Rodzaje mikrofonów – czym się różnią?

1

Świat mikrofonów jest równie ciekawy, jak świat kamer. Wiele kształtów i rodzajów tworzy gąszcz opcji, w którym łatwo się zgubić. Poniższy artykuł to jedynie liźnięcie tematu, pozwalający lepiej orientować się w świecie mikrofonów (oraz dowiedzieć jak podsłuchiwać sąsiadów z 1 km).

Rodzaje mikrofonów przez wzgląd na:

Typy polaryzacji

Pierwszy, naturalny podział mikrofonów dyktowany jest przez kierunek, z którego dźwięk chcemy zarejestrować.  

1. Mikrofony omnipolarne.

 

Wielokierunkowe mikrofony to zarówno mikrofony konferencyjne jak i mikrofony krawatowe — małe urządzenia przypinane z przodu ubrania do nagrywania głosu. Zbierają dźwięk ze wszystkich stron, nie są pod tym względem wybredne czy selektywne.

2. Mikrofony Kardioidalne

 

Nazwa wywodzi od kształtu serca na wykresie polaryzacji. Zbierają znacznie więcej z przodu niż z boków, czy tym bardziej z tyłu kapsuły.

 

Ich ekstremalne odmiany, to mikrofony o polaryzacji superkardioidalnej i hiperkardioidalnej. Ich charakterystyki są coraz bardziej bocznie spłaszczone. Superkardioid zbiera mniej po bokach, ale odrobinę więcej z tyłu.

Hiperkardioid jeszcze bardziej skupia się na nagrywaniu od przodu, ale rejestruje jeszcze więcej dźwięku z tyłu, ale na niższym poziomie. Boki są kompletnie zablokowane.

3. Dwukierunkowe

 

Jak sama nazwa wskazuje, rejestrują w takim samym stopniu przód, jak i tył. 

 

Rodzaje mikrofonów — typy kapsuły nagrywającej

1. Dynamiczne 

Uniwersalne i wytrzymałe. Lepiej radzą sobie z wysokimi poziomami głośności, trudniejsze do przesterowania. Z natury ocieplające nagrania. Nie potrzebują dodatkowego zasilania. 

2. Pojemnościowe

Potrzebują dodatkowego zasilania, nazywanego często fantomowym (phantom power). Zdolne rejestrować znacznie cichsze dźwięki, najlepsze w rejestrowaniu wysokich tonów, idealne do nagrywania niuansów ludzkiego głosu. 

3. Wstęgowe

Odmiana mikrofonów dynamicznych o na tyle różnym brzmieniu, że zasługująca na oddzielną kategorię. Delikatna i oferująca brzmienie głosu nie tak jasne i szczegółowe, ale bardzo neutralne. W większości o charakterystyce dwukierunkowej. 

Rodzaje mikrofonów przez wzgląd na budowę

  1. Krawatowe (lavalier) 

 

Nazwa pochodzi od częstego przypinania ich do krawata lub klapy marynarki. Częste w wywiadach, służą do nagrywania głosu. 

  1. Reporterski (tłuczek)

 

Widziałeś go wielokrotnie — telewizja, wywiady. Trzymany w dłoni ma często charakterystyczną kostkę z logotypem stacji. Jeden rzut oka i wiadomo, dlaczego nazywamy go tłuczkiem ;) 

  1. Shotgun

 

To nie tylko strzelba otwierająca drzwi do stodoły, ale także typ mikrofonu. Długi, wyjątkowo kierunkowy, służy do punktowego nagrywania dźwięku na odległość. Często mocowany na kamerze.  

  1. Konferencyjny

 

Służący do nagrywania głosu z każdego kierunku na konferencjach. 

  1. Na kamerowy

 

W zasadzie każdy mikrofon przeznaczony do mocowania na gorącej stopce aparatu i kamery. Z tej perspektywy mikrofon typu shotgun może, ale nie musi być mikrofonem na kamerowym.  

  1. Bonus — Laserowy

 

Wyjęty z przygód Jamesa Bonda, szpiegowski gadżet świata realnego. Szyby mieszkania lub samochodu stają się naszą membraną, poruszającą od dźwięków w środku a laser odbiera te wibracje z większej odległości (nawet 1 km!). Dlatego też ambasady potrafią mieć specjalne okna.

