PORADNIK KUPUJĄCEGO – Wybieramy mobilne oświetlenie do filmowania

0

Wraz z przyspieszającym tempem życia jesteśmy zmuszeni do coraz większej elastyczności i mobilności. Także twórcy filmowi coraz częściej tworzą w biegu – najlepszym przykładem tego trendu jest rosnąca popularność vlogów. Podczas filmowania w różnych warunkach możemy jednak natknąć się na problem z niewystarczającą ilością światła. Jakie mobilne oświetlenie pomoże nam robić jeszcze lepsze filmy, a jednocześnie zmieści się do naszego plecaka? Na co zwrócić uwagę wybierając lampę dla siebie?

Rozwój możliwości filmowych aparatów, smartfonów oraz ciągła miniaturyzacją kamer pozwala w dzisiejszych czasach na zabranie swojego urządzenia rejestrującego praktycznie wszędzie. Jest to fantastyczny czas dla osób zajmujących się filmowaniem – zarówno amatorów, chcących rejestrować swoje wspomnienia, jak i dla profesjonalistów, którzy pracują w różnych, trudnych do przewidywania warunkach. Wcześniej czy później jednak trafiamy na sytuację, w której potrzebujemy więcej światła – być może chcemy podświetlić kogoś (lub siebie) w ustawieniu do vlogowym /wywiadowym , możemy też chcieć “poprawić” trochę filmowaną rzeczywistość i doświetlić obiekty w kadrze lub poprzez światło zbudować ciekawą atmosferę. O podstawach oświetlenia filmowego bardzo ciekawie opowiedział ostatnio Alan na naszym kanale Youtube – zapraszam do obejrzenia!

Tymczasem przyjrzyjmy się najważniejszym cechom, na które musimy zwrócić uwagę kupując mobilne oświetlenie do filmowania.

Mobilne oświetlenie

Mobilne oświetlenie

Rozmiar i waga lamp mobilnych

Pierwszy i najważniejszy parametr mobilnego oświetlenia to jego rozmiar – w końcu będziemy musieli się z nim przemieszczać, dlatego w naszym interesie jest to, żeby nie było ciężkie, a jednocześnie spełniało swoją rolę. Najmniejszy rozmiar i wagę oferuje nam mała lampa Aputure AL-M9 , która posiada 9 diod LED. Mimo niewielkich gabarytów daje ona jednak sporo światła, a dodatkowo jest również dostępna w przystępnej cenie, co czyni ją ciekawym światłem, uzupełniającym nasz ekwipunek bez względu na ilość zabieranego sprzętu. Jej “duchowym następcą” jest lampa Aputure AL-MX, która charakteryzuje się bardziej zaawansowanymi funkcjami, zachowując podobny niewielki rozmiar – różnicą jest tutaj waga, która z racji użytych materiałów jest znacząco wyższa. Mimo podobnych gabarytów lampa AL-MX jest jednak dużo mocniejsza od młodszego brata – a to kolejny, bardzo ważny parametr na naszej liście pożądanych cech mobilnego światła.

 

Moc światła

Najważniejszym parametrem każdego źródła oświetlenia jest jego moc. Gdy wybieramy mobilne oświetlenie, musimy szukać kompromisów – zależy nam na jak największej mocy przy zachowaniu jednocześnie jak najmniejszych gabarytów. Również tutaj lampy firmy Aputure są liderem. Do niedawna niekwestionowanym liderem, patrząc na ilość światła do wielkości, był wspomniany wcześniej AL-MX. Jednak najnowsza lampa Aputure AL-MW jest dwukrotnie mocniejsza! Obie lampy mogą być wykorzystane zarówno przez amatorów, np. podczas podróży, ale ich moc pozwala na użycie również na profesjonalnych planach filmowych jako dodatkowy akcent czy podświetlenie detali. Myślę, że ilość światła, jaką daje nam AL-MW pozwala, przy wykorzystaniu odpowiednich modyfikatorów jak blenda czy parasolka, na oświetlenie całego ustawienia do vloga czy wywiadu jedną lampą.

