Jeśli na planie zdjęciowym spotykasz się z pojęciami V-Mount i NP-F, i nie wiesz, co one oznaczają, to przybywam z pomocą. Są to po prostu typy akumulatorów. Ale jakich? Czym się od siebie różnią? I czemu są tak często wykorzystywane w czasie realizowania foto i wideo? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te i nie tylko na te pytania.
Akumulator V-Lock (V-Mount)
Nazwa akumulatorów V-Lock (zwanych także V-Mount) pochodzi od ich charakterystycznego mocowania w kształcie litery V. Jego budowa ułatwia szybkie wymienienie źródła zasilania w czasie realizowania zdjęć. Takie ogniwa montuje się na kamerach, rigach, mocowaniach lamp przy sterowniku itp. Akumulatory te wyróżniają się bardzo dużą pojemnością i umożliwiają zasilanie wielu różnych urządzeń na planie zdjęciowym, takich jak profesjonalne kamery wideo, lampy LED, monitory podglądowe, mikrofony itp. W dużym uproszczeniu jest to obudowa, w której umieszczono kilka połączonych ze sobą ogniw litowo-jonowych.

Głównym wyróżnikiem, od którego wzięła się nazwa tego typu akumulatorów, jest mocowanie w kształcie litery V widoczne na obudowie.

Adapter Patona Hot Swap V-Mount umożliwia przełączanie się pomiędzy 2 akumulatorami, tak aby móc filmować niemal bez przerwy (bez konieczności przerywania pracy zasilanego urządzenia w czasie wymiany ogniwa).

Akumulatory V-Mount mogą być używane z różnymi sprzętami – mocuje się je za pomocą specjalnych adapterów lub mocowań, w które standardowo wyposażone są niektóre urządzenia.
Akumulatory V-Mount mogą mieć różne porty wyjściowe i wejściowe, które ułatwiają konfigurację sprzętu. Ich dostępność jest uzależniona od konkretnego modelu akumulatora. Do ładowania takiego ogniwa wykorzystuje się najczęściej złącze D-Tap bądź USB-C. Możliwe jest także zasilanie kilku urządzeń jednocześnie. Akumulatory V-Mount mają różnorodne pojemności – tutaj istnieje szerokie pole co do doboru odpowiedniego akcesorium.

Akumulator Patona Premium BP-284WS V-Mount z portami 2x D-Tap i 2x USB-A skrytymi pod zaślepkami, które chronią je w czasie, gdy nie są używane. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest łączenie akumulatora V-Mount z różnymi sprzętami w zależności od tego, jaka konfiguracja będzie najwygodniejsza.
Akumulatory V-Mount stały się ogólnoprzyjętym standardem w przemyśle filmowym, tak więc łatwo jest je połączyć z różnorodnymi sprzętami. Dzięki temu zapewniają dużą elastyczność w czasie konfigurowania sprzętu na planie zdjęciowym. Korzystanie z nich ujednolica typ stosowanych źródeł zasilania, co także zwiększa workflow i upraszcza produkcję. Ich duża pojemność i wysokie napięcie pozwala zaspokoić potrzeby profesjonalnego sprzętu filmowego. W zależności od modelu akumulatory V-Mount oferują szereg zabezpieczeń i dodatkowych funkcji (co zresztą jest charakterystyczne dla wszystkich dobrych ogniw).

Profesjonalny akumulator V-Mount V200-PD100 198Wh, 14.8V, 13A, 100W (OUT), 2x DC, D-TAP, USB-C USB-A (OUT) [13875] z wbudowanym, czytelnym wyświetlaczem OLED.

