Niezbędne akcesoria w pracy filmowca – sprawdź naszych 7 typów!

0

Żyjemy w czasach, kiedy możliwość tworzenia filmów nigdy nie była tak powszechnie dostępna. Dzięki cyfrowej technologii jesteśmy w stanie nagrywać obraz ruchomy w najbardziej wyrafinowany sposób. Jednak posiadając nawet zaawansowaną kamerę cyfrową czy aparat z możliwością nagrywania wideo, nie jesteśmy w stanie osiągnąć wiele bez drobnych akcesoriów, bez których trudno się ruszyć w poszukiwaniu historii do opowiedzenia. Jakie więc akcesoria w pracy filmowca stają się niezbędne?

Mówi się, że diabeł tkwi w szczegółach. I rzeczywiście coś w tym jest, bowiem z pozoru drobne przedmioty mogą znacząco poprawić nam filmową pracę, zarówno pod względem elastyczności rozwiązań, szybkości działania i wolności twórczej. Zapraszam do mojej listy siedmiu akcesoriów niezbędnych w pracy filmowca.

1. Szybkozłączka

Ten drobny element z pozoru wydaje się mało istotny, jednak okazuje się, że potrafi bardzo usprawnić i przyspieszyć pracę. Wyobraź sobie sytuację, kiedy masz podpiętą kamerę do statywu, a chwilę później chcesz ją przenieść na riga lub slider. Jednak, żeby to zrobić, musisz odkręcić podstawę mocowania ze statywu pod mocowanie do innego urządzenia. Dzięki szybkozłączce możesz zostawić śrubokręt w kieszeni, a samo przełożenie kamery zajmie tylko kilka ruchów. Podczas pracy na planie pod presją czasu jest to nieocenione akcesorium. Szybkozłączka firmy Genesis Gear CLD-50 jest doskonałym przykładem takiego rozwiązania.

Genesis Gear CLD-50

Genesis Gear CLD-50

2. Mała lampa ledowa

Niezależnie czy jesteś profesjonalistą, czy amatorem filmowania, czy robisz z kimś wywiad do swojego dokumentu lub rejestrujesz imieniny cioci – mała lampa to podstawa przy filmowaniu. Na szczęście żyjemy w czasach, kiedy na świat przyszły lampy oparte o diody ledowe. Dzięki tej technologii rozmiar, waga i stosunek jakości do ceny pozwalają zabrać ją wszędzie i w każde warunki. Tak jak i w fotografii, tak i podczas filmowania światło jest najważniejsze. Z czystym sumieniem polecam Aputure Amaran AL-H198, która idealnie spełnia swoje zadanie. Pozwoli doświetlić zacieniony element, lub np. lepiej podkreślić rysunek postaci. Przy zakupie lampy ledowej warto zwrócić uwagę przede wszystkim na wskaźnik CRI (Color Rendering Index). Mówiąc w skrócie wskaźnik ten określa miarę, z jaką światło diody ledowej oddaje barwę naturalnego światła, np. dziennego. Jest to szczególnie istotne podczas filmowania ludzi, gdzie prawidłowe odwzorowanie koloru skóry jest najważniejsze. Nie wdając się w szczegóły techniczne, na które trzeba by poświęcić osobny artykuł, dodam tylko, że im wyższy wskaźnik tym lepsza jakość światła, przy czym światło o wartości 100 to górna granica. Aputure Amaran AL-H198 ma wskaźnik CRI powyżej 95 i jest najlepszym rozwiązaniem obecnie na polskim rynku w tym segmencie cenowym i użytkowym.

LED Aputure Amaran AL-H198

LED Aputure Amaran AL-H198

3. Magic arm

Magic arm, czyli tzw. magiczne ramię to prawie jak trzecia ręka. Dzięki temu małemu, przegubowemu mocowaniu możesz swobodnie podpiąć dodatkowe akcesoria do riga, np dodatkowy monitor poglądowy, lampę lub mikrofon. Dzięki standardowym gwintom 1/4 można podpiąć pod magiczne ramię prawie każdy rodzaj mocowania, np. szybkozłączkę lub klamrę. Takie rozwiązanie daje ogromną elastyczność podczas pracy na planie, gdzie liczy się mnogość rozwiązań w bardzo krótkim czasie. Dobrym przykładem takiego ramienia jest Manfrotto Ramię MINI Magic Arm 24cm 2 x 1/4 + 3/8. 4.

