OŚWIETLENIE FILMOWE – Top 6 propozycji na budżetowe lampy ledowe

0

Lampy LED w przemyśle filmowym zaczynają pomału odgrywać wiodącą rolę, głównie za sprawą łatwego dostępu do szybko rozwijającej się technologii oraz wysypu różnych firm, które w mniej lub bardziej udany sposób próbują zaistnieć na rynku ze swoimi produktami. Dla klientów jest to dobra wiadomość, ponieważ dzięki temu już teraz mamy dostęp do coraz lepszej jakości lamp ledowych, w coraz bardziej przystępnej cenie. Oczywiście najlepsze rozwiązania na rynku wciąż są bardzo drogie, jednak mniejszy budżet wcale nie musi być ograniczeniem. Także tańsze opcje sprawdzą się świetnie w różnych sytuacjach – zwłaszcza, gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z filmowaniem. Poznaj 6 propozycji na dobre, budżetowe lampy ledowe.

1. Lampa LED Aputure Amaran AL-M9

Pierwsza lampa ma już swoje lata, jednak w dalszym ciągu jest świetnym rozwiązaniem, kiedy mamy mały budżet i zależy nam na jakości. Ta mała lampa wielkości karty kredytowej posiada współczynnik odwzorowania kolorów (CRI) na poziomie powyżej 95, co jest bardzo dobrym wynikiem. Na uwagę zasługuje również wbudowana bateria ładowana za pomocą usb, która daje pełną moc świetlną przez około 2 godziny.

Amaran AL-M9 ma barwę światła dziennego 5500K oraz natężenie 900 lux z odległości 0,5 m. Lampa posiada dyfuzor nakładany za pomocą magnesów. Całość została opakowana w zgrabnej, mocnej obudowie z zimną stopką do mocowania na aparacie. Lampa ta w wyjątkowych sytuacjach może posłużyć jako światło główne np. podczas portretów, jednak najlepiej sprawdza się podczas doświetlania obrysu postaci lub jako oświetlania tła lub drobnych przedmiotów.

Lampa LED Aputure Amaran AL-M9

Lampa LED Aputure Amaran AL-M9

2. Lampa LED Aputure Amaran AL-528S

Kolejna propozycja to znacznie większa lampa tego samego producenta Aputure Amaran AL-528S. Ten zgrabny panel wielkości tableta ma CRI na poziomie 95, podwójne zasilanie za pomocą akumulatorów typu NP-F oraz sieciowe. Omawiana przeze mnie lampa występuje jeszcze w dwóch dodatkowych wersjach z literką “W” oraz “C” na końcu nazwy. W oznacza wide, czyli szeroki kąt świecenia, C oznacza color, co oznacza, że lampa ma zakres świecenia od 3200K do 5500K. Natomiast opisywana przeze mnie lampa z literką S oznacza spot, czyli wąski kąt świecenia. Ta wersja jest tańsza od pozostałych, jednak nie oznacza to, że jest gorsza.

Osobiście, gdybym musiał wybrać, zdecydowanie wziąłbym właśnie tą lampę. Im węższy kąt świecenia, tym mniej światła ucieka nam na boki i przez to ma większe natężenie. Jednocześnie, jeśli nie jest dwukolorowa, wykorzystuje wszystkie diody naraz, dając dużą moc, którą można spokojnie wykorzystać jako oświetlenie główne przy wywiadach.

Aby zrekompensować brak zmiany barwy, mamy w zestawie nakładany, pomarańczowy panel, który daje światło zbliżone do 3200K. Oprócz tego otrzymujemy również do dyspozycji panel dyfuzyjny, co pozwoli nam znacznie zmiękczyć cienie.

Lampa LED Aputure Amaran AL-528S LED

Lampa LED Aputure Amaran AL-528S LED

3. Lampa LED Yongnuo YN-160III (5500K) 12W

Mój numer 3 to lampa Yongnuo YN-160III (5500K) 12W, która jest już trzecią odsłoną popularnej, małej lampy LED. Może pochwalić się CRI na poziomie 95, barwą 5500K oraz wbudowanymi wrotami, których próżno szukać u innych lamp z tej półki cenowej. A trzeba przyznać, że jak na panel tego typu cena jest naprawdę przystępna.