Aputure AL-MW

Aputure AL-MW

Temperatura Barwowa

Aby wraz z mobilnością szła w parze elastyczność, musimy mieć możliwość dostosowania się do każdych warunków. Z pomocą przychodzą nam tutaj lampy pozwalające na regulację temperatury barwowej –  podstawy tego zagadnienia opisałem w tym artykule. Wśród wymienionych lamp mamy np. niezmiernie popularną Yongnuo YN-300 Air, która będąc rozmiaru czytnika do ebooków daje sporo światła, mając jednocześnie możliwość zmiany temperatury barwowej. Również lampa z wysokiej półki, czyli Rotolight Neo 2 ma regulowaną temperaturę barwową w rozszerzonym zakresie 3150-6300K. Najciekawszą propozycją jest jednak Aputure AL-F7, która posiada regulację temperatury w zakresie 3200-9500K. Producent miał w tym konkretny cel – dzięki takiej rozpiętości barw lampa osiąga swoją maksymalną moc przy temperaturze 5600K, czyli balansie bieli światła dziennego. Dzięki temu jest ona dużo jaśniejsza od konkurencji, co widać na tym filmie, w którym porównywaliśmy różne lampy podobnej wielkości.

Aputure AL-F7 : Temperatura Barwowa

Aputure AL-F7 : Temperatura Barwowa

Zasilanie

Najpopularniejszym sposobem zasilania Lamp LED są akumulatory Sony NP-F i ich zamienniki. Na wyróżnienie zasługuje tutaj polska marka Zoom, której akumulatory charakteryzują się wysoką jakością i długą żywotnością. Tego typu akumulator będzie nam potrzebny, by zasilić np: Yongnuo YN-300 Air, Aputure AL-F7 czy lampę typu Ring: YN-128II. Jako że bateria jest dodatkową rzeczą do noszenia w plecaku, producenci coraz częściej decydują się na zamontowanie akumulatora wewnątrz lampy – takie rozwiązanie mamy w m.in w  Aputure AL-M9, AL-MX, czy nowej AL-MW. Lampy coraz częściej oferują też możliwość zasilania przez Micro USB czy USB-C, co pozwala na korzystanie z nich przy pomocy np. Powerbanka. Wyjątkiem na tej liście jest Rotolight Neo 2 , który pracuje na 6 bateriach typu AA, czyli popularnych paluszkach. Takie rozwiązanie jest często stosowane w lampach błyskowych i uważam, że to również bardzo wygodny sposób zasilania. Wszystkie z wymienionych lamp mogą pracować też podłączone do prądu stałego – potrzebujemy do tego specjalnego zasilacza, który jest albo dołączony do zestawu (jak w lampie Rotolight NEO 2 ), albo do kupienia osobno ( jak w lampie Yongnuo YN-300 Air). W przypadku lamp Aputure, z racji portu USB-C lub Micro USB możemy korzystać z ładowarki do telefonu.

Yongnuo YN-300 Air

Yongnuo YN-300 Air

Dodatkowe funkcje

Na koniec warto wspomnieć o specjalnych cechach i funkcjach, które wyróżniają niektóre z opisywanych dziś lamp. Na początek lampa typu Ring, czyli opisywana już wcześniej na blogu Yongnuo YN-128, która dzięki specyficznemu kształtowi daje fajne efekty i jest bardzo popularna wśród vlogów o tematyce wizażu i urody. Również kolisty kształt ma lampa Rotolight Neo 2, która wyróżnia się na tle konkurencji możliwością pracy w trybie HSS. Z tego powodu jest to bardzo popularny model wśród fotografów. Ma ona również różnego rodzaju efekty specjalne – jak symulowanie błyskawic, telewizora czy neonów. Podobne tryby specjalne ma również nowa Aputure AL-MW, dokładając jednak coś, czego żadna z wymienionych lamp nie ma – wodoodporność do 10 metrów. Dzięki temu jest ona w mojej ocenie najbardziej wszechstronną lampą w tym zestawieniu – biorąc pod uwagę gabaryt, moc, zasilanie wewnętrzne, tryby specjalne oraz odporność na warunki atmosferyczne mamy do czynienia z zestawem oświetleniowym mieszczącym się w kieszeni.

Bez względu na wybór każda z wymienionych lamp umożliwi Ci doświetlenie kadru bez względu na sytuację, w której się znajdziesz. Każda z nich oferuje przy tym nieco inne funkcje, dlatego warto sprawdzić, jakiego typu zastosowanie nas najbardziej interesuje. Co najważniejsze: dzięki rozwojowi technologii nie musimy już martwić się o duże ciężary i problemy ze znalezieniem prądu – teraz każdy z nas może mieć w plecaku mobilne studio oświetleniowe, dostosowane do naszych potrzeb. To naprawdę dobry czas na bycie filmowcem!

Podziel się.

O Autorze

Michał Śmierzchalski

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

Zostaw komentarz

izmir escort