Dobry i tani obiektyw do Canona – sprawdź nasze typy

3

Czy dysponując ograniczonym budżetem da się nabyć dobry obiektyw, który pozwoli wzbogacić twój system? Nie da się ukryć, że poszukując dobrego i taniego obiektywu, trzeba pójść na pewne kompromisy. Mimo to wiele modeli oferuje wysoką jakość i funkcjonalność. Poznaj więc obiektywy, w przypadku których producentom udało się połączyć tytułowe cechy.

Zdaję sobie sprawę, że pojęcie „tani” jest mocno subiektywne, jednakże w konfrontacji ze średnią ceną nowego obiektywu, będącą często zbliżoną do ceny aparatu, poniższe modele są dostępne nawet w sytuacji, gdy dysponujesz mniej zasobnym portfelem. Dodatkowo niektóre obiektywy to najtańsze propozycje danych producentów, którym jednocześnie warto przyjrzeć się bliżej. Podobną subiektywność wykazuje pojęcie „dobry”, a jego postrzeganie zależy głównie od oczekiwań. Nie zmienia to faktu, że dobry obiektyw powinien dawać ostry, satysfakcjonujący obraz, a jednocześnie wspomóc fotografa poprzez celny i szybki autofocus.

Canon 50 mm f/1.8 EF STM

Canon 50 mm f/1.8 EF STM

Canon 50 mm f/1.8

Model ten to najpopularniejszy obiektyw stałoogniskowy Canona, najczęściej kupowany zaraz po obiektywach kitowych. O jego popularności decyduje niska cena (najtańszy obiektyw w ofercie Canona) i znakomite parametry optyczne. Obiektyw pozostaje przypięty do body przez dłuższy czas, głównie ze względu na rewolucję w obrazowaniu, jaką przynosi każdemu użytkownikowi, który dotychczas miał jedynie doświadczenie fotografowania za pomocą obiektywu kitowego. Standardowa ogniskowa 50 mm oferuje neutralną perspektywę, zbliżoną do widzenia ludzkiego oka. Przy współpracy z matrycą APS-C otrzymasz ekwiwalent 80 mm, dzięki czemu (szczególnie w połączeniu z maksymalnym otworem przysłony wynoszącym f/1.8) pozwala uzyskać znakomity obiektyw portretowy. Dodatkowo szkło oferuje autofocus zasilany silnikiem STM, zapewniający ciche i celne działanie, metalowy bagnet, pierścień manualnego ustawiania ostrości (bardzo przydatny przy małej głębi ostrości) i minimalną odległość ostrzenia wynosząca 0,35 mm.

Canon 24 mm f/2.8 EF-S STM

Canon 24 mm f/2.8 EF-S STM

Canon 24 mm f/2.8 EF-S

Kolejny obiektyw również stanowi dla Ciebie znakomitą propozycję, szczególnie jeżeli interesujesz się reportażem. Decyduje o tym ogniskowa 24 mm, która w połączeniu z matrycą APS-C* wynosi 38 mm. Obiektyw charakteryzuje się budową typu „pancake”, co oznacza, że jest niezwykle płaski i lekki. Połączenie tych cech z cichym silnikiem STM i szerokim kątem widzenia, sprawia, że obiektyw jest bardzo dyskretny, dzięki czemu znakomicie sprawdzi się także w fotografii ulicznej. Model ten charakteryzuje się mniejszym maksymalnym otworem przysłony niż Canon 50 mm f/1.8 STM, jednakże wartość f/2.8 to nadal znakomity wynik w tej klasie cenowej, rekompensowany przez pozostałe zalety obiektywu. Canon 24 mm f/2.8 STM oferuje plastyczną głębię ostrości oraz możliwość skrócenia czasu naświetlania w ciemnych pomieszczeniach, szczególnie w połączeniu z coraz czulszymi matrycami.

*Obiektyw posiada bagnet EF-S, co sprawia, że jest on dedykowany do matryc APS-C i nie może współpracować z aparatami wyposażonymi w matrycę pełnoklatkową.

Canon 10-18 mm f/4.5-5.6 EF-S IS STM

Canon 10-18 mm f/4.5-5.6 EF-S IS STM

Canon 10-18 mm f/4.5-5.6 EF-S IS STM

Obiektyw ten stanowi znakomite uzupełnienie zakresu ogniskowych kita, którego kąt widzenia rozpoczyna się od 18 mm. Za niewielką cenę możemy wzbogacić nasz system o ultra szerokie pole widzenia i znacząco poszerzyć możliwości. Ogniskowe 10 – 18 mm (ekwiwalent 16 – 28,8 mm dla formatu 35 mm) sprawdzają się znakomicie przede wszystkim w fotografii krajobrazowej, architektonicznej i dokumentalnej. Podobnie jak ww. modele, obiektyw posiada cichy silnik STM. Canon 10-18 mm f/4.5-5.6 EF-S IS STM mógłby być jaśniejszy, jednakże nie jest to aż tak dużą wadą, biorąc pod uwagę jego główne zastosowanie. W wymienionych przeze mnie rodzajach fotografii, najczęściej dąży się do jak największej głębi ostrości, a więc do przymykania przysłony do wartości na drugim końcu skali, np. f/22. W tym kontekście, szczególnie przy cenie w jakiej oferowany jest obiektyw, maksymalny otwór przysłony f/4.5 – 5.6 nie stanowi istotnego problemu.

