Jakie obiektywy do filmowania? Sprawdź 5 propozycji, które powinien rozważyć każdy filmowiec.

2

Dobór obiektywów do pracy przy filmowaniu może być czasem przytłaczający. Jest ich tak wiele, od stałoogniskowych, przez zoomy po szerokokątne, standardowe i telephoto. Oprócz tego dochodzi rodzaj sensora pod, który budowane są obiektywy. Od pełnoklatkowych, po mikro 4/3. A żeby tego było mało to przytłacza sama ilość marek, które produkują obiektywy od wielu lat, ciągle wypuszczając na rynek nowe. Więc jakie obiektywy do filmowania powinieneś rozważyć? Dzisiaj postaram się pomóc Ci zawęzić poszukiwania obiektywów do pięciu, które powinieneś rozważyć podczas filmowania.

W związku z tym, że istnieje różnorodność systemów i marek, dlatego niezależnie od tego czym nagrywasz przedstawię Ci moją propozycję obiektywów, które mają swoje odpowiedniki w każdym dostępnym systemie.

1. Obiektyw 14 mm

Ultra szerokokątny obiektyw 14 mm to bardzo dobre rozwiązanie do panoramowania dużych przestrzeni. Filmowanie tym obiektywem doskonale sprawdza się zarówno podczas filmowania, np. rozległych równin, jak i drapaczy chmur w zatłoczonej metropolii. Na uwagę zasługuje również fakt, że większość obiektywów tego typu ma tzw. hiperfokalność, dzięki czemu już od 3 metrów nie musisz martwić się o ostrzenie. Oczywiście trzeba zwrócić uwagę na dystorsję, która zazwyczaj pojawia się przy tak szerokim kadrze. Jednak wiele zależy od marki i systemu w jakim obiektyw został wykonany. Dobrym przykładem takiego obiektywu jest Samyang 14 mm T3.1 ED AS IF UMC VDSLR II

Noc w obiektywie 14mm

2. Obiektyw 35 mm

35 mm to również obiektyw szerokokątny, jednak z większą ogniskową, a zatem i mniejszym polem widzenia. Jest to znacznie częściej używany obiektyw szerokokątny niż 14 mm, głównie ze względu na bardziej uniwersalne zastosowanie. W przypadku tego obiektywu dystorsja zazwyczaj jest już znacznie mniejsza. Obiektyw ten dobrze sprawdza się podczas nagrywania w zamkniętych pomieszczeniach. Przykładem takiego obiektywu do filmowania może być Samyang 35 mm T1.5 FF CINE XEEN

skały w obiektywie 35mm

 

3. Obiektyw 50 mm

Jest to najbardziej standardowy i uniwersalny obiektyw zarówno w zastosowaniach fotograficznych, jak i filmowych. Obiektyw ten doskonale sprawdza się w uchwyceniu bardziej zawężonego kadru. Jednocześnie daje mniejszą głębię ostrości niż powyższy obiektyw 35 mm, dając ładne rozmycie tła i uwypuklając detale na pierwszym planie. Dobrym przykładem pod lustrzanki cyfrowe jest Samyang 50 mm T1.5 AS UMC V-DSLR, natomiast pod profesjonalne kamery filmowe dobrze sprawdzi się Samyang 50 mm T1.5 FF CINE XEEN.

Portret obiektywem 50mm

 

4. Obiektyw 85 mm

Jest to obiektyw najczęściej używany do portretów. Pozwala doskonale wydobywać plastykę twarzy i daje piękne rozmycie tła tworząc ładny bokeh. Obiektywy te cechuje również bardzo dobra praca podczas filmowania z małą ilością światła. Fantastycznym przykładem takiego obiektywu jest Canon CN-E85 mm T1.3 L F

Portret czarno biały obiektywem 85mm

4. Obiektyw 70-200 mm

Jest to jeden z najbardziej znanych i rozpowszechnionych wśród fotografów i filmowców, szczególnie weselnych, obiektyw zmiennoogniskowy, czyli tzw. zoom. Jest to jeden z niewielu zoomów, które mogę polecić ze względu na swój dość uniwersalny zakres ogniskowej. Dzięki niemu można nagrywać obiekty, do których trudno jest podejść, np. zwierzęta, lub do których mamy utrudniony dostęp, np. statek na morzu. Dodatkową zaletą jest możliwość całkowitego rozmycia tła przy portretowaniu. Jednym z najlepszych obiektywów w tym zakresie, zarówno dla fotografa, jak i filmowca jest Canon 70-200 mm f/2.8L EF IS II USM

Żaglówka obiektywem 70-200mm

W ten sposób dotarliśmy do końca mojego krótkiego opisu obiektywów, na które warto zwrócić uwagę podczas filmowania. Oczywiście jest wiele wariantów pośrednich, jakie można by wziąć pod uwagę i każdy powinien dobierać obiektywy do własnych potrzeb. Niestety ciężko byłoby posiadać wszystkie dostępne warianty, dlatego powyższe obiektywy stanowią swego rodzaju kompromis w ilości i dają możliwie dużą rozpiętość możliwości zastosowania.

Podziel się.

O Autorze

Krzysztof Kubik

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

2 komentarze

  1. Avatar

    Niby dla kogo przeznaczone są te obiektywy? – trzeba by chyba na łeb upaść aby któryś kupić za taką cenę.

    • Krzysztof Kubik
      Krzysztof Kubik w

      Witaj, dzięki za komentarz. Zgodzę się z Tobą, że obiektywy te nie są tanie, jedna jeśli ktoś chce profesjonalnie podejść do filmowania i ma zasobny portfel to może wziąć takie obiektywy pod uwagę.

      Pozdrawiam,
      Krzysztof

Zostaw komentarz

izmir escort