USM, VR, Di, Art, RF… czyli co nam mówią oznaczenia obiektywów? Cz. II bezlusterkowce

1

Obiektywy do bezlusterkowców, tak samo jak do lustrzanek, posiadają własne oznaczenia. Każdy producent stosuje swoje skróty i czasem ciężko się w nich zorientować, zwłaszcza gdy zmieniamy system. Rozszyfrujmy je! 

Oznaczenia obiektywów – dlaczego jest ich aż tyle

Podobnie jak w przypadku obiektywów do lustrzanek duża liczba oznaczeń pojawiających się w nazwach obiektywów do bezlusterkowców wynika z kilku powodów. Przede wszystkim jest to kwestia opracowywania nowych technologii, którym producenci chcą chwalić się prezentując nowe modele. Czasami takie technologie są nieco rozwijane, co skutkuje pojawieniem się np. oznaczenia cyfrą rzymską II, III itd. Często jednak zmiany są dużo większe, skutkując zupełnie nowym oznaczeniem, bądź wprowadzane są zupełnie nowe technologie.

Poza tym patenty chronią technologie opracowane przez różnych producentów, stąd konkurencja opracowuje swoje rozwiązania. Czasami są to unikatowe technologie, ale częściej są to po prostu podobne rozwiązania, tak jak ma to miejsce np. przy stabilizacji obrazu. Podobna technologia przesuwania układu optycznego mikrosilniczkami w celu uniknięcia wpływu drgań na ostrość może nazywać się IS, VR czy OSS.

Przy obiektywach pojawia się także czasami zwrot OEM. Znów podobnie jak w przypadku obiektywów do lustrzanek (i zresztą innych sprzętów też) sformułowanie OEM oznacza obiektyw dostarczany w zastępczym opakowaniu. Zastosowanie takiego pudełka wynika z faktu, że taki aparat mógł być dołączony w zestawie do aparatu, lecz teraz jest sprzedawany osobno. Poza podmienionym opakowaniem jest to fabrycznie nowe urządzenie.

Oznaczenia obiektywów Canon

Obiektywy do bezlusterkowców Canona mają w dużej mierze takie same oznaczenia jak w przypadku obiektywów do lustrzanek. Tak samo czerwony pierścień oznaczający przynależność do linii L ma takie samo znaczenie w przypadku bezlusterkowców.

EF-M – mocowanie aparatów i obiektywów z linii EOS M (bezlusterkowce). Przy pomocy specjalnego adaptera istnieje możliwość podłączenia obiektywów z mocowaniem Canon EF do korpusów z bagnetem EF-M.

RF – obiektywy do bezlusterkowców z serii Canon EOS R.

DS – technologia Defocus Smoothing, która obejmuje specjalną powłokę optyczną, która w dużym uproszczeniu zapewnia gładszy bokeh i lepsze odwzorowanie nieostrych punktów świetlnych nawet przy zastosowaniu maksymalnego otworu przysłony.

Dual Fisheye – stereoskopowy obiektyw do systemu EOS VR.

Pozostałe oznaczenia odpowiadają stosowanym w obiektywach dla lustrzanek. Znajdziesz je w pierwszej części artykułu znajdującej się pod tym linkiem.

Oznaczenia obiektywów Fujifilm

Na obiektywach FujiFilm często znajdują się czytelne oznaczenia, które umożliwiają łatwe rozszyfrowanie podstawowych parametrów danego szkła.

APD – w konstrukcji optycznej obiektywu znajduje się filtr apodyzacyjny, sprawiający, że obiekty poza obszarem ostrości są bardziej rozmyte, dzięki czemu obiektyw wydają się mniej płaskie.

F – obiektyw fisheye (rybie oko) o charakterystycznym zniekształceniu obrazu.

GF – obiektywy współpracujące z średnioformatowymi aparatami FujiFilm, np. GFX 50S.

LM – Linear Motor – szybki silnik odpowiedzialny za ostrzenie.

OIS – stabilizacja optyczna w obiektywach FujiFilm.

R – na obiektywie znajduje się pierścień przysłony.

WR – obudowa obiektywu została dodatkowo uszczelniona przed kurzem i wilgocią.

XC – seria obiektywów o bardzo dobrym stosunku ceny do jakości.

XF – obiektywy o najlepszej jakości obrazu i wykonania (odpowiednik „L” Canona).

