Jak zrobić ładne zdjęcia w pełnym słońcu? 8 tanich akcesoriów, które warto mieć

2

Na pewno nie raz słyszałeś już o tym, żeby zdjęcia plenerowe wykonywać wcześnie rano lub po południu w trakcie tzw. złotej godziny. Mamy wtedy dostęp do najlepszych warunków oświetleniowych, czego nie można powiedzieć o fotografowaniu w samo południe. Światło w środku dnia jest zdecydowanie za mocne i zbyt ostre a różnice między cieniami i jasnymi partiami ciężko jest zbalansować. Całe szczęście są akcesoria i triki, które uratują Twoje zdjęcia – sprawdź jakie!

Muszla oczna – dla korzystających z wizjera w aparacie

Tradycyjną muszlę oczną można zastąpić modelem, który znacznie lepiej poradzi sobie z nadmiarem promieni słonecznych, np. JJC EC-EGG. Jej ergonomiczny kształt i wykonanie z gumowego tworzywa sprawi, że wygodnie dopasuje się ona do kształtu naszego oka. To ważne, bo jej głównym zadaniem jest blokowanie światła docierającego z otoczenia do wizjera w aparacie. Dzięki temu widzimy wyraźniej i bardziej kontrastowo i możemy bardziej skupić się na fotografowanym obiekcie podczas kadrowania. Muszlę oczną tego typu można obracać, co pozwoli na fotografowanie zarówno prawym jak i lewym okiem.

Wizjer powiększający – wygodne filmowanie i wyświetlanie zdjęć

Lato, godzina 12, słońce razi Cię w oczy, a na ekranie LCD aparatu wydaje się być całkowicie czarno – wszystko przez zbyt dużą ilość światła z otoczenia. Robienie cienia z dłoni nic nie daje, lepiej wyposażyć w wizjer powiększający. Montowany na wyświetlaczu LCD umożliwi komfortowe oglądanie zdjęć i kadrowanie za pomocą live view bez odblasków. Wyposażony w funkcję korekty dioptrii zapewnia korekcję optyczną dla osób z wadą wzroku. Wizjer do ekranu LCD jest montowany do aparatów kompaktowych i bezlusterkowców za pomocą specjalnej ramki, stąd możliwe jest stosowanie go z różnymi modelami aparatów.

Filtr polaryzacyjny – pozbądź się odblasków i podkręć kolory

Filtr polaryzacyjny redukuje odblaski powstające na powierzchniach niemetalicznych, takich jak woda, szkło, liście, budynki itp. Jest szczególnie przydatny podczas robienia zdjęć przez szybę, gdyż usuwając z niej odbicia, pozwala sfotografować to, co jest za nią. Na tej samej zasadzie pozwala ująć to, co znajduje się na dnie zbiornika wodnego. Filtr polaryzacyjny sprawia także, że kolory wydają się żywsze i bardziej nasycone, co robi niesamowicie dobre wrażenie na zdjęciach krajobrazowych i fotografiach nieba. Pod tym linkiem znajdziesz cały cykl artykułów poświęcony filtrom fotograficznym. Jeśli jesteś pierwszy raz na naszym blogu, koniecznie przeczytaj.

Przykładowy filtr polaryzacyjny kołowy do obiektywów z gwintem mocowania 82 mm.

Filtr szary – okulary przeciwsłoneczne dla Twojego aparatu

Filtry szary, nazywany inaczej filtrem ND (ang. neutral density), zmniejsza ilość światła, jaka wpada na matrycę aparatu przez obiektyw. Niezbędny w słoneczne dni do wykonywania zdjęć z małą głębią ostrości, np. portretów na przysłonie F/1.4. Przyda się także w fotografii krajobrazowej do rozmycia płynących po niebie chmur i wygładzenia wzburzonych, morskich fal. Filtry szare posiadają różny stopień kompensacji światła, a ich moc określa się symbolem ND (od ND2 aż po ND10000). W sprzedaży są również filtry o zmiennej gęstości (ang. variable density). Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ich temat – jak ich używać, jaką moc kupić i które modele polecamy, koniecznie zobacz nasz poradnik związany z filtrami szarymi.

Filtr szary połówkowy działa tylko na połowie obrazu, stąd pozwala zrównoważyć naświetlenie obszarów kadru o bardzo dużej różnicy jasności – np. ziemi i niebia.

Zobacz, jaki efekt daje stosowanie filtra szarego. a) Zdjęcie bez filtra b) Z filtrem szarym Marumi. Im wyższa moc filtra, tym większe rozmycie wody możemy uzyskać.

Blenda – najtańszy sposób zapanowania nad światłem

Blenda to rzecz, bez której nie warto ruszać się z domu. Panel w kolorze białym pomoże pozbyć się cieni pod oczami modela, które rzucane są przez wysoko górujące słońce. Srebrny i złoty panel dadzą mocniejsze, bardziej ukierunkowane światło, z którego wielu fotografów lubi korzystać przy robieniu zdjęć pod słońce. Kolor srebrny może zadziałać prawie jak lampa błyskowa, a złoty przyda Ci się na plaży do „ocieplenia” i „opalenia” skóry modelek. Blendy występują w różnych kształtach, np. owalnym, okrągłym i trójkątnym oraz w różnych rozmiarach, małym (do 80 cm), średnim i dużym (ponad metr). Można je też zamocować na specjalnym uchwycie.

