TOP 5 obiektywów Sony APS-C

2
Wybieramy najlepsze obiektywy Sony do aparatów z matrycami APS-C. Oto modele, które warto kupić.

Wybieraliśmy już dla Was najlepsze obiektywy do Sony E, skupiając się jednak również na modelach innych producentów, często budżetowych. Tym razem wybieramy tylko natywne obiektywy marki Sony. Oto modele, które polecamy.

Sony E 18-105 mm f/4.0 G OSS

Sony E 18-105 mm f/4.0 G OSSSprawdź cenę i opinie >>

Jeden z najpopularniejszych obiektywów Sony. Użytkownicy wybierają go głównie ze względu na jego uniwersalność w połączeniu z dobrą ceną. Obiektyw ten to dobra alternatywa dla kitowego szkła.

Jego zakres ogniskowych jest bardzo długi. Wbudowana stabilizacja pozwala na wygodne korzystanie z niego w aparatach, które nie mają stabilizowanej matrycy. Z kolei stałe światło sprawia, że dobrze nada się również do filmowania. To zdecydowanie jeden z najlepszych budżetowych obiektywów. Wadą może być pierścień ostrości, który działa wolniej niż w typowo manualnych obiektywach przez zastosowaną w jego wnętrzu elektronikę („focus-by-wire” – pierścień ostrości przesyła sygnał elektroniczny do silnika, który następnie ustawia ostrość na obiekcie). Z drugiej strony niekoniecznie trzeba nazywać to wadą, bo w ten sposób konstruuje się dziś wszystkie obiektywy, m.in wszystkie z poniższego zestawienia. Jeśli ktoś podczas filmowania lubi używać manualnego ostrzenia, lepiej na tym wyjdzie, kupując po prostu w całości manualny obiektyw.

Zalety

  • Duży zakres ogniskowych
  • Niezła cena

Wady

  • Niezbyt jasna przysłona
  • Manualne ostrzenie nie wchodzi w grę

Sony E 16-55 mm f/2.8

Sony E 16-55 2.8 GSprawdź cenę i opinie >>

Kolejny uniwersalny obiektyw Sony, którego zakres ogniskowych niemal całkowicie pokrywa się z tym, który oferują obiektywy kitowe. Tym razem jednak jest to obiektyw droższy, bo i jego parametry techniczne są zauważalnie lepsze. Mamy tu 9-listkową przysłonę, 2 soczewki AA (zaawansowane asferyczne) i 2 elementy asferyczne, odpowiadające za rozdzielczość.

Największym atutem jest bez wątpienia jasne światło, bo przy f/2.8 możemy liczyć na ładne rozmycie kadru, zwłaszcza przy dłuższej ogniskowej. Podczas filmowania z pewnością przydatny będzie przełącznik AF/M, który znajduje się na tubusie obiektywu.

Zalety

  • Duży zakres ogniskowych
  • Stała i jasna przysłona

Wady

  • Brak stabilizacji
  • Ograniczony zakres ogniskowych

Sony E 50 mm f/1.8 OSS

Sony E 50 mm f/1.8 OSS

Sprawdź cenę i opinie >>

Na naszej liście nie mogło zabraknąć tej popularnej stałki. Na dużą popularność obiektywu wpływ ma połączenie dobrej ceny z jasnym światłem. W końcu wiadomo, że w niższych kwotach najczęściej znaleźć możemy raczej ciemniejsze szkła. Tymczasem model ten gwarantuje przysłonę f/1.8, dzięki której można uzyskać ładny efekt bokeh.

Na uwagę zasługuje również fakt, że na pokładzie znajdziemy optyczną stabilizację, co ważne dla użytkowników bezluster z serii A6000, których matryce nie są stabilizowane. Konstrukcja obiektywu wykonana została z aluminium, nie jest to więc tandetny plastik. Za wadę uznać można fakt, że ciężko będzie nim ostrzyć manualnie. Dlaczego? Wspomniałem o tym już przy pierwszym obiektywie z tego zestawienia.

