Fotografowanie nie kończy się wraz z zachodem słońca. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonywać naprawdę udane zdjęcia również po zmroku. Jeśli zgadzasz się z tą tezą i chcesz się dowiedzieć, jakie akcesoria są przydatne podczas nocnych wypadów foto, czytaj dalej.
Plan minimum – obiektyw lub aparat ze stabilizacją
Wbrew pozorom, w niektórych sytuacjach fotografowanie nocą nie wymaga jakiś szczególnych akcesoriów, a wszystko zależy od tego, co zamierzamy fotografować. Jeśli będą to zwierzęta, czas naświetlania musi być dość krótki, a czułość ISO zwiększona. Poniższe zdjęcie wykonałem z czasem ekspozycji 1/20 s. Mimo stosunkowo długiej ogniskowej (420 mm), nie widać na nim poruszenia. Gdyby nie VC (Vibration Control), prawdopodobnie musiałbym skorzystać z czasu naświetlania w 1/400 s, a to uniemożliwiłoby wykonanie zdjęcia z uwagi na brak czułości ISO w moim aparacie.
Drugim wyjściem (w przypadku lustrzanek i bezlusterkowców) jest aparat ze stabilizowaną matrycą, która zastąpi stabilizację obiektywu. Korzyści prezentują się podobnie i z naszego punktu widzenia nie ma znaczenia, co redukuje drgania – najważniejsze, że nie widać ich na zdjęciach. W tym miejscu warto przypomnieć recenzję Olympusa 300/4, który we współpracy ze stabilizowanym korpusem pozwalał mi uzyskać ostre zdjęcia przy czasach rzędu 1/2.5s!
OLYMPUS M.ZUIKO DIGITAL 300 MM F/4.0 ED IS PRO – CZY SPRAWDZA SIĘ W FOTOGRAFII PRZYRODNICZEJ?
Długie czasy naświetlania – bez statywu ani rusz
Nie ulega wątpliwości, że fotografia nocna niejednokrotnie wymaga czasów naświetlania powyżej kilku sekund (nie rzadko nawet kilku minut). Wtedy żadna stabilizacja nie spełni naszych oczekiwań i jedyne, co nam pozostanie, to unieruchomienie aparatu. W tym kontekście najlepiej sprawdzi się statyw z odpowiednią głowicą. Więcej na temat wyboru statywu napisałem tutaj, natomiast informacje niezbędne do wyboru odpowiedniej głowicy znajdziesz w tym artykule.
DOBIERZ ODPOWIEDNI STATYW I FOTOGRAFUJ WYGODNIE W PLENERZE
GŁOWICA STATYWOWA – NIEZBĘDNE AKCESORIUM FOTOGRAFA PRZYRODY
Polecane statywy:
Genesis Gear ABT Kit – lekki i wytrzymał statyw z aluminium, w zestawie z głowicą kulową. Posiada szybkozłączkę, więc montaż sprzętu będzie bezproblemowy.
Statyw jak dla amatora bardzo dobry w stosunku do ceny, ładnie trzyma aparat, nic nie opada. Głowica chodzi bardzo płynnie i co najważniejsze jest możliwość odczepienia nogi do makro. Bardzo lekki ale i bardzo solidnie zrobiony. Za te pieniądze bardzo polecam . Gdybym miał kupować jeszcze raz to wybrał bym ten sam. Godny uwagi i polecenia.
– ŁysyFryzjerCessi
Mobilny statyw mieszczący się w plecak po złożeniu.
Miło że jest wytrzymały pokrowiec i ma woreczek na głowice w zestawie.
Na największym wyciągnięciu spokojnie utrzymuje OM-D E-M1 + 12-40/2.8.Na minus, szybko uszkodziła się jedna z poziomic w głowicy.
