Niewiele marek aparatów fotograficznych wzbudza tyle emocji co Leica. To ta firma przyczyniła się do narodzin nowoczesnego fotoreportażu. Z aparatem tej firmy związane są nazwiska wybitnych fotografów – z Henri Cartier-Bressonem na czele, który był założycielem kultowej agencji Magnum. A do tego dochodzą wpływające mocno na wyobraźnię ceny współczesnych aparatów tego producenta, sięgające kwot, które trzeba dać za dobrej klasy auto. Sprawdźmy więc, jak obecnie wygląda oferta tego producenta. Czym różnią się modele oznaczone symbolami M, SL, Q, D itp.
Historia Leica sięga 1913 roku, gdy Oskar Barnack skonstruował pierwszy aparat marki Leica. Przez te ponad sto lat powstało wiele ikonicznych modeli i egzemplarzy, które były często owiane legendą. Poszczególne historyczne aparaty Leica osiągają astronomiczne kwoty w domach aukcyjnych – żeby chociażby wspomnieć o Leica 0, czyli prototypowym modelu z 1923 roku, który był jednym z pierwszych aparatów na film 35 mm na świecie. Jego cena wyniosła 14,4 mln euro, co daje 60 655 680 mln złotych. Seryjne modele są przy tym tanimi opcjami.

Leica 1 z 1927 roku. / Źródło: Wikipedia
A na poważnie w historii Leica zaistniało wiele kultowych, ważnych modeli. Dziś tradycja ta jest kontynuowana pod postacią aparatów kompaktowych, bezlusterkowców, lustrzanek, dalmierzy i aparatów natychmiastowych tego producenta. Do tego wciąż kontynuowane są prace nad nowymi modelami na film światłoczuły. W szczególności dalmierze są niezwykle ważne dla Leica, gdyż to właśnie te aparaty były najbardziej rewolucyjne i ustanowiła filmy 35 mm standardem. Pierwszym takim aparatem była Leica I stworzona w 1925 roku, a obecnie dalmierze są wciąż produkowane i łączone z najnowszymi technologiami pod postacią serii M. Ale o niej więcej za chwilę.

Leica M11 Glossy Black – przykładowy współczesny dalmierz Leica
Leica posiada więc obecnie poniższe linie aparatów
Aparaty kompaktowe:
- Leica Q
- Leica D-Lux
- Leica V-Lux
Bezlusterkowce:
- Leica SL
Lustrzanka:
- Leica S
Dalmierze
- Leica M
Lustrzanki
- Leica S
Aparaty natychmiastowe:
- Leica Sofort
Przyjrzyjmy się im z bliska
Linie aparatów Leica
Leica Q
Leica Q to aparaty kompaktowe premium, które z tradycyjnym rozumieniem słowa kompakt (a więc tańszy, masowy aparat dla amatorów) łączy jedynie brak możliwości wymiany obiektywu i kompaktowa budowa. Poza tym jest to sprzęt wykonywany zgodnie z filozofią marki Leica – absolutnie bezkompromisowo. Posiada pełnoklatkową matrycę i w zależności od modelu zintegrowany, stałoogniskowy obiektyw 28 mm (model Q3) lub 43 mm (model Q43). Do tego dochodzi wersja Q3 Monochrom z czarno-białym sensorem, która pozwala zajmować się tylko taką fotografią.

Leica Q3
Leica D-Lux
W tym aparacie można znaleźć coś, co nie często pojawia się w Leicach – poblask słowa „kompromis”. To wciąż aparat kompaktowy, ale od serii Q odróżnia się zastosowaniem mniejszego sensora formatu Micro 4/3 i obiektywu typu zoom. Zastosowane szkło Leica DC Vario-Summilux 10.9–34mm f/1.7-2.8 ASPH daje kąty widzenia odpowiadające ok. 22-68 mm dla formatu 35 mm, co sprawia, że do dyspozycji jest tutaj standardowy reporterski zakres.
Oczywiście niska cena jak na Leica i pewien ukłon w stronę bardziej masowych odbiorców nie sprawia, że ta Leica straciła ducha tego producenta. To wciąż mocarny aparat o wymaksowanych parametrach.

W linii Leica D-Lux dostępny jest obecnie jeden model – D-Lux 8
Lecia V-Lux
Leica V-Lux jest po prostu superzoomem w świecie Leica. Jego obiektyw daje 16-krotny zoom, a więc 25-400 mm. Ważną różnicą jest zastosowany sensor – tutaj ma tylko 1’’. I podobnie jak w przypadku poprzednich modeli kategoria superzoomów kojarzy się przeważnie z nieco bardziej amatorskimi konstrukcjami, tak Leica postanowiła znów postawić na splendor.

