Chcesz filmować śluby? Masz już kamerę lub aparat? Czas skompletować „szklarnię”. Wybieramy najlepsze obiektywy Sony do filmowania ślubów dla pełnej klatki.
Nie ma co ukrywać, że rynek aparatów do filmowania ślubów ostatnimi czasy zdominował Sony. O ile przy eventach i reklamach często można spotkać na przykład Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K PRO czy Panasonic Lumix GH6, o tyle na zleceniach ślubnych liczy się pełna klatka, szybki autofokus i uniwersalność.
Dlatego na ślubach najczęściej spotkać można aparaty Sony: A7 III, A7 IV, A7S III, a niekiedy również kamera Sony FX3.
Jednak mając już kamerę musisz jeszcze zaopatrzyć się w odpowiednie obiektywy, które pozwolą Ci w pełni wykorzystać potencjał sprzętu.
Jaki obiektyw do filmowania ślubów?
Wybierając obiektyw do filmowania ślubów dla Sony warto szukać modeli pełnoklatkowych oznaczonych literami FE. Niektórzy korzystają ze szkieł APS-C, jednak z nimi nie wykorzystasz pełni możliwości aparatu. Pełnoklatkowy obiektyw najlepiej współpracuje z aparatem, a po włączeniu funkcji „crop” zyskasz kolejną ogniskową.
Z racji tego, że w kościele może być ciemno, a na sali czasem wyłącza się światła dla nastroju, obiektyw do filmowania ślubów powinien być też jasny. W przypadku pełnoklatkowej matrycy przysłona f/2.8 w połączeniu z wysokim ISO w aparatach Sony powinny w zupełności wystarczyć, by poradzić sobie w każdych warunkach oświetleniowych bez obaw o szum.
Z racji tego, że na ślubie często nie ma czasu na zmianę obiektywu, dobrze jest mieć w zestawie przynajmniej jeden obiektyw zmiennoogniskowy. Okaże się niezastąpiony w sytuacjach, gdy wszystko dzieje się szybko, a Ty możesz dostosować się do dynamicznej sytuacji.
Autofokus w reportażu to również ważna sprawa. Oczywiście możesz korzystać z manualnych szkieł, które najlepiej nadają się do przeostrzania. Jednak na gimbalu, jak i przy dynamicznych tańcach dobrze jest mieć szybki obiektyw, który wykorzystuje świetny system AF, jaki gwarantują aparaty Sony.
Co musi mieć dobry obiektyw do filmowania? Wnikliwy poradnik >>
Oto nasze TOP 5 obiektywów do filmowania ślubów
Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM
Ten obiektyw powinien być podstawą Twojego zestawu. To uniwersalny zoom, który posiada szeroki zakres ogniskowych i stałe, jasne światło. Znakomicie sprawdzi się wtedy, gdy liczy się czas i potrzebujesz szybko przejść od szerokiego kąta do dużego zbliżenia. 24 mm to ogniskowa, która pozwoli komfortowo uchwycić pary tańczące na parkiecie i sprawdzi się na gimbalu.
Z kolei szybkie przejście na 70 mm zapewni portretowe ujęcia, które będą miały ładnie rozmyte tło dzięki jasnej przysłonie. Dzięki zaawansowanej konstrukcji optycznej obiektyw gwarantuje ostry i wyraźny obraz na całej powierzchni kadru, co ważne, gdy filmujesz w 4K i wszelkie niedoskonałości optyki mogłyby być widoczne. Jeśli więc miałbyś zainwestować na początek tylko w jeden obiektyw lub potrzebujesz głównego obiektywu, z całą pewnością ten model będzie dobrym wyborem.
Sony Gmaster czy Sigma? Kto zrobił lepszy zoom 24-70? >>
Sony FE 35 mm f/1.8
Sony FE 35 mm f/1.8 to jasna stałka, która wciąż jest w miarę szeroka, a jednocześnie dzięki jasnej przysłonie zapewnia ładny bokeh. Model ten dobrze sprawdzi się podczas filmowania tańczących osób, gdy zależy Ci na względnie szerokim kadrze, a nie pojedynczych parach. System AF w tym modelu uznawany jest za cichy i precyzyjny. Możesz więc zrezygnować z manualnego ostrzenia, co z pewnością ułatwi pracę.