Zalety

  • Duży zakres ogniskowych
  • Niezła cena

Wady

  • Niezbyt jasna przysłona
  • Manualne ostrzenie nie wchodzi w grę

Sony E 10-18 mm f/4.0 OSS

Sony 10-18 f/4 OSS

Sprawdź cenę i opinie >>

Każdy fotograf i filmowiec potrzebuje od czas do czasu szerokiego kąta. Przydaje się on w fotografii architektury, a dla filmowca idealnie nada się na gimbal. Obiektyw 10-18 mm od Sony sprawdzi się w tej roli idealnie. Z jednej strony daje szeroki kadr, z drugiej jest zmiennoogniskowy, a więc daje pewną uniwersalność.

Dodatkową zaletą tego modelu jest optyczna stabilizacja – coś, co rzadko spotykamy w szerokokątnych obiektywach. Obiektyw został wykończony aluminium, a zastosowany cichy mechanizm ostrości sprawia, że dobrze nada się do filmowania. Nieco gorzej poradzi sobie w słabym świetle, bo jego jasność to f/4.

Zalety

  • Szeroki kąt
  • Optyczna stabilizacja

Wady

  • Niezbyt jasna przysłona
  • Manualne ostrzenie nie wchodzi w grę

Sony E 70-350 mm f/4.5-5.6 G OSS

 Sony E 70-350 mm f/4.5-5.6 G OSS

Sprawdź cenę i opinie >>

Na koniec propozycja dla osób szukających teleobiektywu. Popularna „długa lufa” dobrze sprawdza się w fotografii przyrodniczej, sportowej i wszelkiego rodzaju zastosowaniach reportażowych, kiedy nie chcemy zbytnio rzucać się w oczy. Wybrany przez nas model oferuje bardzo duży zakres ogniskowych i stosunkowo jasne, choć zmienne światło.

Obiektyw został uszczelniony na działanie kurzu i wilgoci, nie brak mu również optycznej stabilizacji. Minimalna odległość ostrzenia, wynosząca zaledwie 90 centymetrów w połączeniu z dużą ogniskową pozwoliła osiągnąć maksymalne powiększenie wynoszące 0.31x. To pozwoli używać szkła także do makrofotografii.

Zalety

  • Szeroki kąt
  • Optyczna stabilizacja

Wady

  • Niezbyt jasna przysłona
  • Manualne ostrzenie nie wchodzi w grę

 

Więcej obiektywów do aparatów Sony

Składamy zestaw do filmowania dla początkujących – 3 różne budżety

Szukasz więcej darmowych porad na temat filmowania sprzętem Sony? Znajdziesz je tutaj:

jaki aparat Sony do filmowania

Chcesz więcej takich treści? Zapisz się newsletter!

Dzięki temu nie przegapisz nowych artykułów, jako pierwszy dowiesz się o darmowych warsztatach foto-video i zgarniesz najlepsze rabaty na zakupy w Cyfrowe.pl! Nie martw się, nie wysyłamy spamu, ani nie piszemy codziennie :) Tylko wartościowe treści!

Zapisz się >

Podziel się.

O Autorze

Filmowiec z zawodu, dziennikarz z wykształcenia, fotograf z pasji. W ciągu ostatnich kilku lat miałem w rękach niemal każdy aparat, jaki pojawił się na rynku. Nadal jednak wierzę, że czasem najlepszy aparat to ten, który akurat masz przy sobie.

2 komentarze

  1. Jak przy obiektywie 50mm światło 1.8 można napisać, że to niezbyt jasna przysłona. Jaśniejsze to chyba tylko sigmy 1.4.

    Poza tym mam ten obiektyw i można na nim manualnie ostrzyć.

    Jak poprawcie to skasujcie mój komentarz ;)

  2. Dane dotyczące minimalnej odległości ostrzenia Sony 70-350 są błędne. Pomylone z pełno klatkowym obiektywem 70-300.

Zostaw komentarz

izmir escort