Standardy CIPA dla stabilizacji obrazu

0

W jednym z poprzednich artykułów pisałem o standardzie Camera & Imaging Products Association, znanej fotografom i filmowcom bardziej jako CIPA, dotyczącym wydajności akumulatorów. Ale to nie jedyna norma, którą opracowało to stowarzyszenie. Inna dotyczy wydajności stabilizacji i czytając specyfikację aparatów, bardzo często się z nią spotykasz. Dowiedz się, o co w niej chodzi, aby łatwiej porównywać ze sobą modele aparatów i szybciej znaleźć idealny dla siebie sprzęt.

Co to norma CIPA dla stabilizacji obrazu?

Raporty CIPA dotyczą głównie kondycji rynku foto-wideo, ale stowarzyszenie to opracowuje także standardy techniczne dla poszczególnych technologii czy funkcji aparatów i kamer. Wcześniej pisałem, jak to wygląda dla wydajności akumulatorów (link znajdziesz poniżej), ale bardzo często w specyfikacjach czy opisach sprzętu pojawia się sformułowanie brzmiące przykładowo „4 stopnie EV zgodnie ze standardem CIPA” (choć po prawdzie często zdarza się, że odniesienie do CIPA może być zapisane jako przypis, znajdujący się gdzieś na dole strony).

10 najdłużej działających aparatów na jednym ładowaniu wg CIPA

Co oznacza X stopni EV w stabilizacji?

Ww. określenie można podzielić na dwa człony. Pierwszy, czyli „4 stopnie EV” i drugi „zgodnie ze standardami CIPA”. Co do pierwszej części tego określenia tak naprawdę jest to ciekawy temat na osobny artykuł. Czym są stopnie EV? Skrót ten pochodzi od angielskiego Exposure Value, co oznacza wartość ekspozycji i jednostkę miary ekspozycji fotograficznej. Uproszczając temat na potrzeby tego artykułu, wystarczy w tym momencie wiedzieć, że w odniesieniu do stabilizacji obrazu właśnie o tyle stopni EV (o tyle działek) możliwe jest wydłużenie czasu naświetlania. Jaśniej przedstawi to konkretny przykład.

Dajmy na to, że przy wyłączonym mechanizmie stabilizacji obrazu nieporuszone zdjęcie uda Ci się wykonać w danej sytuacji przy 1/250 s. Gdy włączysz stabilizację obrazu o 4-stopniowej skuteczności, uda Ci się wydłużyć czas do 1/15 s, zachowując przy tym ostre zdjęcia z ręki. Rzecz jasna są to wyniki teoretyczne, bo faktyczna efektywność będzie powiązana także z techniką trzymania aparatu itp. Niemniej jest to pewien punkt odniesienia, w szczególności podczas porównywania aparatów.

Canon EOS R6 Mark II o 8-stopniowej stabilizacji obrazu

Czym cechują się standardy CIPA dla stabilizacji?

Jest też drugi człon ww. sformułowania – „zgodnie ze standardem CIPA”. W uproszczeniu oznacza to, że CIPA przygotowuje specjalne procedury pomiarowe, które mogą stać się wspólnym punktem odniesienia dla poszczególnych modeli aparatów różnych producentów. Dzięki temu można orientacyjnie porównywać ze sobą różne korpusy czy obiektywy i łatwiej podejmować decyzje o zakupie.

Metody pomiaru CIPA opisują wiele różnych czynników i wymagają zastosowania certyfikowanego urządzenia wibracyjnego, a także przeprowadzania ściśle określonych testów w równie ściśle określonych warunkach. Wytyczne CIPA dotyczą m.in. średniego kąta drgań, konieczności korzystania ze wskazanego oprogramowania mierzącego rozmycia ruchu, tabele pomiarów rozmycia ruchu itd. W zasadzie nie trzeba tego wszystkiego wiedzieć i analizować, aby móc korzystać z dobrodziejstwa tego rozwiązania (chyba że jesteś testerem). Ważne jest, że wg założeń następuje poukładanie procesu testowego.

Z tym, że z pewnym „ale”. Producenci wykonują swoje testy zgodne z normami CIPA, ale przy użyciu różnych ogniskowych. Poza tym ta miarodajność jest laboratoryjna, a wiadomo, że odstaje to nieco od codzienności, w której przychodzi pracować fotografom i fotografkom. Często technika użytkowania sprzętu może sprawić (np. sposób trzymania aparatu czy fotografowanie w poniedziałek rano po imprezowym weekendzie), że nie uda się dobić do maksymalnej wydajności stabilizacji, którą wykazała CIPA.