PZ – obiektywy zoom z elektrycznym zoomem i wewnętrznym silnikiem zoomu. Taka technologia pozwala na płynne zmienianie ogniskowej w trakcie filmowania, tworząc płynne najazdy.

Macro – obiektyw o współczynniku powiększenia pozwalający na wykonywanie fotografii makro bądź zbliżeniowej.

II, III… – kolejne generacje poszczególnych obiektywów bądź danych technologii wykorzystywanych w ich konstrukcjach.

Uwaga – zarówno obiektywy XC, jak i XF są kompatybilne jedynie z aparatami APS-C z serii FujiFilm X. Obiektywy GF współpracują jedynie z aparatami średnioformatowymi.

Oznaczenia obiektywów Olympus i OM System

Wiedząc, co oznaczają symbole obiektywów Olympus można z łatwością poznać ich parametry rzucając okiem na ich obudowę.

EZ – w obiektywie wykorzystano silnik odpowiedzialny za ustawianie ostrości, odpowiednik SWM czy USM.

ED – podobnie jak w Nikonie oznacza użycie elementów o obniżonej dyspersji zapobiegającej aberracji chromatycznej

IS – stabilizacja obrazu.

Zuiko DIGITAL – obiektywy należące do systemu micro 4/3.

PRO – obiektywy o najlepszej jakości obrazu i wykonania. Odpowiednik „L” Canona.

TC – teleobiektyw z wbudowanym telekonwerterem.

R – nowa wersja obiektywu, zamiast „R” może być też, np. „II”.

Macro – podobnie jak w pozostałych obiektywach model umożliwiający uprawianie fotografii zbliżeniowej i makro.

II, III… – kolejne generacje technologii bądź całych obiektywów.

Oznaczenia obiektywów Panasonic

Obiektywy Panasonic wyróżniają się oznaczeniami całymi słowami, takimi jak Vario, Elmarit czy Nocticron. Każde z nich odnosi się do zoomu lub maksymalnej wartości przysłony.

ASPH – w konstrukcji obiektywu znajduje się soczewka asferyczna, minimalizująca aberrację sferyczną.

Leica DG – mocowanie systemu micro 4/3, obiektyw zaprojektowany przy współpracy z Leicą

Lumix G – mocowanie systemu micro 4/3, obiektyw zaprojektowany przez Panasonic.

S – obiektywy zaprojektowane dla serii pełnoklatkowych aparatów Lumix S.

O.I.S.optyczna stabilizacja obrazu, może występować w wersjach „O.I.S.”, „MEGA O.I.S.” oraz „POWER O.I.S.”.

Nocticron – obiektywy o maksymalnej przysłonie f/1.2

Summilux – obiektywy o maksymalnej przysłonie f/1.4.

Summicron – obiektyw o maksymalnej przysłonie f/2.0

Elmarit – obiektyw o maksymalnej przysłonie f/2.8

Elmar – obiektyw o maksymalnej przysłonie f/3.3

Vario – obiektyw o zmiennej ogniskowej.

X – obiektywy profesjonalne, odpowiedni „L” Canona.

Macro – obiektyw do fotografii zbliżeniowej bądź makro.

Liczba rzymska (np. II) – nowa odsłona obiektywu o danych parametrach.

Oznaczenia obiektywów Sigma

Sigma stosuje podobne technologie w obiektywach do bezlusterkowców i do lustrzanek, stąd często znając oznaczenia jednych i drugich typów szkieł, można z łatwością odczytać, co może zaoferować dany model. Także linie Art i Contemporary są dostępne dla aparatów z i bez lustra.

DN – obiektyw przeznaczony do bezlusterkowców, dopisek występuje razem z dopiskiem informującym o kompatybilnych matrycach, np.: „DG”, „DC” lub „Micro 4/3”.

OS – system optycznej stabilizacji.

HSM – system ustawiania ogniskowej oparty o fale ultradźwiękowe. Pracuje cicho i bardzo szybko. Sigma oferuje 2 typy HSM – pierścieniowy HSM i mikro HSM.

Pozostałe oznaczenia odpowiadają stosowanym w obiektywach dla lustrzanek. Znajdziesz je w pierwszej części artykułu znajdującej się pod tym linkiem.

