Test mikrofonów Kamikaze i Kamikaze PRO – profesjonalne audio w niewielkim budżecie

0

Rynek zewnętrznych urządzeń do rejestrowania dźwięku, współpracujących z kamerami i aparatami, jest bardzo szybko rozwijającą się gałęzią rynku. W dzisiejszych czasach, gdzie nagrywanie filmu jest coraz prostsze, więcej też osób chce  rejestrować chwile ze swojego życia – czy to w formie reportaży czy vlogów. Przy okazji wprowadzenia nowych produktów do oferty Cyfrowe.pl, otrzymałem do testów dwa budżetowe mikrofony nakamerowe – Nowsonic Kamikaze i Kamikaze PRO. Sprawdźmy więc, co test mikrofonów Kamikaze i Kamikaze PRO pokazał w praktyce.

Osoby zaczynające przygodę z filmowaniem bardzo szybko zauważają, jak wielką rolę w filmie odgrywa dźwięk i jego poprawna rejestracja. Producenci wychodząc naprzeciw potrzebom klientów tworzą nowe rozwiązania – zarówno w pełni profesjonalne, jak i skierowane do amatorów i nie wymagające ogromnych nakładów finansowych. Korzystając z okazji zabrałem oba mikrofony na sesję zdjęciową zespołu rajdowego mojego przyjaciela, gdzie wykorzystałem go przy kręceniu ujęć zza kulis. W wolnej chwili poprosiłem też kolegę o pomoc w małym teście tak, aby na przykładzie móc pokazać, jak sprzęt spisuje się w praktyce. Efektem mojej pracy jest ta krótka charakterystyka sprzętu, którą teraz czytasz.

Opis produktów

Marka Nowsonic jest dość znana w branży muzycznej, jednak są to pierwsze produkty nastawione na współpracę ze sprzętem rejestrującym video.  Mikrofony Kamikaze i Kamikaze Pro mimo niskiej ceny są porządnie wykonane i mają wiele cech i akcesoriów, które u konkurencji są zarezerwowane dla sprzętów z innej półki cenowej. Tańszy z nich, czyli Kamikaze jest mikrofonem kierunkowym z wbudowanym uchwytem redukującym drgania. W zestawie znajdziemy także: baterię, osłonę przeciwwietrzną (gąbkę), gustowny pokrowiec i instrukcje obsługi.

Kamikaze PRO to z kolei mikrofon stereofoniczny. Podobnie jak tańszy odpowiednik, również ma zintegrowany uchwyt redukujący drgania. Przychodzi do nas w ładnym, ozdobnym pudełku, a w skład zestawu wchodzą ponownie: pokrowiec, osłona przeciwwietrzna – Deadcat, bateria CR2032 oraz  instrukcja.

Oba mikrofony montuje się do kamery/aparatu za pomocą adaptera na stopkę z dokręcanym gwintem. Takie rozwiązanie gwarantuje uniwersalność, oraz możliwość szybkiego założenia sprzętu. Dodatkowo gwint stabilizuje konstrukcję, więc nie musimy obawiać się o bezpieczeństwo. Również wtyczka mini-jack 3,5 mm jest branżowym standardem, tak więc oba mikrofony będą pasować praktycznie do każdego sprzętu na rynku. Mikrofony Kamikaze posiadają też dodatkowe funkcje, zwiększające możliwości zastosowania ich w różnych warunkach. Zarówno tańsza wersja, jak i stereofoniczny PRO oferują filtr górnoprzepustowy (ucinający wszelkie dźwięki poniżej pewnego poziomu Hz, co ma ograniczać niechciane dźwięki) oraz kontrolowany zakres czułości. Kamikaze ma dwie opcje – 0 i +10DB, natomiast Kamikaze PRO -10, 0 i +20DB. Te dodatkowe funkcje świetnie sprawdzają się w momencie, kiedy chcemy dopasować charakterystyki mikrofonu do panujących warunków – w przypadku cichych dźwięków możemy zwiększyć czułość, a filtr górnoprzepustowy pozwoli nam wyeliminować w pewnym stopniu niepożądane hałasy.

