Jaki obiektyw do Sony E? Propozycji na rynku jest sporo. My wybraliśmy te, które łączą w sobie wysoką jakość z rozsądną ceną. Oto nasze propozycje!
Ostatnio wybierałem 5 obiektywów do Sony FE, które warto kupić. Teraz przyszedł czas na znalezienie 5 najciekawszych szkieł przeznaczonych dla matryc APS-C. Oto najlepsze obiektywy w systemie mocowania Sony E, które warto kupić.
Na pierwszy ogień idzie propozycja od Sigmy, czyli producenta znanego ze świetnej optyki i rozsądnych cen…
Obiektyw Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RXD
Fani uniwersalnych obiektywów będą zachwyceni tym modelem. Oferuje on bowiem bardzo szeroki zakres ogniskowych, zaczynający się od szerokiej wartości. 70mm na długim końcu gwarantuje z kolei możliwość robienia zdjęć portretowych. Bardzo ważnym elementem jest stała przysłona o świetle f/2.8, która pozwoli uzyskać naprawdę ładne rozmycie kadru.
To jednak nie wszystko, bo obiektyw wyposażony jest w optyczną stabilizację, która może również współpracować ze stabilizacją w aparacie. Dzięki temu nie tylko możesz fotografować z dłuższymi czasami naświetlania, ale również wygodnie filmować z ręki, a więc obiektyw będzie dobrym wyborem chociażby dla vlogerów. Jakość optyczna? Oczywiście bardzo wysoka, czego dowodem niech będzie nagroda EISA – Obiektyw roku 2021-2022.
Zalety
- Szeroki zakres ogniskowych
- Jasna przysłona i optyczna stabilizacja
Wady
- Spory rozmiar i waga
- Zauważalnie wysuwany tubus
Sprawdź cenę i opinie:
Tamron 17-70 mm f/2.8 Di III-A VC RXD >>
Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Niewiele jest obiektywów od Sony, które są tanie i dobre. Zwykle te dwie wartości nie idą ze sobą w parze. Inaczej jest jednak w przypadku tego szkła. To obiektyw, który warto mieć w swojej torbie. 75 mm dla matryc APS-C pozwala używać modelu przy portretach. Jego wymiary i waga są bardzo kompaktowe, a jakość obrazu całkiem niezła.
Niewątpliwą zaletą tego modelu jest jasność f/1.8 , jak i fakt, że wyposażony jest w stabilizację optyczną. To szczególnie ważne, gdy kupujemy go dla aparatu Sony A6100, który nie posiada stabilizacji w matrycy. Jeśli jednak zamierzasz kupić obiektyw z myślą o manualnym ostrzeniu, poszukaj innego modelu, bo pierścień pracuje kiepsko.
Zalety
- Jasna przysłona
- Wbudowana stabilizacja
- Dobra cena
Wady
- Trudne manualne ostrzenie
- Przy pełnej dziurze jakość obraz spada
Sprawdź cenę i opinie:
Sony E 18-105 mm f/4.0 G OSS
Ten obiektyw będzie idealnym modelem na początek, który zastąpi kit. Względem obiektywu kitowego oferuje lepszą jakość obrazu, jak i wykonania. Dodatkowo ma też nieporównywalnie szerszy zakres ogniskowy. 28-157,5 mm dla matryc APS-C daje użytkownikom szerokie pole do popisu.
Choć obiektyw nie należy do najjaśniejszych (f/4), to jednak ważny jest fakt, że przysłona jest stała. To szczególnie ważne dla filmujących. Dodatkowo przy maksymalnej ogniskowej można liczyć na ładny efekt bokeh. Dodajmy do tego fakt, że obiektyw posiada wbudowaną stabilizację. To pozwala na filmowanie z ręki, jak i korzystanie z dłuższych czasów naświetlania w przypadku zdjęć. Po stronie plusów należy również zapisać cenę obiektywu, która jest bardzo rozsądna. Minusem jest z kolei spory rozmiar tubusu.
Zalety
- Szeroki zakres ogniskowych
- Stała i jasna wartość przysłony
- Stabilizacja
Wady
- 28 mm to dla niektórych za wąsko
- Ręczne ostrzenie nie wchodzi w grę
- Duży rozmiar, trudny do wyważenia na gimbalu
Sprawdź cenę i opinie:
Sony E 18-105 mm f/4.0 G OSS >>
Sigma 18-50mm F2.8 DC DN
Na taki obiektyw długo czekaliśmy. System mocowania Sony E znany jest z dużej liczby obiektywów w dobrych cenach. Ten obiektyw to jedna z najbardziej uniwersalnych, a przy tym świetnych cenowo propozycji dla aparatu APS-C Sony. Zakres ogniskowych odpowiada mniej więcej obiektywom kitowym. Jednak w przeciwieństwie do nich ta Sigma posiada stałe i jasne światło f/2.8.
Obiektyw jest przy tym bardzo kompaktowy, lekki i niewielkich rozmiarów. Autofokus dobrze współpracuje z aparatami Sony, jest przy tym bezgłośny. Tubus jest co prawda wysuwany, ale nieznacznie, więc dzięki takim rozmiarom aparat sprawdzi się dobrze również na gimbalu, bo łatwo będzie wyważyć z nim aparat. Jest to więc idealny uniwersalny obiektyw budżetowy, którym może zastąpić „kita”.
Zalety
- Kompaktowe wymiary
- Świetny stosunek ceny do jakości
Wady
- Brak stabilizacji
- Dystorsja przy najszerszej ogniskowej
Sprawdź cenę i opinie:
Sony E 35 mm f/1.8 OSS
Ten model jest nieco droższy niż „pięćdziesiątka od Sony”, ale dobrze się z nią uzupełnia. Oferuje podobne parametry jakościowe, ale jednocześnie jest nieco szerszy. W przeliczeniu na pełną klatkę gwarantuje odpowiedni typowego „standardu”, a jednocześnie jasność na poziomie f/1.8. To wszystko w połączeniu ze stabilizacją obrazu.
Podobnie jak 50 mm ma jednak wadę w postaci niewygodnego pierścienia ostrości, którego skok jest za duży. Dlatego manualne ostrzenie będzie problemem. Jednak szkło to świetnie wykorzystuje możliwości, jakie daje autofokus stosowany w bezlusterkowcach Sony.
Zalety
- Jasna przysłona
- Stabilizacja obbrazu
Wady
- Trudne manualne ostrzenie
- Nieco gorsza niż w Sigmie jakość obrazu
Sprawdź cenę i opinie:
Sprawdź więcej obiektywów z bagnetem Sony E dostępnych w Cyfrowe.pl
Więcej o Sony na blogu
Sony A6400 czy A6600 – który aparat wybrać? Czy warto dopłacać?
2 komentarze
Jako zastępstwo kita wymieniłbym sigmę 18-50 2.8. Cenowo i gabarytowo bije na głowę sony G 16-55 i tamrona 17-70, a jakościowo raczej nie odbiega. (Ja mam sony, ale dobrze trafiłem używkę)
18-105 mydli i jest gorszy od kitowego, choc ma fajne wykonanie, stałą f 4 i zakres zooma. to jest obiektyw do filmowania
35 0d sony super, faktycznie