Czy warto używać adapter audio? W jakich sytuacjach się sprawdza?

0

Dobrze wiemy, że podczas filmowania dźwięk jest równie istotny co obraz. Wiemy również, że praktycznie we wszyskich przypadkach aparatów filmujących nie ma mowy o dobrej jakości dźwięku z wbudowanego mikrofonu. Dlatego też najczęściej używamy albo zewnętrznego rejestratora, albo podłączamy zewnętrzny mikrofon za pomocą wejścia mini jack. Czasem to jednak nie wystarcza i potrzebna jest trzecia opcja w postaci adapteru audio. I właśnie o tym jest ten artykuł.

Większość aparatów filmujących posiada automatyczne opcje audio, które często nie sprawdzają się przy filmowaniu. Przykładem może być nagrywanie dialogu, który jest wzmacniany automatycznie przez aparat. Niestety poza dialogiem wzmacnianiu ulegają również inne dźwięki, jak np. wiatr, samochody – słowem wszystko to, czego nie chcemy słyszeć przy tego typu nagraniu. Jeśli nagramy dialog czysto, bez dodatkowych szumów i niepożądanych dźwięków, wówczas bez problemu możemy dodawać warstwy ścieżek dźwiękowych. Będą one tworzyły tło, sprawiając wrażenie głębi miejsca, w którym osoby nagrywane się znajdują, zachowując przy tym pełną kontrolę nad jakością dialogu.

Inną sprawą jest ograniczona możliwość ustawiania zakresu natężenia dźwięków. W praktyce zalecane jest ustawianie decybeli na poziome – 12 db do 0 db. Powyżej tej wartości dźwięk jest automatycznie obcinany, co powoduje nieprzyjemne „charczenie”.

Obecnie w coraz nowszych lustrzankach oraz bezlusterkowcach mamy większą swobodę przy kontroli dźwięku, jednak nadal jest to niczym w porównaniu do zewnętrznego rekordera lub tak, jak mają to profesjonalne kamery wideo, wbudowanego przedwzmacniacza na dwa wejścia XLR. Przykładem może być np. kamera cyfrowa Panasonic AU-EVA1.

Panasonic AU-EVA1 i dwa wejścia XLR

Panasonic AU-EVA1 i dwa wejścia XLR

Panasonic AU-EVA1 i dwa wejścia XLR

Panasonic AU-EVA1 i dwa wejścia XLR

Na szczęście od wielu lat istnieją adaptery, które świetnie sprawdzają się w roli takiego systemu, jaki prezentują kamery wideo.

Do podstawowych zalet posiadania adaptera audio należy przede wszystkim możliwość podpięcia mikrofonów za pomocą m.in. dwóch wejść XLR. Są one branżowym standardem, dającym lepszą jakość dźwięku poprzez zbalansowany sygnał, co przekłada się na zdecydowanie bardziej czysty dźwięk. Druga sprawa to fakt, że skoro mamy podpięty bezpośrednio pod aparat profesjonalny mikrofon za pomocą wejścia XLR, to pozbywamy się konieczności synchronizacji w procesie postprodukcji, ponieważ cały dźwięk nagrywa się wraz z obrazem. Wrócę jeszcze do XLR i zbalansowanego sygnału. W skrócie zbalansowany sygnał jest mniej podatny na zakłócenia elektromagnetyczne, co pozwala na używanie dłuższych kabli bez straty na jakości dźwięku.

PORADNIK KUPUJĄCEGO – Jak wybrać dobry mikrofon do filmowania?

Równie istotną sprawą z punktu praktycznego jest możliwość szybkiego korygowania sygnału za pomocą fizycznych pokręteł na adapterze, zamiast grzebania w opcjach aparatu, co jest nieporęczne i zajmuje więcej czasu.

Zanim jednak wybierzesz adapter dla siebie, zwróć uwagę na ich dwa typy. Mamy bowiem do czynienia z typem pasywnym oraz aktywnym.

