Na zakup plecaka fotograficznego decydują się częściej bardziej zaawansowani fotografowie i filmowcy, którzy zamierzają przenosić większą ilość sprzętu. Nie jest to jednak regułą, bo plecaki fotograficzne są również popularne wśród amatorów pieszych wypraw z aparatem. Wybór odpowiedniego modelu nie jest łatwy, ale przy takim zakupie jest kilka rzeczy, na które warto zwrócić szczególną uwagę i kilka takich, którymi powinno się kierować przy wyborze tego jedynego.
Dla kogo jest plecak fotograficzny? Bo nie dla wszystkich!
Kto nie powinien kupować plecaka fotograficznego?
Plecaki fotograficzne są dość specyficzne i nie każdy będzie zadowolony z takiego zakupu. Dla kogo na pewno nie jest to dobre rozwiązanie?
- Dla użytkowników aparatów kompaktowych.
- Dla osób, które potrzebują bardzo szybkiego dostępu do swojego sprzętu.
Dla kogo plecak fotograficzny będzie dobrym wyborem?
Dla całkiem szerokiego grona fotografów i filmowców, którzy na zlecenia zabierają większą ilość sprzętu.
Celowo podkreślam szybkość dostępu do aparatu, bo na tym polu niestety plecak nieco przegrywa z torbą foto. Za każdym razem trzeba go zdjąć z pleców, gdzieś położyć i dopiero otworzyć. Są rozwiązania, które nieco ułatwiają i przyspieszają dostęp do wewnątrz, jak na przykład boczna klapa. Przy jej pomocy można dostać się wyłącznie do części spakowanego sprzętu. Koniec końców i tak prawdopodobnie będzie trzeba odłożyć gdzieś plecak, by móc w pełni dostać się do środka.
Co daje plecak fotograficzny?
Przede wszystkim miejsce i wygodę. Oczywiście istnieją torby fotograficzne, które mogłyby pomieścić podobną ilość sprzętu co plecak, jednak nie oszukujmy się – ich używanie nie jest zbyt komfortowe, bo te kilka (lub kilkanaście) kilogramów potrafi mocno wbić się w bark. Plecak dzięki temu, że ma nie jedną – a dwie szelki – zupełnie inaczej rozkłada ciężar. To wygodne rozwiązanie jeżeli zabiera się sprzęt na długie wyprawy, czy też w miejsca gdzie ciągły dostęp do obiektywów nie jest aż tak potrzebny. Sam często wybierałem plecak na śluby, ponieważ mogłem go sobie odłożyć gdzieś z boku kościoła czy na sali i tam trzymać wszystko to, co w danym momencie nie było mi potrzebne – jak na przykład zapasowy aparat, obiektyw czy lampy.
Czym się różni plecak fotograficzny od zwykłego plecaka?
Odpowiadając na to pytanie można użyć zwrotu: praktycznie wszystkim.
Podstawową różnicą jest usztywniona konstrukcja całego plecaka. Dzięki temu aparat i obiektywy są dobrze chronione bo zabezpiecza to sprzęt i, co ważne, pozwala stosować przegrody, które mają trzymać sprzęt na miejscu zapewniając im bezpieczną podróż. Ważne jest to, by takie przegrody miały możliwość regulacji i dostosowywania do własnych potrzeb.
Część plecaków fotograficznych posiada również wnętrze w jasnym, jaskrawym kolorze – po co? Daje ono duży kontrast pomiędzy wnętrzem plecaka a sprzętem – najczęściej drobnym i czarnym, dzięki czemu jest on lepiej widoczny i łatwiejszy do znalezienia.
Jak dopasować plecak fotograficzny do swoich potrzeb?
No dobra, ale jeśli tu jesteś to podejrzewam, że szukasz plecaka fotograficznego i jesteś świadomy jego zalet czy wad. Trzeba od razu powiedzieć sobie jasno, że nie ma jednego idealnego plecaka do aparatu, który spełniłby potrzeby każdego fotografa czy filmowca. Przecież każdy używa innego sprzętu i ma inne potrzeby. Fotograf A może posiadać wyłącznie małego bezlusterkowca z kilkoma drobnymi szkłami, a Fotograf B będzie zajmować się dziką przyrodą i na jego wyposażeniu będą głównie wielkie teleobiektywy i duże lustrzanki. Dlatego też warto zastanowić się, jaki konkretnie sprzęt będzie noszony w takim plecaku i dopiero wtedy wybrać jego typ oraz rozmiar (lub też litraż, bo wielkość plecaków podawana jest w litrach).
