Filmujesz aparatem? Te trzy obiektywy musisz mieć

0

Jeśli filmujesz aparatem, potrzebujesz dobrego zestawu obiektywów. Takiego, który pozwoli Ci na uzyskanie różnego typu kadrów. Oto polecane przez nas obiektywy, które pokrywają szeroki zakres ogniskowych i dobrze sprawdzą się podczas filmowania.

Marka Tamron od lat znana jest z tego, że oferuje wysoką jakość obrazu w cenie znacznie niższej od obiektywów natywnych. Dziś postanowiłem wybrać najlepsze modele producenta do zadań filmowych. Oto zestaw obiektywów, które wystarczą na każde filmowe zlecenie.

Tamron 17-28 mm f/2.8 Di III RXD – idealny na gimbala

tamron 17-28

Tamron 17-28 mm f/2.8 Di III RXD (fot. 伊特諾 雷/Flickr CC)

Zacznę od najszerszego modelu w zestawieniu. Tamron 17-28 stworzony został z myślą o ujęciach szerokokątnych. Idealnym połączeniem będzie gimbal, bo to w parze z nim obiektyw sprawdzi się najlepiej. Dzięki wysokiej jasności model poradzi sobie w każdych warunkach oświetleniowych, również wtedy, gdy światła jest niewiele.

Dlatego też dobrze sprawdzi się przy projektach, w których musimy liczyć jedynie na zastane światło. Dzięki krótkiemu dystansowi ostrzenia (19 cm) nada się również do bliskich ujęć. Dzięki swoim niewielkim rozmiarom, ale też wadze bez problemu można go wyważyć nawet na mniejszych gimbalach.

Obiektyw wyposażono w silnik krokowy, zapewniający szybkie i ciche ostrzenie. Ustawianie ostrości w trybie automatycznym odbywa się szybko, bo model dobrze współpracuje z systemem AF w aparatach. Co ważne, nawet przy najszerszej ogniskowej nie można mieć zarzutów do ostrości, również na rogach kadrów. Przy rozdzielczości 4K obraz rejestrowany tym obiektywem jest w pełni emisyjny.

Okiem użytkownika

Autofocus w Tamronie 17-28 mm f/2.8 Di III RXD wg mnie pracuje bardzo dobrze, nie miałem nigdy żadnych problemów. Jest też idealnie szeroki oraz sprawny przy vlogowaniu z wykrywaniem twarzy. Zauważalny jest focus breathing, ale mi osobiście nie przeszkadza na takim szerokim szkle. Waga jest mała, więc obiektyw jest kompaktowy – mniejszy niż inne podobne szkła i lżejszy, więc np. przy wypadzie w góry może być na plus. Pierścienie ostrości i zooma dla mnie też w porządku. Fajne jest też to, że ma internal zoom – na gimbalu nie trzeba zmieniać wyważania.

– Mariusz Gajdzik, Slick Visuals

Tamron 35-150mm F/2-2.8 Di III VXD – uniwersalny zoom

Ten wyjątkowo uniwersalny model często będzie w stanie zastąpić kilka szkieł. Może nie nadaje się na gimbala, ale za to posiada szeroki zakres ogniskowych. Dzięki temu dobrze sprawdzi się podczas filmowania reportaży, gdy nie ma czasu na zmianę obiektywu.

Jest to również bardzo jasny obiektyw. Jego zmienna przysłona to F/2-2.8, a więc przy szerszych ogniskowych jest naprawdę bardzo jasny. Dzięki temu zapewni ładne rozmycie tła i sprawdzi się w ciemnych pomieszczeniach, czyli wtedy, gdy nie możesz korzystać z dodatkowego oświetlenia.

Obiektyw dobrze współpracuje z autofokusem w aparacie, zapewniając szybkie ostrzenie pozbawione efektu focus breathing. Posiada też przycisk custom na tubusie, a także przełącznik MF/AF, dzięki czemu błyskawicznie możesz przełączyć się na manualne ostrzenie, gdy akurat jest ono potrzebne. Jednak ze względu na swoje wymiary najlepiej będzie korzystać z tego szkła z pomocą statywu lub monopoda.

