Rejestrator audio – dobry sposób na poprawienie dźwięku w filmie

0

Zapewne wiesz, że dobry dźwięk przy nagrywaniu wideo to kwestia podstawowa, która czasem może zrujnować nawet najlepszy obraz. Szczegół tkwi w tym, aby odbiorca zapomniał o medium, które konsumuje. Dlatego najlepszy dźwięk to taki, na który widz nie zwraca uwagi. Tak, jakby go tam nie było. Aby jednak uzyskać dobrą jakość dźwięku w swoich filmach należy przestać polegać na wbudowanym w kamerę czy aparat mikrofonie i zaopatrzyć się w rejestrator audio i właśnie o tym jest ten artykuł.

Przenośne cyfrowe rejestratory dźwięku są wciąż w powijakach pod względem stosunku jakości do ceny. Zostały jakby lekko w tyle za kamerami i aparatami, które już taki balans wypracowały. Marki takie, jak Tascam czy Zoom są obecnie najpopularniejszymi pośród filmowców, od amatorów po profesjonalistów, którzy cenią sobie jakość i mobilność.

6 błędów dźwiękowych na planie, popełnianych przez początkujących filmowców

Rejestrator audio vs wbudowany mikrofon

Zanim jednak pójdziemy dalej, kilka słów o nagrywaniu dźwięku samą kamerą lub aparatem. Jeszcze się nie zdarzyło, aby jakikolwiek aparat filmujący posiadał wysokiej jakości mikrofon, wbudowany w swoje trzewia. Mimo, iż jakość dźwięku w różnych markach i modelach zwiększa się z roku na rok, to w dalszym ciągu jest to zaledwie namiastka tego, co daje nam zewnętrzny mikrofon, najlepiej podpięty pod dobry rejestrator. Dlatego podczas nagrywania, np. wywiadu, używam takiego dźwięku prosto z kamery tylko do synchronizacji z nagranym materiałem przez rejestrator. Również dowodem na to, że takie mikrofony nie zdają egzaminu jest fakt, że żadna profesjonalna kamera nie ma wbudowanego mikrofonu.

Tascam DR-40 V2

Tascam DR-40 V2

Rejestrator audio vs mikrofon zewnętrzny, podłączony do kamery

Tutaj sprawa nie jest już taka prosta. Okazuje się bowiem, że wiele zależy od jakości mikrofonu oraz kamery, do której jest podłączony. Kamera czy aparat natomiast musi mieć dobrej jakości przetwornik. Rejestrator natomiast musi mieć dobrej jakości wbudowane mikrofony, które nie zawsze sprawdzają się najlepiej, zwłaszcza przy dużych odległościach od nagrywanej osoby. Sam rejestrator, jak np. Zoom H4n Pro czy Tascam DR-40 V2 może całkiem dobrze poradzić sobie z dźwiękiem, np. gitary lub innego instrumentu z bardzo małej odległości. Natomiast z głosem już może mieć problem, ze względu na szeroki zakres rejestrowania dźwięków ze wszystkich stron. Inaczej sprawa wygląda, gdybyśmy podłączyli do rejestratora mikrofon, np. Rode NTG-2 mikrofon kierunkowy. Wtedy taki dedykowany do nagrywania dźwięku zestaw jest nieporównywalnie lepszy od zestawu “kamera – mikrofon”.

Zoom Rejestrator H4n Pro

Zoom Rejestrator H4n Pro

Rode NTG-2 mikrofon kierunkowy

Rode NTG-2 mikrofon kierunkowy

Jaki rejestrator wybrać?

Przy wyborze rejestratora audio warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych parametrów.

Czy rejestrator daje możliwość korzystania z zewnętrznego mikrofonu? Jest to podstawowa opcja, która jak już wspomniałem wyżej ma decydujące znaczenie w jakości naszego audio. Dobry rejestrator i dobry mikrofon to recepta na dobre audio. Takimi rejestratorami są np. Tascam DR-100MKIII czy wspomniany wcześniej, bardzo popularny Zoom Rejestrator H4n Pro.

Tascam DR-100MKIII

Tascam DR-100MKIII

Czy rejestrator ma wejście mikrofonowe XLR, które jest profesjonalnym złączem, eliminującym szumy i zakłócenia, mogące przydarzyć się przy złączu typu mini jack czy jego starszym bracie TRS? Przykładem takiego rejestratora, oprócz wymienionych wcześniej, jest Zoom H5, który ma dwa wejścia XLR. Tutaj warto również zwrócić uwagę, że złącze XLR ma blokadę, która zabezpiecza przed przypadkowym wyjęciem wtyczki z gniazdka.

Wejscia XLR

Wejscia XLR

Jakie są formaty, w których rejestrator nagrywa ścieżkę dźwiękową? Istnieją dwa typy plików audio: skompresowane i nieskompresowane. Tanie nagrywarki audio kompresują cały przechwytywany dźwięk. To nie tylko obniża jakość podczas procesu nagrywania, ale gdy potem edytujesz ten dźwięk, a następnie ponownie go skompresujesz, to jego jakość spada drastycznie. Dlatego ważne jest, aby rejestrator, jak np. Tascam DR-40 V2 czy bardziej zaawansowany Tascam DR-70D miały możliwość tworzenia plików nieskompresowanych, do których należą np. wav lub aiff.

Tascam DR-70D

Tascam DR-70D

Warto zwrócić również uwagę na jakość wykonania oraz zużycie baterii. Niektóre tańsze rejestratory mają problemy z żywotnością oraz mają wbudowaną baterię, której ładowanie długo trwa, co skutkuje przerwą w pracy. Obudowa natomiast to sprawa istotna, ponieważ będąc na planie, w różnych warunkach, sprzęt taki szybko się zużywa i czasem tanie plastiki nie wytrzymują zbyt intensywnej pracy. Dobrym przykładem wytrzymałego, profesjonalnego rejestratora jest Olympus LS-100, który przetrwa niejedną sesję.

Olympus LS-100 linearny rejestrator dźwięku

Olympus LS-100 linearny rejestrator dźwięku

Test rejestratorów Olympus – profesjonalna jakość dźwięku w rozsądnej cenie

Rejestrator to dopiero początek

Aby uzyskać dobrą jakość dźwięku do swojego filmu, sam rejestrator i mikrofon to jednak nie wszystko. Jeśli nagrywamy samym rejestratorem, to miejmy pewność, że znajduje się on tak blisko źródła dźwięku, jak to tylko możliwe. Zwracajmy też uwagę na wszelkie możliwe zakłócenia i szumy, które bardzo trudno usunąć podczas edycji.

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci podjąć dobrą decyzję w wyborze swojego rejestratora, i że Twoje kolejne produkcje wideo będą miały czysty i wyraźny dźwięk.

Podziel się.

O Autorze

Krzysztof Kubik

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

Zostaw komentarz

izmir escort