Saramonic Adapter audio XLR SR-AX101 3.5mm do VDSLR i kamer

Saramonic Adapter audio XLR SR-AX101 3.5mm do VDSLR i kamer

Adapter audio pasywny

Adaptery pasywne nie wykorzystują elektroniki do przesyłania sygnału audio, ponieważ przepływa on przez transformatory ze zbalansowanego wejścia XLR do kamery. Nie zapewniają one żadnego wzmocnienia ani mocy fantomowej. W praktyce oznacza to, że sygnał wyjściowy będzie tylko tak wysoki, jak sygnał wejściowy. Przykładem takiego adaptera jest Saramonic Adapter audio XLR SR-AX101 3.5 mm. Jego zaletą jest przede wszystkim rozmiar i możliwość mocowania bezpośrednio pod aparatem, co daje nam całkiem kompaktowy zestaw. Innym przykładem adaptera pasywnego jest Sony XLR-K2M, który jest zestawem adaptera oraz mikrofonu kierunkowego. Całość można mocować na gorącej stopce na aparacie. Dzięki takiemu zestawowi mamy od razu pełną kontrolę nad mocą dźwięku oraz wysokiej jakości mikrofon kierunkowy, który świetnie sprawdzi się przy nagrywaniu, np. dialogu.

Sony XLR-K2M adapter z mikrofonem

Sony XLR-K2M adapter z mikrofonem

Jedną z podstawowych zalet używania takiego sprzętu jest brak wymagania baterii lub innego zasilania do działania urządzenia. Adapter ten przewodzi sygnał nawet wtedy, gdy jest wyłączony. Adapter zapewnia dość niski poziom szumów.

Pasywne adaptery są idealne do stosowania z mikrofonami bezprzewodowymi lub do podłączenia do miksera. Mogą być również używane z niektórymi przewodowymi mikrofonami o wysokiej wydajności, takimi jak popularny Rode Mikrofon Videomic Pro, który ma funkcję wzmocnienia do +20db.

Rode Mikrofon Videomic Pro Rycote

Rode Mikrofon Videomic Pro Rycote

Adapter audio aktywny

W przeciwieństwie do pasywnych, adaptery aktywne mają wbudowany przedwzmacniacz, aby wzmocnić sygnał audio. Nadają się głównie do mikrofonów, które do prawidłowego działania wykorzystują zasilanie fantomowe 48V. Możliwość zapewnienia silnego, czystego sygnału na wejściu i podłączenia wysokiej jakości mikrofonu pojemnościowego lub kierunkowego to jedna z największych zalet aktywnych adapterów. Ten rodzaj urządzenia pozwala zminimalizować wzmocnienie przedwzmacniacza w aparacie, zapewniając bardzo czysty dźwięk. Takim adapterem jest np. Saramonic Adapter audio XLR SR-AX107.

Saramonic Adapter audio XLR SR-AX107

Saramonic Adapter audio XLR SR-AX107

Im niższe wzmocnienie przedwzmacniacza w kamerze, tym niższy poziom szumów. Korzystając z zewnętrznego przedwzmacniacza o niskim poziomie szumów, można znacznie zwiększyć stosunek sygnału do szumu przechwyconego audio, aby dopasować lub przewyższyć jakość typowego cyfrowego rejestratora dźwięku.

Są to główne powody, dla których warto zastanowić się nad zaopatrzeniem się w adapter pasywny bądź aktywny. Niezależnie od wyboru, na pewno jest to świetne rozwiązanie dla tych osób, które chcą mieć pełną kontrolę nad systemem audio oraz mieć gwarancję wysokiej jakości dźwięku. Adapter audio sprawdzi się w każdych warunkach, kiedy dźwięk jest równie ważny co obraz.

Podziel się.

O Autorze

Krzysztof Kubik

Z wykształcenia operator, reżyser i montażysta. Z zamiłowania przyrodnik i pisarz. Twórca jedynego w Polsce bloga o tematyce filmów przyrodniczych, Natura w Kadrze. Zdobywca podwójnej BAFTy (Brytyjska Akademia Sztuki Filmowej). Poza filmem uwielbia jeździć koleją, słuchać muzyki i czytać dobrą literaturę.

Zostaw komentarz

izmir escort