Blendy dostępne są w różnych kształtach i w różnych wariantach powierzchni odbijających. Najpopularniejszym modelem są blendy 5w1.

Zdjęcie z lewej to modelka sfotografowana bez pomagania sobie blendą, natomiast po prawej znajduje się kadr, w którym użyto blendy. Zastosowano powierzchnię odbijającą światło, tak aby rozjaśnić tę część twarzy, na której rysował się delikatny cień.

Więcej na temat blend fotograficznych dowiesz się z poniższego artykułu: Blenda, opanuj światło na plenerowych sesjach >>

Ekran dyfuzyjny – zmiękczanie światła i imitacja cienia

Dyfuzor to neutralny kolorystycznie, półprzepuszczalny materiał, którego zadaniem jest zmiękczanie światła słonecznego. Umiejscowiony nad głową modela rozprasza światło, dając efekt fotografowania w lekkim cieniu. Dyfuzor występuje często jako dodatkowy panel w blendach 5w1 i 7w1. Dostępne są także w formie dużych, kilkumetrowych ekranów, zamontowanych na stelażu.

Dyfuzor słoneczny - Fomei Sun Shade Panel

a) Zdjęcie w pełnym słońcu b)Zdjęcie z dyfuzorem c) zdjęcie w cieniu drzewa

Zobacz, jakie efekty daje stosowanie dyfuzora w południowym słońcu. a) Zdjęcie w pełnym słońcu b) Z dyfuzorem c) W cieniu drzewa.

Osłona przeciwsłoneczna na obiektyw

Osłona przeciwsłoneczna, w żargonie fotograficznym nazywana także tulipanem, chroni przed powstawaniem flar i odblasków na zdjęciach robionych zarówno w studio jak i w plenerze  – zawsze wtedy, gdy plan zdjęciowy zalewa dużo silnego światła. Dodatkowo zwiększa kontrast obrazu i chroni soczewkę obiektywu przed urazami mechanicznymi. Warto korzystać z niej przez cały czas, nie tylko w trakcie słonecznej pogody i zdejmować tylko wtedy, kiedy uzyskanie flary i innych tego typu artefaktów jest naszym zamierzonym celem.

Plenerowa lampa błyskowa

Można by się zastanawiać, po co komuś lampy w plenerze, skoro ma pod dostatkiem światła słonecznego? Czyż lampy nie są potrzebne wtedy, gdy jest ciemno? Otóż okazuje się, że lampy błyskowe mogą przydać się także w środku dnia, np. do wypełnienia cieni i zbudowania ciekawszego oświetlenia niż płaski i nudny efekt, jaki daje słońce o godzinie 12.

Kupując lampę błyskową do fotografowania w plenerze mamy do wyboru dwa ich rodzaje. Pierwsza, tańsza opcja to lampy reporterskie z mocowaniem na gorącej stopce aparatu. Do ich działania potrzebne są najczęściej tylko baterie AA oraz wyzwalacz radiowy, jeśli chcemy wyzwalać błysk na odległość. Istnieje jeszcze możliwość korzystania z lamp plenerowych czy ze studyjnych lamp fotograficznych wspieranych zewnętrznymi akumulatorami czy stacjami zasilania. Obecnie fotografowanie w plenerze przy pomocy światła studyjnego jest dużo łatwiejsze niż kilka lat temu, głównie za sprawą upowszechnienia technologii LED, która cechuje się mniejszym zapotrzebowaniem na energię, a także zwiększeniem wydajności ogniw.

Lampa Profoto B10

W wielu sytuacjach najprostszym rozwiązaniem na poradzenie sobie z głębokimi cieniami itp. jest zastosowanie po prostu klasycznej lampy reporterskiej.

Lampy studyjne można zasilać opcjonalnymi akumulatorami np. V-Mount. Obecnie większość modeli dedykowanych bezpośrednio do studia pozwala opcjonalnie na zasilanie bateriami, tak aby móc z nich korzystać w terenie.

Podsumowanie

Czyste, błękitne niebo nie zawsze powoduje uśmiech na twarzy fotografa i filmowca, choć tak często reaguje nasza rodzina i klienci. Z drugiej strony nie musi też zwiastować tragedii: portretów ze zmrużonymi oczami i wypranych kolorów. Dzięki dobraniu odpowiednich akcesoriów fotografowanie w słońcu może być naprawdę wygodne i efektowne. Daj znać w komentarzu, które z nich już stosujesz!

Podziel się.

O Autorze

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

2 komentarze

  1. Dzięki za porady, niedługo wybieram się na wakacje więc każda wskazówka co do robienia zdjęć w pełnym słońcu jest na wagę złota:)

    • Aleksandra Polkowska w

      Powodzenia! Oznacz nas na Instagramie #LepszaFotografia, jeśli skorzystasz z jakichś naszych rad :)

Zostaw komentarz

izmir escort