Jak wybrać dobry statyw fotograficzny?

0
Statyw to absolutnie jeden z podstawowych elementów wyposażenia każdego fotografa. Znajduje zastosowanie niemal we wszystkich dziedzinach, a niektóre, takie jak np. fotografia krajobrazowa w ogóle trudno sobie bez niego wyobrazić. Pomimo tego, iż jest stosunkowo prostym w budowie akcesorium, to ogromna liczba dostępnych na rynku modeli, wyposażonych w ciekawe, innowacyjne rozwiązania sprawia, iż trudno zdecydować się na konkretny trójnóg. W tym poradniku pomogę w odpowiedzi na podstawowe pytania, które należy sobie zadać przed przystąpieniem do zakupu statywu. Dzięki temu dobierzesz model  w pełni dostosowany do Twoich potrzeb, który pozwoli Ci na przyjemną oraz komfortową pracę.

Jakim rodzajem fotografii się zajmujesz?

To pytanie, od którego trzeba w ogóle rozpocząć poszukiwania. Chociaż każdy statyw powinien cechować się podstawową funkcjonalnością (być stabilny, w miarę lekki i prosty w obsłudze), to jednak w przypadku poszczególnych gatunków fotografii pojawią się odmienne priorytety. Fotografowie podróżniczy będą potrzebowali lekkiego, kompaktowego statywu, natomiast studyjni – statywu o dużym maksymalnym udźwigu. W tanich konstrukcjach cechy te mogą się wykluczać, natomiast połączenie dużej wytrzymałości i ultra niskiej wagi może wymagać zainwestowanie w statyw wykonany z włókna węglowego.

statyw manfrotto genesis porownanie

Porównanie statywów Manfrotto MT055XPRO3 i Genesis Gear Base. Jak widać zdecydowanie różnią się gabarytami, jednakże oba mają inne zastosowania – pierwsza z konstrukcji świetne sprawdzi się w studiu podczas pracy z ciężkimi zestawami, natomiast drugi to uniwersalny trójnóg dedykowany do bezlusterkowców, który można z łatwością transportować, chociaż jednocześnie ma nieco ograniczony udźwig w porównaniu do modelu Manfrotto.

3 Legged Thing – statywy, które zaskakują funkcjonalnością >>

Jaki statyw wybrać, jeśli chcesz używać go w terenie?

Nieważne co fotografujesz podczas swoich wypraw (krajobraz, dziką przyrodę czy makro), to statyw powinien być lekki, aby nie powodować dyskomfortu w trakcie noszenia. Dodatkowo warto, aby po złożeniu zachowywał kompaktowe rozmiary. Takie rozwiązanie daje 2 główne korzyści – łatwość zapakowania do bagażnika czy torby, ale również uproszczenie przymocowania do plecaka. Statyw terenowy powinien mieć 3 niezależnie ustawiane nogi (co jest już raczej standardem), możliwość przymocowania odważnika (którego rolę może pełnić torba z piaskiem), możliwość wymiany gumowych stopek na kolce czy nogę owiniętą pianką lub gumowym wykończeniem, które ułatwia korzystanie przy niskich temperaturach.

Kompaktowe statywy, które charakteryzują się małą długością po złożeniu, można z łatwością przymocować do wielu toreb i plecaków fotograficznych.

statyw genesis gear krzywo

3 niezależnie ustawiane nogi pozwalają na rozłożenie statywu na bardzo nierównej powierzchni i w nietypowych konfiguracjach. Jest to niezwykle przydatna funkcja w terenie. Jeżeli zamierzasz właśnie w ten sposób ustawiać statyw, to unikaj trójnogów z poprzeczkami.

Gumowe wykończenie zwiększaj komfort korzystania ze statywu przy niskich temperaturach.

statyw uchwyt dociazenie

Haczyki, którymi często zakończone są kolumny centralne, umożliwiają zawieszenie obciążnika w postaci np. worka z piaskiem. Dzięki temu statyw zachowuje większą stabilność podczas wietrznej pogody.

