PORADNIK KUPUJĄCEGO – wszystko o statywach wideo, jak wybrać ten idealny?

0

Statyw wideo jest jednym z najważniejszych akcesoriów dla filmowców i zdecydowanie warto mieć go zawsze przy sobie. Jeśli w przeszłości miałeś do czynienia z fotografią, to być może używałeś już statywu do zdjęć. Czym statyw wideo różni się od statywów fotograficznych? Na co zwrócić uwagę przy zakupie? Tutaj znajdziesz wszystkie szczegóły!

Statyw wideo nie jest najbardziej pożądanym zakupem na początek przygody z filmowaniem. Nie posiada on żadnych elementów elektronicznych, ruch kamery jest bardzo ograniczony, a możliwości stworzenia ujęć limitowane (w przeciwieństwie np. do gimbali). Żeby wyjść poza podstawowe opcje wykorzystania statywu (ujęcie statyczne, panoramę poziomą i pionową) trzeba się trochę nagłowić i podejść do tego urządzenia w sposób niestandardowy:

Mimo swojej ograniczonej liczby funkcji jest to niezbędny element wyposażenia filmowca i nie wyobrażam sobie pracy bez niego – mam go przy sobie na każdym zleceniu. 

Wybierz statyw dla siebie >>


Czym różni się statyw wideo od fotograficznego?


Być może fotografowie zadają sobie teraz pytanie – czy muszę kupować kolejny statyw, skoro mam już ten do fotografii? Pytanie jest celne, ale odpowiedź jak to często bywa brzmi “to zależy”. Jeśli nie korzystamy z ciężkich kamer (a kamery potrafią być naprawdę ciężkie) i interesują nas głównie ujęcia statyczne to rzeczywiście – inwestycja w statyw video będzie niepotrzebnym wydatkiem i lepiej spożytkować te pieniądze inaczej. Jeśli jednak chcemy uzyskać płynną panoramę, lub pracujemy z cięższym sprzętem to najczęściej statyw fotograficzny niestety nie wystarczy. Statywy video i foto różnią się od siebie w kilku aspektach – inna budowa, waga, głowica i możliwości ustawienia. Różnice najlepiej będzie zobrazować opisując elementy składowe, które wspólnie tworzą statyw przeznaczony do filmowania.

Ponad 70 statywów dla filmowców. Zobacz, polecane modele >>


Nogi statywu


Podstawowy element każdego statywu. Jeśli chodzi o konstrukcję nóg to w statywach video mamy do czynienia z dwoma rodzajami rozwiązań. Systemy oparte na jednej rurze na każdą praktycznie w niczym nie różnią się od statywów fotograficznych. W filmowaniu spotyka się jednak też statywy oparte na dwóch rurach, które przez swoją budowę są bardziej stabilne i bezpieczniejsze. 

Jeśli chodzi o sposoby blokowania nóg, to najpopularniejszym rozwiązaniem są zatrzaski, czyli dźwignie które zaciskają nogi w wybranej pozycji. W niektórych modelach można też spotkać mocowania działające na skręcenie, jednak to mniej popularna opcja. 

Jeśli chodzi o zakończenia nóg to podobnie jak przy statywach foto mamy do czynienia albo z płaską stópką lub kolcami, które sprawdzą się w nierównym terenie. Czasami można spotkać też płaskie nogi, które po zdjęciu odsłaniają kolce – przy takim rozwiązaniu jesteśmy przygotowani na każde warunki.

Tu kupisz stopki, kolce i kółka do statywu >>


Rozpórki


W przypadku statywów wideo spotykamy dwa rodzaje rozpórek – dolne i środkowe. Te pierwsze dają naszemu zestawowi jeszcze większa stabilność, ale rozpórka leżąc na ziemi zbiera dużo brudu i wymaga częstego czyszczenia. W przypadku pracy na nierównym terenie musimy ją wypiąć


Płaska baza / półkula poziomująca


Nogi statywu wideo mogą być zakończone u góry w dwójnasób – albo mamy do czynienia z płaską bazą (to również rozwiązanie pojawiające się w statywach foto) albo na końcu nóg znajduje się gniazdo do półkuli poziomującej. Druga opcja stosowana jest częściej w branży filmowej, ponieważ pozwala w szybki sposób wypoziomować aparat bez ruszania nogami – co oszczędza czas i pozwala na bardziej stabilne ułożenie statywu. Ważne, żeby sprawdzić czy dana głowica dostosowana jest do nóg, które posiadamy – głowicę z półkulą nie zadziałają na statywie o płaskiej bazie, natomiast głowice z płaską bazą wymagają przejściówki, żeby działać z gniazdem półkuli (jak np to rozwiązanie firmy Manfrotto).

Czasami, podobnie jak w statywach foto, można spotkać kolumnę centralną, która dodatkowo może być samopoziomująca  (jak w modelu) – sam korzystam z takiego rozwiązania i w codziennej pracy bardzo ułatwia pracę.


Głowice


Głowica to najważniejszy element odróżniający statyw video od fotograficznych odpowiedników. Z uwagi na specyfikę pracy głowicę do video muszą umożliwiać płynny ruch w dwóch płaszczyznach. Przy zdjęciach nie jest to do niczego potrzebne, ale przy filmowaniu jest to kluczowa kwestia i wymaga zarówno dobrze dobranego sprzętu jak i doświadczonego operatora żeby ruch w kadrze był płynny. Głowice video wyposażone są też w rączki, które pozwalają na jeszcze bardziej płynny ruch głowicą w obu osiach. 

Poradnik kupującego – głowice do statywów. Dowiedz się więcej z bloga Cyfrowe.pl >>

Głowicę różnią się od siebie udźwigiem, ale też przeciwwagą, czyli ustawieniem oporu głowicy w pionie do wagi sprzętu. Droższe głowice mają możliwość regulacji przeciwwagi, a w najbardziej zaawansowanych modelach jak np. Nitrotech od Manfrotto mamy do czynienia z bardzo precyzyjnym mechanizmem azotowo- tłokowym. 

Głowice, podobnie jak w sprzęcie foto, wyposażone są w szybkozłączkę czyli płytkę umożliwiająca szybki montaż i demontaż aparatu. Każdy producent promuje swoje rozwiązania, które niestety nie są kompatybilne między systemami, ale na ten moment jednym z popularniejszych wyborów jest mocowanie Manfrotto na płytkę MN577 na płytkę PL501


Podsumowanie


Bez względu na to czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z filmowaniem, czy też jesteś zawodowcem zawsze warto mieć przy sobie statyw video – nigdy nie wiesz kiedy może być potrzebny. Ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że zaczynając wiele lat temu kupiłem budżetowy statyw za namową kolegi (był to dokładnie Velbon Videomate 638/F ) i mam go do dzisiaj- mimo że na co dzień pracuje na bardziej profesjonalnym systemie od Manfrotto to nadal używam czasem Velbona jako drugi statyw, lub zabezpieczenie przy ważnych zleceniach. Dlatego jeśli jeszcze nie masz statywu, zapraszam na naszą stronę, gdzie znajdziesz ogrom opcji na każdą kieszeń!

Statywy fotograficzne – poradnik na blogu Cyfrowe.pl >>

Podziel się.

O Autorze

Michał Śmierzchalski

Twórca filmowy, operator, montażysta. Doświadczenie zdobywał współpracując jako asystent kamery na planach filmowych oraz przy własnych projektach. W Cyfrowe.pl zajmuje się rozwojem oferty video.

Zostaw komentarz

izmir escort