Świat z bliska – czyli czego potrzebujesz, aby zrobić dobre zdjęcia makro

0

Jeśli pociągają Cię duże zbliżenia, a nie wiesz jak zacząć przygodę z fotografią makro – koniecznie przeczytaj ten artykuł. Podpowiemy Ci, jakie akcesoria są potrzebne, aby spojrzeć na świat z bliska. Zdziwisz się jak niewiele trzeba, aby zobaczyć o wiele więcej.

Definicja fotografii makro w obecnych czasach nie jest już tak jednoznaczna jak kiedyś. Jeszcze do niedawna o tym rodzaju fotografii mówiono wtedy, gdy fotografowany obiekt był odzwierciedlany na materiale światłoczułym w skali 1:1 lub większej. Obecnie rozmiary matryc aparatów cyfrowych są tak różne, że definicja ta straciła swoje pierwotne znaczenie. Za makrofotografię uznaje się współcześnie taką fotografię, która pozwala na zrobienie dużych zbliżeń małych obiektów z niewielkiej odległości.

dsc_0051_dxo

Zdjęcie przy użyciu aparatu Nikon D5200, obiektywu Nikkor 50 mm 1.8 oraz, pierścienia pośredniego 12 mm oraz konwertera makro

O ile dysponujesz aparatem z wymienną optyką – najlepszym sposobem, aby robić takie zdjęcia jest zakup obiektywu dedykowanego do fotografii makro. Obiektywy tego typu są specjalnie zaprojektowane do uzyskiwania dużych zbliżeń. Pozwalają na ostrzenie z bardzo bliskiej odległości, a przy tym nie zniekształcają obrazu. Obiektywy makro mogą mieć różne ogniskowe. Im dłuższa ogniskowa tym dalej od obiektu będziesz mógł ustawić aparat, aby uzyskać porównywalne powiększenie. Najpopularniejszy obiektyw tego typu ze stajni Canona to Canon 100 mm f/2.8L EF Macro IS USM, z Nikona Nikkor 105 mm f/2.8 MICRO oraz Nikkor 105 mm f/2.8G AF-S VR IF-ED MICRO. Z uniwersalnych szkieł warto wskazać takie, jak Sigma 105 mm f/2.8 DG OS EX HSM MACRO oraz Tamron SP AF 90 mm f/2.8 Di Macro

Innym rozwiązaniem, które nie wiąże się z tak dużym wydatkiem, jak zakup nowego obiektywu, jest konwerter makro. Jest to soczewka lub układ soczewek zakładany na standardowy obiektyw. Oprócz niewygórowanej ceny, dużą zaletą tego rozwiązania jest jego uniwersalność. Przykładowo konwerter makro Raynox DCR-250 można założyć na obiektywy o różnych średnicach, można go stosować nawet w aparatach z niewymienną optyką. Minusem jest niewielka utrata światła oraz jakości zdjęcia, ale w dobrych warunkach rezultaty i tak mogą wzbudzić podziw.

dsc_2638_dxo

Zdjęcie przy użyciu aparatu Nikon D610, obiektywu Nikkor 50 mm 1.4 oraz konwertera makro Raynox DCR-250

Kolejnym niedrogim rozwiązaniem są pierścienie pośrednie (np. wykorzystane podczas tworzenia tego artykułu – pierścienie pośrednie 12/20/36 Delta MeiKe  ). Dzięki nim będziesz mógł przekształcić praktycznie każdy obiektyw w obiektyw makro. Pierścienie montuje się pomiędzy bagnetem obiektywu a aparatem. Oddalenie tylnej soczewki obiektywu od matrycy spowoduje, że zmniejszy się odległość ostrzenia. Pierścienie występują w różnych długościach – im dłuższy pierścień zastosujesz, tym mniejszą odległość ostrzenia będziesz mógł uzyskać.

dsc_2620_dxo

Zdjęcie przy użyciu aparatu Nikon D610, obiektywu Nikkor 50 mm 1.4 oraz pierścienia pośredniego 20 mm

dsc_2625_dxo

Zdjęcie przy użyciu aparatu Nikon D610, obiektywu Nikkor 50 mm 1.4 oraz pierścienia pośredniego 36 mm

Do fotografii makro bezwzględnie potrzebny będzie Ci statyw. Jeśli pociąga Cię fotografia makro owadów i roślin – wybierz taki, który da możliwość umieszczenia aparatu blisko ziemi. Taką możliwość dają statywy z możliwością odwrotnego zamocowania kolumny centralnej (np. Triopo C-158).

Makrofotografię cechuje niezwykle mała głębia ostrości. Aby uzyskać ostry obraz fotografowanego obiektu powinieneś nastawić więc bardzo mały otwór przysłony. Ten zabieg zwiększy głębię ostrości, ale jednocześnie ograniczy ilość światła jakie będzie docierało do matrycy. Jeśli będziesz fotografował w innych warunkach niż w słoneczny dzień – możesz potrzebować dodatkowego źródła światła. Dobrze sprawdzi się w tym przypadku zewnętrzna lampa błyskowa i blenda (o sposobach jej wyzwalania pisaliśmy tu). Jeszcze lepiej – dedykowana do zdjęć makro lampa zakładana na obiektyw. Dzięki takiemu umiejscowieniu możliwe jest dobre doświetlenie przedmiotu znajdującego się tuż przed obiektywem. Niektóre modele wyposażone są w dwa niezależne palniki – tak jak testowana na potrzeby artykułu Delta MeiKe Skyblue MK-14EXT. Jeżeli będziesz miał okazję ją wypróbować – zachęcamy do korzystania z ustawień manualnych. Lampa ta ujawnia pełnię swoich możliwości dopiero, gdy ustawisz osobno moc błysku dla każdego z dwóch palników lampy.

dsc_2657_dxo-1

Zdjęcie przy użyciu aparatu Nikon D610, obiektywu Nikkor 105 mm f/2.8G AF-S VR IF-ED MICRO oraz lampy Delta MeiKe Skyblue MK-14EXT

Fotografia makro to niezwykle fascynujący sposób na poznawanie „mikrokosmosu”. Dzięki niej możemy ujrzeć detale nawet najmniejszych elementów otaczającego nas świata i podziwiać je z innej perspektywy.

Podziel się.

O Autorze

Dorota i Rysiek Kidybińscy

Małżeństwo łączące w sobie pasję do fotografii i pisania, z czego powstają pasjonujące teksty. Rysiek – entuzjasta fotografii, samouk testujący swoje umiejętności wymarzonym Nikonem. Ulubione obiekty jego fotografii to morskie krajobrazy i synek Michaś. Dorota – miłośniczka słowa pisanego pod każdą postacią, pochłaniaczka książek i pasjonatka hotelarstwa. Copywriterka freelancerka.

Zostaw komentarz

izmir escort