Jak filmować eventy i szkolenia? Poznaj nasze wskazówki!

0

Poproszono Cię (lub było to osobiste zgłoszenie) o sfilmowanie jakiegoś wydarzenia – szkolenia, konferencji, integracji. Od czego więc zacząć? Na co zwracać uwagę podczas filmowania? Postaram się podpowiedzieć Ci, jak się do tego zabrać i jak filmować eventy, żeby dobrze oddać charakter imprezy, nie znudzić widza i zachęcić go do udziału w kolejnych edycjach.

Na wstępie chcę zaznaczyć, że poradnik dotyczy osób, które nie są zawodowymi filmowcami i nie „zjadły zębów” na filmowaniu eventów. Ponadto, ze względu na powszechne użycie w biznesowych rozmowach, słowo „event” będzie często występować w tym artykule.

Co i jak nagrać?

Najprostsza odpowiedź (podyktowana także latami doświadczeń w filmowaniu rzeczy, które się potem samemu montuje) – to, co jest potrzebne. Rozumiem dobrze, ze na evencie mogą się zdarzyć sytuacje, w których czujesz się jak ryba w wodzie, Twoi znajomi mogą robić super wyczyny (albo się po prostu wygłupiać do kamery), itp. Ale daj sobie czas na nagranie materiałów z CAŁOŚCI wydarzenia, przekrojowo. Tak żeby odpowiedzieć w obrazach na pytania:

  • CO się wydarzyło?
  • KTO był obecny?
  • JAKIE emocje towarzyszyły uczestnikom?
  • GDZIE i KIEDY to się wydarzyło?

Przy wydarzeniach z ważnymi treściami trzeba jeszcze pamiętać:

  • CO zostało powiedziane?
  • PO CO było wydarzenie?

Film z eventu Platium Orlen Oil w Stambule

Może się wydawać, że np. „Gdzie” i „Kiedy” da się łatwo załatwić napisami. I dobrze! Krótki napis niesie całą potrzebną informację i nie zabiera czasu. Jeśli jednak impreza odbywa się nad brzegiem morza, na murawie boiska, w parku, na dachu z widokiem, a do tego jest piękna, słoneczna pogoda w samo południe lub przeciwnie – trwa zachód słońca – warto to wszystko oddać w kilku ujęciach. Można to zrobić na samym początku, szerokimi kadrami pokazującymi scenerię, żeby widz od razu wiedział, gdzie się dzieje akcja.

Następnie przechodzimy do ludzi. To będzie najważniejsza część filmu – ich emocje, interakcje. Czasem po prostu trzeba pokazać na filmie, że ktoś był, dlatego dobrze jest przed eventem dowiedzieć się, czy będą na nim jakieś wyjątkowo ważne osoby, które należy pokazać. Jeśli jest to duże wydarzenie, dobrze jest podkreślić, że było dużo uczestników, że słuchali uważnie i angażowali się w wydarzenie. Podobnie sytuacja wygląda z prelegentami czy trenerami.

Najważniejsza rzecz – zanim zaczniemy filmować, warto zastanowić się, na czym nam zależy i na czym w głównej mierze chcemy się skupić. Grunt to mieć dobry plan. Pamiętajmy jednak, że przy eventy są dynamiczne, dlatego plan musi być możliwie elastyczny.

Ważną kwestią są też wypowiedzi. Bywa czasem tak, że zamawiany jest po prostu „teledysk z eventu” (dosłowna treść zamówienia sprzed paru dni), z doprecyzowaniem, że nie trzeba wypowiedzi, trzeba pokazać ile było ludzi, że słuchali, że się dobrze bawili, że było fajnie. Wtedy sprawa jest dość prosta – filmujemy takie obrazy, żeby mieć odpowiedzi na główne pytania, dbamy o kadry szerokie i detale. Jeśli to możliwe to w ruchu, a jeśli nie mamy wprawy to ze statywu. W ten sposób mamy gotowe materiały do montażu. Pamiętaj, że zbyt dużo materiału może na montażu wydłużyć czas pracy, zaś za mało może spowodować, że film będzie mało ciekawy.

