Przegląd aparatów Sony A7. Który będzie najlepszy dla Ciebie?

0
Pełnoklatkowe aparaty Sony to wiele modeli, które potrafią się od siebie mocno różnić. Dlatego przygotowaliśmy dla Was szczegółowe zestawienie tych aparatów. Który aparat jest dla Ciebie? Przeczytaj i się dowiedz!

Bezlusterkowce Sony cieszą się dużą popularnością zarówno wśród filmowców, jak i fotografów. Seria A7 na zawsze zmieniła rynek foto, bo dzięki niej bezlusterkowce zaczęły zastępować lustrzanki, a firma Sony osiągnęła sukces sprzedażowy.

Obecnie serię tworzy kilka modeli, starszych i nowszych. Różnią się od siebie nie tylko numerami, ale i oznaczeniami. W tym tekście postanowiliśmy dokładnie przyjrzeć się wszystkim modelom serii A7 i dokładnie je opisać, by pomóc Ci w wyborze najlepszego dla Ciebie.

Sony A7 III

Sony A7 III

Kultowy aparat, który po niemal pięciu latach od premiery wciąż znajduje się w top list sprzedażowych i wcale nie traci na wartości. Kupując ten aparat masz pewność, że będzie Ci służył przez lata, a potem bez problemu go sprzedasz bez znacznej utraty na wartości.

Aparat należy do grupy modeli hybrydowych – jego możliwości są uniwersalne i równie dobrze sprawdzi się w roli aparatu dla fotografa, jak i kamery. Po latach nadal można go pochwalić za dobry autofokus, nawet jak na obecne czasy. Dzięki dotykowemu ekranowi ostrość ustawisz również dotykiem.

Stabilizacja matrycy o sile 5EV nie jest może najlepszym systemem na rynku, ale robi dużą różnicę przy fotografowaniu i filmowaniu z ręki. Skoro już o filmowaniu mowa, aparat oferuje 4K 30p (oversamplowane z 6K) oraz Full HD 120p z dźwiękiem. Wystarczające minimum do kręcenia filmów do internetu. Nie brak mu też płaskich profili.

Bardziej wymagającym filmowcom zabraknie dziś pewnie 10 bitów, większego klatkażu w 4K i kilku innych opcji, ale to nadal dobry aparat do filmowania. Fotografowie nie mają za bardzo na co narzekać, bo do zdjęć aparat nadaje się naprawdę nieźle. Dzięki dwóm slotom na karty możesz zapisywać materiały z backupem, a wejście USB-C pozwala na ładowanie aparatu również podczas pracy, chociażby z powerbanku.

Wady

  • Przeciętna stabilizacja matrycy
  • Brak 10-bit 4:2:2 dla filmów
  • Niezbyt pojemny bufor, jak na obecne czasy

Zalety

  • Szybki autofokus
  • Uniwersalność
  • Dobry stosunek jakości do ceny

Dla kogo?
Kup go, jeśli szukasz uniwersalnego aparatu do zdjęć i filmów, a przy tym ogranicza Cię budżet.

Co mówią recenzje?

Test trzeciej generacji „A siódemki” pokazał nam, że jest to faktycznie wszechstronne narzędzie fotograficzne. Zarówno własności samej matrycy, jak i ogólna funkcjonalność stoją na wysokim poziomie. Optymalna rozdzielczość sensora, dobre wyniki poziomu szumu, czy dynamiki i zakresu tonalnego mogą być tylko powodem do zadowolenia.

– Optyczne.pl

>> Sony A7 III. Czy nadal warto kupić?

Sony A7 IV

Sony A7 IV

Po latach kultowy Sony A7 III doczekał się następcy. Sony A7 IV to aparat całkowicie odmieniony względem poprzednika. Zyskał większe body z nową konfiguracją przycisków, które gwarantują znacznie lepszą ergonomię. Zupełnie nowe jest też menu, a obrotowy ekran odchylany jest do boku.

