Jaką ogniskową obiektywu wybrać? Poznaj najpopularniejsze ogniskowe, ich zastosowanie oraz wady i zalety

9

Kupując obiektyw stałoogniskowy, musisz się poważnie zastanowić, jaką ogniskową wybrać. Jej zmiana nie będzie możliwa w trakcie fotografowania jak w przypadku zoomów. Na obudowie obiektywu nie będzie pokrętła do „przybliżania” ani „oddalania” obrazu, ale zamiast tej wygody i elastyczności kadrowania otrzymasz bezkompromisową jakość optyki, plastyczny obraz, pięknie rozmyte tło i możliwość robienia zdjęć w najgorszych warunkach oświetleniowych.

fot. szerokikadr.pl

źródło szerokikadr.pl

24mm – obiektyw szerokokątny, czyli „szerokie horyzonty” fotografa

Zastosowanie: krajobraz, astrofotografia, grupowe portrety, reportaż, fotografia eventowa, fotografia ślubna, architektura i wnętrza, panoramy

Ta ogniskowa jest ceniona przez wszystkich fotografów, którzy lubią pokazywać na zdjęciach całość dziejącej się na ich oczach sytuacji. Obiektywy o ogniskowej 24mm widzą dostatecznie szeroko, by zmieścić w kadrze to, co najważniejsze, bez zbytniego eksponowania jednego tematu, czy detalu. Jednocześnie nie pokazują zbyt wiele bałaganu wokół. Na początek łatwiej jest zapanować nad ogniskową 24mm niż 20mm, 18mm, 16mm czy jeszcze szerszą (im mniejsza liczba, tym szerzej widzi obiektyw). Zaletą ogniskowej 24mm jest również to, że w takich obiektywach rzadziej występuje zniekształcenie obrazu nazywane dystorsją („wybrzuszanie” obrazu w centrum kadru) lub wada ta jest znacznie mniejsza niż w przypadku innych, krótkich ogniskowych. (Największa dystorsja występuje w przypadku obiektywów typu rybie oko, które nie są polecane na początku fotograficznej przygody). Również brzegi zdjęcia w obiektywach 24mm bywają lepszej jakości, są prawie tak samo dobre, jak centrum kadru.

Z ogniskową 24mm można naprawdę poeksperymentować. Takich obiektywów stałoogniskowych jest bowiem na rynku foto bardzo dużo. Ma je prawie każdy producent optyki, czasami nawet w kilku wersjach. Ta sama wartość liczbowa występuje również w wielu zoomach, najczęściej na ich szerszym końcu, np. w popularnym zoomie 24-70mm lub 24-85mm. Jednak posiadanie jednej ogniskowej zamiast zoomu, z pewnością nauczy cię większej dbałości o kompozycję, co da w przyszłości rezultat w postaci lepszych zdjęć, np. krajobrazowych, reporterskich lub architektury.

Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 24mm w sklepie Cyfrowe.pl:

szeroki kąt 24mm

Obiektyw Canon 24mm 1.4 / fot. pixelpeeper.com

Obiektyw Canon 24 / fot. pixelpeeper.com

Obiektyw Canon 24 mm 1.4 / fot. pixelpeeper.com

35mm – obiektyw szerokokątny, czyli temat + kontekst sytuacji

Zastosowanie: fotografia uliczna, reportaż, fotografia eventowa, ślubna, portrety środowiskowe (osoba + otoczenie), wakacje i życie codzienne, kompozycje fotografowane od góry na płasko (np. przy sesjach noworodkowych i kulinarnych)

35mm to ulubiona ogniskowa wielu dziennikarzy i fotoreporterów. Głównie dlatego, że wymaga bycia blisko akcji, ale ciągle pozwala na zostawienie sobie pewnej dozy dystansu od fotografowanego tematu. Osoba oglądająca zdjęcie wykonane ogniskową 35mm ma wrażenie bycia blisko akcji, ale nie jest to typowe zbliżenie. Widz dostrzega również tło i kontekst wydarzenia. Ta sama filozofia, którą kierują się zawody medialne obowiązuje w przypadku fotografii ślubnej i eventowej. Sprawdzi się również podczas wakacji, spacerów i dokumentowania życia codziennego. Czyni to ogniskową 35mm bardzo uniwersalną i świetnie dopasowaną do różnych sytuacji. Jeśli musiałbyś zabrać na bezludną wyspę tylko jeden obiektyw, powinna to być właśnie trzydziestka piątka!

Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 35mm w sklepie Cyfrowe.pl:

Obiektyw Sigma 35 1.4 / fot. pixelpeeper.com

Obiektyw Sigma 35 1.4 / fot. pixelpeeper.com

8302574669_91f01e3907_b

Obiektyw Sigma 35 1.4 / fot. pixelpeeper.com

50mm – obiektyw standardowy, widzi jak ludzkie oko

Zastosowanie: fotografia uliczna, reportaż, portrety (popiersie i cala sylwetka), wakacje i życie codzienne, fotografia studyjna i martwa natura (w przypadku małego, domowego atelier)

Jest wiele powodów, dla których warto fotografować „stałką” o ogniskowej 50mm. Tego typu obiektywy to must have każdego fotografa, głównie ze względu na dopasowanie jakości do ceny obiektywu. Najtańsze wersje pięćdziesiątek ze światłem f/1.8 to koszt około 500zł. Takie obiektywy (obojętnie jakiego producenta, Canon, Nikon, itd.) są zazwyczaj jednymi z lepszych w ofercie danej marki i jednocześnie najtańszymi.

Ogniskowa 50mm uważana jest za złoty środek pomiędzy obiektywami widzącymi szeroko i widzącymi wąsko, czyli teleobiektywami. „Nie przybliża” ani „nie oddala” za bardzo, więc może się sprawdzić w różnych sytuacjach. Może służyć do fotografowania detali, jeśli podejdziesz blisko przedmiotu, portretu, jeśli model nie będzie speszony twoją obecnością oraz do krajobrazu na otwartych przestrzeniach.

Obraz zarejestrowany obiektywem o ogniskowej 50mm jest bardzo podobny do tego, co widzisz gołym okiem (chodzi o perspektywę i kąt widzenia). Zdjęcia wychodzą dzięki temu bardzo naturalnie. W przeciwieństwie do obiektywów szerokokątnych ogniskowa ta cechuje się małą dystorsją. Możesz dzięki temu uzyskać duże zbliżenie bez zniekształceń, pod warunkiem, że nie wypełnisz kadru samą twarzą modela. Dopiero wtedy może być widoczne lekkie wybrzuszenie na środku kadru, co zniekształci rysy twarzy. Jeśli chodzi o jakość obrazu, brzegi i rogi kadru są zawsze dobrej jakości, podobnie jak jego centrum.

Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 50mm w sklepie Cyfrowe.pl:

blenda portret w plenerze

Obiektyw Nikkor 50mm 1.8 / fot. A. Polkowska

12970937_1092375824156093_9077792378122485225_o

Obiektyw Nikkor 50mm 1.8 / fot. A. Polkowska

85 mm, czyli portretówka i krótki teleobiektyw w jednym

Zastosowanie: portrety, moda, glamour, fotografia ślubna i eventowa, fotografia studyjna, martwa natura

Obiektywy o ogniskowej 85mm znajdziesz w torbach wielu fotografów ślubnych, portretowych i modowych. Są idealne do fotografowania ludzi, zarówno z bliska jak i z daleka, do fotografowania samych twarzy, makijażu jak i całej sylwetki oraz ubrań. To ogniskowa charakteryzująca się najmniejszymi zniekształceniami optyki, wiernie pokaże proporcje i kształty fotografowanych twarzy i kompozycji produktowych. Sprawdzi się w warunkach studyjnych i plenerowych.

Ogniskowa 85mm pięknie oddziela główny temat fotografii od tła i pozwala skupić się tylko na nim, tło pozostawiając sympatycznie rozmyte. Osiemdziesiątki piątki to obiektywy lubiane przez bokehowych maniaków.

Mawia się o nich „krótkie tele”, jednak dla wielu fotografów pozostają standardem. Takie nazewnictwo to kwestia umowna. Obiektyw 85mm nie da nam przybliżenia, jakiego wielu oczekiwałoby w plenerze, ale pozwoli trzymać bezpieczny dystans między fotografem a modelem; dystans znacznie większy i bardziej komfortowy dla obu stron niż w przypadku nazywanej portretówką pięćdziesiątki. Wielu twierdzi, że na takie miano znacznie bardziej zasługuje właśnie obiektyw 85mm niż 50mm. Wspomniany dystans jest bardzo ważny w przypadku fotografowania ludzi, zwłaszcza obcych i niedoświadczonych w pozowaniu. Bardziej niż 50mm docenią go także mamy fotografujące swoje pociechy w plenerze.

Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 85mm w sklepie Cyfrowe.pl:

Obiektyw Nikkor 85 1.8/ fot. A. Polkowska

Obiektyw Nikkor 85 1.8/ fot. A. Polkowska

11028372243_3a43fb479e_b

Obiektyw Samyang 85 1.4 / fot. pixelpeeper.com

135mm, czyli krótki teleobiektyw

Zastosowanie: portrety plenerowe, moda, fotografia ślubna, detale przedmiotów, sport, przyroda, 

Ogniskowa 135mm kwalifikuje szkło do kategorii teleobiektywów. Mocno skraca perspektywę, czyli „przybliża” fotografowany obiekt, jeszcze mocniej odcina modela od tła i ma jeszcze fajniejszy bokeh niż obiektyw 85mm.  Do jego używania potrzebna jest już całkiem spora przestrzeń, dlatego najlepiej sprawdzi się w plenerze lub w przestronnych wnętrzach, np. kościołach w trakcie ślubu. Dystans, jaki konieczny będzie do złapania w kadrze postaci na pewno przysporzy ci sympatii modeli, których peszy obecność fotografa na sesji lub jeśli sytuacja wymaga dyskrecji. Za użycie takiej ogniskowej będą ci wdzięczne osoby starsze. Nie zakłóci to również spontanicznych, dziecięcych zabaw z ich czworonożnymi przyjaciółmi.

Jeśli nie lubisz fotografować z bliska, uwielbiasz bokeh i stawiasz na naturalne, pełne spontanicznych i intymnych momentów kadry, to ogniskowa 135 mm jest właśnie dla ciebie.

Uważaj fotografując tą ogniskową w warunkach z małą ilością światła. Im dłuższa ogniskowa, tym krótszy powinien być czas naświetlania fotografii. Jeśli ustawisz za długi czas, istnieje duże ryzyko, że zdjęcie wyjdzie poruszone. W przypadku ogniskowej 135mm czas naświetlania powinien wynosić 1/135s lub mniej. W przypadku krótszych ogniskowych omawianych wcześniej, ryzyko powstania poruszonej fotografii jest dużo mniejsze.

Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 135mm w sklepie Cyfrowe.pl:

Obiektyw Canon 135 2.0

Obiektyw Canon 135 2.0 / fot. pixelpeeper.com

Obiektyw Canon 135 2.0

Obiektyw Canon 135 2.0 fot. pixelpeeper.com

200mm – świat na wyciągnięcie ręki z teleobiektywem

Zastosowanie: portrety w plenerze, fotografia ślubna, sport, zwierzęta, przyroda, fotografia lotnicza i motoryzacyjna

Obiektywy stałoogniskowe 200mm (i większe) to specjalistyczny sprzęt, bardzo często przekraczający budżet nawet zamożnego amatora. Na szczęście ogniskowa 200mm często występuje również z tańszymi zoomami na ich dłuższym (tele) lub krótszym końcu (super tele). Mimo wszystko jest więc bardzo popularna.

Mówiąc w skrócie ogniskowa 200mm łączy w sobie wszystkie zalety opisane przy okazji ogniskowej 135mm, z tym że jest jeszcze dłuższa. Pozwoli więc zachować jeszcze większy dystans, jednak nie tylko taki, który ma zapewnić komfort psychiczny modelowi podczas pozowania. Czasami może chodzić o bezpieczeństwo lub w ogóle o możliwość wykonania zdjęcia, jak w przypadku wyścigów motocyklowych, czy zdjęć dzikiej zwierzyny. W przypadku takich trudnych i niebezpiecznych sytuacji im dłuższa ogniskowa, tym lepiej.

Sprawdź specyfikacje i ceny obiektywów 200mm w sklepie Cyfrowe.pl:

11838891_949250065135337_6970224538337543044_o

Obiektyw Sigma 70-200 2.8 / fot. A. Polkowska

11864897_953581201368890_4438740534281871021_o

Obiektyw Sigma 70-200 2.8 / fot. A. Polkowska

Jaką ogniskową obiektywu wybrać – podsumowanie

Prawdopodobnie robiąc coraz więcej zdjęć, jedne ogniskowe polubisz bardziej, inne nieco mniej. Tylko praktyka pozwoli Ci odkryć twoje prawdziwe preferencje. Korzystaj więc z warsztatów, spotkań z fotografami, lub z wypożyczalni sprzętu fotograficznego, żeby mieć szansę zapoznać się z różnymi obiektywami. Jeśli zupełnie nie wiesz, co wybrać, spróbuj zacząć od najbardziej popularnej ogniskowej: 50mm. Tak wielu fotografów, którzy jej używają, nie może się mylić!

