5 akcesoriów, których nie może zabraknąć w studiu fotograficznym

0

Studio fotograficzne. Miejsce, w którym możesz panować nad każdym aspektem swojego zdjęcia. Masz tam pod kontrolą wszystko – światło, pierwszy i drugi plan, tło i nie musisz przejmować się pogodą. Idealne miejsce do twórczej pracy z aparatem. Jednakże przed udaniem się do niego, jak przy każdej ekscytującej przygodzie, trzeba najpierw zebrać drużynę. W tym artykule znajdziesz 5 akcesoriów, których nie może zabraknąć w żadnym studiu. Niektóre to drobiazgi, ale uwierz mi – ich brak w studiu poczujesz szybciej, niż może się wydawać.

1. Statyw oświetleniowy

Nawet najlepsza lampa studyjna nic nie da, odłożona na podłodze czy na stole. OK, może w wyjątkowych okazjach da, ale to i tak nie najlepszy pomysł. Nie da rady, w drużynie potrzebny jest statyw. Akcesorium, które przede wszystkim udźwignie studyjne lampy, ale co równie ważne, pozwoli na swobodne ustawianie ich w pożądanych pozycjach. Tylko dzięki temu ustawisz głowice lamp pod odpowiednim kątem, uzyskując wymarzone oświetlenie.

Dobór statywu zależy głównie od tego, z jak ciężką lampą pracujesz. Nie ma sensu kupować statywów znacznie na wyrost, gdyż te z większym udźwigiem są stosunkowo droższe. Wysokość warto rozważyć pod kątem wielkości planu i wysokości pomieszczenia, w którym zorganizowałeś swoje studio.

Przydatną funkcją jest amortyzacja powietrzna, dzięki której po odblokowaniu kolumny centralnej nie następuje gwałtowne opadanie sprzętu, lecz spokojne obniżenie jego wysokości. To ogranicza możliwość wypadków i kontuzji, a także zwiększa bezpieczeństwo lampy. W studiu przydatny będzie też statyw typu boom, który umożliwia pochylenie lampy nad częścią planu. Daje dużo większe możliwości w zakresie ustawiania oświetlenia.

2. Softboxy

Gdyby rzeczywiście była to wyprawa do jakiejś magicznej krainy, softbox pełniłby w drużynie rolę tego, który dba o odpowiednią atmosferę. Przyszło mi to na myśl przez jego zdolność do zmiękczania światła i dbania o to, by było równomiernie rozproszone, zapewniając odpowiedni nastrój ujęć. Większość modeli zapewnia 2 stopnie dyfuzji, które kontroluje się za pomocą dołączonych w zestawie powierzchni z materiału.

Ważne jest nie tylko to, jak softbox działa w trakcie świecenia lampą, ale także jak operuje się nim przed i po fotografowaniu. Myślę o tym, jak się go rozkłada i składa. Niezwykle pomocne jest korzystanie z modeli wyposażonych w system szybkiego rozkładania. Dzięki temu zaoszczędzisz dużo czasu na planie zdjęciowym. A gdy współdzielisz przestrzeń swojego domowego studia z innymi domownikami (np. organizujesz studio w salonie), to będzie Ci dużo łatwiej rozkładać się ze swoim sprzętem.

3. System zawieszania tła

W studiu masz pełną kontrolę nad tłem, ale na czymś trzeba to tło zawiesić. Jeśli masz przestrzeń, która na stałe jest studiem fotograficznym, to możesz skorzystać z systemów zawieszania tła montowanych do ściany. Możesz na nich zawiesić przykładowo do 3 teł, tak aby z łatwością je zmieniać. Chcesz szybko zamienić białe tło na czarne – z takim systemem to nic trudnego.

Jeśli współdzielisz przestrzeń, którą używasz do wykonywania zdjęć studyjnych, lub z innych powodów nie chcesz na stałe montować systemu zawieszania teł, to do dyspozycji masz składane poprzeczki ze statywami. Bezproblemowo przewiesisz na nich tło, a składana konstrukcja pozwala na zabieranie ich w różne miejsca. Twoje studio fotograficzne nie zawsze musi znajdować się w 4 ścianach. Jeśli chcesz się przenieść w teren lub w inną, upatrzoną lokalizację, to ze składanym systemem zawieszania tła możesz ruszać w drogę.

4. Blenda

W studiu możesz rządzić nie tylko światłem generowanym przez lampy, ale także tym odbitym. Pomoże Ci w tym blenda. To jedno z najbardziej podstawowych akcesoriów fotograficznych – istny must have. Umożliwia:

  • Naturalne odbijanie światła – dzięki białej powierzchni
  • Odbijanie światła z jego ociepleniem – dzięki złotej powierzchni
  • Odbijanie światła z jego ochłodzeniem i ukierunkowaniem – srebrna powierzchnia
  • Tłumienie światła – dzięki czarnej powierzchni
  • Zmiękczanie światła – dzięki półprzezroczystemu dyfuzorowi

Niektóre z blend posiadają także powierzchnie zielone i niebieskie pozwalające na zastosowanie techniki chroma key. W naszej drużynie blenda jest tym bohaterem, który posiada kilka świetnych umiejętności, ratujących z wielu opresji. Rozświetlanie twarzy modeli, zmiana tonacji pewnych fragmentów sceny, tworzenie efektu bardziej naturalnego oświetlenia czy wygaszanie refleksów na powierzchniach fotografowanych obiektów – to tylko niektóre ze zdolności blendy.

5. Adapter gwintu

Ostatnia prosta. Widzisz już cel, jakim jest montaż oświetlenia czy akcesoriów, ale nagle okazuje się, że gwint nie pasuje do śruby, i zamiast łagodnego, bezproblemowego odcinka do mety, masz do pokonania kanion. A gdyby tak przerzucić nad nim most, którego rolę odegra adapter?

Adaptery gwintowe potrafią zdziałać cuda. To błyskawiczne rozwiązanie, gdy okazuje się, że pomimo sprawdzenia wszystkich specyfikacji, coś jednak ze sobą nie pasuje. Przykładowo gdy na statywie oświetleniowym z trzpieniem 16 mm i śrubą ¼’’ zechcesz zamontować akcesorium z gwintem 3/8’’. Prosty trick z adapterem i sesja uratowana. Z jego pomocą mogliśmy kiedyś szybko przemienić statyw fotograficzny w mikrofonowy (ze standardowym uchwytem do mikrofonu dynamicznego).

Podsumowanie

Żaden dobry film nie obejdzie się bez świetnych bohaterów drugoplanowych. Podobnie jest w studiu fotograficznym. Nici z udanej sesji, jeśli nie zadba się o te detale, o których pisałem powyżej. Zajrzyj także do naszych pozostałych artykułów, aby dowiedzieć się, o czym jeszcze warto pamiętać, tworząc studio. Tym razem poczytasz jednak o bohaterach pierwszoplanowych – lampach.

Czy lampy LED sprawdzą się w pracy profesjonalnego fotografa?

DOMOWE STUDIO FOTOGRAFICZNE – Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej

Lampy błyskowe, reporterskie czy światło ciągłe? Co lepsze do domowego studia?

Podziel się w komentarzu, jakie jeszcze akcesorium jest dla Ciebie niezastąpione w studiu fotograficznym? Bez czego nie możesz obejść się podczas sesji? Napisz nie tylko o akcesorium fotograficznym – ja np. w studiu nie mogę się obejść bez głośników i inspirującej muzyki.

Czy dzięki muzyce da się robić lepsze zdjęcia?

Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

Zostaw komentarz

izmir escort