Świetnie, że producenci tworzą coraz bardziej rozbudowane oferty produktów, ale czasami są tak przepastne, że idzie się w nich zagubić. Dlatego przychodzę z pomocą. Przynajmniej jeśli szukasz solidnego statywu do najbardziej wymagających zadań. W tym artykule przybliżam różnice pomiędzy statywami Manfrotto z serii 055 i 190. Dowiesz się, czym różnią się pomiędzy sobą te dwie linie statywów, a także, na jakie modele się rozgałęziają. Dzięki temu z łatwością znajdziesz idealny dla siebie trójnóg.
Statywy Manfrotto 055 vs 190 – znajdź 5 różnic
Gdy byłem dzieckiem, bardzo lubiłem zabawę opartą o dwa rysunki różniące się między sobą kilkoma szczegółami. Może dlatego lubię rozwiązywanie zagadek związanych z różnicami w sprzęcie. A uwierz mi, śledząc na bieżąco nowości sprzętowe, okazuje się, że takich łamigłówek jest sporo. Ale przejdźmy do rzeczy.
Zastanawiając się, czym różnią się statywy Manfrotto 055 i 190, okazuje się, że zagadka z nimi w roli głównej nie obejmowałaby chyba nawet 5 różnic. Przede wszystkim odróżniają je gabaryty. Spójrz na poniższe zestawienie.
- Flagowy statyw Manfrotto
- Grubsze nogi i maksymalnie stabilna konstrukcja
- Nieco wyższy (ok. 10 cm w zależności od wariantu)
- Waga wyższa o średnio 500 g
- Kompaktowa wersja flagowego modelu 055
- Smuklejsza i lżejsza konstrukcja (kompromis pomiędzy stabilnością a mobilnością statywu)
- Mniejsza średnica nóg (co nie tylko obniża ich wagę, ale także ułatwia transportowanie statywu)
- Udźwig samego statywu jest też niższy średnio o 5 kg (mam na myśli udźwig samego statywu, modele te często wykorzystują takie same głowice, wtedy ich udźwig będzie równy)
Jest to statyw stricte studyjny, dla tych, którzy pracują z najcięższym sprzętem, ale zależy im na maksymalnej stabilności, ale jednocześnie, rzadko podróżują ze statywem i nie wymagają od niego specjalnej mobilności.
Dla tych, którzy potrzebują maksymalnej wydajności i bezkompromisowej stabilności, ale jednocześnie potrzebują czegoś lżejszego i bardziej mobilnego niż seria 055.
W zasadzie to wszystko, co można powiedzieć o różnicach pomiędzy seriami Manfrotto 055 i 190. Pozostałe parametry i funkcje, takie jak możliwość łamania kolumny statywowej o 90°, gniazdo Easy Link, kąty rozwarcia nóg, platforma głowicy, mechanizm blokowania kolumny centralnej itp. pozostają niezmienione. Niemniej pozostaje nam jeszcze jedna zabawa w szukanie różnic – w obrębie poszczególnych serii statywów 055 i 190.

Porównanie statywów Manfrotto 055 (z lewej) i 190 (z prawej). Skala nie została zachowana.
Manfrotto 055 – seria dla najbardziej wymagających
Zarówno Manfrotto 055, jak i 190 należą do najbardziej zaawansowanych statywów Manfrotto – producenta, który jest jednym z najbardziej renomowanych wytwórców trójnogów. 055 to mocarz wśród tripodów, zapewniający stabilność najbardziej wymagającym zestawom fotograficznym. Doskonale sprawdza się w studiu, gdzie poza niewzruszoną stabilnością, oferuje przechylaną kolumnę centralną. Takie rozwiązanie ułatwia ustawienie aparatu np. bezpośrednio nad fotografowanymi obiektami.

Kolumna centralna przechylana o 90°.
Zdecydowanym ułatwieniem podczas konfigurowania sprzętu studyjnego jest gniazdo Easy Link. Pozwala on no podłączenie np. Magic Arm, na końcu którego będzie znajdować się, dajmy na to lampa błyskowa z dyfuzorem. Umożliwia także wygodne zamocowanie monitora podglądowego. Możliwości jest sporo i gniazdo Easy Link w profesjonalnych (i nie tylko) zastosowaniach jest podstawą.

Gniazdo Easy Link pozwala na podłączenie dodatkowych akcesoriów.
Udogodnień w tym statywie jest więcej. Warto by także wspomnieć o przeznaczonych do tych statywów głowicach 3-kierunkowej i kulowej. Więcej o specyfikacjach serii Manfrotto 055 dowiesz się z oferty sklepu Cyfrowe.pl. Wszystko zostało tam przejrzyście opisane, a tymczasem przeanalizujmy, jakie modele można znaleźć w obrębie tej linii trójnogów.

