Vlogować czy streamować, oto jest pytanie!

0

Przenosimy do sieci dosłownie wszystko – kontakty z ludźmi, zakupy, pracę, rozrywkę… Każdy, kto planuje budować swoje drugie „ja” w Internecie i chce dotrzeć do innych ludzi, musi się zastanowić co woli: publikować wcześniej przygotowane filmy czy nadawać na żywo? Czy któraś z tych metod jest lepsza, a może warto robić i to i to? Jeśli streamować to gdzie?

Vlogowanie

Tworzenie i przesyłanie wstępnie przygotowanego video daje nam większe możliwości edycji materiału i kontroli nad jego efektem, a co za tym idzie teoretycznie większą swobodę twórczą i wpływ na ostateczny wygląd materiału.

Kącik vlogera – cykl artykułów na blogu >>

Dlaczego użyłam tu słowa teoretycznie i gdzie pojawia się haczyk?

Swoboda swobodą, ale przykładowo prowadząc kanał na portalu Youtube i chcąc, aby prężnie się rozwijał, musisz stworzyć harmonogram, który pozwoli na regularne, zaplanowane działania. Pod filmami pojawią się komentarze, na które wypada odpowiedzieć itd. Jest to więc dodatkowy czas, który poświęcasz na swoje działania.

Jest to niezbędne, aby:

  •  Rozwijać kanał
  •  Stworzyć stałą grupę odbiorców
  •  Zdobywać nowych użytkowników

Musisz pamiętać, że statystycznie większość kanałów Youtube, które nie tworzą regularnie contentu traci widzów. Przy tak nasilonej konkurencji łatwo mogą oni znaleźć inną stronę z ciekawą dla siebie tematyką. Jeśli nie chcesz, aby i Ciebie to spotkało, regularność powinna być jednym z Twoich nadrzędnych celów.

Jeżeli regularność nie jest Twoją mocną stroną, pamiętaj, że dobrym sposobem na zbudowanie grupy odbiorców bez udostępniania ciągle nowych treści jest budowanie zasięgu przez wirusowe rozprzestrzenianie tego, co już powstało. Nie daje to niestety 100% pewności. O tym, że materiał powinien być na wysokim poziomie jakości już nawet nie wspominam i uznaję za oczywistość.

Czym nakręcić vlog? Niezbędny sprzęt dla początkujących i zaawansowanych

Kamery i akcesoria do filmowania >

A jak w tym kontekście ma się streaming?

Wbrew ogólnym przekonaniom tak naprawdę nie zajmie Ci aż tak dużo więcej czasu niż tworzenie gotowych filmów. Korzystając z tego rozwiązania musisz ustalić konkretny czas transmisji na żywo więc tym samym:

  • Z założenia dotrzymujesz założonego harmonogramu.
  • Skracasz czas stworzenia danego odcinka, ponieważ odtwarzane na żywo nagranie poniekąd zmusi Cię do działania tu i teraz.

Powyższe kwestie to nie jedyna różnica, można nawet powiedzieć, że ta najmniej istotna.

Przechodząc do konkretów, poniżej przyjrzymy się najistotniejszym rzeczom, którymi charakteryzują się transmisje na żywo.

10 ważnych pytań o to jak i czym streamować

Sprzęt do transmisji video >

# INTERAKCJA

Tworząc przekaz na żywo nie masz wyjścia i musisz wchodzić w bezpośrednie interakcje z odbiorcami. Wybierając narzędzie do przekazu treści powinieneś się po pierwsze zastanowić, czy dobrze się z tym czujesz. Po drugie pamiętać o dobrym przygotowaniu w razie pojawiających się ze strony widzów pytań. Po trzecie zdawać sobie sprawę, że tak naprawdę interakcja to drugie imię streamingu. Dzięki niej możesz bezpośrednio rozmawiać z widzami, zabawiać ich, podsuwać rozwiązania a tym samy dać powód, aby pozostali z Tobą na dłużej.

# CZĘSTOTLIWOŚĆ

Konkurencja nie śpi. A to znaczy, że nawet posiadając naprawdę oryginalny, wyjątkowy i wydawać by się mogło bezkonkurencyjny pomysł, pamiętaj, że kanałów w sieci jest dużo i nie jedna osoba będzie chciała, powiedzmy wprost, taki nietuzinkowy pomysł „podkraść”.

Jakie więc jest rozwiązanie?

Dość proste. Streamuj często, dość często aby zatrzymać widownię. Powiadom swoich odbiorców o konkretnych dniach i godzinach twojej transmisji, daj im poczucie, że jesteś cały czas blisko. Postaraj się transmitować najrzadziej 5 dni w tygodniu, a pomiędzy transmisjami umieszczaj w swoim kanale przypomnienia o nadchodzącym „spotkaniu”.

# KONKURENCJA

Jak już wcześniej zostało wspomniane, konkurencja jest duża. Trudno dzisiaj zbudować kanał transmisji strumieniowej poruszający tematykę, której nigdzie indziej nie znajdziemy.

