Akcesoria do fotografii sportowej – zadbaj o bezpieczeństwo i wygodę podczas fotografowania

0

Fotografia sportowa to bardzo wymagająca dziedzina, najczęściej wiążąca się z używaniem ciężkiego i drogiego sprzętu. Warto zadbać o wygodę i bezpieczeństwo sprzętu podczas oddawania się naszej pasji. Dziś porozmawiamy o monopodach, konwerterach, plecakach i paru innych przydatnych akcesoriach, które sprawią, że czas spędzony z aparatem będzie jeszcze przyjemniejszy.

Monopody

Wybierając akcesoria do fotografii sportowej rozważ koniecznie monopod. To podstawowe narzędzie fotografa sportowego, pozwalające w prosty sposób ustabilizować nawet ciężkie zestawy fotograficzne. Ogromną przewagą monopodu nad trójnogiem jest możliwość swobodnego „kręcenia się” z aparatem oraz kompaktowe wymiary. Dzięki niemu nawet cały dzień spędzony na stadionie z aparatem w ręku nie wymaga muskulatury Schwarzeneggera. Jeśli nie potrzebujesz klasycznego statywu (trójnoga), warto rozejrzeć się za samym monopodem. Ich ceny w odniesieniu do udźwigu są naprawdę atrakcyjne, weźmy pod uwagę dwie najtańsze propozycje, czyli:

Chciałbym podkreślić, że wysokiej klasy zestaw do fotografii sportu składający się z pełnoklatkowego body i obiektywu klasy 70-200/2.8, 100-400 lub 150-600 waży od 2.5 do 4 kg. Często w ruch idzie też grip, przyjmijmy zatem, że całość waży około 5 kg.

W przypadku Manfrotto, za około 250 zł otrzymujemy profesjonalny monopod o nośności do 10 kilogramów i maksymalnej wysokości 160 cm. Uważam, że jeśli nie fotografujesz Sigmą 200-500/2.8 ;)  to jest to wystarczający zestaw z dużą nawiązką. Teoretycznie wysokość może okazać się problemem, ale w praktyce podczas zawodów zazwyczaj się siedzi. Propozycja firmy Genesis jest jeszcze bardziej kusząca. Za niespełna 150 zł możesz stać się właścicielem monopodu o udźwigu 20 kg (!) i maksymalnej wysokości zbliżonej do wspomnianej „frotki” – 166 cm. Na minus zaliczam sposób blokowania nóg – zatrzaski w Manfrotto są wygodniejsze, a przy produkcie takiej marki nie ma obawy o ich wyrobienie. Natomiast dużą zaletą produktu Genesis jest gumowa stopka skrywająca w swoim wnętrzu metalowy kolec, dzięki któremu możesz fotografować zarówno na halach, jak i w terenie.

monopod, statyw, tripod, manfrotto

Autor: J. Glover, Atlanta, Georgia / Źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Sports_photography

Gdybym nie był w posiadaniu statywu Triopo MT-3232X8C z funkcją monopodu, stałbym dzisiaj przed ciężkim wyborem. Najprawdopodobniej wygrałaby sympatia do marki Manfrotto z wygodnym systemem blokowania nogi.

Telekonwertery

telekonwerter, 70-200, 70-300, tc x1.4, tc x2.0

Telekonwerter Canon EF 1.4x III

Telekonwertery to akcesoria pozwalające na szybkie i łatwe zwiększenie „zasięgu” obiektywu. Stosowanie telekonwerterów nie zawsze jest uzasadnione. Przeglądając fora fotograficzne często spotykam się z pytaniami o sens połączenia obiektywów 70-300/4-5.6 z telekonwerterem. Takie rozwiązanie niekoniecznie jest dobre, a argumentów jest kilka:

  • otrzymujemy układ optyczny o parametrach: 98 – 420 mm / 5,6 – 8 (z TC x1.4) lub 140-600/8-11 (z TC x2), przy których większość aparatów (bez AF ostrzącego przy f/8) będzie miało problem z poprawnym nastawieniem ostrości, a na to w fotografii sportowej nie można sobie pozwolić
  • nawet jeśli autofokus będzie działał, to i tak znacznie wolniej
  • obiektywy typu 70-300/4-5.6 nie są konstrukcjami wybitnymi optycznie, a stosowanie konwertera dodatkowo powoduje spadek ostrości

Co w związku z tym? Moim zdaniem lepiej zostać przy wycinaniu fragmentu zdjęcia w postprodukcji, zakres 70-300 mm powinien być wystarczający do większości dyscyplin.

Dla kogo są telekonwertery?

W mojej ocenie telekonwertery  będą przydatne przede wszystkim dla osób posiadających bardzo dobre obiektywy, z maksymalnym otworem względnym 2.8 lub większym, np.: 70 – 200 mm/2.8 (z TC x1.4 oraz TC x2.0) czy 300 mm /2.8. W przypadku obiektywów z maksymalnym otworem względnym, np. 70-200 mm/4 czy 300 mm/4 korzystałbym maksymalnie z TC x1.4.

Ciekawostką w temacie są obiektywy z wbudowanym telekonwerterem, np. Canon 200-400/4, który może zostać „zamieniony” w 280-560/5.6 po przesunięciu jednej dźwigienki.

