Swoimi aparatami FujiFilm zajęło pozycję lidera wśród modeli APS-C, ale jednocześnie zrezygnowało jak narazie z pełnoklatkowych bezlusterkowców. Producent ten skupił się za to na innym segmencie – średnim formacie. Choć aparaty średnioformatowe bez lustra wciąż należą do drogich urządzeń, to jednak seria FujiFilm GFX przyczyniła się do ich popularyzacji. Są to więc aparaty, którym z pewnością warto poświęcić więcej uwagi.
Sprawdź inne odcinki z tej serii!
W tym artykule omówię serię średnioformatowych bezlusterkowców FujiFilm GFX. W poprzednich odcinkach doradzaliśmy w wyborze aparatów FujiFilm X, Canon EOS R i Nikon Z.
Średnioformatowe bezlusterkowce – czym się wyróżniają?
Technologia bezlusterkowa i ogólna miniaturyzacja sprzętu pozwoliła na stworzenie stosunkowo kompaktowych aparatów z bardzo dużymi matrycami. To dzięki temu aparaty FujiFilm GFX mogą mobilnością konkurować z pełnoklatkowymi aparatami, zapewniając przy tym 1,7-krotnie większą matrycę niż format małoobrazkowy. Otwiera to nowe możliwości przed tymi, którym zależy na bezkonkurencyjnej jakości obrazu i plikach o ogromnej rozdzielczości. Dużo łatwiej jest korzystać z takiego aparatu w plenerze, a przy tym ergonomia pracy jest niemal taka sama jak w przypadku pełnej klatki.
Sercem aparatów GFX jest największa dostępna wśród bezlusterkowców matryca średnioformatowa. Daje ona dostęp do obrazów o rozdzielczości nawet 100 MP. Są to więc wymarzone aparaty wszystkich tych, którzy chcą robić wyjątkowo szczegółowe wydruki wielkoformatowe czy zdjęcie reklamowe. Doskonale sprawdzą się w fotografii artystycznej, krajobrazowej, architektury itp. Coraz mniejsze gabaryty pozwalają jednak wykorzystać je także w bardziej dynamicznych dziedzinach dotychczas kojarzonymi z aparatami pełnoklatkowymi czy nawet APS-C, jak np.fotografia uliczna. Taka rozdzielczość zapewnia elastyczność w przypadku kadrowania zdjęć. Nawet przy bardzo dużych powiększeniach fragmentów fotografii obrazy zachowują wysoką jakość i szczegółowość.
Zresztą średni format potęguje wszystkie zalety dużej, pełnoklatkowej matrycy – niski poziom szumów przy korzystaniu z wysokich czułości ISO czy plastyka obrazu (więcej o zaletach pełnej klatki możesz przeczytać w tym artykule). Jedynym „ale” pozostaje fakt, że za aparat średnioformatowy wciąż trzeba zapłacić znaczną kwotę. Co ciekawe jednak najtańsze modele FujiFilm GFX dostępne są w cenach zbliżonych do niektórych pełnoklatkowych bezlusterkowców.
Aparat średnioformatowy FujiFilm GFX – który wybrać?
Średnioformatowy bezlusterkowiec to obiekt westchnień wielu fotografów. Zobaczmy, w czym ci marzyciele mogą wybierać.
Z racji tego że aparaty średnioformatowe to sprzęt z wysokiej półki adresowany do zawodowców, to jego oferta nie jest tak szeroka jak w przypadku systemu FujiFilm X. W zasadzie obecnie dostępne są 2 typy średnioformatowych bezlusterkowców Fuji – z matrycą 50 MP i 100 MP, które dzielą się aktualnie na 5 modeli. Poniżej omówię poszczególne aparaty, ale teraz krótka wskazówka, jak szybko rozpoznawać aparaty FujiFilm GFX. Otóż jeśli w nazwie mają 50, tak jak np. FujiFilm GFX 50S, to oznacza, że dysponują matrycą 50 MP, natomiast jeśli w nazwie występuje liczba 100 (np. FujiFilm GFX 100) to do czynienia ma się z matrycą 100 MP. Litera R oznacza nawiązanie do konstrukcji dalmierzowej aparatu, a S do budowy nawiązującej do lustrzanek małoobrazkowych (głównie odnosi się do konstrukcji wizjera).
Średni format Fuji – modele z matrycą 50 MP
FujiFilm GFX 50R
Zacznijmy od najtańszego modelu GFX w całej rodzinie. Jednocześnie aparat ten jest także najmniejszym. Nazwa 50R daje znać, że dysponuje matrycą o rozdzielczości 51,4 MP. Litera R zdradza tymczasem, że jego body jest mocno inspirowane aparatami dalmierzowymi. Jego gabaryty udało się ograniczyć dzięki zintegrowanemu wizjerowi, który właśnie swoją budową przypomina rozwiązanie stosowane w aparatach dalmierzowych. Właśnie dlatego wielu nazywa ten model średnioformatowym Fuji X-Pro.
