Idziesz na spacer, jedziesz na wymarzoną wycieczkę, zabierasz aparat z nadzieją na piękne zdjęcia i co? Na miejscu wita Cię jednolicie szare, pochmurne niebo, które na zdjęciach wychodzi jeszcze bledsze niż w rzeczywistości… Jak to obejść, jak z tym walczyć, jak to wykorzystać? Rozchmurz się, bo są na to sposoby! Oto co zrobić, żeby zdjęcia zrobione w pochmurny dzień nie były nudne i smutne.
1. Ciasne kadrowanie
Pierwsza rzecz, która aż ciśnie się na usta: jeśli niebo nie chce z Tobą współpracować… po prostu wyrzuć je z kadru. Jest przecież tyle sposobów na skomponowanie obrazu bez niego. Poszukaj w tle czegoś, co zasłoni horyzont, np. drzew lub budynków. Poniżej przykład zdjęcia z małą ilością nieba i bez horyzontu. Które wydaje Ci się ciekawsze?
Do „ciasnego kadrowania” najlepsze są obiektywy o długiej ogniskowej, tzw. teleobiektywy. Znajdź dla siebie szkło oznaczone liczbą 85 mm lub większą.
2. Wypełnij kadr po brzegi
Gdy światło jest nudne i płaskie, kompozycja i treść zdjęcia liczą się szczególnie mocno. Idealnie byłoby, gdyby Twoje fotografie miały przynajmniej trzy plany. Zobacz na poniższym przykładzie, jak może przebiegać szukanie odpowiedniego kadru. Czy widzisz, jak mocno każdy dodatkowy element w kadrze odwraca uwagę od kiepskiego światła?
Szukając kadru, trzeba się czasem sporo nachodzić i wykonać kilka prób. Wygodnym rozwiązaniem będzie obiektyw typu zoom. Im szerszy zakres ogniskowych, tym wygodniej będzie kadrować, zwłaszcza w takich sytuacjach jak spacer. Na obiektywy z uniwersalnym zoomem, np. 28-300 mm nie bez powodu mówi się „obiektywy spacerowe”.
3. Przechodnie w kadrze
Fotografując miasto nie traktuj ludzi jak intruzów. Nie czekaj aż wyjdą z kadru. Oni też są częścią tego świata, nawet jeśli trochę zasłaniają główny motyw. Pomyśl, jak ich skutecznie wkomponować. Im więcej życia (dosłownie i w przenośni) na zdjęciu, tym lepiej.
4. Szukaj koloru w detalach
Jeśli masz już dosyć widoczków, które wydają się szare i smutne, skup się na detalach, które maja moc opowiadania historii i uzupełnij nimi swój materiał. Fotografuj kolorowe rzeczy, np. targ czy wystawy sklepowe, albo wybierz się do ogrodu botanicznego. Szukaj kolorowych elementów architektury, które wyróżniają się na tle szarego betonu. Możesz też wymyślić sobie jakiś projekt, który da się realizować we wnętrzach. Ja w deszczowej Szkocji szukałam… najciekawszych sufitów.
Do fotografowania detali najlepiej sprawdzą się obiektywy stałoogniskowe o jasnej przysłonie, np. F/1.4 lub F/1.8. Takie obiektywy pozwolą wyodrębnić przedmiot na pierwszym planie i pięknie rozmyć tło. Najtańsze tego typu konstrukcje zaczynają się już od około 500 zł i naprawdę warto w nie zainwestować.
Tanie, jasne, stałki – sprawdź! >
5. Balans bieli
Nie musisz fotografować wszystkiego w trybie auto. Twój aparat nie zawsze wie, co jest lepsze dla Ciebie. To Ty tu jesteś szefem. Eksperymentuj z ustawieniami balansu bieli, żeby zmienić nastrój sceny. Możesz podbić ciepłe tony zdjęcia, przez co scena wyda się bardziej słoneczna i sympatyczna lub przeciwnie ustaw balans bieli tak, by kolory wydawały się chłodniejsze a scena jeszcze bardziej mroczna niż w rzeczywistości. Takie ustawienia najlepiej zastosować już w aparacie – zwłaszcza, gdy robisz zdjęcia w jpgach. Jeśli umiesz posługiwać się plikiem raw, kolory łatwo zmienisz w postprodukcji.