W linii V-Lux dostępny jest jeden model aparatu – V-Lux 5.
Bezlusterkowce
Leica SL
System SL to już rasowe bezlusterkowce, a nawet jak chwali się producent jedyne zaprojektowane i wytworzone bezlusterkowce w Niemczech. Obecnie obejmuje modele SL2 i SL3, które są oczywiście kolejnymi generacjami tej linii. Zarówno II-ka, jak i III-ka dzielą się na warianty z dopiskami S, czyli odpowiednio SL2-S i SL3-S. Te zostały zaprojektowane z myślą o szybszym działaniu i zwiększonej wydajności wideo. Przykładowo Leica SL3 oferuje tryb zdjęć seryjnych działający maksymalnie z prędkością 15 kl./s, a wersja z S 30 kl./s. W tym drugim dużo bardziej rozbudowane są profesjonalne opcje wideo. Szczegóły specyfikacji znajdziesz przy opisach produktów w sklepie Cyfrowe.pl.
Aparaty Leica SL wykorzystują bagnet L, co oznacza, że można do nich podpinać nie tylko obiektywy tego producenta, ale również innych partnerów Leica, którzy wykorzystują ten standard. Dostępne są przykładowo obiektywy Panasonica czy Sigmy.
Lustrzanki:
Leica S
Leica S to lustrzanka średnioformatowa – dokładniej model S3. Ambicją producenta było połączenie funkcjonalności formatu 35 mm z sensorem i wydajnością średniego formatu (zastosowano tu sensor Leica ProFormat CMOS o wymiarach 30×45 mm*).
*Nawet Leice nie udało się doskoczyć do rozmiarów prawdziwego średniego formatu z ery przed cyfrowej, gdzie klatka miała wymiary około 56×56 mm. Wiecej pisałem o tym w artykule poświęconym aparatom średnioformatowym.

Leica S3
Dalmierze
Leica M
Oczko w głowie Leica to oczywiście linia dalmierzy M. Nie jest to bezlusterkowiec w ścisłym znaczeniu tego słowa, ale często jest tak katalogowany, gdyż w szerszym znaczeniu faktycznie nie posiada lustra czy pryzmatu. Tym, czym jest w rzeczywistości dalmierz, spróbuję zająć się przy okazji osobnego artykułu, niemniej jeśli obecnie chcesz sięgnąć po tego typu sprzęt, to seria M jest dla Ciebie.
Leica M dzieli się obecnie na kilka aparatów, które są bezpośrednimi spadkobiercami najdłuższego etapu historii tego producenta:
- Bazowy model Leica M11
- Leica M11-D, która została pozbawiona tylnego ekranu (i każdego innego), aby jak najbardziej zbliżyć użytkowników cyfry do klimatu pracy z filmem światłoczułym
- Leica M11-P nawiązująca do dawnej linii aparatów Professionell. Zmiany dotyczą głównie designu, ale pojawia się także kilka innych udoskonaleń. Należą do nich wbudowana pamięć 256 GB, wyświetlacz pokryty odpornym na zarysowania szkłem szafirowym i dodatkową powłoką antyrefleksyjną, czy pojawienie się chipsetu z technologią Leica Content Credentials (w dużym skrócie gwarantując autentyczność zdjęć).
- Leica M11-Monochrom – jak sama nazwa wskazuje, jest to wersja cyfrowego dalmierza Leica z matrycą monochromatyczną.
- Leica M11 Glossy Black – specjalna wersja stylistyczna, m.in. wykończona czarnym, błyszczącym lakierem, który ma wraz z upływem czasu odsłaniać znajdujący się pod spodem mosiądz. Poza tymi różnymi designerskimi wyróżnikami jest to w zasadzie bazowy aparat M11.
Dalmierze Leica M korzystają z obiektywów z bagnetem Leica M. Co ważne, system ten został wprowadzony już w 1954 roku wraz z modelem Leica M3, co sprawia, że korzystając z tego sprzętu, zyskuje się dostęp do bardzo szerokiej gamy obiektywów, także tych projektowanych jeszcze dla sprzętu na film światłoczuły. Możliwe jest także skorzystanie z różnych modeli nowych obiektywów innych producentów.
Aparaty natychmiastowe
Leica stworzyła też serię aparatów natychmiastowych nazwaną Sofort. Obejmuje ona jednak tylko jeden model – obecnie Sofort 2. Dalszy podział następuje wyłącznie na wersje kolorystyczne. Są to aparaty łączące w sobie cyfrowe rozwiązania i fotografii natychmiastowej. Możliwe jest wybranie na ekranie zdjęcia, które ma być wywołane w formie odbitki. Do tego Sofort 2 łączy w sobie też funkcję drukarki natychmiastowej, gdyż ten model może tworzyć odbitki także z innych aparatów (za pośrednictwem aplikacji Leica Fotos).
Podsumowanie
Historia marki Leica pełna jest przeróżnych modeli, które co rusz są wynajdywane a później sprzedawane za ogromne sumy na aukcjach dla kolekcjonerów. Wynika to z faktu, że łakomymi kąskami stają się także modele z linii prototypowych, a dodatkowo producent ten jak mało kto lubuje się w tworzeniu limitowanych wersji poszczególnych modeli. Przykładem może być Leica M Edition 70 ograniczona do 250 sztuk na całym świecie.
Ale jeśli przyjrzeć się seriom seryjnie produkowanych aparatów, to oferta tego producenta jest całkiem przejrzysta. Chcesz pełnoklatkowy kompakt, sięgnij po któryś aparat Q. Potrzebujesz kompakt z zoomem? Jeśli standardowym, reporterskim bierz D-Lux, jeśli superzoom to V-Lux. Bezlusterkowce to SL, a jeśli do tego chcesz filmować to SL z dopiskiem S. Jeśli marzy Ci się dalmierz, to poza starszymi, często kolekcjonerskimi modelami jest nowa linia M11. A jeśli chcesz skorzystać z średniego formatu bądź aparatu natychmiastowego, to sięgnij odpowiednio po S3 lub Sofort.