Technika timelapse – od czego zacząć?

5

Na pewno znasz ujęcia szybko przemykających po niebie chmur, szybko rosnących roślin czy spektakularnej drogi mlecznej sunącej po nieboskłonie. Wszystkie te ujęcia są rezultatem tzw. techniki timelapse, czyli ujęć poklatkowych. Dzisiaj chciałem zapoznać Cię z tą techniką i zachęcić do własnych prób.

Czym jest technika timelapse?

Timelapse, czyli interwałowa technika ujęć poklatkowych, polega na naświetlaniu obrazu w równych odstępach czasu, np. co jedną sekundę pojedynczym zdjęciem, następnie zmontowanie wszystkich ujęć w jeden film, puszczony w standardzie 25 klatek na sekundę lub szybciej. Dzięki temu można uzyskać ujęcia, na których widać rzeczy niedostrzegalne gołym okiem, w czasie rzeczywistym. Najczęściej są to gwiazdy przemykające po niebie, rozkwit kwiatów czy szybka zmiana dnia w noc. Możliwości zastosowania tej techniki jest wiele i wszystko zależy od inwencji twórczej.

Co jest potrzebne by zrobić timelapse?

Aparat fotograficzny

Do techniki timelapse potrzebny jest oczywiście aparat fotograficzny, który ma wbudowany interwałometr. Jeśli nasz aparat nie posiada takiej funkcji, wtedy należy zaopatrzyć się w wężyk spustowy, który ma taką opcję. Obecnie również smartfonami można robić timelapse, dzięki czemu doskonale nadają się na nagrywanie bardziej spontanicznych timelapsów lub po prostu do nauki.

W tym miejscu chciałem dodać, że ważne jest, by w miarę możliwości korzystać z migawki elektronicznej zamiast mechanicznej, jeżeli jest taka możliwość. Migawka mechaniczna bowiem ma ograniczoną żywotność i w przypadku bardzo częstego używania aparatu do timelapsów może się okazać, że w dość szybkim czasie staniemy przed problemem wymiany zużytej migawki.

Statyw

Kolejną rzeczą jest oczywiście statyw, na którym umieścimy aparat. Musimy być pewni, że aparat bezpiecznie i bez poruszenia będzie mógł robić zdjęcia. Każde ujęcie musi być wykonane w tej samej pozycji, aby po połączeniu dało płynny i naturalnie wyglądający film. Na dobry początek mogę polecić statyw Racam Racam FT-6662A. Jest to solidny i lekki statyw idealnie nadający się do timelapse.

STATYW 3 LEGGED THING PUNKS BILLY – PIERWSZE WRAŻENIA

MINI STATYW – PRZYDATNY W PODRÓŻY I NA CO DZIEŃ. POZNAJ JEGO ZASTOSOWANIE W TEŚCIE MANFROTTO PIXI


Duża karta pamięci

Im pojemniejsza karta pamięci tym lepiej. Ważny w tym wypadku jest wybór pomiędzy formatem zdjęć raw i jpeg. Rawy są bezstratnymi plikami posiadającymi wszystkie informacje o obrazie, od barwy przez rozpiętość tonalną itp. Natomiast jpeg jest to plik skompresowany i okrojony z informacji, które można wykorzystać przy edytowaniu obrazu. Jednak o ile pliki raw są lepszym rozwiązaniem, bo dają większe możliwości edycyjne niż jpeg, to jednak ważą znacznie więcej i dlatego należy liczyć się z tym, że karta pamięci zapełni się znacznie szybciej niż w przypadku plików jpg. Dla osób zaczynających przygodę z time lapse polecam jpg. Dodam również, że format video ma proporcje 16:9, natomiast standardowe zdjęcia 3:4, dlatego jeśli jest taka możliwość, to dobrze jest zawczasu zmienić proporcje zdjęć na 16:9. Na początek polecam kartę pamięci Sandisk SDXC 64 GB ULTRA 48MB/s C10 UHS-I, która doskonale sprawdzi się przy nauce time lapsu.

KARTA PAMIĘCI – WSZYSTKO, CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ PRZED ZAKUPEM

Baterie

Oprócz powyższych akcesoriów nie można zapominać o bateriach, które też powinny wystarczyć na możliwie długie działanie. Często aparat musi pracować wiele godzin by uzyskać konkretny efekt na przyspieszonym filmie, dlatego baterie to bardzo istotna sprawa.