Większość platform streamingowych oferuje różne kategorie transmisji strumieniowej. Statystycznie każda kategoria ma kilka podobnych kanałów o wysokiej oglądalności, które w czasie transmisji przyciągają ok 80% widzów poruszających się w danej tematyce.

Podsumowując powyższe informacje tworząc własny kanał pamiętaj aby:

  •  Transmitować jak najczęściej.
  •  Znajdź ciekawą kategorię o w miarę niskiej konkurencji – jeżeli się uda.
  •  Szukaj i śledź nowości, abyś mógł o nich opowiedzieć jako pierwszy.
  •  Pamiętaj jak bardzo istotne jest Twoje zaangażowanie. Potrzebujesz znacznie więcej czasu wybierając transmisję strumieniową niż tworzenie i umieszczanie gotowych filmów.
  •  Miej świadomość, że transmitując sprecyzowany rodzaj treści nie przyciągniesz może ogromnej liczby osób, lecz które danym tematem są bardzo zainteresowane.
  •  W porównaniu do vlogowania dzięki streamingowi zbudujesz zdecydowanie wierniejszą grupę odbiorców, którzy wrócą na Twój kanał.
  •  Jesteś bardziej elastyczny – możesz kontrolować i zmieniać kierunek transmisji w zależności od tego jak się potoczy.

# KANAŁ

Podejmując decyzję o otwarciu własnego kanału dobrze, abyś wiedział jaka platforma będzie dla Ciebie najlepsza i pozwoli na dynamiczny rozwój Twoich działań.

Platform, które umożliwiają streamowanie jest wiele. Na dzień dzisiejszy liczą się cztery z nich: Twitch.tv (które należy do Amazona), YouTube, Facebook oraz Mixer (który należy do Microsoftu). Streaming różnorakich treści już jest standardem we współczesnym Internecie. Dynamika w tym obszarze jest ogromna, co za tym idzie nie można przejść obojętnie obok potencjału i korzyści, jakie daje streamingowanie. Zwłaszcza, gdy chce się dotrzeć do jeszcze większej bazy odbiorców ze swoim contentem.

Świetnym przykładem rozwoju streamingu jako takiego jest Twitch.tv, który kiedyś skupiał się na streamingu związanym strice z gamingiem. Dzisiaj możemy tam znaleźć nie tylko content związany z grami, ale również bardzo popularne kanały, które są poświęcone tańcu, gotowaniu, fitnessowi, czy malowaniu.

A co mówią statystyki?

Ostatnie dane pokazują ile godzin w jednym miesiącu, widzowie poświęcili na poszczególnych platformach:

  • Twitch.tv: 727,965,497 godzin
  •  YouTube: 332,914,419 godzin
  •  Facebook: 102,087,962 godzin
  •  Mixer: 3,1062,090 godzin

(dane z grudnia 2019, źródło: StreamElements.com)

Co jest zatem ważne?

Wybierając odpowiedni kanał weź pod uwagę jaki content będziesz promować, jak dużą w danym medium masz konkurencję jakie możliwości interakcji z widzem Ci oferuje. Zrób dobry research. Nie zapominaj jednak aby wybrać platformę która jest po prostu wg Ciebie najbardziej przyjazna i intuicyjna, co zdecydowanie ułatwi Ci pracę.

No i wreszcie wracając do pytania – vlogować czy streamować? Co właściwie wybrać?

Jedno jest pewne, zarówno jedno i drugie medium znajduje dzisiaj więcej zwolenników niż tekst pisany i pozwala na ciekawsze przekazanie treści.

Nikt nie powiedział też, że nie możesz robić obu rzeczy jednocześnie. Zawartość tworzonego materiału do vlogowania i tak ostatecznie pochodzi z transmisji strumieniowej. Potrzebujesz jedynie dodatkowego czasu, aby go edytować. Przenoszenie użytkowników ze strumienia na kanał Youtube to najlepszy sposób na wyciągnięcie z obu światów tego co najlepsze.

Fakt, to praca praktycznie na pełnym etacie, natomiast z pewnością ten trud się opłaci. W ten sposób możesz zyskać naprawdę imponującą liczbę obserwujących, a co za tym idzie zwiększyć promocję i czerpać korzyści z reklam i treści.

A jeżeli streamowanie nie jest dla Ciebie, a vlogowanie to nie do końca Twój świat, wybierz to narzędzie, w którym czujesz się po prostu najlepiej. Najważniejsze, abyś robił to co lubisz, bo wtedy staje się to realnym miernikiem Twojego sukcesu ;)

6 rad dla początkujących vlogerów

Filmuj smartfonem! Kup mikrofon i lampę >
Zdjęcie w nagłówku Przemyslaw Marczynski z Unsplash

Podziel się.

O Autorze

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

Zostaw komentarz

izmir escort