– beryslaw
Zdalne wyzwalanie – metoda na super ostre zdjęcia
Bywają sytuacje, w których mimo, iż korzystaliśmy ze statywu, zdjęcia są mniej ostre niż te, które robiliśmy z ręki. Problem najczęściej ma dwie przyczyny. Pierwsza z nich dotyczy aparatów wszystkich typów i jest nią naciskanie spustu migawki. Warto więc wyposażyć się w akcesoria do zdalnego wyzwalania migawki, o których szerzej napisałem w niniejszym tekście. Na szczęście w przypadku wielu nowszych aparatów zakup dodatkowych akcesoriów nie jest konieczny, ponieważ wyposażono je w zdalną obsługę przez Bluetooth lub Wi-Fi. Jeśli mówimy o lustrzankach, to problem poruszenia może być dodatkowo spowodowany ruchem lustra, które wywołuje niewielkie, ale zauważalne na zdjęciach drgania, wpływające na ich jakość. Aby się przed tym uchronić, należy skorzystać z trybu wstępnego podnoszenia lustra. Wspomniane problemy są szczególnie widoczne podczas korzystania z dłuższych czasów naświetlania.
ZDALNE WYZWALANIE W FOTOGRAFII PRZYRODNICZEJ
Polecane akcesoria do zdalnego wyzwalania
- Delta MeiKe RC-6 – „Bardzo przydatny gadżet, który uwolnił mnie od kabla – teraz ustawiam zamaskowany aparat w pobliżu ptasiego siedliska, karmnika itd., obserwuję sytuację z daleka i… pstryk!
Polecam! ” – Krzysztof - Pixel TW-282 – „Zanim zdecydowałem się na zakup tego urządzenia, przez parę dni buszowałem po forach foto w sieci, gdzie na ogół znajdowałem bardzo pochlebne opinie. Jest to „chińszczyzna”, ale bardzo poprawnie wykonana i posiadająca wszystkie funkcje dużo droższych markowych pilotów radiowych. Zasięg dużo większy od deklarowanego – ok 12o m w terenie niezabudowanym. Przetestowałem z moją Alfą funkcję interwalometru
– bez zarzutu ! Jak będzie z trwałością urządzenia – zobaczymy – biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia mogę z czystym sumieniem polecić tego pilota kolegom chcącym pobawić się w „Timelapsy” – Tadeusz - Hahnel Giga T Pro
- Phottix Pilot Cleon II
Filtry szare
Filtry połówkowe są szczególnie przydatne podczas fotografowania miasta nocą. W przypadku uliczek oświetlonych niewielkimi latarniami wspomniany filtr nie jest konieczny.
Czym innym jest sytuacja, gdy fotografujemy rozświetlone miasto na tle nieba, wtedy filtr połówkowy okaże się bardzo pomocny, gdyż pozwoli na zmniejszenie różnicy między budynkami i ulicą a niebem. Dzięki temu prostemu zabiegowi unikniemy prześwietleń. Ponadto będzie możliwe wydłużenie czasu naświetlania w przypadku, gdy chcemy uzyskać dłuższe smugi świateł za samochodami.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat filtrów szarych? Koniecznie zajrzyj tutaj!
NIE DAJ ZROBIĆ SIĘ NA SZARO, CZYLI ZASTOSOWANIE FILTRÓW SZARYCH W FOTOGRAFII
Polecane filtry
Marumi GC – „Filtr połówkowy szary jest nieodzowny przy niekorzystnych warunkach oświetleniowych. Szczególnie przy zdjęciach w plenerze gdy jest znaczna różnica pomiędzy ciemną częścią zdjęcia (z reguły jest to obszar ziemi) a jasną częścią kadru (niebo). Obsługa sklepu „Cyfrowe.pl” jak zawsze na najwyższym poziomie. Polecam. ” – Jacek
W tej kategorii mamy też szeroki wybór filtrów prostokątnych systemu Cokin czy Nisi.
Dodatkowe akumulatory
Fotografowanie nocą powoduje, że akumulator aparatu rozładowuje się szybciej niż za dnia. Dzieje się tak z kilku względów. Jedną z przyczyn jest niska temperatura, która powoduje szybsze wyczerpanie akumulatora. Poza tym dochodzą kilkukrotne, długie ekspozycje oraz korzystanie z trybu live view. Większość fotografów poleca wybór oryginalnych akumulatorów, aczkolwiek zamienniki takich firm jak: Duracell, Blumax czy Newell również się sprawdzą. Osobiście korzystam z produktów wspomnianego Newella oraz Phottixa i jak do tej pory nie dostrzegłem żadnych niepożądanych zachowań mojego Nikona.
DODATKOWE ZASILANIE DO APARATU – JAK WYBRAĆ ZAMIENNIK BATERII I ŁADOWARKĘ