W zależności od modelu ogniwa V-Mount ładowanie może odbywać się przez specjalną, kompatybilną ładowarkę, bądź nawet wejście USB-C o dużej mocy. Istnieją także ciekawe kilkukanałowe ładowarki, umożliwiające szybkie ładowanie kilku ogniw jednocześnie. W przypadku ładowarki Patona 4-kanałowa V-Mount 16.8V/2A[1698] możliwe jest nawet wykorzystanie jako swoistego centrum zasilania na planie zdjęciowym czy skorzystanie z wyjścia DC XLR jako zasilacz.
Akumulatory NP-F
Akumulatory NP-F to standard opracowany przez Sony, choć na rynku obecne są ogniwa różnych producentów. Również są używane do zasilania różnych urządzeń na planie, lecz mają mniejszą pojemność i napięcie w porównaniu do V-Mount, co sprawia, że korzysta się z nich wraz z mniej wymagającymi urządzeniami. Jednocześnie są jednak tańsze, a w przypadku wielu urządzeń wykorzystywanych na planie zdjęciowym nie ma sensu sięgać po mocniejsze V-Mount.

Przykładowy akumulator Patona Platinium NP-F LCD z funkcją powerbanku.
Tego typu ogniwa są dobrym wyjściem, gdy zależy Ci na maksymalnej wydajności przy zachowaniu lekkiej i kompaktowej budowy źródła zasilania. Są więc wybierane przez tych filmowców i fotografów, którzy potrzebują mobilnego sprzętu. Dobre jakości akumulatory NP-F wyróżniają się niskim współczynnikiem samo rozładowania, co sprawia, że mogą być długo przechowywane, a nie dojdzie przy tym przy znacznym spadku posiadanej przez nie energii.

Lampa LED Patona Premium RGB-128AS Soft Light [4284] z widocznymi na tylnej obudowie mocowaniami do akumulatorów NP-F.
Niestety jak każdy sprzęt akumulatory NP-F nie są pozbawione wad. Podobnie jak wszystkie litowo-jonowe ogniwa w czasie ich eksploatacji dochodzi do spadku ich wydajności. Oczywiście sięgnięcie po wysokiej jakości modele może zwiększać ich efektywność nawet w czasie bardzo długiego użytkowania i po wielu cyklach ładowania i rozładowywania. W porównaniu do akumulatorów V-Mount ogniwa NP-F nieco gorzej radzą sobie z ekstremalnymi temperaturami. Jeśli pracujesz przy bardzo niskich temperaturach, lepszym rozwiązaniem może być sięgnięcie po V-Mount.

Adapter Patona umożliwia podłączenie 2 akumulatorów NP-F do złącza V-Mount. Czasami takie rozwiązanie może być bardziej korzystne niż koniecznie sięganie po akumulator V-Mount. Jak widać dzięki takim akcesoriom możliwe jest bardzo swobodne dopasowywanie źródła zasilania do posiadanego sprzętu.

Podobnie jak w przypadku bardziej powszechnych akumulatorów ogniwa NP-F także można z łatwością ładować za pomocą specjalnych ładowarek.

Wybrane modele akumulatorów producentów takich jak np. Patona posiadają złącza USB-C, które umożliwiają bezpośrednie ich ładowanie z pominięciem specjalnej ładowarki.
Podsumowanie
Jak widać obecnie na rynku jest bardzo szeroka oferta źródeł zasilania, a V-Mount i NP-F to z pewnością najpopularniejsze standardy wśród profesjonalnych filmowców i fotografów. Podsumowując, pierwszy z nich ma większą pojemność i napięcie (i niestety też cenę), nadając się głównie do profesjonalnych kamer, dużych lamp czy zasilania wielu urządzeń jednocześnie. NP-F to akumulatory o bardziej kompaktowej konstrukcji, dostarczające co prawda mniejsze napięcie i pojemność, ale za to świetnie sprawdzające się z mniej wymagającymi urządzeniami, takimi jak monitory podglądowe, mniejsze lampy LED, rejestratory dźwięku, kamery itp. Choć oczywiście wciąż jest to rodzaj ogniw adresowany do zawodowców, w szczególności tych, którym zależy na mobilności.
To, który wybierzesz zależy od tego, jakim projektem się teraz znajdujesz lub w czym się specjalizujesz, a także od tego, jaki wykorzystujesz sprzęt. Każdy z typów rozgałęzia się na dużą ilość wariantów pojemności, posiadanych portów i innych funkcji.