Manfrotto Befree to przykład serii statywów adresowanych do fotografów podróżujących z aparatem. Jego waga wynosi zaledwie 1,66 kg.

Sprawdź ofertę statywów w sklepie Cyfrowe.pl >>

Jaki statyw sprawdzi się w studio?

Studyjne warunki umożliwiają pójście na większy kompromis pomiędzy wagą a udźwigiem. Taki trójnóg nie musi być więc przesadnie lekki, co przekłada się także na wzrost stabilności. Podobnie nie musisz rozglądać się za akcesorium, które zachowuje małe gabaryty po złożeniu. Podsumowując praca w studio stawia dużo mniejsze wymagania statywom, stąd planując swój budżet możesz rezygnować z wielu udogodnień, które są niezwykle przydatne w terenie, wyznaczając jako priorytety ww. cechy i niższą cenę.

statyw manfrotto studio akcesoria

Statywy dedykowane do pracy w studio pozwalają na zamontowanie nie tylko ciężkich aparatów z obiektywami, ale również akcesoriów.

statyw link manfrotto

Gniazdo Easy Link stosowane w wybranych statywach pozwala na dołączenie do trójnogu dodatkowych akcesoriów.

statyw manfrotto 90 stopni kolumna

Zarówno w studiu, jak i w terenie przyda się możliwość ustawiania głowicy pod kątem 90 stopni. W plenerze sprawdzi się podczas wykonywania makrofotografii czy rejestrowania trudno dostępnych miejsc, natomiast w studiu ułatwi wykonywanie np. fotografii produktowej.

Jaki posiadasz zestaw fotograficzny?

Jednym z najważniejszych parametrów statywu jest jego maksymalny udźwig. Teoretycznie im większy tym lepiej, jednakże w rzeczywistości takie rozumowanie nie jest najlepszym wyjściem. Przede wszystkim im większy udźwig tym większa waga statywu. Oczywiście zastosowanie nowoczesnych, lekkich materiałów pozwala na obniżenie gabarytów trójnogu, ale zawsze nośność i waga statywu jest wynikiem pewnych kompromisów. Jeżeli Twoja najcięższa konfiguracja sprzętowa waży 2,5 kg to nie warto wybierać statywu o maksymalnym udźwigu 8 kg. Ten nadmiar przełoży się jedynie na zbędne dźwiganie dodatkowych kilogramów wagi trójnogu i wydane pieniądze. Lepiej dobrać statyw o nośności zbliżonej do najcięższego zestawu, biorąc przy tym poprawkę na możliwą rozbudowę sprzętu.

Jakiej wysokości statyw potrzebujesz?

Wysokość statywu należy rozważać w dwóch aspektach – wysokości maksymalnej i minimalnej. Przemyśl, czy zdarza Ci się fotografować z ponad głowy i z jakiej perspektywy najczęściej wykonujesz ujęciach. Oczywiście najlepiej mieć więcej możliwości i móc wysoko unosić aparat, ale tu ponownie pojawia się kwestia uzyskania kompromisu pomiędzy możliwością złożenia statywu do kompaktowych rozmiarów i niską wagą. Wysokie statywy mogą przydać się głównie w studiu. W plenerze najczęściej wykorzystywane są takie, które umożliwiają uniesienie aparatu na wysokość oczu. Pamiętaj, że podczas analizowania maksymalnej wysokości statywu, należy wziąć pod uwagę wysokość głowicy, która doda kilka centymetrów.

Wysokość minimalna to ważny parametr dla makrofotografów i tych, którzy lubią przyjmować żabią perspektywę (paradoksalnie przydatne w astrofotografii). Aby uzyskać niskie położenie aparatu najczęściej stosuje się odwrotne mocowanie kolumny centralnej. Dzięki temu aparat montuje się do góry nogami i można go umieścić nisko nad gruntem. Makrofotografom przyda się także kolumna, którą można umieścić pod kątem 90 stopni do podłoża. W połączeniu z szeroko rozstawianymi nogami pozwala na wygodne umieszczenie aparatu nisko w trawie.

statyw manfrotto traveler nisko

Statyw Manfrotto Traveler pozwala bardzo szeroko rozstawić nogi i odwrotnie zamocować kolumnę centralną. Dzięki temu możesz przyjąć niską perspektywę. Pamiętaj więc, aby podczas wybierania statywu brać pod uwagę tak samo wysokość maksymalną, jak i minimalną.