 Canon 100 mm f/2.8 USM Macro

Canon 100 mm f/2.8 USM Macro

Canon 100 mm f/2.8 USM Macro

Chcąc rozpocząć przygodę z makrofotografią, warto rozejrzeć się za odpowiednim obiektywem. W tej sytuacji prawdopodobnie zainteresuje Cię Canon 100 mm f/2.8 USM Macro (po podłączeniu do aparatu z matrycą APS-C kąt widzenia będzie odpowiadał ogniskowej 160 mm). Charakteryzuje się on maksymalnym powiększeniem 1:1 (większość konkurentów w tej cenie cechuje się wartością 1:2 lub 1:3), jednocześnie oferując korzystną cenę w stosunku do jakości. Obiektyw ten pozwoli Ci przyjrzeć się światu w skali mikro. Cichy i celny silnik USM, wygodny pierścień manualnego ustawiania ostrości, przełącznik trybu AF/MF oraz ogranicznik zakresu pracy autofocusu sprawiają, że newralgiczny parametr dla makrofotografii, jakim jest ostrość, będziesz miał pod kontrolą. Dodatkowo obiektyw można wykorzystać w fotografii portretowej, eksperymentując z jego właściwościami w celu uzyskania ciekawych efektów.

Tamron 17-50 mm f/2.8 SP AF XR Di II VC

Tamron 17-50 mm f/2.8 SP AF XR Di II VC

Tamron 17-50 mm f/2.8 SP AF XR Di II VC

Poszukując dobrej alternatywy dla obiektywu kitowego, od której wymagałbyś dużo lepszej jakości zarówno obrazu, jak i wykonania, warto zwrócić uwagę na obiektyw Tamron 17-50 mm f/2.8 SP AF XR Di II VC (27,2 – 80 mm dla matrycy APS-C). To uniwersalne szkło sprawdzi się w wielu sytuacjach. Co zyskujesz w porównaniu z obiektywem kitowym? Zdecydowanie wyższą jakość zdjęć, solidniejsze wykonanie, ogniskowanie wewnątrz obudowy, a przede wszystkim – stałe światło wynoszące f/2.8, dodatkowo wspierane stabilizacją obrazu VC. Zaawansowana konstrukcja optyczna obejmująca soczewki ze szkła XR typu LD, asferyczne oraz powłoki antyodblaskowe zapewniają uzyskanie znakomitych, ostrych zdjęć. Tak więc, jeżeli lubisz zakres ogniskowych obiektywu kitowego, ale chciałbyś znacząco podnieść jakość swoich fotografii, obiektyw Tamrona będzie dobrym wyborem.

Sigma 18-300 mm f/3.5 – 6.3 DC MACRO OS HSM

Sigma 18-300 mm f/3.5 – 6.3 DC MACRO OS HSM

Sigma 18-300 mm f/3.5 – 6.3 DC MACRO OS HSM

Jeżeli potrzebujesz jednego, uniwersalnego obiektywu, zdolnego pomieścić naprawdę szeroki zakres ogniskowych, możesz zwrócić uwagę na ten obiektyw. Dodatkowo posiada on tryb Macro, którego maksymalne powiększenie wynosi jedynie 1:3, ale zawsze stanowi ciekawy dodatek. Sigma 18-300 mm f/3.5 – 6.3 DC MACRO OS HSM posiada 4 elementy FLD, 1 niskodyspersyjny SLD i 3 soczewki asferyczne. Na uwagę zasługuje fakt, że tubus nie wysuwa się podczas skierowania aparatu w dół i intensywnego machania (co ma miejsce np. podczas spaceru z aparatem zawieszonym na szyi), dzięki czemu obiektyw utrzymuje wybraną ogniskową. Sigma pozwala uzyskać naprawdę duże przybliżenia, umożliwiając m.in. podglądanie dzikiej przyrody. Fakt, że obiektyw nie należy do najjaśniejszych (chociaż ma parametry zbliżone do konkurencyjnych konstrukcji, oferowanych w tej klasie cenowej), jednak wada ta jest rekompensowana przez wydajną stabilizację obrazu, umożliwiająca wydłużenie ekspozycji o 3,5 EV.

Podziel się w komentarzu, które szkło przykuło Twoją uwagę. A może masz jakieś typy obiektywów, które dodałbyś do powyższego zestawienia?

eosm5_baner

Podziel się.

O Autorze

Gdy robię zdjęcia, to zajmuję się fotografią reportażową, teatralną i artystyczną. Gdy piszę o zdjęciach, to zastanawiam się, jak wpływają one na odbiorców, co robić, by robić jej bardziej świadomie i jakie możliwości daje sprzęt. Poza tym piszę wiersze i jak dotąd w druku ukazały się moje dwie książki z poezją. Ukończyłem studia magisterskie na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jestem laureatem konkursów fotograficznych i poetyckich, uczestnikiem wystaw, festiwali i publikacji poświęconych fotografii.

3 komentarze

  1. Tego szukałem! Właśnie zastanawiam się nad kupnem nowego obiektywu i już wiem, że obiektyw 24mm jest dla mnie. Dzięki!

Zostaw komentarz

izmir escort