Dzięki temu, że model jest niewielkich rozmiarów, a przy tym nie ma bardzo długiej ogniskowej, dobrze sprawdzi się tez jako obiektyw na gimbal. Odpowiednie wyważenie aparatu nie będzie stanowiło problemu, a jasna przysłona pozwoli na rozmycie tła, co znakomicie sprawdzi się w ujęciach z efektem paralaksy.
Top 5 obiektywów Sony do pełnej klatki – poradnik dla fotografów >>
Sony FE 55 mm f/1.8 ZA Zeiss Sonnar
Ten wysokiej jakości obiektyw cieszy się dużą popularnością wśród fotografów pracujących na Sony. Jednak równie dobrze sprawdzi się w zastosowaniach filmowych. Dzięki lekkiej konstrukcji i niewielkim wymiarom dobrze kręci się nim z ręki. Z kolei jasna przysłona w połączeniu z nieco dłuższą ogniskową zagwarantują ładne wizualnie kadry. Nie bez znaczenia jest też jego wysoka jakość optyczna, bardzo dobrze oceniana przez filmowców.
Model ten dobrze sprawdzi się do filmowania detali w kościele, jak i na sali. Dobrze sprawdzi się również podczas sesji ślubnej. Przy długości 55 mm i stabilizacji matrycy wciąż można bez obaw filmować nim z ręki, co daje ciekawe wizualnie efekty. Z kolei zaawansowany system soczewek praktycznie całkowicie eliminuje efekt flar i duszków, co zapewnia czysty obraz w każdych warunkach.
Sony FE 85 mm f/1.8
Sony FE 85 mm f/1.8 od kilku lat pozostaje sprzedażowym hitem producenta, zarówno wśród filmowców, jak i fotografów. Jest bowiem naprawdę dobrze wyceniony, biorąc pod uwagę jego możliwości. To świetny obiektyw portretowy z cichym autofokusem i na tyle długa ogniskową, że można nim kręcić odległe obiekty.
Podczas zlecenia ślubnego dobrze sprawdzi się do filmowania Pary Młodej podczas przysięgi, jak i kazania księdza. Z kolei na weselu pozwoli filmować pojedyncze pary na parkiecie z „odciętym” tłem wokół nich. Idealnie sprawdzi się też podczas pierwszego tańca. W swojej cenie z pewnością nie ma sobie równych.
Sony FE 70-200 mm f/4.0 G OSS
Klasyczny zoom z białym tubusem to coś, co od wielu lat kojarzy się z fotografią reportażową. Filmowiec ślubny w swoim plecaku powinien mieć przynajmniej jeden teleobiektyw, a takim właśnie jest ten model. Autofokus działa w nim znakomicie, a obecna na pokładzie optyczna stabilizacja zapewnia bardzo stabilne kadry, nawet jeśli nie korzystasz ze statywu, a tylko z monopoda. Patrząc na parametry tego modelu jego konstrukcja jest całkiem kompaktowa, nie waży też zbyt wiele.
Podczas zleceń szkło to pozwoli uzyskać ciekawy efekt zbliżenia tła do postaci. Idealnie sprawdzi się na ślubnych sesjach, ale również wtedy, gdy zależy Ci na uchwyceniu uczestników imprezy tak, by pozostać niezauważonym. Długa ogniskowa pozwoli zarejestrować ludzi, którzy zachowują się naturalnie, nie patrząc w kamerę, bo nie wiedzą, że są filmowani.
Już wkrótce przeczytasz u nas również tekst o obiektywach Sony do filmowania ślubów przeznaczonych do matryc APS-C, czyli oznaczonych symbolem Sony E. Jeśli już teraz potrzebujesz więcej propozycji i darmowej wiedzy, sprawdź naszą STREFĘ FILMOWANIA SONY.
Składamy zestaw do filmowania dla początkujących – 3 różne budżety
Jeden komentarz
35 F1.8 jest świetne do video, ale 55mm ma straszny focus breathing ….