Do czego zamierzasz używać plecaka? Typy i zastosowania plecaków fotograficznych
Na rynku można znaleźć ogrom plecaków o najrówniejszych zastosowaniach – od plecako-toreb typu sling poprzez specjalne plecaki dla podróżników, czy też takie dedykowane fotografom sportowym/dzikiej natury. Dlatego też tak ważne jest zastanowienie się do czego ma służyć taki plecak? Jak dużo sprzętu ma być w nim przenoszone? Warto również zastanowić się, czy w najbliższym czasie ten zestaw ulegnie powiększeniu lub też zmniejszeniu.
Plecaki reporterskie – dla fotoreportera, fotografa ślubnego i nie tylko
Podstawowym i najczęściej wybieranym typem plecaków fotograficznych są średniej wielkości plecaki, które czasem nazywa się plecakami reporterskimi. Idealnie sprawdzają się w transporcie zarówno wśród fotografów, jak i filmowców, użytkowników lustrzanek i bezlusterkowców. W zależności od litrażu potrafią pomieścić różną ilość sprzętu i to właśnie ten parametr powinien być brany pod uwagę przy jego zakupie. Skąd ich popularność? Ze względu na ich uniwersalność właśnie! Nie są ani duże, ani małe – potrafią zmieścić wszystko co potrzebne podczas fotoreportażu. Warto by taki plecak posiadał dużo kieszonek i wydzielonych schowków, co pozwala na dobre zarządzanie jego przestrzenią i szybki dostęp do potrzebnych rzeczy.
Jednymi z popularniejszych w tej kategorii są np. plecaki Lowepro Flipside i Manfrotto RedBee.
Duże plecaki dla fotografów dzikiej natury i sportu
Specyficzne typy fotografii wymaga często specyficznych rozwiązań. Fotografowie, którzy używają bardzo dużych teleobiektywów, nie byliby w stanie spakować ich do zwykłego plecaka reporterskiego i dlatego też z myślą o nich powstały plecaki, które są znacznie większe od standardowych. Posiadają one często również specjalne podpórki mające na celu stabilizowanie teleobiektywu. Dzięki swojej konstrukcji pozwalają zebrać ze sobą wszystko, co potrzebne podczas fotograficznej wyprawy na dziką naturę czy na zawody sportowe na największych stadionach świata.
Tu przykładem mogą być plecaki Benro Falcon, które są chętnie wybierane przez fotografów posiadających bardzo duże obiektywy.
Plecak na wycieczkę do miasta
Tu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, bo w zależności od typu wyjazdu sprawdzą się zupełnie różne torby. Do miasta, czy też na drobne wyprawy lepiej jest ze sobą zabrać mały, miejski plecak taki jak na przykład Peak Design Everyday czy Lowepro Fastpack BP 250 AW III. Pomieści on wszystko co potrzebne i nie będzie rzucać się w oczy, a to też bardzo ważny aspekt jeśli się podróżuje. Ciekawym rozwiązaniem jest też plecak-torba typu Sling (np. Manfrotto NEXT), czyli nieco rozbudowana i większa wersja popularnych nerek.
Plecak turystyczny na wyprawę w nieznane
Te konstrukcje nie sprawdzą się jednak kompletnie podczas długich, pieszych wypraw w góry, ponieważ nie zmieści się w nich nic poza samym sprzętem. W takich przypadkach zdecydowanie lepsze będą fotograficzne plecaki dla podróżników. Z zewnątrz przypominają one standardowe plecaki turystyczne, jednak prócz miejsca na rzeczy osobiste posiadają również komory na sprzęt fotograficzny, takie jak w innych plecakach fotograficznych. Przykładem takiego dużego plecaka fotograficznego zaprojektowanego na wyprawy może być F-Stop Tilopa, który ma aż 50-litrów pojemności!
