Bestsellery 2019 – które modele kamer sprzedawały się najlepiej?

0

Co to był za rok dla filmowców! Nie można mówić o niespodziance, bo już końcówka zeszłego roku zwiastowała rewolucję, ale firma Blackmagic przewróciła wszystkie rankingi do góry nogami. Krajobraz na rynku zmienił się nie do poznania, a konkurencja jest silna jak nigdy – co zawsze działa z korzyścią dla nas, konsumentów i twórców filmowych. Oto Bestsellery Cyfrowe.pl czyli ranking najlepiej sprzedających się kamer w 2019 roku!

Sprzęt do filmowania – trendy

W zeszłorocznym rankingu topowe pozycje zajęły budżetowe kamery konsumenckie. Nie może to dziwić nikogo, kto śledzi branżę filmową w Polsce i na świecie. Na rynku bowiem wytworzyła się specyficzna sytuacja, w której segment aparatów cyfrowych i kamer przenika się w pewnych przedziałach cenowych w bardzo znaczący sposób. Z tego powodu ciężko ocenić rynek urządzeń do filmowania jako całość. Dla przykładu: patrząc na ranking Bestsellerów 2019 w kategorii Aparaty mamy kilka modeli z bardzo rozwiniętym trybem filmowym (wśród których prym wiedzie zwycięzca, czyli Sony A7III) jak również modeli dedykowanych głównie do filmowania (niezawodny Panasonic GH5). Popularne kamery w 2018 roku dzieliły się albo na segment konsumencki (np. Panasonic HC-V770, Sony-AX53) albo półkę “wyżej” niż filmujące aparaty (Sony PXW-FS5 Mark II, Panasonic AU-EVA1, Canon EOS C200) . Na horyzoncie jednak był już gotowy gracz, który postanowił zamieszać całą stawką. 

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

1. Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K – niekwestionowany zwycięzca

Dostępność tego sprzętu przez długi czas była bardzo ograniczona, wiele osób zamówiło swój egzemplarz jeszcze w 2018 roku i przez większość roku czas oczekiwania był dość długi. Niemniej jednak, ludzie wyczuli pismo nosem –Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K oferuje wszystko, co obiecywał producent, a nawet więcej. W cenie średniej klasy bezlusterkowca otrzymaliśmy dostęp do jakości zarezerwowanej dotychczas tylko dla segmentu premium – profesjonalnych kamer z wymienną optyką. Oczywiście cena wymagała kompromisów – Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K  potrzebuje sporo akcesoriów  aby stać się pełnoprawną kamerą filmową. Mimo to jego premiera dała możliwość twórcom z całego świata robić świetne jakościowo produkcje przy zachowaniu racjonalnych budżetów. Miałem okazję pracować w 2019 roku na tej kamerze przy kilku produkcjach i jest to naprawdę “game-changer”. Nie spodziewam się, aby w 2020 roku pojawiła się tego typu rewolucja, chociaż kto wie?

2. Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K – zaskakujące podium

Jakby tego było mało po kilku miesiącach 2019 roku gruchnęła wieść, że Blackmagic wypuszcza zmodyfikowaną wersję swojego bestsellera. Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K poza wyższą rozdzielczością w niektórych trybach zmienił też bagnet na najpopularniejszy na rynku system Canon EF. Cena była odpowiednio wyższa, ale jak widać nie odstraszyło to potencjalnych klientów – nawet doliczając akcesoria nadal była to jedna z bardziej opłacalnych propozycji na rynku kamer.

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

3. Panasonic HC-V180 – trzecie miejsce budżetowej kamery

Na tzrecim miejscu znalazła się najtańsza kamera firmy Panasonic (w zeszłym roku miejsce 8). Panasonic HC-V180 to idealna propozycja dla początkujących amatorów – rozdzielczość Full HD, stabilizacja obrazu i przede wszystkim bardzo konkurencyjna cena. Patrząc na stosunek ceny do jakości nie ma się co dziwić trzeciemu miejscu w tegorocznym zestawieniu.