Jeśli dobrnąłeś do końca tego artykułu i chcesz czytać więcej na ten temat, zapisz się na newsletter!

 

Podziel się.

O Autorze

Fotograf, redaktor, socjolog. Zadeklarowany wzrokowiec. Uwielbia pisać i robić zdjęcia. Pisanie o fotografii to "kumulacja", która sprawia, że jest szczęśliwa. Fotografuje już od 10 lat, głównie śluby, portrety i reportaże. Redaktorskie doświadczenie zdobywała m.in. w Wirtualnej Polsce. Laureatka ogólnopolskich konkursów poetyckich i fotograficznych. W Cyfrowe.pl pełni rolę specjalisty ds. content marketingu. Odpowiada za całokształt bloga, redakcję i jej rozwój.

9 komentarzy

  1. Niestety mylisz się. W dużym uproszczeniu… ogniskowa obiektywu zawsze podawana jest jak dla FF i nie ma znaczenia czy dany obiektyw pokrywa pełną klatkę czy nie. Zawsze dla APS-C należy wyliczyć ekwiwalent ogniskowej.

  2. Cześć, Autorka artykułu wielokrotnie popełnia błąd w pisowni np. pisząc 50mm a powinna napisać 50 mm, czyli jednostkę piszemy po spacji. Błędna pisownia niestety jest przyswajana przez Czytelników. :( Pozdrawiam

    • Moim zdaniem można to tolerować. Nie zawsze da się wstawić spację niełamiącą, a zapis bez spacji, np. 50mm pozwala uniknąć nieprzyjemnego łamania wiersza, gdzie wartość będzie w jednym wierszu, a jednostka w kolejnym (czasem nawet na kolejnej stronie).

  3. slawom22@gmail.com w

    „Na obudowie obiektywu nie będzie pokrętła do „przybliżania” ani „oddalania” obrazu, ale zamiast tej wygody i elastyczności kadrowania otrzymasz bezkompromisową jakość optyki…” Czytając powyższe słowa blog skierowany jest do osób na początku drogi do fotografowania. Więc po co im niestabilizowane stałki na FF w dodatku ze światłem f/1,4 za grube tysiace, które są wymagające w obsłudze i zbędne w dziennym świetle ? Nie lepiej i dużo taniej kupić lustrzankę na APS-C z uniwersalnym kitowym stabilizowanym zoomem 18-70 lub 18-105+ filtr połówkowy szary do krajobrazu i statyw do zdjęć w gorszym oświetleniu.Do nauki fotografowania większa głębia ostrości to wręcz zaleta.

  4. Wg mnie autor ma na myśli matryce FF, czyli posiadacze popularnych matryc APS-C muszą przemnożyć ogniskową, tak jak opisuje to TomCat.

    • Po ponownym zastanowieniu – jeżeli obiektyw robiony jest pod FF i ma 50mm, a obiektyw zrobiony strikte pod APS-C ma 50mm – to ekwiwalent ogniskowej to nadal 50mm. Przemnożyć trzeba będzie tylko w przypadku gdy obiektyw jest kompatybilny z FF i APS-C. Poprawcie jeśli się mylę.

  5. Bardzo przydatny artykuł i pomocne zdjęcia, ale brakuje mi w nim jednej, aczkolwiek w tej sytuacji niezwykle istotnej informacji. Czy powyższe porady oraz przede wszystkim przykładowe zdjęcia dotyczą matrycy FF czy APS-C?

    • Dobre pytanie, szczególnie, że jako „polecany szerokokątny horyzont” są linki do sklepu i oferty 24mm od Canona przeznaczonego tylko pod matrycę aps-c. Jeżeli natomiast artykuł odwołuje się do kątów osiąganych na aparatach pełno-klatkowych, to pytanie do autorki, czy właściciele aps-c muszą sobie swoje obiektywy do skorzystania z jej porad najpierw przemnożyć? Co do kątów widzenia rzecz jasna. Zostając przy Canonie: Posiadany obiektyw 10-18mm więc korzystajmy z porad jak dla obiektu o ogniskowych „16-29mm”, obiektyw 24mm to w naszym przypadku kąty jak dla „38mm”, kupiliśmy obiektyw 35mm więc czytamy porady dla „56mm”, nasza pięcdziesięciomilimetrówka okazuje się „80mm”, a kupiony przez nas obiektyw 85mm daje kąty jak „136mm”. Takie doprecyzowanie może pozwolić komuś nie kupić obiektywu pod aps-c, którego wcale „nie potrzebuje” jak się potem okaże. Pozdrawiam ;]

Zostaw komentarz

izmir escort