Oznaczenia obiektywów Samyang

Obiektywy Samyang to ciekawa alternatywa dla obiektywów producentów aparatów, takich jak Sony, Nikon itp.

AF – obiektywy z systemem autofokusa.

Oznaczenia Samyanga stosowane w obiektywach do bezlusterkowców są takie same jak w przypadku „szkieł” do lustrzanek. Znajdziesz je w pierwszej części artykułu znajdującej się pod tym linkiem.

Oznaczenia obiektywów Sony

Obiektywy z widoczną, dużą literą G należą do zaawansowanej linii obiektywów G.

APO – w konstrukcji optycznej obiektywu znajdują się soczewki niwelujące aberrację chromatyczną.

DT – obiektyw zoptymalizowany pod kątem współpracy z aparatami cyfrowymi.

Distagon – obiektyw o konstrukcji nawiązującej do uznanej budowy obiektywów opracowanej przez Carl Zeiss.

E – oznaczenie mocowania Sony E.

FE – obiektywy przeznaczone do pełno klatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E.

G – obiektywy wyróżniające się najwyższą jakością obrazu i optyki.

M – maksymalna skala odwzorowania obiektywu wynosi 1:1, co oznacza, że może posłużyć do uprawiania makrofotografii czy fotografii zbliżeniowej. Obiektywy Sony mogą być też opisywane sformułowaniem Macro.

OSS – oznaczenie optycznej stabilizacji obrazu w aparatach Sony.

SAM – ultradźwiękowy silnik autofokusa stosowany w tańszych obiektywach.

SSM – ultradźwiękowy silnik autofokusa stosowany w obiektywach najwyższej jakości.

STF – Smooth Transmission Focus – element apodyzacyjny

T* – obiektyw z zaawansowanymi powłokami antyrefleksyjnymi chroniącymi przed powstawaniem odblasków.

Vario-Sonnar – obiektyw opracowany wraz z Carl Zeiss i zoptymalizowany pod kątem zaawansowanych aparatów Sony.

Tessar – obiektywy tworzone w oparciu o projekt obiektywów opracowanych przez inżynierów Zeissa na początku XX wieku. Maksymalna przysłona takich obiektywów wynosi f/4.

Z – optyka autorstwa firmy Carl Zeiss.

ZA – obiektyw Zeiss Alpha zaprojektowane specjalnie dla aparatów Sony i pod względem jakości dorównują obiektywom Sony G.

α – alfa – typ mocowania obiektywu

Pancake – obiektywy o ultrakompaktowej konstrukcji, wyróżniające się bardzo krótką budową.

Oznaczenia obiektywów Tamron

Sprawdzając oznaczenia na obudowie obiektywu Tamrona można z łatwością stwierdzić np. jaki silnik AF wykorzystuje.

Di III – oznaczenie obiektywów przeznaczonych do bezlusterkowców.

VXD – system AF wyposażony w mechanizm liniowego ustawiania ostrości VXD (Voice-coil eXtreme-torque Drive) opracowany przez Tamron, który umożliwia szybkie i precyzyjne ustawianie ostrości.

RXD – silnik autofokusa (Rapid eXtra-silent stepping Drive) zapewniający cichą, szybką i płynną regulację ostrości, który sprawdza się zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. Ten system ogniskowania oferuje przy tym minimalną odległość ostrzenia 19 cm i maks. powiększenie 1:3,1.

OSD – system AF napędzany silnikiem krokowym „Optimized Silent Drive” opracowanym przez firmę Tamron.

Oznaczenia obiektywów Carl Zeiss

Batis – obiektywy z systemem AF specjalnie opracowane dla pełnoklatkowych aparatów Sony E. Wyróżniają się także m.in. wyświetlaczem OLED na tubusie.

Loxia – obiektywy z manualnym ostrzeniem do pełnoklatkowych aparatów Sony E. Posiadają funkcję DeClick, która umożliwia płynną regulację przysłony, dzięki czemu świetnie sprawdzają się do filmowania.

Tout – obiektywy z systemem AF do aparatów z matrycami APS-C z mocowaniem Sony E i FujiFilm X.

Oznaczenia obiektywów Venus Optics

Venus Optics LAOWA Probe 24 mm f/14 Macro 2:1

Argus – linia ultrajasnych obiektywów.

CA-Dreamer – obiektyw o znakomicie skorygowanej aberracji chromatycznej.