Manfrotto Ramię MINI Magic Arm 24cm 2 x 1/4 + 3/8

Manfrotto Ramię MINI Magic Arm 24cm 2 x 1/4 + 3/8

4. Filtr zmiennej gęstości

Filtr zmiennej gęstości pozwala przyciemnić obraz o konkretną wartość przysłony, bez utraty jakości obrazu. Przydaje się bardzo często podczas słonecznego dnia, kiedy filmujemy obiekt, który ma być dobrze oświetlony i wyróżniać się z tła z rozmyciem głębi ostrości. Przy takim scenariuszu może się okazać, że jest za jasno i część elementów obrazu jest przepalonych. Aby zmniejszyć ilość światła możemy zmniejszyć czułość matrycy (ISO) do jak najniższej wartości. Nie możemy jednak przymykać przysłony, ponieważ nie osiągniemy zamierzonej głębi ostrości. Wtedy właśnie z pomocą przychodzi filtr zmiennej gęstości, dzięki któremu możemy odjąć pożądaną przez nas wartość przysłony, obracając pierścieniem filtra do wybranej wartości. Jest to znacznie wygodniejsze rozwiązanie niż używanie filtrów, które mają stałą wartość blokującą światło, bo nie trzeba nimi żonglować przy obiektywie. Na koniec dodam, że filtry ND czyli neutral density w profesjonalnych kamerach filmowych są fabrycznie wbudowane. Jednak, jak sam mogłem się niedawno przekonać, warto mieć filtr ND nakładany na obiektyw zawsze przy sobie, bowiem podczas nagrywania profesjonalną kamerą z niewiadomych powodów wbudowany mechanizm nakładający filtry przestał działać i musiałem ratować się takim oto filtrem Hoya VARIABLE DENSITY.

Hoya VARIABLE DENSITY

Hoya VARIABLE DENSITY

5. Słuchawki

Zazwyczaj trudno sobie wyobrazić nagrywanie wideo bez dźwięku, chociaż zdarzają się szczególne okoliczności, gdzie nie jest on istotny. Jednak w standardowej sytuacji, aby mieć pewność, że rejestracja dźwięku jest prawidłowa, niezbędne są do tego słuchawki. Tutaj mogę polecić takie, które doskonale sprawdzają się do tego typu zadań. Sennheiser HD 25 są doskonałym rozwiązaniem dla filmowców i operatorów kamer. Wysoki stopień tłumienia szumów z otoczenia, odchylany nausznik oraz lekka i wytrzymała konstrukcja to cechy niezmiernie przydatne podczas monitorowania m.in. wywiadów lub tła otoczenia.

Sennheiser HD 25

Sennheiser HD 25

6. Akumulator NP-F

Z własnego doświadczenia wiem, że mocy nigdy dość. A noszenie ze sobą kilkunastu opakowań baterii paluszków typu AA jest dość uciążliwe. Dlatego staram się mieć przy sobie zawsze kilka akumulatorów. Najbardziej uniwersalne są akumulatory NP-F firmy Sony. Można je podpiąć prawie do wszystkich akcesoriów wymagających zasilania i do wielu kamer wideo. Najczęściej używam ich do lamp ledowych i monitorów poglądowych. Baterie NP-F produkowane są w trzech różnych rozmiarach o różnej pojemności mocy, od NP-F300 do NP-F990, przy czym wymagane napięcie w urządzeniu to od 7.2 do 8.4 volta. Dodatkowo istnieją adaptery, które umożliwiają użycie NP-F w przypadku kiedy urządzenie, które chcemy zasilić, nie posiada gniazda tego typu. Z doświadczenia wiem, że dwa lub trzy akumulatory Sony NP-F970 w zupełności wystarczą na planie zdjęciowym.

 Sony NP-F970

Sony NP-F970

7. Wizjer

Kamery filmowe mają wizjer już zintegrowany, natomiast aparaty cyfrowe nie i najczęściej można w tym wypadku zaopatrzyć się w dwa rodzaje wizjerów. Elektroniczne oraz analogowe, czyli coś w rodzaju lupy, która stanowi nakładkę na wyświetlacz aparatu. Wizjery takie dają najczęściej trzykrotne powiększenie. Na bazie mojego doświadczenia mogę stwierdzić, że posiadania takiego wizjera nie da się przecenić. To małe akcesorium pozwala po pierwsze lepiej się skupić na tym co w danej chwili filmujemy, po drugie daje skuteczną osłonę przeciw słoneczną, po trzecie daje możliwość kolejnego punktu podparcia w przypadku filmowania z ręki, po czwarte w przypadku wizjerów analogowych powiększa obraz dając lepszą kontrolę np. podczas ostrzenia. Jest to doskonałe rozwiązanie dla każdego, kto filmuje aparatem cyfrowym. Dobrym przykładem uniwersalnego wizjera jest np. model GGS Wizjer na LCD Viewfinder SWIVI S4 3.0x

GGS Wizjer na LCD Viewfinder SWIVI S4 3.0x

GGS Wizjer na LCD Viewfinder SWIVI S4 3.0x

Tak oto doszliśmy do końca listy niezbędnych akcesoriów każdego filmowca. Oczywiście lista ta może być znacznie dłuższa, jednak z doświadczenia wiem, że bez tych siedmiu akcesoriów nie sposób sprawnie i szybko pracować na jakimkolwiek planie filmowym, tworząc wspaniałe filmy.

Podziel się.

O Autorze

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

Zostaw komentarz

izmir escort