„Odsuń pieska od ściany”, „podaj mi murzynka”, „nałóż grid na garnek” – fotografowie studyjni mają swój własny żargon. Niektóre stwierdzenia wydają się dość zabawne i oderwane od rzeczywistości. Warto znać kilka podstawowych zwrotów, żeby wiedzieć, o czym rozmawiają inni i o czym pisze się w internecie. Również kompletując domowe studio fotograficzne można natknąć się na akcesoria, których nazwy wydają się dziwne i nieadekwatne do pracy w studio. Ten krótki słownik pozwoli Ci szybko odnaleźć się w studyjnym języku.
Na czym postawić lampę, czyli specyficzne statywy studyjne
Boom – statyw z kolumną poprzeczną. Jeżeli chcesz umieścić źródło światła dokładnie nad fotografowanym obiektem jest to idealne rozwiązanie.
Piesek – statyw, który ma wysokość zaledwie kilku centymetrów od podłogi. Bardzo przydatny przy umieszczaniu lamp doświetlających tło od dołu.
Modyfikatory światła, czyli co możemy nałożyć na lampę
Garnek – inaczej mówiąc czasza. To tak naprawdę najprostszy modyfikator, który kierunkuje światło z palnika lampy błyskowej w pożądaną stronę. Bardzo często otrzymamy go w zestawie z lampą.
Soft – skrócona nazwa softboxa. Jest to wykonana z materiału, posrebrzona od środka czasza, rozpięta na metalowym stelażu. Występują one w różnych rozmiarach oraz kształtach.
Strip – softbox o mocno wydłużonym, prostokątnym kształcie. Sprawdza się przy fotografowaniu ludzi i ich całych sylwetek.
Okta – oktabox to nic innego jak softbox w kształcie ośmiokąta. Ulubione narzędzie wielu portrecistów. Im większa okta, tym bardziej miękkie światło emituje.
Snoot – modyfikator w kształcie stożka, który bardzo mocno ukierunkowuje smugę światła, inaczej nazywany jest też strumienicą.
Słoneczko – bardzo popularny modyfikator w fotografii portretowej i modowej, inaczej zwany beuaty dish. Efektem jego zastosowania jest ostre światło o łagodnych przejściach w cieniach. To pewien kompromis pomiędzy światłem ostrym a światłem zmiękczonym (miedzy czaszą i a softboxem).
Zmiana charakteru światła – czyli co dokładamy do modyfikatorów
Grid – kratownica wykonana z szerokiej taśmy. Montujemy ją na softboxach, żeby ukierunkować światło i nadać mu bardziej tajemniczego charakteru. Delikatnie obniża ilość padającego na obiekt światła.
Plaster miodu – to odmiana grida, montowana na czasze i beaty dishe, wykonana z metalu. Jego nazwa pochodzi od sześciokątnego kształtu otworów, przypominających plaster miodu.
Dyfuzja / dyfuzor – inaczej motylek. To rozciągnięty na ramie materiał, który zmiękcza padające przez niego światło. Stosowane w studio i w plenerze, żeby zmiękczyć światło słoneczne/lamp i imitować efekt cienia. Niezastąpiony w samo południe. Do kupienia w komplecie z blendą 2w1.
Bezchmurne niebo. Czy wygrasz bez dyfuzora? >
Blenda – panel, najczęściej z napiętej folii rozciągniętej na obręczy, który doskonale radzi sobie z odbijaniem światła i lekką zmianą jego kierunku. Dowiedz się więcej o jej typach, rozmiarach i zastosowaniu z naszego poradnika: Blenda, opanuj światło na sesji >
Murzyn – przeciwieństwo blendy. Jest to czarna płaszczyzna (często po prostu duży kawałek styropianu, pomalowany z jednej strony na czarno). Jego zadaniem jest pochłanianie zbędnego dla sceny światła, postawiony obok twarzy modela pogłębi cienie na jego profilu.
Dodatki – czyli co nas jeszcze może zaskoczyć
Packshot – zdjęcie produktu na jednolitym, neutralnym tle, wykonane tak, aby wygodne było jego szparowanie.
Szparowanie – technika obróbki graficznej, polegająca na wycinaniu obiektu z tła.
Fajka – uchwyt, imadło na metalowym pręcie, pozwalające na montowanie w niestandardowych pozycjach akcesoriów studyjnych, np. blendy lub dyfuzji.
Ring – to po prostu lampa w kształcie okręgu, zwana też lampą pierścieniową. Może to być lampa błyskowa, jak i lampa światła ciągłego, bardzo popularna w fotografii beauty. Jej światło równomiernie rozświetla twarz modela, zostawiając przy okazji efektowne, okrągłe bliki w oczach.
Robić zdjęcia na kartonie – karton to żargonowa nazwa tła papierowego. Papier o wysokiej gramaturze bardziej przypomina gruby brystol ze sklepu papierniczego niż karton do pakowania paczek. Na zdjęciach nie widać jego struktury, jest idealnie gładki (w przeciwieństwie do tła polipropylenowego).
Domowe studio fotograficzne – czytaj więcej
To tylko niektóre zwroty z bogatego słownika. Jeśli chcesz poczytać więcej na temat fotografii studyjnej sprawdź inne artykuły, które ukazały się w tej serii
- Od czego zacząć budując własne studio fotograficzne
- Akcesoria, o których warto pamiętać planując budżet
- Wady i zalety studyjnej lampy błyskowej
- Lampy światła ciągłego, ich wady i zalety
- Wady i zalety reporterskiej lampy błyskowej
- Murzyn, piesek, garnek – słowniczek fotograficznego żargonu
- Bohater drugiego planu – tło fotograficzne
- Okta, softbox czy parasolka – jaki modyfikator światła wybrać?
- Czym wyzwolić błysk lampy? Przewodnik po wyzwalaczach
- Tanie studio w mieszkaniu – zaglądamy do atelier naszej klientki
-
Domowe studio do fotografii produktowej – 6 najciekawszych pytań