Na zewnątrz zmian jest więc sporo i wpływają one pozytywnie na komfort użytkowania. Wewnątrz znajdziesz z kolei matrycę o większej rozdzielczości 33 Mpix. Stabilizacja matrycy jest nieco lepsza, ale dużo daje tryb „Active”, gdzie mechaniczna stabilizacja wspomagana jest przez tę cyfrową. Taki tandem gwarantuje już naprawdę dobry efekt.

Wprawne oko dostrzeże, że obraz rejestrowany przez ten aparat ma nieco lepszą dynamikę tonalną, a kolory wyglądają bardziej naturalnie (zwłaszcza w skintonach). Znacznej poprawie uległa też praca systemu AF, który działa szybciej i sprawniej, wykrywając oczy nie tylko ludzi, ale i zwierząt.

Pod kątem filmowym w modelu znalazło się też kilka ważnych zmian. Nowy kodek H.265 pozwala na zmniejszenie wielkości plików, nie zabrakło też zapisu z 10-bitową głębią i próbkowaniem 4:2:2. Jest wreszcie również 4K 50p, niestety z zauważalnym cropem. Podwójny slot na karty pamięci posiada jedno wejście na karty CFExpress, które w pełni potrafią wykorzystać możliwości aparatu.

Wady

  • Tryb seryjny bez zmian względem poprzednika
  • 4K 50p z cropem
  • Wciąż zauważalny rolling shutter

Zalety

  • Wydajna stabilizacja
  • Ulepszony tryb filmowy
  • Większa niż w poprzedniku rozdzielczość

Dla kogo?
Kup go, jeśli zależy Ci na uniwersalnym aparacie, a możliwości Sony A7 III to dla Ciebie za mało.

Co mówią recenzje?

Sony A7 IV to bez wątpienia jeden z najbardziej uniwersalnych aparatów pełnoklatkowych segmentu semi-pro i naprawdę niewiele brakowało, by uczynić z niego absolutnie najlepszy model w tym segmencie. Zwłaszcza, że konkurencja, tak Canon jak i Nikon, dała inżynierom Sony sporo czasu, by odnieść się do swoich premier. 

– Fotopolis.pl

>> Sony A7 IV. Co musisz wiedzieć przed zakupem?

>> Sony A7 III czy A7 IV – który aparat wybrać? Oto nasze porównanie!

Sony A7S III

Sony A7S III

Na ten aparat wszyscy czekali bardzo długo. Sony A7S III to kolejna generacja modelu, którego głównym zadaniem jest filmowanie. Aparat zyskał nową obudowę, menu i obrotowy ekran. Wygląda więc podobnie do Sony A7 IV, ale pod względem możliwości jest znacznie wyżej.

Model nadal posiada matrycę o niskiej rozdzielczości 12.1 Mpix, która nie nadaje się zbytnio do zdjęć, za to pozwala na filmowanie z wysokimi czułościami bez obaw o szumy – to zawsze było znakiem firmowym tego aparatu. Względem A7 IV zauważalnie lepsza jest stabilizacja matrycy, a sama matryca pochwalić się może znakomitą dynamiką tonalną.

Najważniejsze jednak w tym modelu są jego możliwości filmowe. Producent zrezygnował z 6K na rzecz bogatszych trybów o niskich rozdzielczościach. I tak w Full HD otrzymujemy 240p, a w 4K 120p (z cropem, ale minimalnym – 1,1x). To znakomite parametry, które jednak wymagają karty CFExpress (podwójny slot ma jedno wejście na te karty).

Oczywiście mamy też możliwość kręcenia w 10-bit 4:2:2, a wśród filmowych profili znalazł się Cinestone. Użytkownicy nie zgłaszają też problemu z przegrzewaniem. Ogółem aparat ten to w pełni profesjonalne narzędzie do filmowania, które zadowoli każdego filmowca.

Wady

  • Niska rozdzielczość matrycy
  • Brak 6K
  • Brak formatu DCI

Zalety

  • Bardzo bogaty tryb filmowy
  • Wysoka dynamika tonalna
  • To właściwie profesjonalna kamera

Dla kogo?
Kup go, jeśli szukasz profesjonalnej kamery, która znakomicie radzi sobie ze słabym światłem.

