Porównanie aparatów FujiFilm Instax. Który wybrać?

0

Fotografia natychmiastowa powstała po to, aby fotografowie i fotografki nie musieli dłużej czekać na wywoływanie filmów. Czyli głównie po to, co dała później (i to z jeszcze większym rozmachem) fotografia cyfrowa. Ale chociaż żyjemy w cyfrowych czasach, wcale nie oznacza to, że fotografia natychmiastowa zajęła miejsce w muzeum. Zupełnie przeciwnie – jest wciąż żywa. Producenci tacy jak FujiFilm wciąż rozbudowują ofertę. Jeśli zamierzasz sobie sprawić Instaxa, to zajrzyj do tego artykułu, który wyjaśnia, czym różnią się poszczególne linie aparatów natychmiastowych FujiFilm.

Aparaty natychmiastowe FujiFilm Instax – 3 główne linie produktów

Aparaty natychmiastowe FujiFilm Instax można podzielić przede wszystkim na 3 kategorie, których wyróżnikiem jest używany materiał światłoczuły. I tak:

Zwroty Mini, Square i Wide – z drobnymi wyjątkami – stanowią część nazwy każdego aparatu, stąd z łatwością można zorientować się, z jakimi materiałami światłoczułymi są kompatybilne poszczególne modele.

Poza tym aparaty natychmiastowe FujiFilm Instax dzielą się jeszcze na 2 kategorie, które jednak mogą pojawiać się w obrębie ww. rodzajów używanego materiału światłoczułego. Mowa o:

  • Aparaty w całości tradycyjne, czyli takie, które działają wyłącznie na materiał światłoczuły i nie są wspierane matrycą. Jest to przeciwieństwo drugiej kategorii.
  • Aparaty natychmiastowe hybrydowe: umożliwiają zapis zdjęcia na karcie pamięci i dopiero później podjęcie decyzji, który kadr ma zostać wywołany w formie odbitki natychmiastowej. Takie modele można porównać do połączenia aparatu z wbudowaną drukarką natychmiastową.

Podział na poszczególne modele z tych kategorii znajdziesz w dalszej części tego artykułu.

Aparaty natychmiastowe FujiFilm Mini

FujiFilm Instax Mini 12

Podstawowy, najprostszy model w rodzinie Instax. Pomimo swojej prostoty zapewnia kilka dodatkowych funkcji – korekty paralaksy dla zbliżeń, fotografowanie w trybie standardowym i zbliżeń, automatyczną kontrolę ekspozycji, czy wbudowaną lampę błyskową. Jest zasilany 2 akumulatorami AA. Można go znaleźć w wielu różnych wersjach kolorystycznych, z łatwością dopasowując do swojego stylu.

FujiFilm Instax Mini 40

To tak naprawdę FujiFilm Instax Mini 12 w retro obudowie. Poza zastosowaniem innej stylistyki te modele w zasadzie specjalnie się nie różnią między sobą. Są to te same parametry, choć użytkownicy Mini 40 mogą cieszyć się dołączonym w zestawie paskiem na nadgarstek, czego już poskąpiono nabywcom Mini 12. Aparat natychmiastowy o stylistyce retro dostępny jest na ten moment tylko w jednej wersji kolorystycznej.

FujiFilm Instax Mini 99

To taki Mini 40 (i jednocześnie Mini 12) z turbodoładowaniem. Główną przewagę daje funkcja ekspozycji manualnej, zapewniająca 5 poziomów jasności odbitek. Ponadto możliwe jest sterowanie funkcjami lampy (auto, wyłączona lampa, wymuszony błysk, tryb redukcji czerwonych oczu) czy korzystanie z samowyzwalacza.

Dla kreatywnych dusz fajną opcją jest tryb podwójnej ekspozycji. Istnieje także możliwość uzyskania krótszego minimalnego czasu naświetlania w porównaniu do tańszych modeli Instax Mini – do 1/400 s. Wyróżnikiem Mini 99 jest także opcja trybu Bulb. Innymi udoskonaleniami są pokrętło kontroli jasności, tryb fotografowania we wnętrzach czy sportowy, a także mocowanie statywowe. Różnicą w porównaniu do poprzednich modeli jest także zasilanie za pomocą własnego akumulatora, a nie AA.