Jeśli zaś usłyszymy – „fajnie, żeby się Prezes wypowiedział” lub „trzeba nagrać parę wywiadów”, albo jeszcze „ważne jest to, co będzie mówione na szkoleniu”, to wtedy w grę wchodzi bardzo ważna część – nagranie wypowiedzi. Wówczas odpowiednio przygotuj się sprzętowo.

Czym nagrywać?

Jeśli Twoja firma na to pozwoli, warto wypożyczyć dobry sprzęt i mieć spokój na zdjęciach. Nowoczesne kamery i aparaty wybaczają nieco więcej niż sprzęty amatorskie, i radzą sobie dużo lepiej w słabych warunkach oświetleniowych. A takie prawie na pewno Ci się trafią.

Jeśli przyjdzie Ci nagrać kilka wywiadów, wypowiedzi lub prelegenta, to (bez pomocy dźwiękowca) najlepszym rozwiązaniem będzie zestaw mikrofonów bezprzewodowych. Tutaj na przykład znajdziesz gotowy zestaw dla vlogera z aparatem i gimbalem.

Zestaw filmowy dla vlogera

Zestaw filmowy dla vlogera

  • 1 x Panasonic Lumix DC-GH5 body BESTSELLER!
  • 1 x Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60 mm f/2.8-4 ASPH. POWER O.I.S.
  • 1 x Sennheiser EW100-ENG G3
  • 1 x Zhiyun Crane 2

Płynne ujęcia w ruchu, świetna jakość obrazu, dwa obiektywy (pamiętasz jak pisałem, żeby mieć plany szerokie i detale?) i bardzo dobry mikrofon bez przewodowy.

Jeśli chcesz mieć tylko dobry dźwięk z całej imprezy, ale bez konkretnych wypowiedzi, to może skusisz się na kamerę, która jednak jest trochę wygodniejsza w obsłudze podczas filmowania (w porównaniu do aparatu), w zestawie jest też statyw, który zapewni stabilne kadry i mikrofon do złapania dźwięku z całej imprezy.

  • 1 x Canon XA35
  • 1 x Rode Stereo VideoMic Pro
  • 1 x Walimex pro EI-9901
Canon_XA35

Canon_XA35

Poza tym z takim zestawem zrobisz wrażenie na własnych kolegach i szefie ;)

Trzecią propozycją jest gimbal z bezlusterkowcem, kiedy trzeba zrobić dynamiczny teledysk pod muzykę i bez wypowiedzi:

  • 1 x Sony A6500 body
  • 1 x Sony FE 16-35 mm f/4 Zeiss Vario-Tessar ZA OSS
  • 1 x Pilotfly H2-45
Zestaw Sony A6500

Zestaw Sony A6500

Jeśli nie masz budżetu na sprzęt, to pamiętaj – najlepsza kamera i aparat to te, które masz przy sobie – weź co masz, kamerę domową, aparat cyfrowy z możliwością filmowania czy – w ostatecznej ostateczności – dobrze filmujący smartfon. (No dobra, przyznaję się, raz nagrałem smartfonem 1 ujęcie do emisji w telewizji i poszło w świat :)) Tylko proszę pamiętaj – filmuj poziomo!

Życzę Ci jak najlepszych filmów!

Podziel się.

O Autorze

Studiował "Montaż fabularny i dokumentalny" w Państwowej Szkole Filmowej w Łodzi. Tworzy filmy od 1999, autor nagradzanych filmów niezależnych w 1999-2003. Od 2002 roku produkuje filmy promocyjne dla klientów biznesowych. Montażysta reklam, filmów dokumentalnych i programów telewizyjnych dla TBN Polska, TVP, TVN, TLC, Puls TV.

Zostaw komentarz

izmir escort