Plecaki F-stop Tilopa czy Peak Design Travel Line posiadają budowę modułową a za pomocą dodatkowych akcesoriów możemy spersonalizować wnętrze plecaka. Dokupić osobno możemy np. pokrowce na buty / odzież, organizery na akcesoria i przegródki na obiektywy. Wszystkie moduły zaprojektowano w przemyślany sposób, aby pasowały do siebie rozmiarem.
Porządek musi być! Czyli o organizacji i wygodzie użytkowania
Niezależnie od typu plecaka fotograficznego producenci prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych rozwiązań, które mają ułatwiać fotografom pracę i jej organizację. Podstawową już funkcją spotykaną praktycznie w każdym plecaku są przegrody, które można konfigurować w niemal dowolny sposób. Dzięki rzepom dostosowanie wnętrza plecaka jest szybkie i bezproblemowe. Dosłownie w kilka chwil można zmienić układ plecaka z typowo fotograficznego, na przykład na filmowy lub przygotowany dla drona. Dobrze jest też obejrzeć w sklepie jak grube i sztywne są pianki wewnątrz plecaka – bo to one będą odpowiadać za bezpieczeństwo i ułożenie poszczególnych elementów wyposażenia.
Schowki i schoweczki
W organizacji pomagają również specjalne kieszonki, przegródki i kieszenie. Można w nich schować między innymi zapasowe akumulatory, baterie, karty pamięci czy kable. Dzięki takiemu rozmieszczeniu można mieć pewność, że żaden element się nie zgubi, a jego poszukiwania nie zepsują sesji czy zlecenia.
Mocowanie na statyw
Przydatne jest również zewnętrzne mocowanie statywu, które pozwala wziąć tripod bez konieczności pakowania go do osobnego pokrowca.
Nietypowe rozwiązania
Pasek pozwalający zamocować plecak do walizki, dodatkowe uchwyty pozwalające na operowanie plecakiem stały się już dość powszechne i nie dziwią nikogo. Jednak kiedy mogłoby się wydawać, że wszystko zostało już wymyślone Peak Design wciąż potrafi zaskoczyć innowacyjnym rozwiązaniem takim jak na przykład uchwyty Peak Design Capture do noszenia aparatu na ramiączkach plecaka czy mocowania drobnych elementów przy pomocy kotwic Peak Design Anchors.
Żeby wygodnie się nosiło – szelki i tylny panel plecaka
Szelki to podstawa! Są one niezwykle ważne przy wyborze plecaka – może i najważniejsze! Jakie powinny być? Mocne, szerokie i wygodne. Najlepiej też gdyby były miękkie lub posiadały gąbki amortyzujące. Dlaczego to takie ważne? Bo to na nich opiera się cały ciężar i to one będą odpowiadać za naszą wygodę. Bo po co komu nawet najlepszy plecak jeśli jego noszenie będzie powodowało dyskomfort? No właśnie! Dlatego też to jest aspekt, który powinien być jednym z priorytetów przy zakupie plecaka. Dużą zaletą będzie pas biodrowy oraz pas stabilizujący na klatkę, które dodatkowo odciążą kręgosłup i barki. Warto zwrócić również uwagę czy tylni panel plecaka jest zbudowany w sposób umożliwiający przepływ powietrza. Miękkie gąbki na tylim panelu nie tylko zwiększą wygodę noszenia, ale i pozwolą ograniczyć efekt pocenia się pleców.
Dostęp do głównej komory
Plecaki fotograficzne, choć najczęściej otwierają się klasyczny sposób od góry, to potrafią mieć również inne rozwiązania. Sztandarowym przykładem może być tu znana i ceniona seria Lowepro Flipside, która otwiera się od… strony pleców. Dzięki temu potencjalny złodziej będzie miał znacznie trudniejsze zadanie. W połączeniu z pasem biodrowym można tak odwrócić plecak, by otworzyć go bez konieczności kładzenia go na ziemi (co czasem jest po prostu niemożliwe).
Część plecaków ma również możliwość dostania się do wnętrza dzięki bocznej klapie – pozwala ona najczęściej wyjąć wyłącznie jeden korpus z obiektywem, co jednak może być niezwykle przydatne dla fotografów, którzy chcą mieć szybki dostęp do sprzętu w razie nieprzewidzianej sytuacji.