Program do montażu wideo

Na koniec będzie Ci potrzebny jakikolwiek prosty program do montażu wideo, w którym złożysz cały materiał w jeden płynny film. Polecam Sony Movie Studio 13 Suite, który znakomicie nadaje się do zaznajomienia się z montażem wideo.

Podstawowa technika

W zależności od tego, co chcemy nagrywać za pomocą timelapse, musimy dobrać odpowiednie parametry aparatu, by osiągnąć zamierzony efekt. Najczęściej wybieranym interwałem jest odstęp jednej klatki na sekundę. Sprawdza się to w przypadku nagrywania ludzi czy miarę szybko przemieszczających się chmur. Jeśli chcemy nagrywać np. nocne niebo, dobrze jest ustawić interwał na 2 i więcej sekund. Natomiast w przypadku nagrywania np. wzrostu roślin to nawet, jedna klatka co 10 czy 15 sekund będzie odpowiednia.

Wiele zależy od tego, z jakim tematem chcemy się zmierzyć. Im wolniej poruszający się obiekt, tym większe odstępy powinniśmy robić, by osiągnąć efekt widocznego, płynnego ruchu przy standardowych 25 klatkach na sekundę.

time lapse telefonem

Poniższy filmik przedstawia picie wody przez mojego kwiatka doniczkowego. Po kilku dniach nieobecności w domu kwiatek zaczął więdnąć z braku wody. Po jej uzupełnieniu wpadłem na pomysł, by nagrać telefonem timelapse, jak kwiatek zaczyna odżywać. Ustawiłem interwał na 1 klatkę co 10 sekund i umieściłem telefon na małym statywie na podłodze.

Wróciłem do swoich zajęć. Po około 5 godzinach kwiatek prawie całkowicie się podniósł. Warto zwrócić uwagę w tym przykładzie na ciągle zmieniające się oświetlenie. Film był nagrywany przy dziennym świetle, kiedy ciężkie chmury co chwilę zakrywały niebo, przez to niektóre klatki są bardzo niedoświetlone. Problem ten jest do obejścia, jednak wymaga bardziej zaawansowanej techniki niż tylko włączenie podstawowych ustawień w telefonie.

Następny film przedstawia przykład przemykających chmur po niebie, gdzie interwał wynosił 2 sekundy.

Trzeci film natomiast przedstawia wędrówkę cienia wielkiego drzewa po drugiej stronie rzeki. W tym wypadku interwał wynosił 6 sekund.

Mam nadzieję, że ten artykuł, mimo iż tylko dotyka tematyki tworzenia filmów timelapse, to jednak zachęci Cię do własnych prób z tą techniką. Temat timelapse mimo iż na pierwszy rzut oka może wydawać się prosty, wcale taki nie jest. Wiele technik wymaga od filmowca opanowania nie tylko podstaw, ale i zaawansowanej wiedzy, by osiągnąć spektakularne efekty.

Podziel się.

O Autorze

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

5 komentarzy

  1. Krzysztof Kaliński w

    Dzień dobry, dziękuję za użyteczny materiał. Gdzie mógłbym poszerzy swoją wiedzę dotyczącą timelapse’ów – szczególnie interesują mnie zagadnienia doboru czeasu naświetlania (ekspozycji) w stosunku do interwału czasowego – czy należy przyjąć, że zcas ekspozycji to podwojona odwrotnośc klatakażu (np. przy interwale 10s, czas ekspozycji pojedynczej kaltkipowinien wynieść 5s?). jeśli mógłbyś podać źródło (niekoniecznie filmowy tutorial), gdzie pogłębię wiedzę, będę bardzo wdzięczny!Pozdrawiam
    Krzysztof

        • Krzysztof Kubik w

          Cześć Mariuszu, dzięki za komentarz. Jeśli nagrywam telefonem to jest to aplikacja TimeLapse z firmy xyster.net na iphona. Jeśli używam aparatu to korzystam z funkcji wbudowanych.

          Pozdrawiam,
          Krzysztof

Zostaw komentarz

izmir escort