Podawane przez producentów wyniki mogą dotyczyć konkretnej konfiguracji body i obiektywu oraz ogniskowej, co też może nie mieć przełożenia na Twój konkretny wynik w czasie użytkowania sprzętu. Stabilizacja może być też podawana dla centrum kadru i jego brzegu. Warto też zwrócić uwagę w czasie wczytywania się w specyfikację, czy dane parametry są określone dla stabilizacji optycznej, matrycowej, czy dla połączenia tych metod i czy na pewno dany wynik jest opisywany przez standardy CIPA.

Niemniej tak jak wspomniałem, stanowi to dobry punkt wyjścia dla bardziej precyzyjnych rozważań nad tym, który sprzęt nabyć.

Wybrane aparaty i obiektywy oraz wydajność ich stabilizacji wg CIPA

Canon EOS R5 Mark II

  • Skuteczność matrycowego stabilizatora obrazu: do 8,5 stopnia w centrum i 7,5 stopnia na brzegu w zależności od użytego obiektywu (za stroną producenta: „skuteczność stabilizacji obrazu odchylenia, pochylenia i przechylenia w oparciu o standard CIPA 2024 z obiektywem RF 24-105mm F2.8 L IS USM Z przy ogniskowej 105 mm”)

OM System OM-3

  • Wyniki stabilizacji: Do 6,5 (środek) / 5,5 (narożnik) kroków EV (Korpus) przy użyciu M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑45mm F4.0 PRO (ogniskowa 45mm (odpowiednik dla 35mm: 90mm)), Do 7,5 (środek) / 6,5 (narożnik) stopni EV (Synchronizacja IS) przy użyciu M.ZUIKO DIGITAL ED 12‑100mm F4.0 IS PRO (ogniskowa 100mm (odpowiednik dla 35mm: 200mm)), zwolnij stabilizację obrazu do połowy: Wył., w oparciu o warunki pomiaru CIPA.

Panasonic Lumix DC-S5 II

Wydajność stabilizacji:

  • B.I.S. (5 osi / 5 pkt) Zgodnie ze standardem CIPA [kierunek odchylenia: odległość ustawiania ostrości f=60 mm w przypadku użycia obiektywu S-R2060].
  • Dual I.S. 2 (6,5 pkt) Zgodnie ze standardem CIPA [kierunek odchylenia: odległość ustawiania ostrości f=200 mm w przypadku użycia obiektywu S-E70200].

Sony A1 II

  • Wydajność stabilizacji: 8,5 stopnia na środku i 7,0 stopni na brzegach (według numery CIPA2024. Kompensacja obrotu wokół osi pionowej i przechyłu w górę/w dół. Z założonym obiektywem FE 50 mm F1.2 GM. Redukcja szumów przy długiej ekspozycji: wyłączona.)

Nikon Z6 III

  • Wydajność stabilizacji: 8,0-stopniowa skuteczność redukcji drgań zmierzona przy użyciu najdłuższej ogniskowej obiektywu NIKKOR Z 24-120mm f/4 S. Zgodnie ze standardami Camera & Imaging Products Association

Canon RF 16-28 mm f/2.8 IS STM

  • Optyczny stabilizator obrazu OIS – skuteczność 5,5 stopnia / Przetestowano zgodnie ze standardami stowarzyszenia Camera & Imaging Products Association / Camera & Imaging Products Association-2024 (na osi lewo-prawo i góra-dół przy maksymalnej ogniskowej, przy użyciu konkretnego modelu aparatu).
  • Stabilizator obrazu IBIS × OIS – skuteczność 8 stopni (Przetestowano zgodnie ze standardami stowarzyszenia Camera & Imaging Products Association / Camera & Imaging Products Association-2024 (na osi lewo-prawo i góra-dół przy maksymalnej ogniskowej, przy użyciu konkretnego modelu aparatu).

NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR

Wydajność stabilizacji: do 5,5 stopnia (Zgodnie ze standardem stowarzyszenia Camera & Imaging Products Association; w trybie normalnym; ta wartość jest osiągana po podłączeniu obiektywu do aparatu bezlusterkowego wyposażonego w matrycę odpowiadającą klatce filmu 35 mm)

Wszystkie informacje na temat wydajności stabilizacji pochodzą ze specyfikacji podanych na stronach producentów. 

TAGI:   
Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

Zostaw komentarz

izmir escort