Lampę można zasilać zarówno kablem, jak i za pomocą baterii NP-F. Do lampy dołączone są dwa panele -jeden dyfuzyjny do zmiękczania cieni oraz drugi do zamiany temperatury na tungsten 3200K. Oprócz mocowania zimnej stopki mamy do dyspozycji przykręcany uchwyt, który pozwala nam trzymać lampę w wygodnej pozycji. Yongnuo YN-160III (5500K) 12W jest zdecydowanie jednym z najlepszych wyborów, jeśli potrzebujemy jasnej lampy, mając na to niewielki budżet.

Lampa LED Yongnuo YN-160III (5500K) 12W

Lampa LED Yongnuo YN-160III (5500K) 12W

4. Lampa LED Quadralite VideoLED 600

Kolejna w zestawieniu jest lampa Quadralite VideoLED 600, którą wyróżnia przede wszystkim jeden duży ledowy chip, mający dużą moc świetlną na poziomie 60W oraz temperaturę barwową światła dziennego 5400K. Na szczególną uwagę zasługuje możliwość mocowania akcesoriów typu Bowens. Daje nam to  możliwość nakładania softboxów, soczewek fresnela i wiele innych.

OŚWIETLENIE FILMOWE – Aputure AL-MX i Quadralite VideoLED 600 – sprawdzamy w praktyce lampy LED

Lampę można zasilać jedynie sieciowo, dlatego warto mieć na uwadze to, w jakich warunkach najczęściej chcemy ją wykorzystywać. Lampa Quadralite VideoLED 600 najlepiej nadaje się do studia przy oświetlaniu większego planu lub jako światło główne do wywiadów. Cała lampa wykonana jest z części metalowych oraz tworzyw sztucznych, dając wrażenie solidnej. Jeśli miałbym wybierać lampę do studia, Quadralite VideoLED 600 byłaby najlepszą opcją spośród prezentowanej szóstki.

Lampa LED Quadralite VideoLED 600

Lampa LED Quadralite VideoLED 600

5. Lampa LED Aputure Amaran AL-H198

To kolejna propozycja z oferty marki Aputure. Tym razem to mała, ale solidna lampa Amaran AL-H198, która występuje również w wersji dwukolorowej. Osobiście jednak wybrałbym jednokolorową o barwie 5500K, aby nie tracić połowy mocy. Do lampy dołączony jest panel zmieniający barwę na 3200K.

Amaran AL-H198 jest już dość długo na rynku i zaskarbiła sobie wielu fanów, głównie ze względu na cenę, CRI 95 oraz ogólne wykonanie. Na szczególną uwagę zasługuje ciekawe rozwiązanie, umożliwiające łączenie ze sobą wielu lamp za pomocą złączki zimnej stopki, dołączonej do zestawu. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy możliwość rozbudowania lampy do znacznej powierzchni, dającej mocny efekt świetlny. Mimo, iż lampa ta dedykowana jest do użytku nakamerowego, z powodzeniem może służyć jako światło główne przy oświetlaniu postaci.

Lampa LED Aputure Amaran AL-H198

Lampa LED Aputure Amaran AL-H198

6. Lampa LED Quadralite Thea 260

Na koniec mamy kolejną lampę marki Quadralite – model Thea 260. Jest to całkiem sporych rozmiarów panel o mocy 30W oraz CRI 95, z możliwością zmiany barwy od 3300K do 5600K. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że diody umieszczone są na krawędziach panelu świecąc do środka, a całość zasłania mleczny dyfuzor, dzięki czemu mamy do czynienia z bardzo miękkim światłem.

Lampę można zasilać sieciowo oraz za pomocą baterii NP-F. Całość otrzymujemy w zgrabnej obudowie, z pilotem i złączką na statyw w zestawie, w przystępnej cenie. Thea 260 doskonale nadaje się do portretów oraz fotografii produktowej.

Lampa LED Quadralite Thea 260

Lampa LED Quadralite Thea 260

Wszystkie powyższe lampy mają swoją własną specyfikę oraz różne ceny, dlatego ważne jest, abyś dobrze przemyślał zakupów tak, by zoptymalizować budżet względem pracy, jaką będą wykonywały.

OŚWIETLENIE FILMOWE – 8 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie lamp ledowych

Podziel się.

O Autorze

Krzysztof Kubik

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

Zostaw komentarz

izmir escort