Głowica jest jednym z najważniejszych elementów zestawu do fotografowania lub filmowania. Niestety, często na początku bagatelizowana i traktowana po macoszemu, co wiem choćby ze swojego doświadczenia. Zaopatrując się w głowicę świadomie, ograniczysz koszty (nie będziesz musiał jej za chwilę wymieniać) oraz bardzo zwiększysz komfort i jakość swoich zdjęć i filmów. Pokażę ci, czego szukać i na co zwrócić uwagę wybierając głowicę.
Niezależnie od tego, czy wolisz robić zdjęcia, czy filmować, powinieneś zaopatrzyć się w głowicę do statywu. Dlaczego?
3 najważniejsze korzyści płynące z posiadania dobrej głowicy
- Usprawnia korzystanie ze statywu, slidera i stabilizatorów.
- Możesz obracać aparat w różnych płaszczyznach.
- Umożliwia rejestrowanie ruchomych, dynamicznych ujęć.
W zestawie czy osobno?
Tańsze statywy posiadają głowicę zintegrowaną z trójnogiem, droższe nie posiadają jej w ogóle, lub mają głowicę wymienną. Tak samo jest ze sliderami innymi stabilizatorami. Obydwa elementy, czyli statyw (lub stabilizator) i głowica, muszą jak najlepiej trafiać w nasze zapotrzebowanie. Nie bój się w przypadku braku odpowiednich zestawów, kupić tych elementów osobno. Wybór głowic jest naprawdę bardzo duży, a każdy ich rodzaj ma swoje plusy i minusy.
Rodzaje Głowic
Jak myślisz, który będzie najlepszy dla ciebie?
Głowice standardowe montowane są do tanich statywów. Konstrukcja dwóch zawiasów umożliwiają ustawienie kamery w pionie oraz poziomie. Są raczej mało precyzyjne.
Głowice kulowe przydadzą się np. w reportażu sportowym (i innych dynamicznych sytuacjach), ponieważ umożliwiają bardzo szybką zmianę położenia aparatu. Kula zamontowana w specjalnych szczękach sprawia, że aparat lub kamerę można ustawić w dowolnej orientacji. Jest to wygodne, ale wymaga pewnej wprawy, bo trudniej jest ustawić aparat precyzyjnie. Zazwyczaj mają tylko jedną blokadę, która zatrzymuje całą kulę.
Głowice 3D są dobre, kiedy ważna okazuje się precyzja liczona w centymetrach. Umożliwiają dowolne ustawienie aparatu w każdym z trzech kierunków, jednak w każdym z osobna. Możesz zablokować ruch w dwóch kierunkach i precyzyjnie dopasować kadr tylko w jednym, na przykład w poziomie.
Głowice video – Ze względu na ich angielską nazwę „fluid head”, często nazywane są także głowicami olejowymi. Ich największym atutem jest łatwość i precyzja przesuwu, ponieważ od ich ruchu zależy płynność ujęcia. Bez tej płynności i precyzji twój film może nie wyglądać zbyt profesjonalnie.
Głowica obrotowa
Automatyczna głowica panoramiczna
Głowice panoramiczne pozwalają fotografować i filmować to, co znajduje się dookoła osi aparatu. Pełen obrót możliwy jest dzięki temu, że uchwyt na aparat przesunięty jest nieco do tyłu. Taka konstrukcja zmienia środek ciężkości – można więc ich używać z bardzo ciężkimi obiektywami, a statyw i tak się nie przewróci. Jak widać na filmiku powyżej, spotkać można nie tylko manualne głowice do statywów, ale wręcz całe urządzenia z napędem elektrycznym, które nie potrzebują trójnoga i wykonują swoją pracę automatycznie.
Głowice jednoosiowe to najprostsze ze wszystkich rodzajów głowic. Obracają aparat tylko w jednym kierunku, są proste, lekkie i służą zazwyczaj do używania wraz z monopodem, czyli „jednonogim” statywem i z selfiestickiem.
Na co zwrócić uwagę wybierając głowicę?
Bardzo ważną sprawą jest solidność konstrukcji. Pamiętaj, że będziesz bardzo często odkręcać i dokręcać blokady, toteż warto, by konstrukcja była solidna, oraz żeby na zawiasach i przegubach nie było luzów po ich zablokowaniu.
Umiejscowienie blokad (pokręteł) powinno się dobrać w zależności do tego, czy jesteś lewo, czy praworęczny, oraz jakich gabarytów masz kamerę lub aparat. Ważne, żeby żaden element aparatu nie zasłaniał dostępu do blokady szybkozłączki (mocowania między aparatem a głowicą), ani do pokręteł, którymi steruje się głowicą. Ma to duży wpływ na komfort pracy.
Warto by głowica była zaopatrzona w poziomicę . Dzięki temu łatwiej i szybciej ustawisz prosty horyzont na filmie lub zdjęciu. Sprawdź też czy głowica ma podziałkę kątową dla każdej osi. To również pomaga w precyzyjnym ustawieniu aparatu.
Szybkozłączkę z kolei powinno się jak najprościej ściągnąć i dokręcać do aparatu. Nie może mieć luzów i musi dobrze się trzymać podstawy głowicy.
Czy głowica naprawdę jest ważna?
Jest bardzo ważna. Filmując, rzadko będziesz trzymał kamerę lub aparat w jednej pozycji. Jest to sprzęt relatywnie tani, dostępny już za kilkaset złotych, (pomijając najbardziej profesjonalne modele głowic olejowych). Jeśli chodzi o producentów głowic, wybierają egzemplarz dla siebie nie można pominąć oferty Manfrotto, Novoflex, czy Benro.