Jak mikrofony sprawdzają się w praktyce?

Mikrofony od początku przypadły mi do gustu. W tej cenie spodziewałem się topornie wykonanych z plastiku, zabawkowych mikrofonów. Ku mojemu zaskoczeniu mikrofony są naprawdę dobrze wykonane – zarówno spasowanie elementów jak i użyte tworzywo to wysoka jakość. Porównywanie z droższymi sprzętami nie ma sensu, gdyż często jest to nawet 3-krotność ceny, jednak Kamikaze nie mają się czego wstydzić. W trakcie sesji na aparacie częściej miałem Kamikaze PRO z racji gabarytu – taki kształt i charakterystyka stereofoniczna to innowacyjne połączenie, które sprawdza się w mojej ocenie bardzo dobrze. Na co dzień najczęściej kręcę reportażowo, często z ręki lub na statywie naramiennym, dlatego waga i rozmiar sprzętu ma dla mnie duże znaczenie. Dodatkowo zastosowanie baterii CR2032 pozwoliło znacząco zredukować parametry fizyczne urządzenia. W porównaniu do „starszego brata”, Kamikaze jest większy, co nie zawsze jest wadą. W jego przypadku plusem jest podbicie sygnału do +10DB – jak dla mnie bardziej użyteczne niż zastosowane w wersji PRO podbicie +20DB. Mimo większego rozmiaru i zasilania baterią AA, nadal nie jest to ciężki sprzęt – nie musimy obawiać się wystawiania naszej stopki aparatu na próbę.

Test mikrofonów Kamikaze i Kamikaze PRO

Warunki w jakich testowałem mikrofony

Test wykonałem w warsztacie samochodowym, przy małym udziale dźwięków otoczenia, w warunkach bezwietrznych. Materiał jest kręcony na Panasonicu GH4 z obiektywem Lumix G 12-35mm f/2.8, a odległość do osoby filmowanej wynosi około 1,5 metra. W teście starałem się wykorzystać każdą dodatkową funkcję mikrofonu – jedynie czułość -10DB nie mogła zostać przetestowana z uwagi na zbyt słaby sygnał wejściowy i ograniczone możliwości podbicia sygnału wewnątrz aparatu. Natężenie dźwięku końcowego regulowałem dodatkowo parametrami czułości wewnątrz aparatu – tak, aby w każdym przypadku nagrany dźwięk był słyszalny i na podobnym poziomie. W postprodukcji wyrównałem poziomy poszczególnych nagrać i dodałem małe odszumienie tam, gdzie było to konieczne, aby próbki były zbliżonej głośności.

Wnioski po teście

Niestety z racji ograniczeń logistycznych nie dałem mikrofonom za dużo wyzwań do przetestowania – zwłaszcza wersja PRO nie rozwinęła pełni skrzydeł. Myślę, że przy dużej ilości dźwięków wokoło (np. w centrum miasta) mikrofon ten pokazałby się z jeszcze lepszej strony. Nie zmienia to faktu, że zarówno Kamikaze, jak i Kamikaze PRO poradziły sobie z postawionym zadaniem w poprawny sposób i przy odpowiednich ustawieniach zarejestrowały dobry materiał.

Czy warto zdecydować się na Kamikaze?

Czy mikrofony od firmy Nowsonic to rozwiązanie dla Ciebie? Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponujesz i planowanym sposobem użycia sprzętu. Przy nagraniach reporterskich, ze wskazaniem na wywiady, postawiłbym na standardową wersję Kamikaze. Natomiast w przypadku różnorodnych zadań, bardziej uniwersalny będzie Kamikaze PRO.  Na pewno rozwiązania zaimplementowane przez producenta stawiają je na równi ze sprzętami z wyższej półki, przy zachowaniu naprawdę atrakcyjnej ceny.

 

Jeśli nadal nie wiesz, jakiego typu mikrofon będzie odpowiedni do Twoich zastosowań, zerknij na poprzednie artykuły na naszym blogu, pomagające użytkownikom dobrać idealny sprzęt do swoich potrzeb:

Podziel się.

O Autorze

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

Zostaw komentarz

izmir escort