Jak wytrwać do oczepin? Praktyczny poradnik dla ślubnych filmowców

0

Filmowanie wesel wymaga 100% gotowości i czujności od samego rana, co bardzo szybko drenuje energię. Moment po sakramentalnym “tak” to chwila, w której można pozwolić sobie na złapanie oddechu. Nie oznacza to jednak, że praca jest skończona – wręcz przeciwnie! Mamy przed sobą długą noc, więc zapinamy pasy, wymieniamy akumulatory i karty i jedziemy dalej! Zanim zaczniesz czytać zobacz część pierwszą, czyli: “Jak przetrwać do przysięgi?”

Koniec mszy i życzenia

Czas od przysięgi do końca mszy to dobry moment na uchwycenie kadrów, których jeszcze nie zdążyliśmy złapać wcześniej. Czasem z powodów logistycznych nie zmienialiśmy wcześniej obiektywu – teraz jest czas, żeby założyć szeroki kąt i pobiec na emporę (galerię, chór) albo przepiąć się na teleobiektyw  i złapać zbliżenia na gości ze statywu lub riga . Jak zawsze pamiętamy o montażu – jeżeli kręciliśmy przysięgę “solo” i mamy tam dziurę do załatania (odsyłam do pierwszego artykułu) to teraz zajmujemy się tym problemem. Mój sposób to założenie Canon 85 mm f/1.8 EF USM na Riga i oczekiwanie na moment, w którym goście stoją – wtedy łapie ujęcia na rodziców państwa młodych, które dobrze wpasowują się w przysięgę. 

Po złapaniu kilku dodatkowych ujęć powoli planuję wyjście z kościoła i dalszą logistykę. Jeżeli mam możliwość, to wyłączam i rozkładam rejestrator dźwięku, chowam statywy, czasem przerzucę też część rzeczy do samochodu. Na wyjście pary młodej potrzebujemy gimbala i coś szerokiego, więc zakładam uniwersalny Panasonic LUMIX G X VARIO 12-35 mm f/2.8 II lub Sigma A 18-35 mm F1.8 DC HSM i jestem gotowy. Jeśli jesteśmy we dwójkę, to jeden z nas odprowadza parę młodą z gimbalem, a drugi ma trochę ciaśniejszy kadr i łapie wyjście z empory lub z jednej z ław. Warto złapać też fajnie moment wyjścia z kościoła – w przypadku dwóch operatorów ten bez gimbala wybiega przed kościół do gości, a drugi czeka na wyjście pary młodej i odprowadza ich z tyłu. W przypadku nagrywania solo wolę mieć kadr wyjścia z kościoła zza pary młodej. Zwykle wychodzi on bardzo fajnie, zwłaszcza w slow motion (przykładowo 100fps z Panasonic Lumix DC-GH5):

Wskazówka 1: Pomóż nowożeńcom i sobie , podziel się doświadczeniem

Tutaj ważna uwaga dotycząca komunikacji ze świeżo poślubioną parą. Jeśli wiemy lub widzimy coś, co może im pomóc i nie zakłócimy przebiegu imprezy, to nasza pomoc jest zawsze mile widziana. Po zakończeniu ceremonii warto podpowiedzieć im, żeby po przejściu alejkami do wyjścia  poczekali chwilę w środku i dali czas gościom na wyjście z kościoła. Dzięki temu nie tylko będą mieli docelowo ciekawsze kadry, ale też ich doświadczenia związane z opuszczeniem kościoła będą zupełnie inne. Wielokrotnie widziałem jak doświadczeni fotografowie i filmowcy podpowiadają państwu młodym pewne rzeczy i uważam że to super sprawa. Dla większości nowożeńców ślub to sytuacja zupełnie nowa. Warto podzielić się swoim doświadczeniem – będzie to procentować nie tylko w relacji z klientem, ale też sprawi że świat będzie trochę lepszym miejscem ;).

Życzenia dla pary młodej

Nagranie życzeń gości to proste kadry, które bardzo fajnie “grają”w montażu. Pamiętajmy że najważniejsi są najbliżsi, którzy często składają życzenia jako pierwsi, dlatego od wyjścia z kościoła jesteśmy “w pełnej gotowości”. Jeśli życzenia odbywają się na sali to na ten moment ten punkt nas nie dotyczy. Kręcąc kadry patrzymy na zegarek – nie możemy się zasiedzieć, bo na sali weselnej czeka nas sporo przygotowań i nie chcemy się tam spóźnić.

Sala Weselna

Czasem w ciągu dnia mamy chwilę, żeby nagrać kadry z udekorowanej sali weselnej, jednak najczęściej robimy to tuż przed przyjściem gości. Nagrywamy standardowy zestaw: budynek z zewnątrz, kilka ruchomych kadrów z gimbala pokazujących udekorowaną salę, kilka detali (lista gości, karteczki, ozdoby). Priorytetem jest nie przegapienie przyjazdu młodych, więc parę ujęć spokojnie wystarczy. To też dobry moment, żeby przegadać z DJ-em lub zespołem możliwość podpięcia rejestratora do ich sprzętu i sprawdzenie czy wszystko działa. Jeśli nie ma takiej możliwości, postępujemy podobnie jak w kościele – przystawiamy rejestrator na statywie do głośnika i sprawdzamy czy wszystko jest ok. 

Filmowanie wesela - Zhiyun Crane 2

Filmowanie wesela – Zhiyun Crane 2

Przyjazd państwa młodych to sytuacja dosyć dynamiczna, więc w tym momencie stawiam na uniwersalność. Filmując solo jestem na gimbalu Sigma A 18-35 mm F1.8 DC HSM. Jeśli jesteśmy we dwóch to zwykle mam statyw naramienny i standardowy Canon 50 mm f/1.8 EF STM. Nagrywamy wyjście z samochodu, przywitanie chlebem i solą, tłuczenie kieliszków, wejście na salę, pierwsze sto lat etc. Po tym zazwyczaj mamy przerwę.

