Monopod w filmowaniu – czy potrafi zastąpić statyw? Kiedy warto po niego sięgnąć?

0

Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia każdego filmowca, zaraz po kamerze, jest statyw. W większości przypadków profesjonalne zdjęcia wymagają stabilnej podstawy. Jednak czy zawsze trójnóg jest konieczny do realizacji tego celu? Sprawdź, w jakich sytuacjach lepiej sprawdza się monopod i kiedy warto spakować go do filmowej torby. 

Obszar różnic pomiędzy statywem a monopodem jest jak pole magnetyczne. Posiada plusy i minusy. Monopod z racji tylko jednego punktu podparcia nie daje takiej możliwości stabilizacji jak statyw. Jednak dwie nogi mniej przekładają się również na kilka zalet. Monopod jest lżejszy od statywu i zajmuje dużo mniej miejsca po rozstawieniu. Dodatkowo,  z racji mniejszych gabarytów, jest znacznie wygodniejszy podczas przemieszczania kamery. Poniżej kilka sytuacji, w których monopod będzie bardziej użyteczny dla filmowca niż statyw.

Filmowanie w tłumie

Jeśli nagrywasz duże zgromadzenia i stoisz blisko centrum wydarzeń monopod będzie idealnym rozwiązaniem. Zajmuje dużo mniej miejsca, więc łatwiej ustawić się z nim pomiędzy ludźmi. Znika również problem ludzi potykających się o nogi statywu i niszczących kompozycję Twojego kadru. Stabilizacja nie jest tak solidna jak w przypadku statywu, lecz ustawiając się odpowiednio możesz znaleźć kilka punktów podparcia i wykonać stabilne ujęcie.

Monopod jako wysięgnik

Monopod możesz wykorzystać jak wysięgnik i robić nim zdjęcia z wysokich kątów. To rozwiązanie nadaje się oczywiście do lżejszych kamer lub cyfrowych lustrzanek, ale umożliwia zrobienie zdjęć z dużo ciekawszej perspektywy. Oprócz zdjęć z lotu ptaka dużo łatwiej zrobić też zdjęcia z perspektywy żabiej. Wystarczy odwrócić monopod z kamerą do góry nogami i prowadzić przy ziemi uzyskując ujęcie z niskiego kąta. Nie trzeba przy tym się nadmiernie gimnastykować a dodatkowo ciężar kamery i monopodu stabilizują ujęcie. W taki sposób możesz wykonać zewnętrzne ujęcie koła samochodu podczas ruchu, wystarczy że podczas jazdy wystawisz monopod za okno samochodu. Film będzie co prawda nagrany do góry nogami, ale obrócenie go w programie do montażu zajmuje dwie sekundy.

Zdjęcia poklatkowe hyperlapse

Monopod jest najlepszym rozwiązaniem w przypadku tworzenia filmów techniką hyperlapse. Hyperlapse polega na robieniu zdjęć przy przemieszczaniu się o tą samą odległość. Ponieważ w większości przypadków teren nie jest idealnie równy, użycie statywu wydłużałoby odpowiednie ustawienie aparatu (wypoziomowanie go). Monopod zdecydowanie ułatwia wykonywanie zdjęć tą techniką. Wystarczy skorzystać z wbudowanej w aparat poziomicy.

Płynne ujęcia jazdy

Nasz jednonogi przyjaciel ułatwia również tworzenie płynnych ujęć najazdu lub odjazdu od obiektu. Wystarczy postawić monopod na ziemi i przechylać powoli w kierunku filmowanego obiektu. Można również w taki sposób wykonać jazdę w bok. Tor takiego ujęcie jest co prawda kolisty, ale wygląda dużo ciekawiej niż zwykłe stałe ujęcie.

Monopod jako glidecam

Monopod można użyć do imitacji stabilizatora ujęć typu glidecam. Ustalmy jedno, nie zastąpi on porządnego glidecam’u, ale pozwoli na zrobienie dużo płynniejszego ujęcia niż ujęcie z ręki. Do wykonania takiego ujęcia w najlepszy możliwy sposób należy znaleźć środek ciężkości monopodu wraz z kamerą. Chwytamy więc monopod, wznosimy go poziomo (równolegle do ziemi) i szukamy punktu, w którym zestaw nie odchyla się na boki. Po znalezieniu tego punktu chwytamy w nim monopod dwoma palcami i ustawiamy pionowo. Jeśli głowica monopodu pozwala na przesuwanie kamery w przód i tył (na płytce szybkozłączki), możemy zbalansować ciężar kamery tak aby nie odchylała się w kierunku ziemi lub nieba. Po takiej krótkiej kalibracji możemy zacząć nagrywać nasze ujęcie śledzące.

 

Na rynku jest spory wybór monopodów, jednak nie wszystkie nadają się do filmowania. Jeśli skłaniasz się do kupna takiego sprzętu, to warto przyjrzeć się następującym modelom:

  • Manfrotto MVMXPROA4 – model ten posiada bardzo przydatne dolne podpórki, dzięki którym monpod można zbalansować tak by mógł stać bez trzymania go.
Manfrotto-MVMXPROA4

Manfrotto-MVMXPROA4

  • Manfrotto MVMXPRO500 – to podobny, ale nieco wyższy model w komplecie wraz z głowicą olejową.
Manfrotto-MVMXPRO500

Manfrotto-MVMXPRO500

Benro Video S A38TD + VT2 + S2

Benro Video S A38TD + VT2 + S2

Benro Video S A38FD + VT2 + S2

Benro Video S A38FD + VT2 + S2

Oczywiście wyżej wymienione sytuacje, w których przydaje się monopod można wykonać również za pomocą statywu. Sęk w tym, że wykonanie ich monopodem jest szybsze, łatwiejsze i wygodniejsze. Jeśli masz do zrealizowania zlecenie i nie możesz zabrać ze sobą zbyt dużej ilości sprzętu, monopod jest idealnym rozwiązaniem. Może Ty również masz ciekawe przykłady, kiedy lepiej sprawdza się monopod w filmowaniu? Jeśli tak, to z podziel się nimi w komentarzu.

Podziel się.

O Autorze

Bartek Ilkowski

Pasjonat filmu i fotografii, ze wskazaniem na film. Od kilku lat intensywnie poszerza swoją wiedzę w obu dziedzinach. Uczęszczał do sopockiej szkoły Fotomedia oraz warszawskiej Akademii Filmu i Telewizji. Były dziennikarz Reuters TV. Amator aktywnego wypoczynku.

Zostaw komentarz

izmir escort