pojęcie (to pewnie masz już swój ulubiony obiektyw i nie potrzebujesz mojej rady), ewentualnie kup „setkę”, np. Canon 100 mm 2.8 L.


5. Co lepsze na początek? Światło błyskowe czy ciągłe?


Światło ciągłe czyli stałe jest łatwiejsze do opanowana na początek, będzie nam łatwiej z nim ćwiczyć samodzielnie w domu. Może się też przydać wtedy, gdy chcemy zrobić jakąś fotkę „na szybko”. Takie lampy są na ogół tańsze od błyskowych (Glareone), choć to zależy od ich klasy, bo mogą być i droższe, np. Nanlite.

Lampy światła ciągłego >

Światło błyskowe daje więcej możliwości kreatywnego świecenia, ale trudniej jest przewidzieć jego efekt na fotografii. Lampy światła ciągłego zachowują się jak tradycyjne oświetlenie domowe i jak światło dzienne, czyli słoneczne – efekt widzimy od razu i wiemy czego się spodziewać, szybciej osiągniemy wymagany efekt. Przynajmniej na początku. Osoby ambitne, które fotografią produktową chcą się zajmować profesjonalnie, mogą dość szybko poczuć niedosyt i mogą być nieco rozczarowane, np. niedostateczna ich mocą. Tyle o fotografii, bo jeśli chodzi o filmowanie, tworzenie filmików produktowych czy przebitek do dłuższych formatów konieczne będzie oświetlenie ciągłe ledowe. Błyskowe nada się tylko do zdjęć.

Lampy błyskowe >


6. Jaki budżet trzeba mieć na domowe studio fotograficzne?


Na to pytanie ciężko odpowiedzieć konkretnie. Sky is the limit. Możemy zacząć od sprzętu tańszych marek, np. lamp Quadralite i akcesoriów Glareone z uniwersalnym do-wszystkiego-pasującym mocowaniem Bowens a skończyć na topowym w swojej kategorii sprzęcie Profoto. Różnica między lampą Quadralite a lampą Profoto jest mniej więcej 5-10 krotna. Najtańszą lampę kupimy za 300-400 zł a najdroższą nawet za 4-5 tysięcy. Gdzieś pośrodku uplasuje się jeszcze sprzęt Elinchron i Fomei. Z każdego systemu da się sporo wyciągnąć, ale prawdą jest, że Profoto nie ma sobie równych jeśli chodzi o powtarzalność błysku. Każda klatka naświetla się tak samo nawet przy zdjęciach seryjnych, bez żadnej pomyłki. W Cyfrowe.pl zabieramy je na każde warsztaty i szkolenia, tak żeby każdy uczestnik mógł sam przekonać się o ich jakości.


Domowe studio fotograficzne – dowiedz się więcej


W tej serii artykułów ukazały się już:

  1. Od czego zacząć budując własne studio fotograficzne
  2. Akcesoria, o których warto pamiętać planując budżet
  3. Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej
  4. Lampy światła ciągłego, ich wady i zalety
  5. Wady i zalety reporterskiej lampy błyskowej
  6. Murzyn, piesek, garnek – słowniczek fotograficznego żargonu
  7.  Bohater drugiego planu – tło fotograficzne
  8. Okta, softbox czy parasolka – jaki modyfikator światła wybrać?
  9. Czym wyzwolić błysk lampy? Przewodnik po wyzwalaczach
  10. Tanie studio w mieszkaniu – zaglądamy do atelier naszej klientki
  11. Domowe studio do fotografii produktowej – 6 najciekawszych pytań

Podziel się.

O Autorze

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

3 komentarze

  1. Chyba materiał nieaktualny, bo za 4-5 tyś. zł lampy Profoto nie kupimy i nawet nie pamiętam żeby 5 czy 10 lat temu po tyle były (te studyjne). Czasami może trafi się promka na jakąś reporterską, ale takie lampy to tymczasowe rozwiązanie do fotografii produktowej. Brakuje mi jeszcze informacji o modyfikatorach światła, bo to one robią największą różnicę. Gloryfikujecie też namioty bezcienowe, ale one mają stałe płaszczyzny dyfuzyjne, a to powoduje, że nie zapanujemy nad światłem jak chcemy. Przez to mogą być słabe zdjęcia, albo ujęcia produktu nie takie jakie byśmy chcieli. Dobrym zamiennikiem namiotów bezcieniowych są wspomniane modyfikatory światła i nie mam na myśli tylko softboxów, ale blendy, v-flaty, materiały dyfuzyjne (folie, kalki, poliester) czy nawet kawałek styropianu.
    Pominięta została kwestia statywów oświetleniowych, a w fotografii produktowej są bardzo ważne. C-standy (taki rodzaj statywów) mają wiele zalet. Są stabilne, mają dodatkowe ramię, którym można przytrzymać modyfikator, lampę czy nawet produkt. Najlepszą ich cechą, jak dla mnie, jest to, że ich konstrukcja pozwala na stawianie ich bardzo blisko siebie, a to przy tworzeniu zdjęć produktowych jest kluczowe.

    • Aleksandra Polkowska w

      Artykuł powstał 3 lata temu i był w większości zapisem tekstowym transmisji live, która odbyła się na naszym facebooku, dlatego niektóre informacje mogły zostać pominięte. Z pewnością wymaga aktualizacji, już niebawem na blogu pojawi się seria artykułów na temat fotografii produktowej, która pokaże temat w bardziej zaawansowany i szczegółowy sposób :)

Zostaw komentarz

izmir escort