Aparat Panasonic GH5 – jakich ustawień użyć do filmowania?

0

Panasonic GH5 to bezlusterkowiec, który cieszy się ogromną popularnością wśród twórców internetowych i filmowców. Sam osobiście dość często używam go w pracy na zleceniach operatorskich na ślubach. Filmowanie nim to prawdziwa przyjemność i aby tak było w 100%, warto dopilnować, aby ustawienia aparatu wspierały nasza pracę. Poniżej znajdziesz listę kilku opcji w menu, które naprawdę warto znać i stosować.

1. Angle ISO czyli jak uzyskać filmowy look

Jeśli jesteś filmowcem, to na pewno znasz zasadę180 stopni, która mówi o tym, że czas migawki to liczba klatek na sekundę pomnożona przez dwa. Przykładowo, kręcąc film w 25 kl/s powinniśmy więc ustawić szybkość migawki na 1/50 s, bo 25×2=50. Dzięki stosowaniu tej reguły ruch pokazany na nagraniu wygląda bardzo naturalnie i najlepiej odwzorowuje to, co widzimy w rzeczywistości gołym okiem. Oczywiście zasadę tę można świadomie łamać, by uzyskać inne efekty.

Funkcja Angle ISO w Panasonic GH5 sprawi, że aparat automatycznie dostosuje prędkość migawki do liczby klatek, jaką ustawiliśmy wcześniej, czyli 1/50s przy 25 klatkach na sekundę, 1/100 s przy 50 klatkach itd. Dzięki temu, przy każdej zmianie klatkarzu nie musimy zmieniać prędkości migawki.

Sprawdź promocje na aparaty Panasonic w naszym sklepie >>

Ważna wskazówka: Jeśli nagrywasz w miejscu, gdzie pracują projektory, może się zdarzyć, że przy stosowaniu tej reguły obraz będzie migotał. Aby pozbyć się migotania, polecam zmienić ustawienie migawki na standardowe wyświetlanie a następnie na 1/60s. Nie stanowi to problemu, jeśli projektor wyświetla obraz w standardzie PAL lub gdy filmujesz w 30 klatkach na sekundę z zachowaniem zasady podwojenia klatkarzu, czyli właśnie z migawką 1/60.

2. PAL czy NTSC – co wybrać?

Dobierz odpowiedni klatkarz do kraju, w którym filmujesz. Filmujesz w Polsce? To interesuje cię klatkarz przede wszystkim 25 lub 50 kl/s czyli PAL. Dzięki temu przy obecności sztucznego oświetlenia rzadziej obraz będzie migotał. W Stanach i Japonii standardem jest NTSC, wtedy też możemy zmienić opcję w aparacie, by filmować w standardzie dostosowanym do tych krajów 30 lub 60kl/s.

3. Zebra – jak osiągnąć poprawną ekspozycję?

Zebra to funkcja, z której korzystam bardzo często. Pozwala ona na świadome ustawienie ekspozycji i zapobieganie prześwietleniom obrazu. Jeśli ustawimy zebrę na 95% lub 100% na monitorze pojawią się migające paski, które wskażą nam powierzchnię, która osiąga lub przekracza ustawioną wartość w skali jasności. Dla niewtajemniczonych – oznacza to, że w tych miejscach tracimy informacje i nie będziemy w stanie ich odzyskać w postprodukcji. Oczywiście mając zebrę na ekranie możemy również świadomie prześwietlać partie obrazu, które są mniej istotne lub żeby uzyskać bardziej artystyczny efekt.

4. Stabilizacja matrycy

Stabilizacja matrycy to funkcja której zazwyczaj nie lubię używać ze względu na widoczne pływanie obrazu w niektórych modelach aparatów. Jednak w aparacie Panasonic Gh5 często ją wykorzystuję, szczególnie podczas filmowania uroczystości ślubnych. Najlepiej sprawdza się w zestawie: aparat Gh5 + metabones speedbooster + obiektyw Sigma 18-35 f1.8. Obiektyw Sigmy nie ma stabilizacji optycznej, ale dzięki stabilizacji na matrycy mikrodrgania są niwelowane. Sprawdza się to szczególnie podczas filmowania typu “run and gun”, kiedy musimy nagrać coś z ręki bez dodatkowego stabilizatora. Warto mieć wtedy aparat ze stabilizacją i dodatkowo ustawić 50 kl/s lub więcej, aby ewentualnie jeszcze spowolnić obraz w postprodukcji, by wydawał się jeszcze płynniejszy. Poniżej wypisałem kilka sytuacji w których warto rozważyć włączenie lub wyłączenie tej funkcji.

Wybierz stabilizator dla siebie >>

  • Gdy aparat jest na gimbalu: stabilizacja “on”, pozostałe funkcje “off” lub stabilizacja całkowicie “off”.
  • Gdy nagrywasz statyczne ujęcia z ręki: stabilizacja “on”
  • Gdy korzystasz z riga lub filmujesz z ręki i chcesz nagrać dynamiczne ujęcie: stabilizacja “of” (w innym wypadku obraz będzie brzydko przeskakiwał i popsuje efekt naturalnego ruchu/drgań kamery).