Wskazówka 2: Nie bądź nadgorliwy!

Kolejna mała uwaga dla początkujących. Jakkolwiek od przygotowań do przysięgi warto nagrywać jak najwięcej materiału, tak na sali weselnej sugeruje lekko przyhamować ambicje. Po pierwsze praca na 100% intensywności od rana do nocy bez przerw znacząco wpłynie na Twoją produktywność i sprawi, że kadry będą coraz słabsze. Po drugie – ludzie nie lubią być filmowani przy jedzeniu, a sam będąc montażystą z bardzo nielicznymi wyjątkami nigdy nie skorzystałem z ujęć, w których ktoś coś spożywa. Czasu na sali weselnej mam naprawdę dużo, więc zapoznajcie się z harmonogramem, żeby niczego nie przegapić i nie miejcie wyrzutów sumienia, że robicie sobie przerwy na jedzenie czy kawę – to normalna sprawa. Państwo młodzi rozliczą Was z finalnego materiału, więc zadbajcie o “paliwo” do pracy i własne zdrowie :).

Filmowanie wesela - Zhiyun Crane 2

Filmowanie wesela – Zhiyun Crane 2

Zabawa i oczepiny

To najprzyjemniejsza część wieczoru, chociaż zmęczenie już daje się mocno we znaki. Przy zabawie wszystkie chwyty są dozwolone – możesz eksperymentować z kątami, ruchem kamery, szukać ciekawych kadrów pod światło, przez szybę etc. Często kapela lub DJ pomogą Ci swoimi światłami scenicznymi, dymem itp. Uważaj tylko na lasery – mogą wypalić Ci sensor aparatu. Gdy widzę, że zespół ma w swoim zestawie takie światła, to grzecznie proszę o ich wyłączenie. Zazwyczaj nie było z tym problemu, jednak gdyby się kiedyś pojawił to masz dwie opcje: albo prosisz o interwencję państwa młodych, albo kręcisz tylko plecami do świateł. Ta druga opcja mocno ogranicza kreatywność, więc zalecam rozmowę z klientami, jeśli zespół nie reaguje na Twoje prośby. 

Filmowanie wesela - GH5

Filmowanie wesela – Panasonic Lumix DC-GH5

Zwracaj uwagę na to jak bawią się goście. Jeśli na parkiecie jest mało osób, to złap kilka zbliżeń, zamiast szerokich kadrów eksponujących pusty parkiet. Wraz z doświadczeniem zauważysz, że ludzie bawią się na weselach do określonego typu muzyki i nawet będąc przy stoliku z łatwością określisz kiedy warto złapać za kamerę. W trakcie pracy warto nagrać sobie trochę ujęć bezpieczeństwa – DJ lub kapelę przy pracy, migające światła sceniczne i inne neutralne ujęcia pasujące do montażu w różnych miejscach. W przerwach między tańcami warto złapać też inne ujęcia, np. ludzi rozmawiających przy stołach (ale nie w trakcie jedzenia!), wyjścia na ogródek, spotkania przy stanowisku kawowym itp. 

Filmowanie wesel

Filmowanie wesel – ujęcie “bezpieczeństwa”

Pamiętaj o harmonogramie i postaraj się być gotowym na różne atrakcje – zarówno standardowe jak tort czy fotobudka, jak i niestandardowe, np. zdjęcia na zewnątrz przy zimnych ogniach, fajerwerki, pokazy fireshow itp. Zazwyczaj będziesz zakontraktowany do końca oczepin, więc rozłóż siły tak, żeby wytrzymać do 1:00 i kontaktować na tyle, żeby wrócić bezpiecznie do domu.

Filmowanie wesela - GH5

Filmowanie wesela – Panasonic Lumix DC-GH5

Jeśli chodzi o sprzęt, to bez względu na body warto mieć na podorędziu jasne obiektywy, gdyż światła w większości przypadków będzie mało. Jeśli pracujesz na systemie Sony, to nie będzie to aż tak wielki problem, ale już sprzęt Panasonica wymaga uważnego doboru obiektywów – Panasonic LUMIX G X VARIO 12-35 mm f/2.8 II będzie często za ciemny, za to Sigma A 18-35 mm F1.8 DC HSM  na Panasonic Lumix DC-GH5 poradzi sobie praktycznie w każdej sytuacji. Gdy pracuję sam to przeskakuje pomiędzy gimbalem z  Sigma A 18-35 mm F1.8 DC HSM a naramiennym z Canon 85 mm f/1.8 EF USMi staram się złapać różne perspektywy, żeby mieć z czego montować :) Przy oczepinach jeśli mamy zapas światła znów korzystamy ze slow motion (100fps na Panasonic Lumix DC-GH5 ) – dynamiczne momenty będą dzięki temu wyglądały bardzo ciekawie. 

Filmowanie wesela - GH5

Filmowanie wesela – GH5

Koniec imprezy

Tym sposobem dotarliśmy do końca przyjęcia (przynajmniej dla nas). Pamiętaj, żeby odpiąć rejestrator od sprzętu DJa (tak, zdarzyło mi się go zapomnieć więcej niż raz), sprawdź 3 razy czy niczego nie zapomniałeś (np. rejestratora ;)) i pogratuluj sobie, bo zrobiłeś kawał dobrej roboty. Na koniec podziękuj nowożeńcom za wspólną przygodę i przygotuj się na wiele godzin montażu – ale to już temat na osobny artykuł.

 

Podziel się.

O Autorze

Michał Śmierzchalski

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

Zostaw komentarz

izmir escort