Rzeczywiście podobieństw do flagowca z serii FujiFilm X jest tutaj sporo. GFX 50R powstał głównie po to, aby trafić do szerszego grona odbiorców i umożliwić dotarcie bezlusterkowców średnioformatowych pod strzechę. Aparat ten to trochę kompromisów, które umożliwiły obniżenie jego ceny. Jakie? To uwidoczni się poprzez przyjrzenie się kolejnym modelom z serii GFX.
FujiFilm GFX 50S
Aparat ten wykorzystuje taką samą matrycę jak w przypadku GFX 50R, ale na pierwszy rzut oka widać już podstawowe różnice w budowie. W modelu tym zastosowano dodatkowy, górny mały ekran i dołączany wizjer.
Gdy spojrzy się na samego GFX 50S, wydaje się że jest dużo większy od GFX 50R niż to jest w rzeczywistości. Tak naprawdę znacząca różnica jest w wadze – modele te ważą odpowiednio 920 i 775 g. Odpowiada za to dołączany wizjer do droższego modelu, który to jednocześnie daje większe możliwości poprzez funkcję odchylania. To może spodobać się zwłaszcza tym, którzy przesiadają się z aparatów tradycyjnych na cyfrowe. Różnica dotyczy także manipulowania ekranem, który w GFX 50R odchyla się w 2 osiach a w GFX 50S w 3.
Do GFX 50S w przeciwieństwie do mniejszego brata można podłączyć grip z dodatkowym akumulatorem. To wszystko sprawia, że GFX 50S staje się ciekawą propozycją dla tych, którzy chcą pracować przykładowo w studiu i potrzebują zwiększyć wydajność oraz ergonomię pracy z średnioformatowym bezlusterkowcem.
FujiFilm GFX 50S II
Fujifilm GFX 50S doczekał się swojego następcy. Zmiany są jednak dużo większe niż kosmetyczne. GFX 50S II posiada dużo wydajniejszy procesor obrazu X-Processor 4. Wizjer następcy jest na stałe złączony z aparatem. Główną jednak zmianą jest zastosowanie stabilizowanej matrycy, technologię IBIS a także dostęp do funkcji Pixel Shift Multi-Shot, która pozwala uzyskać obrazy o rozdzielczości 200 MP.
GFX 50S II prezentuje nieco inne myślenie o średnioformatowym aparacie niż poprzednik. Obudową nawiązuje do modeli z matrycą 100-megapikselową. Zrezygnowano w nim z pokręteł czasu naświetlania, a konstrukcja bardziej przypomina trend panujący w pełnoklatkowych lustrzankach innych producentów, niż to, do czego przyzwyczaiło Fuji w serii X.
Średni format Fuji – modele z matrycami 100 MP
FujiFilm GFX 100S i FujiFilm GFX100
Chociaż średnioformatowe bezlusterkowce to już klasa sama w sobie, to teraz przechodzimy do największych mocarzy. Mowa o aparatach z serii FujiFilm GFX z matrycami 100 MP. Zacznę od modelu GFX 100S. Podobnie jak w przypadku GFX 50R jest to nieco zmniejszona wersja najdroższego średniego formatu od Fuji. W obu 100-megapikselowych modelach zastosowano tę samą matrycę 102 MP. Obydwa modele umożliwiają także filmowanie w 4K.
GFX 100S jest zdecydowanie mniejszy niż 100. Przesądza o tym głównie obecność zintegrowanego gripa w GFX 100. Mniejszy model jest pozbawiony tego elementu, co z jednej strony zmniejsza jego gabaryty, a z drugiej nie pozwala na znaczne wydłużenie czasu pracy (GFX 100 pozwala na wykonanie aż 800 zdjęć). Co więcej Fuji nie przewidziało dla GFX100S gripu z komorą baterii (jest dostępny jedynie metalowy uchwyt zwiększający ergonomię). Model GFX100 to także pierwszy model 100 MP ze stabilizacją.
W przypadku modeli ze 100-megapikselową matrycą jeszcze bardziej uwidacznia się, że model z S jest adresowany raczej do fotografów chcących korzystać ze średniego formatu nie tylko w studiu. GFX 100 to propozycja dla fotografów studyjnych, którzy cenią sobie przede wszystkim ergonomię pracy bez żadnych kompromisów wymuszonych zmniejszaniem gabarytów sprzętu.
Kolejny, średnioformatowy kolos – Fujifilm GFX 100S w akcji! Zobacz zdjęcia!
Tak w przybliżeniu wygląda świat FujiFilm GFX. Zachęcam przy tym do zajrzenia do szczegółowych parametrów, aby jeszcze lepiej poznać możliwości tych aparatów. A Tobie jak podobają się średnioformatowe bezlsuterkowce? Należysz do tych, którzy marzą, aby docelowo móc z nimi pracować, szczęśliwych posiadaczy czy tych, których w ogóle nie interesuje ten format?
Porównanie średnioformatowych aparatów analogowych i cyfrowych