FF – obiektywy do matryc pełnoklatkowych.

RL – obiektyw rektalinearny.

Zero-D – obiektyw o zerowej (lub niemal zerowej) dystorsji.

Ultra Macro – obiektyw oferujący powiększenie w zakresie 2,5x-5x.

Shift – obiektyw z funkcją kontroli perspektywy.

APO – obiektyw apochromatyczny

Probe – obiektyw o unikatowej konsrukcji przypominający sondę. Taka budowa umożliwia umieszczanie go w ciasnych miejsach i obrazowanie np. wnętrza gitary czy innych trudnodostępnych obiektów.

Oznaczenia obiektywów Viltrox

Viltrox AF 33 MM / F1.4

AF – obiektyw z systemem autofokusa

FZ – obiektyw opracowany specjalnie dla systemu Nikon Z

STM – obiektywy z silnikiem AF STM

ED – obiektyw ze szkłem ED

S – filmowe, zaawansowane obiektywy stałoogniskowe

Oznaczenia obiektywów Voigtlander

Voigtlander NOKTON II 25 mm f/0.95

Nokton – seria bardzo jasnych, stałoogniskowych obiektywów. Nazwa Nokton nawiązuje do łacińskiego noctis, co oznacza noc. Ma to więc sugerować, że soczewki te zostały zaprojektowane specjalnie do fotografowania przy minimalnej ilości światła.

Super Nokton – obiektywy o jeszcze większej jasności niż w przypadku Nokton. Przykładowo są to konstrukcje f/0.8.

SE – seria obiektywów Still Edition, która wyróżnia się minimalystycznym designem tubusa i niską wagą.

APO-Lanthar – linia obiektywów o bezkompromisowej jakości. Sam przedrostek APO tak jak w obiektywach pozostałych produentów oznacza szkło apochromatyczne.

Color-Skopar – sama nazwa pochodzi od dawniejszych konstrukcji ze specjalnymi powłokami zwiększającymi wydajność obiektywu podczas fotografowania z kolorowym filmem światłoczułym. Chociaż obecnie nieco inaczej projektuje się te obiektywy z myślą o matrycach, nazwa jest wciąż używana. Tak naprawdę oznacza one jednak kompaktowe, tańsze konstrukcje o wciąż bardzo dobrej jakości obrazu.

Heliar – z założenia była to nazwa majaca odróżnić te obiektywy od Noktonów – czyli mniej jasne i dedykowane do zdjęć przy dużej ilości światła. Typowym obiektywem Heliar jest model o światłosile f/5.6 i ogniskowej 12 mm, czyli przeznaczony do fotografii krajobrazowej. Taka budowa ułatwia korzystanie z filtrów ND. Obecnie jednak producent nieco odszedł od tej filozofii i można spotkać także bardzo jasne Heliary. Innym wyróżnikiem jest konstrukcja optyczna oparta o 3 grupy soczewek.

Hyper Wide – ultraszerokokątne obiektywy.

VM – oznacza obiektyw z mocowaniem VM, czyli bagnetem Leica, który może być stosowany jednocześnie z aparatami Sony E, takimi jak np. NEX-3, NEX-5, NEX-5N czy NEX-7.

Aspherical – obiektyw asferyczny.

MC – optyka takiego obiektywu pokryta jest wieloma warstwami powłok antyrefleksyjnych (MultiCoated).

SC – obiektywy posiadające pojedynczą powłokę antyrefleksyjną.

Ultron – nazwa pochodząca od rzymskiego boga wojny Marsa lub Marsa Ultora. Trudno znaleźć konkretny spójnik dla tych obiektywów – są to po prostu uniwersalne, stosunkowo jasne instrumenty. Wyróżniają się przy tym doskonałą optyką.

Pozostałe oznaczenia odpowiadają stosowanym w obiektywach dla lustrzanek. Znajdziesz je w pierwszej części artykułu znajdującej się pod tym linkiem.

Podziel się.

O Autorze

Zawsze znajdę czas na analizę sprzętu fotograficznego czy rakiet tenisowych. Każdorazowo muszę zapoznać się z parametrami i przejrzeć miliony wykresów. Tak, lubię cyferki i to bardzo! Poza tym pasjonuje mnie fotografowanie dzikiej przyrody i gra w tenisa ziemnego.

Jeden komentarz

Zostaw komentarz

izmir escort