Co mówią recenzje?

Z wielkich nadziei często rodzą się wielkie rozczarowania. Na szczęście Sony udało się tego uniknąć. Długo wyczekiwany przez rynek Sony A7S III odnajduje się świetnie w 2021 roku, w którym konkurencja na rynku aparatów do filmowania jest mocna jak nigdy. Głównie dzięki mądrze przemyślanej specyfikacji. Producent nie bije się na rozdzielczość, w zamian dając większy klatkaż w najczęściej używanych trybach. Dodatkowo gwarantując świetny AF i ulepszoną stabilizację matrycy – elementy bardzo ważne dla filmowca.

– fotoManiaK.pl

>> Test Sony A7S III. Czy to najlepszy aparat do filmowania?

Sony A7R IV

Sony A7R IV

Czwarta odsłona aparatu, który od początku tworzony był z jasnym celem. A7R IV to aparat, który gwarantuje wysoką rozdzielczość. Wręcz bardzo wysoką, bo 61 Mpix to niemal dwa razy więcej niż w Sony A7 IV. Pod względem konstrukcji aparatowi jednak bliżej do starszych modeli. Posiada „klasyczne” menu Sony i nie ma obrotowego ekranu.

Konstrukcyjnie bliżej mu do starszego A7 III niż nowszych modeli. Nie posiada też trybu „Active” stabilizacji matrycy. Lepiej wypada za to elektroniczny wizjer, który jest jednym z najlepszych w swojej klasie.

Aparat pochwalić się może również wydajnym systemem AF, jak i wysoką dynamiką tonalną zdjęć. W trybie filmowym oferuje z kolei niemal takie same możliwości, jak Sony A7 III.

Matryca, dzięki funkcji Pixel Shift i specjalnym ruchom, jest w stanie zarejestrować zdjęcia o rozdzielczości nawet 240 Mpix w przypadku nieruchomych kadrów. Mówiąc krótko, to aparat dedykowany fotografom, którym zależy na wysokiej rozdzielczości, a więc portrecistom, fotografom reklamowym, krajobrazowym.

Wady

  • Obudowa bardziej archaiczna niż w najnowszych modelach
  • Szumy przy wysokim ISO
  • Ubogi tryb filmowy

Zalety

  • Bardzo wysoka rozdzielczość
  • Wysoka dynamika tonalna
  • Duże możliwości fotograficzne

Dla kogo?
Kup go, jeśli szukasz aparatu, który zapewni Ci wysoką rozdzielczość, a nie zależy Ci na trybie filmowym czy wysokim ISO.

Co mówią recenzje?

Czwarta generacja wysokorozdzielczej grupy aparatów z rodziny Alpha 7 pobiła rekord i oferuje sensor o najwyższej rozdzielczości spośród modeli pełnoklatkowych. Jak przekonaliśmy się po teście tego modelu, prezentuje on wysoki poziom w wielu kategoriach. Solidny korpus, rozbudowane sterowanie, skuteczny autofokus pojedynczy i śledzący (w większości przypadków), czy użyteczny tryb filmowania to bez wątpienia atuty tej konstrukcji.

– Cyfrowe.pl

Sony A7C

A7C to chyba najbardziej niestandardowy model w całej serii. Jest to bowiem pełnoklatkowy model, ale swoim wyglądem przypomina raczej serię aparatów APS-C A6000. Jest nieco grubszy i cięższy od nich, ale wciąż posiada bardzo kompaktową obudowę, jak na swoje parametry.

Aparat wyposażono w obrotowy ekran i wizjer cyfrowy, a jego menu jest „klasyczne”, a więc takie, jak w starszych modelach producenta. Co ciekawe, w małej obudowie producentowi udało się zmieścić wiele rozwiązań znanych z innych modeli.

W aparacie nie zabrakło dwóch slotów na karty pamięci, choć umieszczonych w zupełnie innych miejscach. Jest też stabilizacja matrycy, a bateria to standardowy akumulator NP-FZ100 o dużej pojemności, a nie mały NF-FW50, który montowany jest w modelach z serii APS-C.