Obejrzyjcie nasze testy mikrofonów.

 

Zastosowanie mikrofonów w nagrywaniu muzyki

W tej kategorii bardzo dużo zależy od indywidualnych preferencji i oczekiwanego efektu. Wybór mikrofonu jest częścią kreacji brzmienia.

1. Wokale

Decyzja na mikrofon dynamiczny lub pojemnościowy dyktowana jest rodzajem muzyki, lub dokładniej — samą głośnością wokali i sceny. Studio będzie zupełnie inną przestrzenią niż głośna scena koncertowa. Mikrofony dynamiczne, takie jak legendarny, sprawdzą się znakomicie w drugim scenariuszu. Ciche wokale zyskają przy mikrofonie pojemnościowym, musimy jedynie pamiętać, że czasami niezbędny będzie tzw. pop killer — osłona zapobiegająca podmuchom przy głoskach p czy sz. W większości wykorzystywane są duże membrany.  

2. Gitary elektryczne

Gitary elektryczne grają przez wzmacniacz, więc to właśnie on jest nagrywany. W większości przypadków sugerowane są mikrofony dynamiczne, które pokrywają szersze spektrum zastosowań. Wzmacniacze lampowe wymagają wyższych poziomów wzmocnienia, by uzyskać pełne brzmienie. W niektórych przypadkach jednak mikrofony pojemnościowe też znajdują swoje zastosowanie.

3. Gitary akustyczne

Grają same, wytwarzając znacznie niższe ciśnienie akustyczne, dlatego są idealnym kandydatem dla pojemnościowych mikrofonów kierunkowych. 

4. Gitary basowe

Ponownie nagrywamy wzmacniacz, mikrofony kierunkowe z dużą membraną i zdolnością rejestracji niskich dźwięków preferowane. W tej kategorii znacząca przewaga mikrofonów dynamicznych.

5. Perkusja

Zwykle każdy instrument nagrywany jest oddzielnie, a mikrofon do tego celu przeznaczony dobierany jest pod wysokość dźwięku danego instrumentu. Małe membrany dla szybkiego ataku mikrofonów pojemnościowych dla hi-hatów i overheadów, i duże membrany mikrofonów dynamicznych dla stopy przy bębnie basowym.

6. Instrumenty dęte

Spora dowolność w kształtowaniu brzmienia. Mikrofony dynamiczne będą cieplejsze i bezpieczniejsze przy wyższym ciśnieniu. Pojemnościowe oddadzą więcej niuansów, większe membrany wypełnią brzmienie.

7. Instrumenty smyczkowe

Unikane jest tutaj ocieplanie brzmienia, prym wiodą mikrofony pojemnościowe. Dobór membrany to decyzja między szybkim atakiem a głębią brzmienia. Możemy nagrywać instrumenty smyczkowe osobno, używając mikrofonów kierunkowych, ale też grupowo, stosując mikrofon o charakterystyce dookólnej.

8. Fortepian

Instrument klawiszowy, strunowy, lub wręcz perkusyjny — w zależności od punktu patrzenia. Zwykle nagrywany przy użyciu dwóch mikrofonów pojemnościowych. Ich membrany bywają dostosowane wielkością do strony fortepianu — mniejsza dla wysokich dźwięków i większa dla części niskich tonów. 

Podsumowanie

Już po tym krótkim przeglądzie widzisz, jak szerokie spektrum możliwości oferują mikrofony. Zaawansowana specjalizacja pozwala nie tylko na optymalny dobór urządzenia pod daną kategorię, ale także świadome kształtowanie brzmienia i wpływanie na efekt.

Sprawdź więcej naszych artykułów o mikrofonach, z których dowiesz się więcej szczegółów!

Synco G2, czyli Twój pierwszy bezprzewodowy mikrofon [TEST]

BOYA BY-M1 czy Synco S6E? Test budżetowych mikrofonów krawatowych

 

 

Podziel się.

O Autorze

Redaktor w sklepie Cyfrowe.pl. Wieloletni fotograf - hobbysta z pasją do nowych technologii.

Jeden komentarz

Zostaw komentarz

izmir escort