Czym różnią się statywy filmowe od fotograficznych?

0

Narzędziem, które bezsprzecznie jest niezbędnym elementem ekwipunku każdego filmowca są statywy. Na rynku istnieje cała gama modeli, jednak część z nich jest zarezerwowana dla amatorów fotografii. Dlaczego powinieneś używać statywu filmowego? Czym różni się on od statywu fotograficznego? W tym artykule pokażę, na jakie statywy filmowe warto zwrócić uwagę i pomogę Ci dokonać właściwego wyboru.


Waga maksymalna statywu

Nie sposób poruszyć temat różnic pomiędzy statywami fotograficznymi a filmowymi, bez zwrócenia uwagi na bardzo ważny czynnik – wagę montowaną na statywie. Aparaty fotograficzne mają to do siebie, że w dzisiejszych czasach są na tyle zminiaturyzowane, że ich ciężar zbytnio nie zaskakuje, chyba że na korzyść. Sprawa ma się zgoła inaczej w przypadku kamer filmowych oraz sprzętu typowo filmowego. Niejednokrotnie używane w filmie kamery są bardzo ciężkie, albo posiadają specyficznie zlokalizowany środek ciężkości. Statywy fotograficzne nie są przystosowane w większości przypadków do prawidłowego zbalansowania dużego ciężaru i istnieje spore ryzyko, że montując na nich duży lub też ciężki sprzęt, zwyczajnie go zniszczymy. Kolejną kwestią jest stabilizacja takiego ciężaru – lekkie, fotograficzne statywy nie posiadają wielu zabezpieczeń – w takim przypadku istnieje ryzyko, że Twój aparat bądź kamera zostaną dosłownie „zdmuchnięte” przez siłę wiatru podczas filmowania na zewnątrz. Wiele lat temu, właśnie w taki sposób zniszczyłem swoją pierwszą poważną kamerę – poprzez pozostawienie jej na statywie fotograficznym w wietrznych warunkach, bez żadnego zabezpieczenia. Ciekawym statywem oferującym udźwig aż do 20 kg jest Manfrotto 535, który pomimo swojej lekkości jest w stanie w odpowiedni sposób zabezpieczyć montowany na nim sprzęt video. Duża część statywów filmowych posiada również wewnętrzny „krzyżak”, mający dodatkowo zabezpieczyć stabilność całej konstrukcji.

Odpowiedni statyw filmowy jest w stanie udźwignąć i zabezpieczyć nawet największe jednostki filmowe, takie jak choćby Sony F5.

Odpowiedni statyw filmowy jest w stanie udźwignąć i zabezpieczyć nawet największe jednostki filmowe, takie jak choćby Sony F5.

Charakterystyczny krzyżak dodatkowo zabezpiecza konstrukcję statywu filmowego.

Charakterystyczny krzyżak dodatkowo zabezpiecza konstrukcję statywu filmowego.

Jeśli jesteś początkującym filmowcem – zainwestuj w PORZĄDNY statyw filmowy, a inwestycja zwróci się wielokrotnie, choćby w formie braku nerwów podczas filmowania. Bez oszczędzania, bez półśrodków. Jeśli uważasz, że mając świetną kamerę wystarczy Ci statyw fotograficzny za grosze – niestety jesteś w błędzie. /Philip Bloom/

