Rynek konsumenckich urządzeń nagrywających video przeszedł w ostatniej dekadzie prawdziwą rewolucję, która odmieniła obliczę branży. W dzisiejszych czasach dobrej jakości nagrania możliwe są do wykonania nawet telefonem, a praktycznie każda lustrzanka i bezlusterkowiec oferuje funkcje, pozwalające uchwycić ruchome obrazy. Mimo to rynek kamer konsumenckich ma się dobrze i ciągle znajdują one swoich entuzjastów, którzy doceniają ich zalety i wykorzystują potencjał. W tym teście zajmę się dwoma relatywnie nowymi modelami firmy Panasonic: HC-VXF1 oraz HC-V800 i postaram się odpowiedzieć na pytanie, co nowego oferują i dla kogo będą idealnym wyborem.
Firma Panasonic już od kilku generacji dostarcza na rynek modele cieszące się niesłabnącą popularnością wśród użytkowników. Aktualnie na rynku mamy kilka modeli tego producenta, a różnice między nimi są często minimalne, dlatego warto poznać nowe modele i dowiedzieć się, co wyróżnia je na tle konkurencji i jak możemy wykorzystać to do poprawienia jakości naszych ujęć.
- Panasonic HC-V800 i HC-VXF1
- Panasonic HC-V800 i HC-VXF1
Panasonic HC-V800
Na warsztat na początek bierzemy tańszy model, czyli Panasonic HC-V800. Na pierwszy rzut oka specyfikacją jest bardzo zbliżony do starszego modelu HC-V770, który jest jedną z najczęściej wybieranych kamer z tej półki cenowej. Największą różnicą jest zupełnie nowy, większy sensor, który sprawia, że kamera świetnie sobie radzi w sytuacjach z niewystarczającą ilością światła. Rozwiązuje to jeden z głównych problemów posiadaczy konsumenckich kamer – niewiele modeli z tej półki cenowej potrafi zarejestrować obraz z akceptowalnym poziomem szumu, przy trudnych warunkach oświetleniowych. Dodatkowo kamera została wyposażona w nowy obiektyw, sygnowany przez Leicę, który pozwala na 24-krotne powiększenie obrazu. Na szerokim końcu obiektyw ma jasność F1.8, co jest w pełni zadowalającym wynikiem i wraz z opisanym wcześniej sensorem gwarantuje wysoką jakość przy ciemnych ujęciach.
- Panasonic HC-V800 – obiektyw
- Panasonic HC-V800 – guziki funkcyjne
- Panasonic HC-V800 – wizjer
Pięcioosiowa stabilizacja obrazu oraz precyzyjny autofocus są niezmiernie ważnymi dodatkami, ale rozwój urządzeń na rynku sprawił, że stało się to wyposażeniem standardowym i znajdziemy to w większości kamer w tym przedziale cenowym. Niemniej jednak obie te funkcje sprawdzają się w kamerach Panasonic wyśmienicie i nie mogę mieć żadnych zastrzeżeń do ich działania. Jedyna rzecz, która mnie zdziwiła to brak pokrętła ostrości przy obiektywie . Na szczęście producent rozwiązał to oferując tą funkcję na ekranie dotykowym i po krótkim przyzwyczajeniu dosyć dobrze radziłem sobie z szybkim ustawieniem ostrości w trybie manualnym. Jak wspomniałem tryb auto radzi sobie wyśmienicie, więc dla wielu użytkowników brak pierścienia nie będzie mankamentem. Ciekawą funkcją jest możliwość użycia kamery ze smartfona jako drugie ujęcie i stworzenie swoistego efektu picture in picture w nagrywanym obrazie. Tego typu funkcjonalność sprawdzi się np. w uroczystościach rodzinnych, gdzie druga perspektywa może dodać do filmu szerszy kontekst danej sytuacji.
Pansonic HC-VXF1
Na pierwszy rzut oka model HC-VXF1 jest bardzo podobny do swojego „młodszego” brata, jednak wystarczy chwila, by zobaczyć różnice w budowie, które sugerują bardziej profesjonalny profil kamery. Przede wszystkim przy obiektywie znajduje się pierścień ostrości, który może być również skonfigurowany do obsługi funkcji zoom. Pierścień ten działa bardzo płynnie i w trybie manualnej ostrości był dla mnie zdecydowanie bardziej intuicyjny niż rozwiązanie dotykowe. Kolejna, widoczna gołym okiem zmiana to wizjer w tylnej części obudowy. Korzystanie z niego jest bardzo wygodne, gdyż mamy możliwość zmiany kąta nachylenia ekranu. Sam elektroniczny wizjer wiernie oddaje obraz z matrycy, a przełączanie się między nim a odchylanym i bardzo wyraźnym ekranem LCD odbywa się za pomocą jednego przycisku. Jedną z największych różnic między tymi dwoma modelami jest jednak rozdzielczość 4K, którą HC-VXF1 dostarcza w 25 klatkach na sekundę. Główną zaletą filmowania w wyższej rozdzielczości jest możliwość bezstratnego zbliżenia w postprodukcji (przy założeniu, że finalny film eksportujemy w rozdzielczości FullHD). Dodatkowym plusem jest możliwość downscale`owania materiału, czyli eksport filmu 4K w rozdzielczości FHD – pozwala to na poprawienie jakości rejestrowanego obrazu (mniej szumu, lepsza ostrość).
- Panasonic HC-VXF1 – pierścień nastaw
- Panasonic HC-VXF1 – uchylny wizjer
Poza tymi niewątpliwie użytecznymi dodatkami obie kamery oferują podobne funkcje dodatkowe: precyzyjny autofocus, bardzo wydajną 5-osiową stabilizację, jasny obiektyw i świetną matrycę, która w trudnych warunkach oświetleniowych radzi sobie wyśmienicie. Dodatkowo funkcja dodatkowych źródeł video przez wifi pozwala rejestrować jednocześnie dwa dodatkowe źródła na ekranie (podobnie jak w V800 również w formie „obrazu w obrazie”)
Obie konstrukcje oceniam jako bardzo udane – Panasonic z każdą kolejną generacją oferuje coraz ciekawsze funkcje poszerzające możliwości rejestracji obrazów zarówno amatorom jak i profesjonalistom. Wiele cech modeli HC-V800 i HC-VXF1 jest wspólnych – chociażby oferujący naprawdę dobrą jakość nowy sensor BSI MOS, czy też świetne szkło od Leici. Miło jest widzieć, że rozwiązania z niższej cenowo półki sprawdzają się również w sprzęcie adresowanym do profesjonalistów. Panasonic HC-V800 sprawdzi się idealnie jako kamera dla początkującego filmowca czy też osoby, która nie ma wielkich ambicji związanych z filmowaniem, ale chce mieć możliwość rejestracji ważnych dla siebie momentów w dobrej jakości, bez względu na warunki oświetleniowe. Droższy i bardziej zaawansowany model HC-VXF1 dodaje możliwość nagrywania w 4k, wizjer elektroniczny oraz łatwiejszą kontrolę parametrów (dodatkowy przycisk funkcyjny i pierścień ostrości przy obiektywie). Z tego powodu Panasonic HC-VXF1 sprawdzi się zarówno w zastosowaniach amatorskich, ale również zaspokoi potrzeby profesjonalistów – np. jako kamera statyczna do rejestracji wykładów/ występów lub kompaktowe urządzenie do filmowania w podróży. Bez względu na wybór – każdy entuzjasta tworzenia filmów będzie zadowolony z opcji, jakie oferują nowości od firmy Panasonic.