Grip

Gdy pisałem recenzję porównawczą Canona 7D Mark II i Nikona D500 byłem zadowolony, że na jednym ładowaniu akumulatora mogłem wykonać cały test podczas, którego zrobiłem 900-1000 zdjęć każdym z nich. Problem w tym, że na zawodach sportowych często używa się aparatu w mniej ekonomiczny sposób, na przykład znacznie częściej sprawdzając zdjęcia, usuwając te nietrafione, itd. Grip to bardzo ważny element wśród akcesoriów, który często ratuje zdjęcia i pozwala na fotografowanie cały dzień, bez obawy o brak zasilania. Godne polecenia są gripy Phottix – są nieco tańszym odpowiednikiem oryginalnych rozwiązań i stanowią naprawdę dobrą dla nich alternatywę.

Osłony, stopki i filtry

Zdarza się, że do obiektywu nie dołączono osłony przeciwsłonecznej lub uległa ona zniszczeniu. Warto w takiej sytuacji wyposażyć się w tego typu akcesorium z jednej prostej przyczyny – osłona przeciwsłoneczna pomoże uniknąć odblasków i spadku kontrastu na zdjęciach. Przy wyborze musisz pamiętać, aby wybrać produkt odpowiedni do Twojego obiektywu i nie chodzi tu tylko o średnicę mocowania, ale również długość osłony. Obiektywy szerokokątne i tele mogą mieć ten sam gwint (np. 77 mm), ale w przypadku tych drugich osłona będzie znacznie dłuższa i lepiej ochroni przed bocznym światłem.

stopki, osłony, tulipany

W przypadku teleobiektywów osłona będzie dłuższa, dzięki czemu lepiej ochroni przed bocznym światłem

Podobna sytuacja tyczy się stopki statywowej. Jeśli masz w planach używanie zestawu na statywie lub monopodzie, jest ona wręcz niezbędna. Przymocowanie aparatu i używanie z ciężkim teleobiektywem jest nierozsądne i może doprowadzić do uszkodzenia bagnetu. Jeśli obiektyw posiada miejsce na zamocowanie stopki, to należy z niej korzystać.

W zależności od tego, jaki sport zamierzasz fotografować możesz zainteresować się filtrami ochronnymi lub UV. Jeśli Twoją pasją są np. rajdy i istnieje szansa, że będziesz w pobliżu „latającego” we wszystkie strony piasku lub żwiru, zaopatrz się w ochronę przedniej soczewki. Pamiętaj, aby wybierać produkty wysokiej jakości, gdyż słaby filtr może negatywnie wpłynąć na ostrość uzyskiwanych zdjęć.

Torby i plecaki

plecak, torba, fotografia

Plecak lub torba pod zestaw do fotografii sportowej powinny być przede wszystkim pojemne i solidne

Na łamach naszego bloga pojawiło się jak do tej pory kilka tekstów na temat toreb i plecaków. Polecam świetne teksty Mateusza Kołodziejczaka oraz Doroty i Ryśka Kidybińskich. W związku z tym przedstawię w skrócie jak wygląda to zagadnienie z mojego punktu widzenia.

Zestaw do fotografii sportowej jest całkiem spory. Można przyjąć, że oprócz korpusu będzie składał się z:

  • teleobiektywu: np. 70-200/2.8, 300/2.8
  • uniwersalnego obiektywu: 24-70/2.8, 24-70/4
  • gripu
  • monopodu
  • filtrów

Dobrze, aby zmieścił się w środku aparat z podpiętym teleobiektywem i Gripem. Musi również znaleźć się dodatkowe miejsce na akcesoria do fotografii sportowej, takie jak wspomniane wcześniej filtry, czy też dodatkowe karty pamięci, akumulatory, itp. Możliwość zamocowania monopodu po stronie zewnętrznej ma niemal każdy plecak, więc nie będzie z tym problemu. Mój pierwszy plecak był produktem Amazona. Nie urzekł mnie jednak swoim wykonaniem, zwłaszcza zamki błyskawiczne były niepewne, co w przypadku sprzętu foto jest niedopuszczalne. W związku z tym postanowiłem zakupić Lowepro Flipside 400 AW. Ten plecak pozwala mi na bardzo wygodny transport nawet dużego zestawu. Myślę, że najlepszym dowodem świadczącym o jego pojemności jest fakt, że udało mi się do niego zapakować cały zestaw do recenzji porównawczej:

  • Canon 7D Mark II z podpiętym 70-200/2.8,
  • Nikon D500 z podpiętym 70-200/2.8,
  • Canon 50 mm/1.4, Nikon 50 mm/1.8.

I jeszcze zostało trochę miejsca… Wyciągając to wszystko czułem się niczym Święty Mikołaj szukający prezentów.

Dokonując wyboru akcesoriów takich jak monopod, plecak, telekonwerter czy filtry warto wybierać sprawdzone produkty wysokiej jakości. Gwarantują one długą, bezproblemową pracę i bezpieczeństwo sprzętu, a stosowanie odpowiednich telekonwerterów i filtrów sprawi, że nie tylko ochronisz swój obiektyw, ale też wykorzystasz pełnię jego możliwości. W przypadku osłon przeciwsłonecznych i stopek statywowych nie ma się czego obawiać, można stosować tańsze zamienniki.

Podziel się.

O Autorze

Szymon Bugaj

Zawsze znajdę czas na analizę sprzętu fotograficznego czy rakiet tenisowych. Każdorazowo muszę zapoznać się z parametrami i przejrzeć miliony wykresów. Tak, lubię cyferki i to bardzo! Poza tym pasjonuje mnie fotografowanie dzikiej przyrody i gra w tenisa ziemnego.

Zostaw komentarz

izmir escort