Okiem użytkownika

Z każdym moim aparatem: z A7 III, A7R III oraz A7S III  autofokus działał bez najmniejszego problemu zarówno przy filmie, jak i zdjęciach. Przydatne są programowalne funkcje na obiektywie, które można przypisać do np. kilku użytkujących go osób. Rozmycie na f/2 jest przyjemne dla oka, ale przy tak uniwersalnym zoomie raczej średnio zwraca się uwagę, żeby przysłona była zawsze maksymalnie otwarta.

Powyżej 35 mm wartość przysłony zmienia się na f/2.8, ale przy ponownym powrocie na 35 mm otwiera się automatycznie do pełnego otworu 2.0, przez co nie trzeba pamiętać, aby robić to ręcznie. Obiektyw jednak jest dość ciężki, a przy zoomowaniu wysuwa mu się przód, więc problematyczne może być jego wyważanie i korzystanie z niego na gimbalu.

– Adam Zagajewski, Skynetic

Tamron 70-180mm F/2.8 Di III VXD – idealny do bliskich ujęć

Obiektywy 70-200 mm cieszą się bardzo dużą popularnością wśród fotografów. Model Tamrona to niejako wariacja na temat popularnych teleobiektywów, bo ma nieco krótszą ogniskową. Za to jest znacznie tańszy od innych modeli, których ceny przekraczają zwykle 10 tys. zł. Nic więc dziwnego, że jest tak popularny.

Podczas filmowania teleobiektyw zawsze się przydaje. Pozwala ładnie „zbliżyć” tło do bohatera, jednocześnie je „odcinając” – jeśli oczywiście jest na tyle jasny. F/2.8 w przypadku tego obiektywu pozwala ten efekt uzyskać. Taki obiektyw idealnie nada się do filmowania dialogów, do ujęć portretowych lub gdy chcemy wyodrębnić bohatera z tłumu. Dobrze sprawdzi się również w reportażach, bo pozwala filmować z dużej odległości, dzięki czemu bohater może nie wiedzieć, że jest filmowany i zachowywać się bardziej naturalnie.

Model ten wyposażony jest w optyczną stabilizację, która w połączeniu ze stabilizacją w aparacie pozwoli uniknąć mikrodgrań. Jego mocną stroną jest również to, że dobrze współpracuje z autofokusem w aparatach, więc pozwala na automatyczne ostrzenie. To ważne przy reportażu, gdy chcesz szybko wyostrzyć daną postać. Dzięki swoim parametrom obiektyw zapewnia też ładne ujęcia detali.

Okiem użytkownika

Szkło jest zadziwiająco lekkie, jak na taki zakres ogniskowych. Podoba mi się, że jednym ruchem ręki można przejść cały zakres. Na autofocus nie ma co narzekać, nie widzę oddychania, łapie szybko i sprawnie na A7S III. Uważam, że ostrością nie odbiega od 17-28 i 28-75 Tamrona. Mam wszystkie i nieźle się uzupełniają. 

– Daniel Zakrzewski, eventmovie.pl

Jeden obiektyw, kilka aparatów

Mając na wyposażeniu wymienione tutaj obiektywy, jesteś w stanie zrealizować praktycznie każde zlecenie. Tworząc to zestawienie, starałem się bowiem szukać obiektywów, które się uzupełniają.

Zaleta obiektywów Tamrona jest jeszcze jedna. Bez względu na to, czy obecnie korzystasz z systemu mocowania Sony, czy na przykład Canona lub innego producenta, nadal możesz kupić ten obiektyw. Tamron bowiem tworzy obiektywy na różne systemy mocowania. W każdym przypadku możesz sprawdzić, czy dany model jest dostępny dla Twojego systemu mocowania.

Podziel się.

O Autorze

Filmowiec z zawodu, dziennikarz z wykształcenia, fotograf z pasji. W ciągu ostatnich kilku lat miałem w rękach niemal każdy aparat, jaki pojawił się na rynku. Nadal jednak wierzę, że czasem najlepszy aparat to ten, który akurat masz przy sobie.

Zostaw komentarz

izmir escort