5. Przyrost ISO – precyzyjne naświetlenie kadru

Przyrost ISO to opcja, którą bardzo polecam ustawić, jeśli chcemy precyzyjnie dokonywać ustawień ISO. W Gh5 mamy dwie opcje do wyboru: przeskok o 1 EV lub ⅓ EV. Ustawiamy wówczas na ⅓ EV. Dzięki temu możemy precyzyjnie zrobić korekcję ekspozycji. Jeśli pozostawimy opcję 1EV to będziemy przeskakiwać np. z 400 ISO na 800 ISO lub z 800 ISO na 1600 ISO. Może się to okazać niepotrzebnie dużą wartością czułości co poskutkuje złymi ustawieniami ekspozycji, koniecznością zmiany przysłony lub prędkości migawki, aby uzyskać pożądany efekt.

6. Wspomaganie MF

Ekran LCD w Panasonic GH5 nie jest idealny do ostrzenia manualnego (jak również inne ekrany w podobnych rozmiarach), dlatego wspomaganie AF to funkcja, która jest bardzo pomocna przed rozpoczęciem nagrywania. Polega ona na tym, że przed wciśnięciem nagrywania pojawia się okno powiększające, działające na zasadzie lupy. Dzięki niemu możemy zadbać o to, aby precyzyjnie ustawić ostrość na interesującym nas punkcie.

Kup większy monitor poglądowy do aparatu >>

Jeśli nie używasz natywnych obiektywów, lecz stosujesz, np. obiektywy Canon z przejściówkami to funkcja wspomagania MF będzie dla ciebie kluczowa. Podobnie sytuacja ma się z obiektywami natywnymi na mocowanie micro 4/3, jeśli chcemy ostrzyć manualnie. Jednak w tym przypadku możemy się przełączyć na manualny tryb po uprzednim ustawieniu ostrości na trybie automatycznym. Jeśli używasz AF-C w aparacie Panasonic Gh5 to ta opcje Cię nie dotyczy.

Obiektywy filmowe micro 4/3 w Cyfrowe.pl >>

7. Focus peaking

To kolejna kluczowa funkcja, jeśli ostrzymy manualnie. Korzystam z niej równie chętnie podczas ostrzenia manualnego jak i z powiększenia z poprzedniego akapitu. Dzięki tej funkcji widzę precyzyjnie, które elementy w kadrze są ostre. Jest to możliwe dzięki kolorowemu obrysowi. Z drugiej strony Focus Peaking czy funkcja Zebry może rozpraszać filmowca i skutecznie zaburzać proces kadrowania. Mimo wszystko warto przetestować tę funkcję, bo może się okazać, że będzie ona dla Ciebie kluczowa w pracy.

8. Linie pomocnicze do kompozycji obrazu

Szczególnie przydatna funkcja, jeśli chcemy nauczyć się poprawnie kadrować wedle zasady trójpodziału. Dzięki liniom mamy czarno na białym wskazane mocne punkty kadru i możemy w nich umieszczać obiekty, które mają przyciągać uwagę. No i oczywiście dzięki temu kompozycja kadru będzie przyjemniejsza w odbiorze.

Kompozycja kadru filmowego – zasady które musisz znać! >>

9. Custom set memory

Ustawienie różnych klatkarzy usprawnia workflow. Przykładowo, idziesz filmować wydarzenie. Wiesz, że część materiału chcesz nagrywać z dźwiękiem w standardowym klatkarzu 25/50 kl/s, ale będą Ci też potrzebne ujęcia slow motion. W takiej sytuacji warto użyć ustawień własnych. Dzięki temu możemy się błyskawicznie przestawić ze zwykłego trybu w slow motion za pomocą pokrętła na aparacie. Jest to duża oszczędność czasu, bo nie trzeba za każdym razem wchodzić w opcje i zmieniać ustawień.

10. Live View mode – 30 fps – oszczędzanie baterii

Panasonic Gh5 ma bardzo dobrą pojemność baterii. Aby dodatkowo zaoszczędzić energię, warto przełączyć podgląd na ekranie na 30 fps. I tak w większości przypadków nie zauważysz różnicy, gdyż ekran jest zbyt mały (szczególnie jeśli filmujesz w 25/30 klatkach). To kolejna cegiełka, która wpływa na komfort pracy.

11. Czujnik oczu – MON

Jeśli nie lubisz się irytować się podczas filmowania, to koniecznie wyłącz czujnik oczu. Znajduje się on pod wizjerem i jeśli go nie wyłączysz to jest spora szansa na przedwczesnie osiwienie. W trybie automatycznego trybu podczas korzystania z ekranu dotykowego ekran lcd będzie się przypadkowo przełączał na wyświetlanie obrazu w wizjerze, co podczas profesjonalnej pracy nie może mieć miejsca. Szczególnie podczas filmowania reportażu z wydarzeń, które już po raz drugi się nie wydarzą. Dlatego tutaj tylko tryb manualny.

Za nami aż 11 najbardziej kluczowych funkcji do filmowania, które moim zdaniem warto znać i stosować z aparatem Panasonic GH5, ale nie tylko z nim. Wiele podobnych funkcji znajdziesz także w innych aparatach do filmowania. Oczywiście w zależności od rodzaju filmu będzie zależało, czy dana opcja sprawdzi w twojej pracy. Nie bój się eksperymentować i sprawdzaj, co najlepiej działa w Twoim przypadku.

 

Podziel się.

O Autorze

Alan Juzyszyn

Filmowiec, montażysta, pasjonat sprzętowy, prezenter. Od 2013 roku realizuje filmy promocyjne/wizerunkowe dla klientów biznesowych oraz prywatnych.

Zostaw komentarz

izmir escort