Czym jest pierwsza i druga kurtyna lampy błyskowej?

0

Zwykła, mała, lampa reporterska potrafi naprawdę sporo! Jednak trzeba umieć z niej korzystać! Bo mimo jej niepozornych rozmiarów to wewnątrz skrywa sporo funkcji, które pozwolą kontrolować światło i tworzyć niesamowite efekty. Jedną z tych funkcji jest synchronizacja na pierwszą lub drugą kurtynę. Czym to jest, do czego służy, jak można to wykorzystać? O tym wszystkim w dzisiejszym artykule.

W tekście pojawi się lampa reporterska Godox V1, jednak i w droższych/tańszych modelach synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę również powinna być dostępna. W tekście będę używać też wyrażeń takich jak „pierwsza/druga kurtyna lampy błyskowej” – co jest skrótem myślowym, chodzi oczywiście o synchronizację błysku na pierwszą lub drugą kurtynę aparatu. 

Różnica między pierwszą i drugą kurtyną?

No dobra, o co tyle szumu? Teoretycznie różnica jest naprawdę niewielka… Czasami dotyczy jakichś części sekundy. No ale ta część sekundy zmienia właśnie wszystko i o tym będzie ten artykuł! Kiedy warto używać jednej, a kiedy drugiej i czym różnią się w praktyce? Już tłumaczę!

Czym jest pierwsza kurtyna lampy błyskowej?

Zacznijmy od początku i wyjaśnijmy sobie, jak to działa? O co chodzi? Z czym to się je? Można powiedzieć, że pierwsza kurtyna lampy błyskowej jest tą podstawową, domyślną. Lampa wyzwala błysk w momencie kiedy migawka aparatu się otwiera – więc na początku naświetlania klatki. Czyli inaczej mówiąc – zaraz po tym jak naciśniesz spust migawki.

Czym jest druga kurtyna lampy błyskowej?

Druga kurtyna to nieco inna historia. Błysk pojawia się bowiem nie na początku, a na końcu naświetlania – na chwilę przed tym jak migawka się zamknie. Czyli w tym przypadku schemat wygląda nieco inaczej:

Kiedy warto używać drugiej kurtyny?

Chyba łatwiej będzie mi to wytłumaczyć to w ten sposób. Drugiej kurtyny używam czasem podczas fotografowania ruchomych obiektów. Błysk pojawia się na końcu ekspozycji, zaraz przed zamknięciem migawki, dzięki czemu zostaje uchwycony ruch, a potem dopiero następuj błysk (i zamrożenie). No i jeśli użyjemy drugiej kurtyny, to złapiemy ślady tego ruchu, a w kadrze zarejestrujemy jego drogę.

Brzmi trochę skomplikowanie? Spokojnie, zaraz pokażę Ci to na przykładach! Druga kurtyna jest szczególnie przydatna w przypadku fotografowania ruchomych obiektów, takich jak samochody, tańczący ludzie, sportowcy w akcji, itd. To nadaje zdjęciom dynamiczny charakter.

Druga kurtyna jest genialnym narzędziem do pokazywania ruchu na fotografiach

Kiedy warto używać pierwszej kurty?

No dobra, to co z pierwszą kurtyną? Ona jest najczęściej wykorzystywana do bardziej statycznych sytuacji, takich jak fotografowanie nieruchomych obiektów, portretów czy choćby architektury. Działa dobrze, gdy nie ma ruchu w scenie. Co się stanie jeśli użyjemy pierwszej kurtyny do poruszającego się obiektu? No efekt może być nieco dziwny… Bo będzie wyglądać, tak jakby poruszał się do tyłu.

Fotografowanie ruchu na pierwszej kurtynie… nie jest najlepszym pomysłem. Obiekty będą wyglądać jakby poruszały się do tyłu.

Jak ustawić pierwszą i drugą kurtynę?

W większości reporterskich lamp błyskowych możemy kontrolować, czy chcemy używać pierwszej, czy drugiej kurtyny. Opcje te zazwyczaj znajdują się w menu lampy, lub pod odpowiednim przyciskiem (to najlepiej sprawdzić w instrukcji konkretnego modelu lampy). Oznaczone są przeważnie takimi ikonami:

Kreatywne zastosowanie pierwszej i drugiej kurtyny

Pierwsza i druga kurtyna lampy błyskowej pozwalają na tworzenie różnorodnych efektów w fotografii. Oto kilka pomysłów, jak można je wykorzystać:

– Efekt teleportacji (poruszenie z zamrożeniem):

Przy użyciu drugiej kurtyny możemy uzyskać efekt poruszającego się światła, np. przy fotografowaniu samochodów na drodze, ale też tańca czy sportowca. Ślady ruchu są rejestrowane przed błyskiem i tworzą wrażenie przemieszczającego się obiektu. Wygląda to jakby obiekt się teleportował, lub bardzo szybko poruszał. Zdjęcia tego typu mają w sobie bardzo dużo dynamiki. Postać (czy też obiekty) pozostają ostre dzięki krótkiemu czasowi błysku.