Panasonic HC-V180

Panasonic HC-V180

4. Panasonic HC-X1000 czyli profesjonalizm w dobrej cenie

Mimo opisanemu przeze mnie we wstępie “rozwarstwieniu” rynku, nadal istnieje wielu użytkowników, dla których najważniejszym parametrem jest ergonomia używanej kamery. Nie ma się co oszukiwać – mimo że bezlusterkowce są coraz bardziej zoptymalizowane pod filmowanie (np. wspomniany wcześniej Panasonic GH5)  to wiele osób jest jednak przyzwyczajonych do obsługi kamer. Ten typ użytkownika doceni wbudowany obiektyw, servo zoom, profesjonalne sterowanie audio, uchwyt boczny, guziki funkcyjne i inne cechy które znajdziemy w profesjonalnych kamerach. Panasonic HC-X1000 to taki profesjonalny entry-level, jednak jakość, jaką oferuje w 4K powoduje, że w mijającym roku był to jeden z najbardziej rozchwytywanych modeli. Wyniki sprzedażowe dały mu zaszczytne miejsce tuż za podium.

Panasonic HC-X1000

Panasonic HC-X1000

5. Canon LEGRIA HF R806 – jedyny Canon w top 10

W przypadku tej kamery mamy podobną sytuację do zajmującej trzecie miejsce kamery Panasonic HC-V180 – jest to budżetowy model, mający jednak na tyle ciekawe funkcje (stabilizacja, jasny obiektyw, wbudowana pamięć), że stosunek ceny do jakości zdecydowanie zachęca do zakupu

Canon LEGRIA HF R806

Canon LEGRIA HF R806

 

Dalsze miejsca – dominacja Panasonica z jednym zaskoczeniem

Panasonic HC-VXF1

Panasonic HC-VXF1

Na miejscach 6-10 aż 4 kamery należą do firmy Panasonic. Są to modele przeznaczone dla zaawansowanych amatorów i profesjonalistów, wśród których znajdziemy zeszłorocznego króla sprzedaży Panasonic HC-V770 oraz wyższe modele oferujące jakość w 4K (HC-VX1, HC-VXF1 oraz HC-V990). Jak widać Panasonic zagarnął tę część rynku oferując wysoką jakość w przystępnej cenie. 

BLACKMAGIC URSA Mini PRO G2 EF

BLACKMAGIC URSA Mini PRO G2 EF

Rodzynkiem w zestawieniu jest profesjonalna kamera BLACKMAGIC URSA Mini PRO G2 EF. Jest to nowsza wersja jednego z bestsellerów firmy Blackmagic. Rozmawiałem z moim bliskim znajomym, który na co dzień robi teledyski na całym świecie i jak sam powiedział, nowa iteracja Ursy ma wszystko, czego można wymagać od profesjonalnej kamery filmowej, będąc jednocześnie relatywnie niedrogą alternatywą dla kamer marki RED czy ARRI. Jest to też najdroższy model z całego TOP10, jednak stosunek ceny do jakości w tym przypadku jest równie atrakcyjny jak w przypadku jego “młodszego brata” czyli Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K.

Podsumowując…

Cieszy mocna pozycja firmy Blackmagic na rynku kamer – już od pierwszych modeli było wiadomo, że czeka nas nietuzinkowy gracz, oferujący więcej niż konkurencja (np dodawanie profesjonalnego programu montażowego Davinci Resolve za darmo do każdej kamery). Co przyniesie 2020? Czas pokaże, eksperci spekulują na temat następcy legendarnego bezlusterkowca Sony A7SII, a my jako konsumenci możemy się wygodnie rozsiąść w fotelach i cieszyć z rosnącej konkurencji. Zazwyczaj oznacza ona lepszą jakość i niższe ceny sprzętu i miejmy nadzieje że i tym razem będzie podobnie!

Sprawdź ranking aparatów 2019 >>

 

Podziel się.

O Autorze

Michał Śmierzchalski

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

Zostaw komentarz

izmir escort