Niezależnie od sposobu otwierania należy koniecznie zwrócić uwagę na jakość zamków. Jest to sprawa często pomijana, która później rodzi problemy. Jeśli się rozpadną – to prawdopodobnie cała zawartość plecaka wypadnie wprost na ziemię (lub przy gorszym scenariuszu: w przepaść / do wody). Dlatego też warto zwrócić uwagę czy zamki są solidne (np. YKK) i czy działają płynnie – bo przecież zacięcie się takiego zamka mogłoby uniemożliwić sesję…
Dlaczego plecaki są takie drogie? Płacisz za bezpieczeństwo sprzętu!
Wciąż widzę masę osób kupujących najtańsze plecaki fotograficzne na popularnych azjatyckich portalach. Jednym z najpopularniejszych jest „oddychająca torba na aparat fotograficzny do plecaka” co w szybkim tłumaczeniu oznacza po prostu plecak fotograficzny. Jest on w niezwykle atrakcyjnej cenie wynoszącej zaledwie niecałe 60zł (ten sam model można spotkać również na rodzimych portalach z odpowiednią prowizją sprzedających). Dlaczego więc w sklepie fotograficznym były plecaki 3/5 czy 10 razy droższe? Można powiedzieć, że tak na prawdę nie płacimy dodatkowo za lepszą jakość, ale za bezpieczeństwo sprzętu.
Transport ogólnie jest dość niebezpiecznym procesem i niezależnie czy dotyczy sprzętu fotograficznego w plecaku, czy transportu głowic jądrowych. Dlatego też tak ważne jest, by minimalizować ryzyko. Najtańsze porządne plecaki to koszt około 200/300 zł i już taka cena wystarczy, by kupić sobie spokój podczas transportu i bezpieczeństwo, jakby nie patrzeć, drogiego sprzętu fotograficznego. Przy zakupie plecaka polecam jednak wyjść nieco do przodu i rozważyć opcję „na długie lata”, która będzie uwzględniać również ewentualne zmiany sprzętowe.
Odporność na warunki pogodowe
Oczywiście z solidnych materiałów wysokiej jakości. Mówiąc bardziej konkretnie, np. jak Codura czy Ripstop. Należy zwrócić uwagę na nieprzemakalność tych materiałów i ich odporność na przetarcia. Dodatkowym atutem jest dno wzmacniane specjalną tkaniną, zwiększającą wytrzymałość tej części plecaka. Oczywiście dodatkową zaletą będzie dorzucany przez producenta wodoodporny pokrowiec, który może uratować nam skórę, gdy gdzieś na szlaku dopadnie nas ulewa.
Wygląd ma znaczenie!
Plecaki fotograficzne kojarzą się często z dużymi i topornymi konstrukcjami, jednak wcale nie muszą takie być. Na rynku jest obecnie wiele bardzo stylowych plecaków, które nie różnią się zbytnio od zwykłych, plecaków do codziennych zastosowań. Tu w szczególności warto ponownie wywołać markę Peak Design, których plecaki wyglądają bardzo nowocześnie i niepozornie zarazem – nie zdradzając, że wewnątrz znajduje się sprzęt fotograficzny.
Fani stylu vintage bez wątpienia powinni zwrócić uwagę na markę National Geographic. Plecaki sygnowane logiem tego legendarnego już pisma cechuje niepowtarzalny styl. Osoby, które cenią sobie wysoką wytrzymałość i surowy, wojskowy wygląd bez wątpienia zakochają się w serii Retrospective od ThinkTank.
Idealny plecak fotograficzny
Prócz takich oczywistości jak wielkość, solidność materiałów i suwaków, rodzaj szelek, itd, itp… ważne jest również, by taki plecak fotograficzny był po prostu dobrze dopasowany do potrzeb i preferencji jego użytkownika. Dlatego też wybierając torbę dla siebie warto przede wszystkim słuchać siebie i swoich potrzeb – bo idealny plecak dla każdego będzie czymś innym. Poniższy schemat może ułatwić Ci wybór:
Sprawdź plecaki fotograficzne na Cyfrowe.pl >>
Zdjęcie w nagłówku: Andrew Neel / Unsplash
Jeden komentarz
O ten artykuł pomoże mi w wyborze plecaka, dzięki za pomoc!