Poziomowanie kamery

Jednym z bardzo ważnych elementów podczas pracy na planie filmowym jest odpowiednie zarządzanie czasem. Każda czynność powinna być wykonana na tyle szybko, by zmieścić się w założonym czasie. To, co sprawia trudności początkującym filmowcom podczas pracy na statywie, to odpowiednie wypoziomowanie kamery, które jest kluczowe podczas kręcenia filmu. O ile na statywie fotograficznym nie ma to większego znaczenia (zdjęcia można w łatwy sposób zeskalować i obracać, wyrównując poziom), tak w przypadku filmu przez 90% czasu będzie zależeć Ci na tym, by utrzymać pełny poziom kamery na statywie. Ułatwieniem w tym przypadku są gniazda półkuli. Gniazda te umożliwiają operatorowi założenie głowicy, która swoim kształtem przypomina półkulę. Narzędzie to zdecydowanie ułatwia i przyspiesza moment poziomowania kamery na statywie – nie musisz się w takim przypadku martwić o żmudną zmianę wysokości poszczególnych nóg statywu. Zamiast tego, wystarczy poluzować uchwyt gniazda i wyrównać poziom kamery na statywie, często wspomagając się wbudowaną w statyw poziomicą. Gniazda te posiadają różne rozmiary, warto więc sprawdzić wcześniej, jakiej wielkości będziesz potrzebować. Standardem w małych kamerach oraz lustrzankach jest gniazdo 75 mm. Idealnym przykładem profesjonalnego zastosowania takiej półkuli jest statyw Manfrotto 502AM wraz z głowicą 502A.

Gniazdo półkuli sprawia że prawidłowe poziomwanie kamery zajmuje sekundy a nie długie minuty.

Gniazdo półkuli sprawia że prawidłowe poziomwanie kamery zajmuje sekundy a nie długie minuty.

Głowica olejowa

To, co charakteryzuje większość statywów fotograficznych to brak tzw. głowicy olejowej. Filmując i wykonując ruchy kamerą na takim statywie fotograficznym, bardzo często może się zdarza, że obraz będzie „szarpany” i widoczny będzie brak płynności w ruchu. Konstrukcja olejowa głowic do statywów filmowych sprawia, że wykonywane ruchy są płynne, a sama głowica porusza się bez szarpania oraz skokowych ruchów. W głowicy takiej jak np. Manfrotto 502A, możemy również dostrzec funkcję zmiany oporu podczas ruchu panoramicznego kamery. Jest to szczególnie przydatne, gdy wykonywany szwenk (czyli np. ruch panoramujący) musi trwać długo i odbywać się powoli. Większy opór głowicy olejowej sprawi, że ruch będzie można wykonać znacznie płynniej przez większy zakres czasu.

Głowica olejowa pozwoli na wykonywanie płynnych ruchów, bez charakterystycznego szarpania obrazem.

Głowica olejowa pozwoli na wykonywanie płynnych ruchów, bez charakterystycznego szarpania obrazem.

Rączka

W przypadku wykonywania płynnych ruchów kamerą, ważne jest odpowiednie wytłumienie ruchów operatora, który obsługuje głowicę statywu. Jednym z nadrzędnych narzędzi w takiej sytuacji jest długa rączka, pozwalająca na bezstresową obsługę głowicy statywu w każdej osi. Statywy fotograficzne bardzo często są wręcz pozbawione takiej rączki, a panoramowanie czy tiltowanie na takim statywie może być zdecydowanie utrudnione. Wybierając statywy filmowe warto zwrócić uwagę, czy istniejąca rączka jest regulowana, a jeśli nie, to czy można ją wymienić na taką, w której dowolnie zmienimy długość – jak np. w modelu Manfrotto MN519LV, dedykowanym do wielu statywów marki Manfrotto.

Odpowiednio długa rączka jest zbawieniem podczas pracy operatora na planie.

Odpowiednio długa rączka jest zbawieniem podczas pracy operatora na planie.

W przypadku, gdy posiadana przez nas głowica jest niskiej jakości, warto zrezygnować z obsługi statywu za pomocą rączki. W takim przypadku paradoksalnie lepiej jest używać własnych rąk, które bardziej wytłumią ruchy wadliwej głowicy. /Philip Bloom/ 

 

 

 

Podziel się.

O Autorze

Piotr Śmietana

Operator, reżyser i kolorysta, a także wykwalifikowany pilot UAV. Z zamiłowania podróżnik, łączy swoją pasję w najlepszy możliwy sposób - z kamerą zwiedził już ponad 20 krajów. W wolnych chwilach realizuje krótkometrażowe filmy dokumentalne i stara się tworzyć produkcje, inspirujące innych ludzi.

Zostaw komentarz

izmir escort