Przy pomocy błysku można stworzyć efekt zbliżony do podwójnej ekspozycji

Bardzo ciekawy efekt, z użyciem drugiej kurtyny, można uzyskać także podczas fotografowania tańczących ludzi. Warto tu energicznie ruszyć aparatem w trakcie naświetlania – tak by rozmyć tło i ewentualne światło zastane. Błysk „zamrozi” postać dodając całości dramatyzmu i dynamiki. Podobnie tego efektu można użyć podczas koncertów (o ile artysta dopuszcza użycie lampy błyskowej).

Trójmiejska Integracja Studencka

Synchronizacja na drugą kurtynę bardzo fajnie działa w tańcu, gdzie uzyskujemy jednocześnie zamrożenie i poruszenie ruchu

* Ważne by czas trwania błysku był możliwie krótki – czyli przy małej mocy. To pozwoli na uzyskanie efektu zamrożenia.

– Portret z malowaniem światłem:

Malowanie światłem, lub też light painting, to technika, która polega na rysowaniu światłem w trakcie długiej ekspozycji. Przydatne są tu np. Miecze LED. Co to ma więc wspólnego z błyskiem? Jeśli chcemy stworzyć portret i jednocześnie mieć w tle piękne świetliste malunki to warto użyć błysku by przy jego pomocy „zamrozić” modela. Szczególnie przyda się tu druga kurtyna i możliwie nieruchomo pozująca modelka. Tu podobnie przyda się krótki błysk.

Połączenie kolorowych światełek i krótkiego błysku może dać niepowtarzalne efekty!

 – Efekt deszczu światła:

Stosując drugą kurtynę podczas fotografowania podczas opadów deszczu lub śniegu, możemy uzyskać efekt „kropli światła”. Światło z lampy „zawiesi” się na kroplach dając niezwykły efekt, nieosiągalny bez użycia lampy błyskowej.

Krople wody mogą rozszczepić światło błysku (niczym pryzmat) dodając masę kolorów! Może to dać niesamowite efekty, np. przy dłuższym czasie naświetlania i portrecie…

Podsumowanie

Pierwsza i druga kurtyna lampy błyskowej teoretycznie różnią się bardzo niewiele, jednak w praktyce okazuje się, że są niezwykle różne i są ważnymi narzędziami w kreatywnej fotografii! Pozwalają na eksperymentowanie i tworzenie ciekawych efektów. Jeśli zrozumiesz, która kurtyna daje jaki efekt, to będziesz w stanie używać ich świadomie, co przełoży się na tworzenie unikalnych i dynamicznych fotografii. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest eksperymentowanie, testowanie różnych ustawień i rozwijanie swojego warsztatu fotograficznego. Eksperymentuj i baw się światłem!

Zabawy z błyskiem i dłuższym czasem naświetlania mogą przynieść naprawdę ciekawe zdjęcia! Może nie będą idealne, ale z pewnością nie będzie im brakować dynamiki. Warto eksperymentować!

Sprawdź kurs Dawid Mazur ” lampy błyskowe w fotografii”

Zapisz się na kurs, którego prowadzącym jest Dawid Mazur i naucz się pracy ze światłem błyskowym. Na kursie dowiesz się, jak sprawić, by Twoje zdjęcia były atrakcyjne oraz jak wykorzystywać światło błyskowe, by uzyskać pożądany efekt. Przed Tobą 8 godzin przydatnej wiedzy oraz natychmiastowy dostęp bez ograniczeń. Wznieś swoją fotografię na wyższy poziom i nadaj swoim zdjęciom niepowtarzalnego klimatu dzięki obróbce. Kurs odbywa się w formie filmów oraz materiałów szkoleniowych, do których masz bezterminowy dostęp.

Zamrażanie ruchu błyskiem. Poznaj niecodzienną technikę z lampą Profoto!

Podziel się.

O Autorze

Skupiam się głównie na reportażu i dokumencie. Doświadczenie zdobywałem pracując dla prasy, klubów, firm czy też klientów indywidualnych. Staram się dzielić swoją pasją poprzez pisanie o niej.

Zostaw komentarz

izmir escort