FujiFilm Instax Mini LiPlay

Pierwszy w zestawieniu aparat hybrydowy, czyli łączący w sobie fotografię cyfrową i natychmiastową. W takim sprzęcie robisz zdjęcie, a dopiero później zastanawiasz się, czy chcesz mieć z niego odbitkę natychmiastową. Taka fotografia może być zapisana w pamięci wbudowanej bądź na kartach. Dzięki temu możliwe jest także przeniesienie zdjęć robionych innymi urządzeniami i drukowanie ich w formie odbitek. Możesz także przed wydrukiem wzbogacić swoje fotki o filtry i ramki.

Pomijają funkcje hybrydowe LiPlay daje możliwości stawiające go gdzieś pomiędzy Mini 12 i 40 a 99. Jest tutaj samowyzwalacz, tryb makro i lampa błyskowa z nieco poszerzoną funkcjonalnością. Różnicą jest krótszy minimalny czas naświetlania wynoszący do 1/8000 s.

FujiFilm Instax Mini Evo

I znów, podobnie jak przy Mini 12 i 40, LiPlay otrzymuje swoją wersję o stylistyce retro. Nie jest to jednak aż takie przeniesienie 1:1, gdyż użytkownicy Mini Evo poza hybrydowymi funkcjami i dodatkami znanymi z LiPlay, mogą przykładowo cieszyć się trybem podwójnej ekspozycji. Poza innym designem nie ma tu specjalnych różnic.

Aparaty FujiFilm Square

FujiFilm Instax Square SQ1

Pora na aparaty natychmiastowe wykorzystujące kwadratowy materiał światłoczuły. Poza zastosowaniem innego formatu odbitek SQ1 jest pod względem funkcjonalności bardzo zbliżony do modelu Mini 40. Można właściwie napisać, ze SQ1 to Mini 40 do kwadratowych fotek. Różnicą jest w zasadzie to, że SQ1 zapewnia minimalny czas naświetlania do 1/400 s (w porównaniu do 1/250 s w Mini 40).

FujiFilm Instax Square SQ40

FujiFilm Instax Square SQ40 to tak naprawdę to samo wnętrze co SQ1, tylko inny design. Cena niestety też wyższa (przynajmniej w momencie pisania artykułu). Czy warto za ten odmieniony design dopłacać – to już pytanie, na który każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Niemniej jeśli doszukujesz się jakiś znacznych różnic pomiędzy SQ40 i SQ1 to pozostaje jedynie przyglądanie się ich obudowie.

Aparaty FujiFilm Instax Wide

FujiFilm Instax Wide 400

Największe materiały światłoczułe można na ten moment wykorzystywać w dwóch modelach aparatów natychmiastowych. Pierwszy z „dużych” aparatów Instax – model Wide 400 – oferuje podstawową funkcjonalność, obejmującą automatyczną ekspozycję, automatycznie działającą lampę błyskową, samowyzwalacz czy tryb makro (konieczne jest zastosowanie dodatkowego obiektywu do zbliżeń).

FujiFilm Instax Wide Evo

Wide Evo to hybrydowa wersja aparatu na największy materiał światłoczuły Instax. Z drobnymi zmianami (dostępny jest tryb selfie) jest to w zasadzie odpowiednik Mini Evo, tyle że w formacie Wide. Podobnie jak Wide Evo oferuje kilka ciekawych funkcji cyfrowych, takich jak zdalne sterowanie fotografowaniem, aktualizacji oprogramowania sprzętowego, 10 efektów obiektywowych, 10 efektów filmu, 6 stylów filmu czy pokrętło kontroli natężenia.

FujiFilm Instax Pal Gem

Istnieje jeszcze jeden model Instaxa – bardzo nietypowy FujiFilm Instax Pal Gem. Nie opisywałem go wcześniej, gdyż sam w sobie nie wykorzystuje żadnego materiału światłoczułego, lecz stanowi przystawkę do drukarek natychmiastowych z serii Instax. I wtedy może drukować odbitki na takich materiałach światłoczułych, jakie wykorzystują sparowane drukarki. Sam w sobie jest to więc produkt w pełni cyfrowy.

Podsumowanie

Linia aparatów natychmiastowych FujiFilm Instax jest dosyć przejrzysta, choć pomiędzy poszczególnymi modelami różnice potrafią dotyczyć niuansów lub samej stylistyki. Tak czy inaczej, najpierw wybierz materiał światłoczuły, na którym chcesz fotografować i zdecyduj, czy potrzebujesz aparat hybrydowy, a następnie dobierz odpowiedni model. Powodzenia w znalezieniu swojego aparatu natychmiastowego i doskonałych kadrów.

Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

Zostaw komentarz

izmir escort