6. Zmień profil kolorów w aparacie
Czy wiesz, że możesz wpłynąć na wygląd pliku jpg poprzez zmianę przestrzeni barw w menu aparatu? Zdjęcia będą gotowe od razu, bez żadnej obróbki na komputerze. Oczywiście wiele modeli aparatów, zwłaszcza tych nowszych z ostatnich lat ma tzw. filtry kreatywne, które skojarzyć nam się mogą z Instagramem, jednak to nie o nie tu chodzi. Wybierając odpowiedni profil kolorów w menu, wszystkie zdjęcia od razu po zrobieniu będą wydawały się inne niż do tej pory. W pochmurne dni ustawiamy profil żywych kolorów lub inny profil z wysokim kontrastem.
7. Bracketing
Fotografowanie ciemnych, niedoświetlonych uliczek pod pochmurnym niebem bywa problematyczne. Dzieją się wtedy dwie rzeczy. Albo niebo wychodzi na zdjęciu jak jedna wielka, biała plama, jest przepalone i za jasne, bez żadnych szczegółów, albo dół zdjęcia wychodzi za ciemny. W takiej scenerii możesz poćwiczyć technikę hdr albo włączyć bracketing. Funkcja ta wyrówna poziom oświetlenia w kadrze, dzięki czemu i niebo i dół zdjęcia naświetlą się poprawnie. Bracketing, tak jak i profile kolorystyczne opisane wcześniej, działa tylko w przypadku plików JPG. Jeśli masz plik raw, zrobisz to wszystkie ręcznie w Adobe Ligtroom lub innym programie do wywoływania rawów.
8. Black & White
W pochmurne dni, gdy świat wydaje się zdesaturowany możesz na siłę szukać kolorów albo przestawić się na myślenie w skali szarości. Szukając tematów do fotografii czarno-białej, wybieraj rzeczy i plany, pomiędzy którymi jest duża różnica tonalna (jasne i ciemne rzeczy obok siebie). Po podbiciu kontrastu w postprodukcji efekt może być jeszcze lepszy. Niżej przykład tego samego kadru na trzy różne sposoby, raw prosto z aparatu, po podstawowej obróbce (kontrast, ostrość, ściszone wysokie tony) i czarno białe zdjęcie po obróbce (przyciemniony niebieski i pomarańczowy level, rozjaśniony żółty).
9. Blue hour
Jeśli masz dosyć szarego nieba, na poważnie pomyśl o wybraniu się na zdjęcia wczesnym wieczorem. Po zachodzie słońca, ale jeszcze przed zapadnięciem zmroku, niebo robi się na pewien czas niebieskie, nawet jeśli jest całkowicie pokryte chmurami. Zupełnie inaczej niż za dnia! Zjawisko to w fotografii nazywamy niebieską godziną i jest to idealny czas na fotografowanie miasta, architektury i zabytków. Warto podkreślić, że niebieska godzina nie zawsze trwa godzinę… Latem trwa znacznie dłużej, zimą krócej. Do robienia takich zdjęć niezbędny jest statyw lub aparat/obiektyw z dobrą stabilizacją, np. Olympus z serii OMD
10. Bądź czujny
Bądź czujny i co jakiś czas spoglądaj z niebo. Nie przegap momentu, gdy na chwilę wyjdzie słońce!
2 komentarze
Bracketing działa tylko przy zdjęciach w JPG? To bardzo śmiała teza.
Oczywiście funkcja zadziała przy włączonym zapisie raw, ale efekty jej działania nie będą widoczne.