Głowica 3-kierunkowa Manfrotto MHXPRO-3W i głowica kulowa Manfrotto MHXPRO-BHQ2. Dwie najczęściej wykorzystywane głowice ze statywami Manfrotto 055. Skala nie została zachowana.
Manfrotto 055 – jakie są rodzaje statywów
Wracamy do zabawy w wyszukiwanie różnic. Na początek coś prostszego. Seria Manfrotto 055 dzieli się tylko na poniższe warianty statywów:
- Manfrotto 055 3-sekcyjne i 4-sekcyjne: liczba sekcji wpływa na długość statywu po złożeniu (4-sekcyjne są krótsze). Większa liczba sekcji ułatwia dostosowanie wysokości i pozycji aparatu.
A wśród powyższych można znaleźć wersje wykonane z aluminium i z włókna węglowego. Druga z wymienionych wersji jest o 500 g lżejsza (ale też niestety sporo droższa).
W ofercie znajdziesz jednak więcej wariantów, a to dlatego, że modele te można kupić zarówno w wersji bez głowicy, jak i z głowicami 3-kierunkowymi oraz kulowymi. Mamy więc statywy Manfrotto 055:
- aluminiowy, 3-sekcyjny, bez głowicy
- aluminiowy, 3-sekcyjny, z głowicą
- aluminiowy, 4-sekcyjny, bez głowicy
- aluminiowy, 4-sekcyjny, z głowicą
- z włókna węglowego, 3-sekcyjny, bez głowicy
- z włókna węglowego, 3-sekcyjny, z głowicą
- z włókna węglowego, 4-sekcyjny, bez głowicy
- z włókna węglowego, 4-sekcyjny, z głowicą
I jak widać, z prostego podziału robi się nagle mnogość modeli. Podział ten jest jednak logiczny i przejrzysty, gdy się już go sobie poukłada. Sprawdźmy zatem, jak wygląda sytuacja w serii Manfrotto 190.
Manfrotto 190 – rodzaje statywów
Zanim jednak przejdę do omówienia zróżnicowania w obrębie populacji statywów Manfrotto 190, przedstawię ich krótką charakterystykę. Seria 190 to w zasadzie taka sama funkcjonalność, ale upakowana w taką konstrukcję, która pozwoli na wygodniejsze zabranie jej w teren. Można więc rzec, że 190 to statywy Manfrotto 055 w wersji plenerowej. Wciąż można skorzystać z przechylanej o 90° głowicy (Uwaga, nie we wszystkich wariantach), gniazda Easy Link czy szybkie i stabilne mechanizmy blokowania nóg. Z tym że jak wspomniałem w poprzednich akapitach, konstrukcja jest nieco bardziej zwarta i wykorzystuje nogi o mniejszej średnicy, co pozwoliło na obniżenie jego wagi z zachowaniem wciąż imponującej stabilności. Przejdźmy dalej.
Sytuacja w rodzinie Manfrotto 190 jest zbliżona do tej z serii 055 – ponownie mamy podział głównie na:
- statywy aluminiowe i wykonane z włókna węglowego
- trójnogi 3-sekcyjne i 4-sekcyjne
- modele w zestawie z głowicami i ich pozbawione
- pojawiają się jednak także modele z funkcją pochylenia głowicy o 90° i pozbawione tej opcji
Jest jednak pewna innowacja – w obrębie serii 190 dostępny jest jeszcze model Manfrotto 190Go! M. Jest jeszcze bardziej mobilny niż standardowe modele 190. Wykorzystuje też inny system zacisków – M-Lock, które przyspieszają dostosowywanie długości nóg i zwiększają kompaktowość trójnogu. Poza tym model ten zachowuje większość funkcji podstawowych statywów Manfrotto 190.
OK, to jak wygląda ostateczny podział serii 190?
- aluminiowy, 3-sekcyjny, z kolumną Q90, bez głowicy
- aluminiowy, 3-sekcyjny, z kolumną Q90, z głowicą
- aluminiowy, 3-sekcyjny, standardowa kolumna, bez głowicy
- aluminiowy, 3-sekcyjny, standardowa kolumna, z głowicą
- aluminiowy, 4-sekcyjny, z kolumną Q90, bez głowicy
- aluminiowy, 4-sekcyjny, z kolumną Q90, z głowicą
- z włókna węglowego, 3-sekcyjny, bez głowicy
- z włókna węglowego, 3-sekcyjny, z głowicą
- z włókna węglowego, 4-sekcyjny, bez głowicy
- z włókna węglowego, 4-sekcyjny, z głowicą
Podsumowanie
Myślę, że teraz wybór odpowiedniego statywu z serii Manfrotto 055 i 190 będzie dużo łatwiejszy. Najważniejszych jest kilka wniosków:
- Nie ma sensu kupować Manfrotto 055, jeśli naprawdę potrzebujesz solidnego statywu, ale chcesz się z nim dużo przemieszczać. Wtedy skuteczna będzie seria 190.
- Gdy potrzebujesz 0 kompromisów i 100% niezawodność – postaw na 055.
- Jeśli zależy Ci na maksymalnej mobilności, ale nie chcesz rezygnować z funkcji flagowców, sprawdź wariant 190Go! M-series.
- Jeśli nie potrzebujesz przechylanej głowicy, to też możesz wciąż pozostać w obrębie flagowych modeli Manfrotto.
- Podczas wyboru pomiędzy wariantami 055 czy 190 zwracaj uwagę głównie na – liczbę sekcji nóg, maksymalną wysokość, maksymalny udźwig, materiał wykonania i to, czy w zestawie jest głowica (i jaka). To są parametry, które głównie różnicują omawiane serie, i są kluczowe podczas ostatecznego wyboru trójnogu.
Jeśli zdarzyło Ci się pracować ze statywami Manfrotto 055 i 190, podziel się w komentarzu wrażeniami.