Jaki obiektyw pełnoklatkowy kupić? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w naszym tekście. Wybraliśmy najlepsze pełnoklatkowe obiektywy do aparatów Sony.
Ostatnio polecaliśmy Wam najlepsze obiektywy Sony APS-C. Jednak pełnoklatkowy system mocowania od tego producenta cieszy się coraz większą popularnością. Kolejne premiery tylko tę popularność zwiększają – jak chociażby ostatnia premiera Sony A7 IV. Dlatego tym razem postanowiliśmy się przyjrzeć pełnoklatkowym, natywnym obiektywom. Oto modele, które polecamy.
Sony FE 24-105 f/4.0 G OSS
Większość fotografów powie, że woli używać kilku stałek niż jednego zooma. Tymczasem w warunkach reportażu (jakim jest chociażby zlecenie ślubne) możliwość błskawicznej zmiany ogniskowej jest bardzo pożądana. Dlatego właśnie dobrze jest mieć w zanadrzu przynajmniej jednego zooma. Sony FE 24-105 f/4.0 G OSS idealnie się w tej roli sprawdzi.
Posiada bardzo szeroki zakres ogniskowych, dzięki któremu od szerokiego kadru szybko przejdziemy do dużego zbliżenia. Jego zaawansowana konstrukcja optyczna obejmuje 17 elementów w 14 grupach. Model wyposażony jest ponadto w stabilizację obrazu, która współpracować może z tą w matrycy. Niezbyt jasne, ale stałe światło z pewnością przyda się filmowcom.
Zalety
- Duży zakres ogniskowych
- Optyczna stabilizacja
Wady
- Niezbyt jasna przysłona
- Niektórzy narzekają na winietowanie przy szerokim kącie
Sony FE 85 mm f/1.8
Jeden z największych hitów sprzedażowych Sony. Obiektyw ten jest świetnym wyborem, bo oferuje znakomitą jakość, jak niemal wszystkie modele Sony, ale jednocześnie jest bardzo rozsądnie wyceniony. Jest to typowy obiektyw portretowy z długą ogniskową i jasną przysłoną.
Takie parametry zapewniają świetną plastykę, w tym lubiany przez fotografów bokeh. Obiektyw posiada też przełącznik AF/MF oraz przycisk blokady ostrości na tubusie. Niektórzy narzekać mogą jednak na brak podziałki ostrości.
Zalety
- Świetna plastyka i optyka
- Bardzo rozsądna cena
Wady
- Brak podziałki ostrości
- Brak stabilizacji optycznej
Sony FE 55 mm f/1.8 ZA Zeiss Sonnar T
Klasyczna „50-tka” znajduje się w torbie niemal każdego fotografa. W wydaniu Zeissa jest nieco mniej klasyczna, bo dłuższa. Optyka Carl Zeiss zapewnia najwyższą jakość obrazu. Konstrukcja jest przy tym bardzo kompaktowa, a więc obiektyw dobrze sprawdzi się w podróży.
Znowu jednak zabrakło podziałki, co może przeszkadzać w manualnym ostrzeniu, na którym często zależy filmowcom. W tej cenie można by również oczekiwać optycznej stabilizacji, która z pewnością by się przydała.
Zalety
- Świetna plastyka i optyka
- Kompaktowa konstrukcja
Wady
- Brak podziałki ostrości
- Brak stabilizacji optycznej
Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM
O ile pierwszy zoom w naszym zestawieniu nie oferował zbyt jasnego światła, o tyle ten posiada bardzo jasną przysłonę. G Master to najwyższa seria Sony, która oferuje najlepsza optykę i ogólną jakość produktów. Konstrukcja tego obiektywu to aż 18 elementów w 13 grupach, a 9-listkowa przysłona ma zapewnić ładny efekt bokeh.
Obudowa obiektywu została uszczelniona, a silnik DDSSM (Direct Drive SSM) zapewnia świetną współpracę z autofokusem w aparatach serii A7. Ciekawostką jest blokada przed wysunięciem obiektywu, która zapewni zawsze właściwe ustawienie. Ponownie jednak szkoda, że obiektyw nie posiada optycznej stabilizacji. Co prawda pełnoklatkowe aparaty Sony taką posiadają, ale dodatkowa stabilizacja w obiektywie z pewnością by nie zaszkodziła.
Zalety
- Wysoka jakość optyki
- silnik DDSSM
Wady
- Brak podziałki ostrości
- Brak stabilizacji optycznej
Sony FE 70-200 mm f/2.8 GM OSS
Obiektywy 70-200 od lat cieszą się dużą popularnością. Niemal każdy producent ma w ofercie taki model – oczywiście obowiązkowo z białym tubusem. Obiektyw ten w wykonaniu Sony jest wyjątkowo zaawansowany optycznie, gwarantując jednocześnie jasną przysłonę i stabilizację optyczną.
Na zaawansowaną konstrukcję tego szkła składają się aż 23 elementy w 18 grupach. Silnik SSM (Super Sonic wave Motor) ma zapewnić szybką i cichą pracę, a uszczelniona obudowa pozwala na pracę w każdych warunkach.
Zalety
- Wysoka jakość optyki
- Optyczna stabilizacja
Wady
- Nieco spore rozmiary
- Wygórowana cena
Sony A7 III czy A7 IV – który aparat wybrać? Oto nasze porównanie!
Składamy zestaw do filmowania dla początkujących – 3 różne budżety
Jeden komentarz
stabilizacja obrazu Optical SteadyShot – obiektyw 70-200 2,8
wypisaliście Wady:
Brak podziałki ostrości
Brak stabilizacji optycznej – :) – chyba coś nie tak ??