Aparat oferuje rozdzielczość 24 Mpix, tryb seryjny 10 kl./s, tryby filmowe 4K 30p i Full HD 120p oraz szybki autofokus. Pod względem możliwości najbliżej mu do Sony A7 III, choć wyglądem przypomina aparaty APS-C. Względem tego modelu ma jednak zauważalnie lepszy AF z systemem Real Time Tracking AF, a więc do vlogowania sprawdzi się lepiej niż starszy i mniej poręczny model.

Wady

  • Przeciętne możliwości filmowe
  • Starszy system menu
  • Przeciętna ergonomia

Zalety

  • Kompaktowe rozmiary
  • Wygodny, obrotowy ekran
  • Możliwości jak w większych aparatach

Dla kogo?
Kup go, jeśli najważniejsze są dla Ciebie kompaktowe wymiary i aparat chcesz mieć zawsze przy sobie.

>> Test Sony A7C. Czy warto kupić kompaktową pełną klatkę?

Co mówią recenzje?

Sony A7C to solidny aparat. To model, który oferuje profesjonalny pakiet możliwości – robi dobre zdjęcia i kręci niezłe filmy. Z pewnością polubią go vlogerzy oraz inni filmowcy, którym zależy na niewielkich wymiarach. Aparat z pewnością dobrze sprawdzi się w podróży, bo zajmuje mało miejsca.

– blog.cyfrowe.pl

Który aparat Sony wybrać?

W powyższym tekście starałem się dogłębnie i rzeczowo przybliżyć Wam najpopularniejsze modele aparatów Sony z serii A7. Mam nadzieję, że bazując na tej wiedzy, jest Ci teraz nieco łatwiej wybrać, który aparat jest najlepszy dla Ciebie. Poniżej dodaję garść suchych faktów, a więc porównanie specyfikacji wszystkich omówionych w tekście modeli.

Sony A7 III Sony A7 IV Sony A7S III Sony A7R IV Sony A7C
Rozdzielczość 24,3 Mpix 33 Mpix 12.1 Mpix 61 Mpix 24.2 Mpix
Tryb seryjny 10 kl./s 10 kl./s 10 kl./s 10 kl./s 10 kl./s
Tryby filmowe FHD 120p, 4K 30p FHD 120p, 4K 60p (1,5x crop), 4:2:2 10-bit FHD 240p, 4K 120p, 4:2:2 10-bit FHD 120p, 4K 30p FHD 120p, 4K 30p
Zakres ISO (rozszerzony) 50-204 800 50-204 800 40-409 600 50-102 400 50-204 800
Autofokus 693 punkty, 425 pól AF z detekcją kontrastu 759 pól, 425 pól AF z detekcją kontrastu 759 pól, 425 pól AF z detekcją kontrastu 567 pól autofokusa (AF z detekcją fazy) 693 punkty, 425 pól AF z detekcją kontrastu
Bateria wg CIPA wydajność do 710 zdjęć wydajność ok. 610 zdjęć wydajność do 510 zdjęć wydajność do 670 zdjęć wydajność do 740 zdjęć

 

Czy już teraz lepiej wiesz, który aparat będzie najlepszy dla Ciebie? Jeśli już wybrałeś aparat, to zerknij na nasze teksty, w których polecamy najlepsze obiektywy dla Sony.

TOP 5 obiektywów Sony do pełnej klatki

TOP 5 obiektywów Sony APS-C

Podziel się.

O Autorze

Filmowiec z zawodu, dziennikarz z wykształcenia, fotograf z pasji. W ciągu ostatnich kilku lat miałem w rękach niemal każdy aparat, jaki pojawił się na rynku. Lubię testować wszystko, co warte uwagi i dzielić się na świeżo wrażeniami. Z moją Sonią (A7 III) rozstaję się rzadko, choć po tym, jak poznałem Huawei P40 Pro zaczynam wierzyć, że czasem najlepszy aparat to ten, który masz przy sobie.

Zostaw komentarz

izmir escort