DOMOWE STUDIO FOTOGRAFICZNE – Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej

4

Zarówno w fotografii portretowej, produktowej, modowej, makro czy packshotowej dobór oświetlenia ma kolosalne znaczenie, aby uzyskać zamierzony efekt. Decydując się na studyjną lampę błyskową do domowego studio, musimy pamiętać, że korzystanie z niej ma pewne wady i zalety. Poniższy poradnik pomoże Ci podjąć odpowiednią decyzję w zależności od tego, jakie masz wymagania.

Kiedy rozpoczynasz przygodę z aranżacją domowego studia, zakup lampy wydaje się być najbardziej oczywisty – skoro studio, to i lampa powinna być studyjna. Taki wybór to świetny start, aby zacząć lepiej panować nad światłem i rozszerzyć swój warsztat. Dziś przyjrzymy się studyjnym lampom błyskowym – sprawdzimy, na co zwrócić uwagę wybierając pierwszą lampę i mając na względzie ograniczony budżet. W końcu dopiero zaczynasz.

Przygotowanie lampy studyjnej do pracy na podstawie Quadralite Up 200

Plusy studyjnej lampy błyskowej w domowym studio

  • MOC !!! MOC !!! MOC !!! Nawet, gdy jest to lampa o deklarowanej najniższej mocy 200 Ws, to od razu otrzymujesz zapas, który pozwoli Ci na duży bufor możliwości. Jeżeli Twoje domowe studio nie dysponuje zbyt dużą powierzchnią, taka moc będzie w sam raz.
  • Bezpośrednio montowane modyfikatory. Nie trzeba wymyślać sposobu do zamocowania odpowiedniego dla naszej fotografii modyfikatora. Większość podstawowych lamp jest na popularne mocowanie Bowens, wiec masz dostęp do tanich modyfikatorów, tj. parasolki, softboxy, beauty dishe, wrota, strumienice czy octaboxy.
  • Obecność światła modelującego. Dla niewprawnych pozwoli odpowiednio ocenić, czy scena będzie oświetlona tak, jak zamierzamy. Dodatkowo żarówka może posłużyć do oświetlania przy filmowaniu – choć ze względu na zazwyczaj małą moc żarówki modelującej, jest to rozwiązanie raczej na niewielkie plany i ciasne kadry.

domowe studio fotograficzne

Minusy studyjnej lampy błyskowej w domowym studio

  • CENA. Lampy studyjne to relatywnie drogie rozwiązanie, jeżeli weźmiemy pod uwagę lampy reporterskie lub światła stałego. W przypadku najprostszych modeli musisz liczyć się z wydatkiem paruset złotych za samą lampę bez akcesoriów – a w przypadku chęci zakupu dwóch lub trzech źródeł światła, to koszt ten rośnie znacząco.
  • Lampy musimy podłączyć do gniazdka 230V. Błyskanie w terenie może okazać się utrudnione, gdyż potrzebowalibyśmy zakupić plenerowy akumulator – a to kolejny wydatek przynajmniej kilkuset złotych. I dobre kilka kilogramów więcej do przenoszenia.
  • Podstawowe modele lamp studyjnych często nie mają systemu aktywnego chłodzenia. Spowodować to może, że jeżeli będziesz korzystał z górnych przedziałów mocy, generując dużą liczbę błysków w krótkim czasie, lampa się przegrzeje i odmówi Ci współpracy na kilka chwil, gdyż będzie musiała ostygnąć. Ważne jest więc, aby wybrać lampy z wmontowanym “wiatraczkiem”.
  • Lampy studyjne są po prostu duże. Jeżeli dodasz do tego wielkość akcesoriów, to po prostu musisz dysponować miejscem, aby je trzymać. Wygodnym rozwiązaniem są kufry (np. te od Quadralite dla lamp Move czy Pulse), natomiast one same są wielkości niewielkiej szafki rtv. Nawet po złożeniu całego zestawu, przy ich przewożeniu na sesję jako część “domowego mobilnego studia”, przydałby się bagażnik w typie kombi.

Jaką studyjną lampę błyskową kupić na start? Polecane modele

Podstawowe modele lamp studyjnych warte uwagi to:

Jakie akcesoria do lampy błyskowej są NIEZBĘDNE? Lampa to nie wszystko!

W każdym z tych wypadków mówimy tylko o lampach, a należy pamiętać, że jest mnóstwo akcesoriów, które należałoby mieć, aby nasza praca była wygodna, a efekty zgodne z zamierzeniami. Czasze dawane do zestawu z lampą dają dość twarde światło i w zależności od specyfiki naszych zdjęć, należałoby dobrać odpowiednie modyfikatory.

Wyzwalacz radiowy do lamp studyjnych – jak mądrze wybrać? >

Kompletne zestawy lamp dla początkujących wraz z modyfikatorami

Lampa studyjna to tylko jedna z możliwości oświetlenia, jeżeli chcesz zaaranżować domowe studio. W kolejnych wpisach z serii dowiesz się, czy warto wziąć pod uwagę lampy reporterskie lub lampy światła ciągłego.


W tej serii artykułów ukazały się już


    1. Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej
    2. Wady i zalety lamp światła ciągłego
    3. Wady i zalety reporterskiej lampy błyskowej
    4. Akcesoria, o których warto pamiętać planując budżet
    5. Od czego zacząć budując własne studio fotograficzne
    6. Co to jest blenda, softbox i murzyn? Słownik podstawowych pojęć fotografa
    7. Lampy błyskowe a sesje noworodkowe – jak i czym bezpiecznie fotografować dzieci
    8. Modyfikatory światła – parasolki, softboxy, czasze i inne akcesoria do lamp studyjnych

Podziel się.

O Autorze

Paweł Ostęp

Doradca klienta w branży foto od kilku lat. Zwolennik fotograficznego minimalizmu - zarówno w kwestii sprzętu jak i kadru. Zadeklarowany miłośnik Kaukazu.

4 komentarze

  1. Avatar

    Czyli nawet regulacja mocy błysku pomiędzy VL-200 PLUS a QN X2 nie będzie działać?
    Dziękuję

  2. Avatar

    Czy lampy Powerlux VL-200 PLUS w pełni współbracują z wyzwalaczem Quadralite Navigator X2?
    Dziękuję

    • Aleksandra Polkowska
      Aleksandra Polkowska w

      Niestety nie będą współpracować. Produkty takie jak Quadralite Navigator współpracują tylko z lampami tej samej marki.

Zostaw komentarz

izmir escort