Ile sekcji powinien mieć statyw?

Od liczby sekcji zależy to, jak wysoki będzie statyw, ile będzie mierzył po złożeniu, a także ilość możliwości konfiguracji położenia aparatu. Większa liczba sekcji pozwala na zwiększenie funkcjonalności w tym zakresie, chociaż generuje również mniejszą stabilność przy rozłożeniu całego statywu. Podczas podejmowania decyzji należy zatem wziąć pod uwagę ciężar wykorzystywanego zestawu, czy będzie konieczne używanie nietypowych kątów widzenia lub zaoszczędzenie nieco miejsca w transporcie.

statyw manfrotto 5 sekcji

Zastosowanie w statywie Manfrotto COMPACT ADVANCED 5-sekcyjnych nóg pozwoliło na uzyskanie bardzo małych wymiarów po złożeniu wynoszących 44 cm, przy stosunkowo dużej wysokości maksymalnej wynoszącej 165 cm.

Jaki wybrać typ blokady?

Statywy oferują przede wszystkim 2 główne typy blokad – zaciskowe i pierścieniowe. Każda z nich ma swoje wady i zalety, a wybór jest często uzależniony od osobistych preferencji i przyzwyczajeń. Przede wszystkim blokady pierścieniowe są bardziej wytrzymałe, jednakże czasami bywają bardziej kłopotliwe podczas obsługi np. w rękawiczkach. Zdarzyć się może też tak, iż nieopatrzne niedokręcenie blokady spowoduje ponowne wsunięcie się nogi. W porównaniu z tym blokady wykorzystujące zatrzaski są dużo łatwiejsze w obsłudze. Z drugiej strony są bardziej narażone na uszkodzenia, chociażby za sprawą wystających elementów.

statywy manfrotto mlock

Opatentowany system blokowania nóg M-lock stosowany w wybranych modelach statywów Manfrotto łączy w sobie zalety blokad pierścieniowych i zatrzaskowych. Aby zablokować lub odblokować nogę wystarczy przekręcić pierścień o 90 stopni.

Czy potrzebujesz monopodu?

Chociaż wybór monopodu zasługuje na osobny poradnik kupującego, to warto wiedzieć, iż jeśli odpowiedź na powyższe pytanie brzmi w Twoim przypadku twierdząco, to możesz zastanowić się nad statywem, który oferuje dodatkowo funkcję monopodu. Polega to najczęściej na możliwości połączenia kolumny centralnej z jedną z nóg, co pozwala na uzyskanie prostego monopodu. W porównaniu do dedykowanych konstrukcji ma on co prawda ograniczoną funkcjonalność, ale może w zupełności wystarczyć do większości zastosowań.

statyw monopod w jednym

Funkcja monopodu jest dostępna w wielu statywach, takich jak np. Triopo MT-3232X8C.

W tym poradniku skupiłem się stricte na wyborze trójnogu. Oprócz tego oczywiście niezbędne jest dobranie głowicy i akcesoriów. W kolejnych poradnikach kupującego poświęcę im zatem uwagę.

statyw mocowanie glowicy 3 8

Uniwersalne mocowanie głowic 3/8” pozwala na dobranie takiego akcesorium, które będzie spełniało wszystkie potrzeby. Wiele statywów dostępnych jest w zestawach z głowicami.

Podziel się.

O Autorze

Mikołaj Konkiewicz

Redaktor w sklepie Cyfrowe.pl. Absolwent fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W swoich pracach łączy dokument i science-fiction. Z tego zestawienia tworzy własny opis świata.

Zostaw komentarz

izmir escort